Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

10Mila 2026

CD  2025-08-25 14:44
Allt om 10Mila 2026!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Skåning 2026-05-04 11:07 #341

Svar till inlägg av Andrarum, 2026-05-04 09:34:

Kul med fler klubbar ifrån Skåne högre upp. Ovanligt dåligt resultat av PAN och ovanligt bra ifrån Göingarna, deras bästa placering någonsin?
PS 2026-05-04 10:47 #340

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2026-05-04 10:24:

Den aktuelle banläggaren är i alla fall avsevärt äldre än vad du är.
Zerbembasqwibo 2026-05-04 10:24 #339

Svar till inlägg av ml, 2026-05-04 06:59:

Ah! Jag är väl hyfsat insatt men det räcker ju inte långt. Jag trodde att SI8 funkade på samma sätt som SI5. :)

Synd att det inte var tydligare eller fanns ett stöd till (de få?) som om dit med fel pinne - ska vi gissa att det var nån som kom på detta i ett sent skede? En ung banläggare som inte tänkte på att det finns (fanns) denna begränsning?

Lite synd är det väl om några som råkade springa med en SI8 på en sträcka där antal stämplingar räckte blir godkända men en som hade otur att råka springa på där det inte räckte blev diskad.
Soffan 2026-05-04 09:56 #338

Svar till inlägg av Finsk, 2026-05-04 09:51:

Åtminstone jag skulle byta ordet "igen" mot "för en gångs skull". Det var en av de mest sensationella bommarna i 10milas historia med tanke på läge och löparens kapacitet. Och med kommentaren vid nästa TV.kontroll är jag trygg med att han redan kommit över det.
Soffan 2026-05-04 09:53 #337

Svar till inlägg av Summering, 2026-05-04 09:33:

När det gått ett dygn här utan djupare kritik så är det dundersuccé.

Tycker det var ett av de bästa 10mila jag varit med på. Väder och ovanligt mycket omkastningar på natten bidrar såklart till det, men mycket bra arena, tydlighet, nära till parkering+ drop zone och känslan av att kommun/lokalsamhälle verkligen också tycker det är kul är viktiga bitar.
Finsk 2026-05-04 09:51 #336

Svar till inlägg av Summering, 2026-05-04 09:33:

Att en av bröderna Svensk igen gjorde bort sig....
Ornä 2026-05-04 09:47 #335
Arrangemanget som sådant:

Plus:
Vädret!
Arenan - verkligen toppenbra. Bra med allt så nära även parkering och husvagnar. Hade funkat bra även vid regn.


Minus:
Ej så snyggt hanterat med vilka pinnar var godkända och att det ej hanterades i incheck
Kodsiffrornas placering på några banor
Ont om dricksvatten på arenan


Kommentarer i övrigt!
Terräng rimligt ok. Ändå bättre än vad jag trodde men speciellt kul var den inte.
Banläggning kändes ok med tanke på området. Inte självklart hur det kunna gjorts bättre.
Möjligen litet väl litet område på ungdomsbanorna gav flera gånger korsande banor - ej optimalt i stressade situationer och inte något ungdomarna är så vana vid
Andrarum 2026-05-04 09:34 #334
Era skifte i skånsk orientering, första gången i modern tid som PAN inte är det bästa skånelaget. Hatten av för FK Göingarna!!
Summering 2026-05-04 09:33 #333
Vad tycker vi om årets upplaga? Plus och minus? Vad kommer vi minnas av Tranås 2026?
SM 2026-05-04 08:35 #332

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-05-04 07:22:

Så som jag tolkar texten i PM så står det inget om att det är endast en sträcka som har 33 kontroller.

Men visst hade man kunnat skriva meningen "Max antal kontroller på en sträcka är 33 stycken." bättre. Den texten tolkar i alla fall jag som att på varje sträcka så är det maximalt 33 kontroller. Hade man istället skrivit "Max antal kontroller på respektive sträcka är 33 stycken." så hade det varit mindre risk för missförstånd.

Eventuellt att man även kunnat göra en liten markering i sträcksammanställningen där det framgick att bricka med mer lagringsutrymme behövs för respektive sträcka.

Sen är jag väl som någon mer frågande - varför ens över 30 kontroller?!
Kontrollplock 2026-05-04 08:27 #331
Vem lägger ens en bana med över 30 kontroller på ett tiomila
Jakob Wedman 2026-05-04 07:22 #330

Svar till inlägg av Mossa, 2026-05-04 07:17:

Om du tycker att arrangörer och tävlingskontrollant skött detta rätt så tolkar jag det som att det kunnat vara 33 kontroller på alla sträckor och att alla måste köpa/hyra en ny bricka för att vara på den säkra sidan. Jag håller inte med. Vi kommer att utveckla vår argumentation i överklagan.
Mossa 2026-05-04 07:17 #329

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-05-03 22:02:

Som löpare och ledare ser jag till att kunna ta alla kontroller enligt PM. Ibland i PM brukar det till och med stå vilken version av SI-bricka man måste ha. Vet att det har stått specifikt för ex sista sträckan på några tävlingar. Nu på 10mila I år, litade arrangören på deltagarna själva ansvarade för detta.
ml 2026-05-04 06:59 #328

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2026-05-03 23:05:

Under förutsättning att de sprungit med gamla röda SI5.

Om de sprungit med den blåa eller röda pinnen med svart topp (SI8) så lagras bara 30 stämplingar plus töm, start och mål.
Jakob Wedman 2026-05-04 06:53 #327
Goda nyheter. Klubben lämnade in protest (som avslogs av tävlingsjuryn) så vi kommer att överklaga. (Borde egentligen skriva klart min kandidatuppsats i rättsvetenskap efter Aurora 2026 men detta går före.)
Johan Balck 2026-05-04 06:40 #326
Vi har fått godkänna stämpling i efterhand pga av detta som jag förstått så rymmer första generationen SI 5 en hel del stämplingar till medans efterföljande enklare SI 8 innehåller färre positioner än SI 5.

https://www.orientering.se/media/og2fkm5y/sportident-cardcomparison.pdf
Jakob Wedman 2026-05-04 06:12 #325

Svar till inlägg av dX/dY, 2026-05-04 05:50:

Det är ingen som sprungit med samma bricka. Arrangören släppte ut vår löpare på sträcka 9 med en av klubbens godkända stämplingsbrickor medvetna om att hon inte hade en teknisk möjlighet att bli godkänd på grund av deras fälla.
dX/dY 2026-05-04 05:50 #324

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-05-03 21:48:

Du har bra poänger, men just att springa med samma bricka två gånger även i olika klasser stod ju tydligt förbjudet var.

Hade de ingen av högre anmälningsavgift finansierad IT-coach som kunnat stämma i bäcken?
Jakob Wedman 2026-05-04 00:10 #323

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-05-03 23:40:

Svarar mig själv. Från 10mila.se:
Slutligt PM – komplettering till Bulletin #4
Bulletin #4 gäller som slutligt PM för 10MILA 2026, med följande kompletteringar."

Från TA till TR 4.16
"På tävlingsdagen ska ett slutgiltigt PM publiceras i Eventor och anslås på arenan. Det kan också delas ut till samtliga tävlande."

(Eventor innehåller inte något slutligt PM.)

För mig är det inte givet att det är tillåtet att lägga banor där det inte räcker att använda godkända stämplingsbrickor. Ifall det skulle vara tillåtet ska sådan information framgå av Inbjudan (TR 4.13.1) och information om vilka sträckor det gäller måste rimligen finnas i slutgiltigt PM.

(Borde gå och lägga mig men kan tyvärr inte sova. Blir bara mer förb-nnad.)
Jakob Wedman 2026-05-03 23:40 #322
Bulletin 4 är "Preliminärt PM". Publicerades det något gällande PM?
Zerbembasqwibo 2026-05-03 23:05 #321

Svar till inlägg av Fd tävlingsledare , 2026-05-03 19:38:

Håller med.

Se till att överklaga, för de HAR ju en registrering (även om den är utan tid - vilket som sagt inte stod) precis enligt texten i bulletinen.

Vore ju fint om det var en klubb i toppen som klagade. (Om de får... men kan ju göra't ändå).
Sad but true 2026-05-03 22:42 #320
Tävlingsledaren måste vara sadist.
Sad but true 2026-05-03 22:42 #319
Tävlingsledaren måste vara sadist.
Zorro 2026-05-03 22:34 #318

Svar till inlägg av TG, 2026-05-03 21:55:

SI-Card 5: 1–499,999; SI-Card 6: 500,000–999,999; SI-Card 7: 1,000,000–1,999,999; SI-Card 8: 2,000,000–2,999,999; SI-Card 9: 3,000,000–3,999,999; SI-Card 10: 7,000,000–7,999,999; SI-Card 11: 8,000,000–8,999,999; SIAC (Air+): 9,000,000–9,999,999
Jakob Wedman 2026-05-03 22:02 #317

Svar till inlägg av TG, 2026-05-03 21:55:

Hur ska de annars veta vilken stämplingsbricka löparen har?
TG 2026-05-03 21:55 #316

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-05-03 21:48:

Kan arrangören se vilken typ av Si-pinne man har när man checkar in?
Jakob Wedman 2026-05-03 21:48 #315

Svar till inlägg av Bolltrollarn, 2026-05-03 18:25:

Själv är jag ute i skogen någonstans i Sverige men som jag förstått det blev klubbens lag diskat på grund av att pinnen blev full på sträcka 9. Löparen i fråga hade först sprungit sträcka 2 på damkaveln med egen pinne och ställer sedan upp och tar en sträcka i herrkaveln.

Arrangören vet hur många kontroller det är på respektive sträcka men tillåter ändå incheckning med stämplingsbricka som de vet (borde veta) inte rymmer alla stänplingar. På en annan sträcka hade det fungerat.

Enligt TR ska stämplingssystem framgå i Eventor och där står Sportident. Det är för mig helt obegripligt att en tävlingskontrollant kan acceptera skrivningen i PM som lägger hela ansvaret på deltagaren/laget.

Jag tror att våra lag hade en bra helg men själv är jag dj-t besviken/förbannad på arrangörerna för den här 33-kontollers-fällan. Någon som vet om man kan överklaga?
imp 2026-05-03 21:22 #314

Svar till inlägg av Vet, 2026-05-03 21:01:

ja, sjukt bra. Det loppet hade få gjort ens på snitslad bana.
Heja 2026-05-03 21:08 #313
Vi hade en diskussion i klubben om de gafflade kontrollerna, framför allt 6. Det är verkligen tight mellan dom, ring-i-ring, och med några liknande kodsiffror. Absolut - ansvaret ligger hos löparen. Men i en ungdomsstafett, varför göra det så lätt att bomma? Vad är egentligen banläggarens ansvar?
Elva 2026-05-03 21:03 #312
Oväntat att en junior är snabbast på sträcka 10.
Vet 2026-05-03 21:01 #311

Svar till inlägg av Norrmann, 2026-05-03 13:57:

Blir for dumt. Den prestasjonen var meget imponerende, og ikke minst veldig sterk løping fysisk. Hilsen gubbe som opplevde det live i skogen.
esset 2026-05-03 20:27 #310

Svar till inlägg av Andy, 2026-05-03 11:29:

Jag tror knappast Tove kommer tillbaks på yttersta elitnivå i orientering. Hon kommer framöver att vara upptagen av en sport där det är betydligt större pengar (framför allt från sponsorer) och betydligt större medieuppmärksamhet i kontinentaleuropa och USA. Tillbringar man all träningstid på alpstigar tappar man snabbt både kartläsningsförmåga ocg förmågan att bröta sig fram i snårig skogsterräng.
PS 2026-05-03 20:25 #309

Svar till inlägg av Andy, 2026-05-03 13:52:

Hur kan du se om vattendraget är välfyllt? Det var i och för sig säkert minst 30 år sedan jag var i de där trakterna men om jag minns rätt så är delar av Krabbebäcken ganska stenig i botten och när det varit torrt ett tag så ser man inte så mycket vatten och skillnaden är nog inte så stor mot surdragen i området som jag tror är gamla bäckfåror från en annan tidsepok.
Vi har inga kort 2026-05-03 19:56 #308

Svar till inlägg av Rudy, 2026-05-03 19:40:

Den nya världen har brakat in i oss på ett fullständigt groteskt sätt. Den lilla plats vi hade har tagits av våra stora fredsmäklare. Du tillbeder fel gudar. Vi ses väl med godkända nattvarden på sportbaren i arla sommarmorgon.
Spanarn 2026-05-03 19:50 #307

Svar till inlägg av Hellre fälla än fria?, 2026-05-03 17:48:

Kollar man sträcktiderna så är det 4 lag på sträcka 9 och 4 lag på sträcka 10 som fyllt brickorna.

8 lag av 314 startande motsvarar 2.5% som snöpligt diskades för stt man tillåter incheckning med obsolete teknik på av (endast) arrangören kända sträckor för att inte tvinga 3140 startande att köra med nyare bricka.

Läser man bulletin 4 som en jurist så ska de 4 på sträcka 9 godkännas eftersom de inte kunde förutse att förutom en sträcka med 33 kontroller (sträcks 10) så fanns det ytterligare en sträcka med fler än 30 kontroller vilket inte framgick av bullitinen som i ett mycket sent skede fastställdes som PM...

Bolltrollarn 2026-05-03 19:45 #306

Svar till inlägg av Fd tävlingsledare , 2026-05-03 19:38:

Men nu var det ju inte det som gällde. Alla SI-brickor var tillåtna. Problemet var att det inte framgick vilka sträckor som berördes av 30 kontroller eller fler. Å andra sidan står det tydligt i PM. Då får man antingen chansa och tippa vilka sträckor som har färre, eller bara använda brickor som tar fler än 30 kontroller
Rudy 2026-05-03 19:40 #305
Hur når vi ut med 10 mila?????????
Inte ett ord och inte en bild i dagens Sportspegeln i TV.
Exempelvis Rickard Lauenborg Ekman, OK Roslagen, hade i stället ett längre reportage om en fotbollsspelare i England.
SVT och Expressen, Text TV, Inte ett ord, inte en bild.
Syns vi bara i sociala medier nu för tiden? Kanske det är så det ska vara.
Fd tävlingsledare 2026-05-03 19:38 #304

Svar till inlägg av Bolltrollarn, 2026-05-03 18:25:

De borde (och även andra arrangörer) skriva tydligare om vilka SI-pinnar som inte är tillåtna.

Tex så här
SI-pinnar med kapacitet för högst 30 stämplingar med tidsangivelse är inte tillåtna på denna tävling. Detta gäller bland annat SI-Card 5 (serienummer 1–499 999) och SI-Card 8 (serienummer 2 000 000–2 999 999). Deltagare som använder dessa angivna SI-pinnar kommer inte att få ett godkänt resultat.
Supp 2026-05-03 18:56 #303

Svar till inlägg av Bolltrollarn, 2026-05-03 18:40:

...och Bergman
Bolltrollarn 2026-05-03 18:40 #302
Ska vi diskutera hur många lag som bommade för att en annan kontrolls kodsiffra var tryckt närmre ringen än rätt rings kodsiffra? Aebersold är nog väldigt glad över det…
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Senast kommenterat

Torsdag 25/6

21:43

Tjoget 2026

8

 

Onsdag 24/6
Tisdag 23/6

16:53

-Arrangemangsreklam-

1100

 

Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng