Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

10Mila 2026

CD  2025-08-25 14:44
Allt om 10Mila 2026!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Okej okej 2026-05-08 13:26 #461

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-08 12:55:

Innebär det här att man kan dra fördel av att springa i förbjudet område eftersom man inte kan bli diskvalificerad av det?
old 2026-05-08 13:11 #460

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-08 12:55:

+1
Fletch 2026-05-08 13:06 #459

Svar till inlägg av Torpafejden, 2026-05-08 09:53:

Torpafejden var väl ändå i Östergötland, om än väldigt nära Småland, men rätt skall vara rätt.
DrP 2026-05-08 12:55 #458

Svar till inlägg av Voff, 2026-05-07 22:15:

Tycker du även bör läsa paragraf 4.19.5
"I tävlingsområdet ska förbudsområden markeras väl synligt och på sådant sätt att tävlande inte behöver tveka om områdets gränser. "

Sen kan du läsa vidare i 4.23.1
"Om det sportsliga resultatet i en klass allvarligt störts ska tävlingen i denna klass förklaras ogiltig.
Om störningen endast berör en ringa andel av de tävlande i klassen behöver klassen inte ogiltigförklaras."

och 4.23.2 "Om orsaken till störningen är ett misstag av arrangören ska anmälningsavgift inte tas ut av de vars tävlingsresultat berörts och arrangemangsavgift inte betalas för dessa.
Om orsaken till störningen ligger utanför det som arrangören normalt kan råda över behöver anmälningsavgifter inte återbetalas."


Sedan är det väl inte den otroligt pladdriga kommentaren i 10.4 som styr något? (Hur kan man komma på tanken att jämföra med ogiltigt hopp i friidrott?? Innebör det att man får 3-6 försök på sig att lyckas med sitt orienteringslopp?

Istället är det väl denna paragraf som styr.

10.4.2 "Tävlande som gjort sig skyldig till regelöverträdelser som kan vara resultatpåverkande ska diskvalificeras eller, om omständigheterna är förmildrande, ges ett tidstillägg med 1–5 hela minuter eller ett poängavdrag med 1–5 poäng beroende på aktuell disciplin och tävlingsform."

Summan av kardemumman är att arrangören brutit mot paragraf 4.19.5. Detta har orsakat avsevärd tidsförlust för ett av de absoluta topplagen, och har orsakat allvarlig resultatpåvekan (även om bara ett lag drabbats, så är ju resultatpåverkan stor). Hade arrangörem valt att diskvalificera Stora Tuna, så finns en möjlighet att hela herrklassen kunnat strykas, och anmälningsvgiften betalas tillbaka. Detta skulle nog inte ses som positivt av varken arrangören eller deltagarna.

Nu, när vi har ett uselt skrivet regelverk, så valde arrangören att göra en pragmatisk bedömning.

Som väntat får det som enda konsekvens ett drev från mindre pålästa "vänner av ordning", vilka inte verkar vilja något hellre än att kasta tvivel över elitlöpares moral. Om det är något som är skandal här, så är det dessa skribenters beteende.

Frågan 2026-05-08 12:01 #457

Svar till inlägg av Voff, 2026-05-07 22:15:

Det där biter inte på vissa..
Oj 2026-05-08 10:43 #456

Svar till inlägg av Laget, 2026-05-08 08:20:

Var såna tillfällen jag tänkte på. Ett alternativ till det du skriver är att skriva in a reglerna att man inte blir diskad i sådana fall.

Tror att länsstyrelsen eller de som har sagt att området är förbjudet vill ha med det på kartan.
Torp 2026-05-08 10:11 #455

Svar till inlägg av Torpafejden, 2026-05-08 09:53:

Det där ser inte bra ut. Om inte bäcken är rejält tydlig så kan man inte lägga sådär nära kartkanten! Samma sak på 10-mila. Börjar kännas som en rätt stor arrangörsmiss som tyvärr avgjorde herrtävlingen.
Torpafejden 2026-05-08 09:53 #454

Svar till inlägg av ojojo, 2026-05-08 08:50:

https://www.livelox.com/Viewer/Torpafejden/H21?classId=1137718&live=false&tab=legView&leg=14

Två veckor före 10mila. Kontroll 13-14 var det några som gjorde samma sak. Verkar vanligt i Småland?
jojo 2026-05-08 09:17 #453

Svar till inlägg av ojojo, 2026-05-08 08:50:

Det tänkte jag också på.
ojojo 2026-05-08 08:50 #452
Viktor nämnde i intervjuen efter att bäcken inte var särskilt stor och han trodde det var det lilla surdraget när kontrollen. Är det inte dålig av arrangören att klippa kartan så otroligt tajt mot en svår kontroll? Hade det öppna fältet i nordväst varit med på kartan hade hans bom blivit 3 minuter istället för 10.
Laget 2026-05-08 08:20 #451
En av Sveriges mest erfarna arrangörer (och skribenter på detta forum) lärde mig en gång att man ska vara VÄLDIGT försiktig med att rita ut förbjudet område utan snitsling, just för att undvika sånna här diskussioner. Man måste fråga sig, vad är syftet med att rita förbjudet. Om det är att styra löpare från ställen där de själva kanske skulle välja att springa annars, ja då ska man rita förbjudet (och snitsla om det inte är extremt tydligt avgränsat naturligt). Om det är ett område som löpare normalt inte springer i så ska man absolut inte rita förbjudet även fast man kanske fått förbud från tex Länsstyrelsen att vara där. Varför? För att den enda gången som en löpare hamnar i ett sådant område är uppenbarligen när löparen hamnat fel och inte vet var den är, och i så fall spelar det ju ingen roll att det är markerat på kartan för löparen vet ju inte var denne är på kartan.. och hamnar i området precis lika mycket oavsett om det är ritat förbjudet eller inte. Med regeldiskussioner som följd. Det har hänt många gånger förut. Oftast blir löparen inte diskad vilket de allra flesta nog tycker är rimligt eftersom denne per definition inte gjort det medvetet och inte tjänat något på det. Som arrangör är det mycket bättre att utelämna förbjudet område på kartan i sådana här fall, även fast man inte vill ha några löpare in där. Det kommer bli lika många (få) löpare som beträder området oavsett.
Blågul snisel 2026-05-08 08:19 #450
Tror att VS gärna skulle viljat veta var han var. Att diska någon för att den är ute och yrar på helt fel ställe i skogen är otänkbart. E-fencing i framtiden?
Sverre 2026-05-08 08:08 #449

Svar till inlägg av Voff , 2026-05-08 07:11:

Isåfall är det ju en skandal. Finns det dokumenterat någonstans?
GG 2026-05-08 08:02 #448

Svar till inlägg av Jo tack, 2026-05-08 07:05:

Lugna ner dig och tänk ett varv till.
Voff 2026-05-08 07:11 #447

Svar till inlägg av Jo tack, 2026-05-08 07:05:

Vad jag hört gick Viktor direkt till sekretariatet och försökte diska sig själv, men tävlingsledningen gjorde det ändå inte.
Jo tack 2026-05-08 07:05 #446

Svar till inlägg av Lika för alla, 2026-05-07 22:31:

Det spelar ingen roll att man berättar regelöverträdelse i media, till klubbkompisar eller till mamma. Viktor skulle givetvis ha gått till tävlingsledningen.
Alltid gillat Viktor, men där försvann all respekt jag haft.
ml 2026-05-08 06:31 #445

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 18:59:

Vi behöver en ny regel i Sverige. ”Vid tävling på Nivå 1 så ska förbjudna områden, violett markering, som är tillagda av arrangören snitslas med heldragen snitsel.”
ml 2026-05-08 06:27 #444

Svar till inlägg av Mnjay, 2026-05-08 00:50:

Log lite när han sa det. En direkt passning till att Kasper inte blev diskad på världscupen.
Mnjay 2026-05-08 00:50 #443
Runesson säger i sändningen "Jag tror inte Tuna blir diskade. Man brukar inte diska folk som är bra. Väldigt svårt att bli diskad om du är världsstjärna. Lite lättare om du är lite sämre"

Är inte detta väldigt väldigt problematiskt att detta är praxis i denna sport?
Olle 2026-05-07 23:24 #442

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-07 23:17:

Bäcken var förbjuden på flera ställen. Gissar att Länsstyrelsen vill undvika slitage.
Oj 2026-05-07 23:17 #441
Någon som vet varför det var förbjudet där och om bäcken var väldigt tydlig?

Det är ju väldigt lite avstånd mellan kontrollen och det förbjudna och också kartans kant.

Finns inte heller något i terrängen som tydligt visar vad gränsen går förutom att den är nära en bäck.

Enligt livelox är det bara en som verkar ha passerat bäcken men det är nog några som har varit inne i det förbjudna.
PS 2026-05-07 23:13 #440

Svar till inlägg av Ung yngling , 2026-05-07 16:35:

Har du någon fundering på varför han sprang över bäcken om du nu är så säker på att han var medveten om det?
Banläggare 2026-05-07 22:36 #439

Svar till inlägg av Voff, 2026-05-07 22:15:

Så kul! Detta öppnar möjligheter i banläggningen. Vi lägger in förbjudna områden lite här och var. Kan användas för att skapa vägval men inte nödvändigtvis. Vi snitslar naturligtvis inte. Obligatoriskt med GPS. Eller kanske inte? Sedan diskar vi alla som varit inne på det förbjudna. De utan GPS går fria. Utslagsgivande!
Olle 2026-05-07 22:34 #438

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 19:03:

Han sa väl i alla fall i intervjun att de fick diska honom.om de ville?
Lika för alla 2026-05-07 22:31 #437
Hur många fler som inte hade GPS eller löpande kamera var inne i förbjudet?

Är det löparens eget ansvar att gå till juryn och säga att man varit inne i förbjudet? VS nämnde i minst två intervjuer efter målgång att han irrade bort sig och hamnade i förbjudet område och att det nog kunde bli en diskning, så inte direkt så att han försökte hålla det hemligt. Tror ingen på tävlingen missade vad som hände.
Ledare 2026-05-07 22:22 #436
Saken är den att vi i Sverige har en del egna otydliga skrivningar. IOF och andra länder verkar ha bättre regelverk.
Voff 2026-05-07 22:15 #435

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-07 21:00:

Solklar diskning enligt mig. Ur TR 10.4:

Diskvalifikation eller, i lindrigare fall, att resultatetförklaras ogiltigt(jämför ”ogiltigt hopp” i friidrott) bör även i
fortsättningen vara huvudpåföljden. Det bör normalttillämpas vid beträdande av förbjudet område (t ex
tomtmark), oavsett om det sker avsiktligt eller inte och oavsett om den tävlande förlorat tid eller inte.


Oj 2026-05-07 22:14 #434
Tycker man ska försöka skriva in i reglerna vad som sker när saker som detta händer.

Alltför många liknande situationer där någon bryter reglerna formellt sätt men som inte blir diskade.

Man kan ha parametrar som.
hur viktigt och varför ett område är förbjudet?
Varför personen var i det förbjudna?
Tjänade personen något?

Formellt sätt skulle han ha blivit diskad men tror det är rätt få som tycker det när han överhuvudtaget inte tjänade något på misstaget.

Man kunde tex ha en regel i sprint där man klarar sig om man vänder när man råkat springa in i en förbjuden gränd och minst förlorar 5 sekunder tex.
Jonny 2026-05-07 22:06 #433

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-07 21:00:

Vad säger reglerna menar du?
Gammal som gatan 2026-05-07 21:03 #432

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 19:03:

Farfar Liland är ett år yngre än Unge Herr Johannesson.
Noterat 2026-05-07 21:02 #431

Svar till inlägg av Dan, 2026-05-07 17:30:

Om det varit liknande läge på Jukola så skulle inte Viktors bom blivit så stor, för då när han kom till bäcken så hade det varit ett fett heldraget plastband (utsatt mha GPS) där det står STOP.

https://jukola.com/wp-content/uploads/sites/27/2025/05/Kuva-kielletyn-alueen-nauha.jpg

DrP 2026-05-07 21:00 #430

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 19:03:

Om Tuna diskats hade tävlingen myvket väl kunnat strykas.
Läs reglerna. Sen är det svenska regelverket oerhört märkligt skrivet. Det internationella är betydligt mer genomtänkt.
Frågan 2026-05-07 19:03 #429
Vill bara poängtera att jag tror inte VS var överhuvudtaget medveten om att han varit inne på förbjudet. Men det spelar ingen roll. Jag tror däremot han var medveten om det då han sprang i mål. Snyggt hade varit om han gick och DQade sig själv. Ingen kommer minnas deras 4e plats ändå, ja förutom att han själv sumpade det och att Johannesson tappade kartan och fick stryk av farfar i spurten…
Frågan 2026-05-07 18:59 #428

Svar till inlägg av Dan, 2026-05-07 17:30:

Exakt. Så är andemeningen med regeln. Det ska inte behöva snitslas överallt. Och man har ansvar för sin färdväg.
Annars kommer man väldigt snart landa i att folk kör genom tomtmarker med motiveringen att man inte visste var man var och så kan man ha tjänat några minuter..
Dishwasher 2026-05-07 18:51 #427

Svar till inlägg av Dan, 2026-05-07 17:30:

Håller inte alls med. Oavsett om det är med uppsåt eller inte så har ett regelbrott begåtts, ja. Men vad påföljden av det regelbrottet blir är inte givet. I fallet doping - ja, avstängning gäller oavsett, bland annat på grund av de prestationshöjande effekterna som ju kommer oavsett om det var meningen eller inte. I fallet beträda ett förbjudet område - nej, verkligen inte. Man kan ju säga att straffet redan är rimligt, i och med tidsförlusten.
Dan 2026-05-07 17:30 #426

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-07 17:15:

Men vad spelar det för roll? Har man varit i förbjudet ska man diskas, även om det var uppsåt eller ej. Precis som att det inte spelar någon roll om en en dopad person ”råkat” få i sig något förbjudet, är det förbjudna preparat i kroppen så är det så.
Oj 2026-05-07 17:15 #425

Svar till inlägg av Ung yngling , 2026-05-07 16:35:

Vet inte men tvivlar på att han sprang medvetet in i förbjudet område och över bäcken för att snabbt hitta en kontroll.
haha 2026-05-07 17:14 #424

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 16:19:

Vem överklagade tävlingsledningens beslut till juryn?
Ung yngling 2026-05-07 16:35 #423

Svar till inlägg av Surfer, 2026-05-07 16:22:

Han sprang över en stor bäck. Kan han ha gjort det utan att märka det?
Surfer 2026-05-07 16:22 #422

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 15:34:

* Det saknades snitsel
* Han var helt vilse
* Det var mörkt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Senast kommenterat

Torsdag 25/6

21:43

Tjoget 2026

8

 

Onsdag 24/6
Tisdag 23/6

16:53

-Arrangemangsreklam-

1100

 

Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng