Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tillhandahållandet av "Laserdata Nedladdning, skog" förändras

Zerbembasqwibo  2026-05-12 17:02
Kommer det gå lätt för klubbar att ladda hem LAZ-filer och processa inför kartritning iom denna kommande ändring? Verar så men vad innebär att "LAZ-filer [blir] organiserade enligt COPC (Cloud Optimized Point Cloud), som möjliggör både nedladdning".

Nedanstående mail sändes ut från Lantmäteriet idag.



Tillhandahållandet av Laserdata Nedladdning, skog förändras
Från: Geodatasupport

Som vi tidigare meddelat kommer tillhandahållandet av Laserdata Nedladdning, skog förändras. Den 1 juni kommer produkten finnas tillgänglig via ett STAC-api. Laserdatafilerna kommer levereras som LAZ-filer organiserade enligt COPC (Cloud Optimized Point Cloud), som möjliggör både nedladdning och strömmande data direkt från API:et.

För att få tillgång till STAC-api:et beställer du behörighet via Geotorget.

För tips om hur man kan använda STAC-apier finns det guider publicerade på Geotorget produktstöd.

Dagens tillhandahållande av Laserdata Nedladdning, skog upphör

Det tillhandahållande av Laserdata Nedladdning, skog som finns idag via Geotorget upphör 31 maj, vilket även gäller abonnemangen.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

FJ 2026-06-02 22:36 #12

Svar till inlägg av Andreas Oxenstierna, 2026-06-01 15:04:

I windows går det att köra motsvarande i wsl. Jag fick dock installera pdal via conda/mamba: https://mamba.readthedocs.io/en/latest/installation/mamba-installation.html samt https://pdal.org/en/latest/quickstart.html
Andreas Oxenstierna 2026-06-01 15:04 #11
Varför hålla på med UI? Så här skapar jag snabbt hyfsade kurvor från alla laz-filer i katalogen där kommandoma körs på macOS - kommandona pekar på vad som finns inkluderat i QGIS-installationen.
ls & cut måste på Windows bytas ut mot något som kan ge en lista av filer till pdal.
xargs -P20 kör pdal på 20 kärnor, ingen aning om/hur detta görs under Windows.
QGIS tycks numera inkludera pdal_wrench istf pdal, dvs vad som läser punktmolnet

ls *.laz | cut -d. -f1 | xargs -P20 -I{} pdal pipeline -i dtm_1.json --readers.las.filename={}.laz --writers.gdal.filename=./{}.tif
gdalbuildvrt -resolution user -tr 1 1 -a_srs EPSG:3006 -r nearest slope.vrt *.tif
gdal_contour -b 1 -a ELEV -i 1 slope.vrt contours.shp

dtm_1.json innehåller parametrarna - "window_size":20 är viktig för att fylla igen "hål" i punktmolnet - som jag tror är hacken som det klagas på.

{"pipeline":[
{"type":"readers.las",
"filename":"./19A007_62150_3675_25.laz"},
{"type":"filters.range",
"limits":"Classification[2:2]"},
{"type":"writers.gdal",
"filename":"./a.tif",
"resolution": 1,
"window_size":20,
"output_type":"min" }]}
Zerbembasqwibo 2026-06-01 10:44 #10

Svar till inlägg av Phyt, 2026-06-01 08:30:

Tack, de verkar också har 1 m upplösning

"resolution": 1.0,

# interpolación continua (evita escalones)
"output_type": "idw",

# suavizado natural sin deformar
"radius": 2.5,

# mínimo necesario
"window_size": 3

De andra parametrarna är jag lite osäker på.. men the shit är nog gdal_fillnodata.py ?
Zerbembasqwibo 2026-06-01 07:06 #8
För att lära mig QGIS lite bättre gjorde jag lite 2,5-meterskurvor i helgen. Men ack, de blev upphackade när jag körde standardinställningar.

ChatGPT sade att jag ska fokusera på gridstorlek på DEM - standard var ju 1x1 m så jag testade 0,5x0,5 men inte blev det bättre - det blev dock annorlunda (typ kaos...). Fick inte till nån gaussian blur heller som skulle hjälpa.

Nån som har ett recept? Slog mig just att Stafan kanske har nåt på sin hemsida. geosupportsystem också men svårt att hitta i mängderna... Det går ju fortare att ta parametrar om någon redan testat fram dem.
Stefan K 2026-05-13 19:32 #7
Jag kan bara hålla med. Jag har haft många möten med Lantmäteriet där jag också påtalat att det inte är användarvänligt med STAC-API och motverkar de direktiv från EU som gjorde att HVD-direktivet med öppna data kom till - vilka säger att man ska öppna data för att möjliggöra innovation på geodata.

Själv använder jag i princip alltid python-skript som jag skrivit för att ladda ner saker över STAC-API:erna. Men det kan ju inte klassas som användarvänligt om man måste kunna programmera Python för att ladda ner data...
Per H 2026-05-13 13:50 #6
Håller med om att STAC-api gör det krångligt, det blir ett stort steg för de som känner sig osäkra på det.

Men tipsar om Radiant Earth Stac browser! Så slipper man installera QGIS.
https://radiantearth.github.io/stac-browser

Exempel Ortofoton:
https://radiantearth.github.io/stac-browser/#/external/api.lantmateriet.se/stac-bild/v1
Det använder jag för att ladda ner Ortofoton. Där kan man söka i en karta och med ett årtal för att få fram Ortofoto på en viss plats.
Laserdatat kommer säkert läggas upp i browsern också.

Lättaste sättet att använda är att trycka Search i över vänstra hörnet
Fyll ev i "Temporal extent", t.ex från 2020-01-01 och framåt osv.
Kryssa i "Filter by Spatial extent"
Rita en ruta i kartan
Tryck submit
Man ser både rutornas utbredning och de individuella rutorna som går att ladda ner till höger.

Snygg och lättanvänd tillämping tycker jag...





Andreas Oxenstierna 2026-05-13 10:45 #5
Även jag som arbetat med GIS sedan 1987 tycker det är löjligt komplext som inte underlättas av att QGIS STAC-pluginet har märklig logik/ologiskt användargränssnitt och är buggigt.
Kom efter många svordomar på att alla filer har en direktlänk ex https://dl1.lantmateriet.se/bild/data/orto/se0_16m_sweref/2022_A2/o62000_4175_25_mr22.tif
Dvs om man kan lista ut vad filen heter kan man strunta i alla avancerade gränssnitt, tejpa in länken i webbläsare och logga in med sitt LM login.
Så "någon" borde tillgängliggöra kartor över vad alla rutor heter.
MA 2026-05-13 08:18 #4
Lantmäteriet har gått över till motsvarande lösning med några andra produkter tidigare, bland annat ortofoto. Jag har använt det sparsamt vid nedladdning av enstaka bilder. Jag har då använt en plugin till Qgis för STAC API. Det upplevs ganska omständigt jämfört med tidigare. Jag tror att det nya sättet är bättre om du vill göra avancerade nedladdningar och tex schemalägga, bygga egna script, strömma data osv, men om du bara är intresserad av statisk data över ett mindre område är det krångligare.
Christer Carlsson 2026-05-13 08:14 #3
Fantastiskt.... när det äntligen blev lätt och förståligt att ladda ner laserdata, så kommer dom med detta.
Nu ska man alltså först ladda ner QGIS och sedan försöka förstå hur man hanterar detta komplexa program. För den som kan QGIS och har lite kunskap om GIS så är detta förstås en förenkling-kanske, men för den vanlige kartritaren, så blir det en rejäl uppförsbacke.
Nej detta är inte alls bra!
Sfot 2026-05-12 23:02 #1
Fick samma mail.
Förstår inte riktigt vad ändringen innebär.
Någon som kan förklara? Blir det lättare eller svårare att ladda ner lasedata?

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng