Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

10Mila 2026

CD  2025-08-25 14:44
Allt om 10Mila 2026!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Oj 2026-05-27 10:19 #501

Svar till inlägg av MA, 2026-05-27 09:35:

Saken har blev väl diskuterat rätt grundligt här tidigare med olika åsikter.

Nu tror jag inte folk orkar ta upp saken en gång till.

För min del ligger saken långt ned på listan över kanske felaktiga beslut och jag har ingen tro på att man hade diskat ett lag längre ned på listan om de hade gjort samma sak (var definitivt andra lag som också var i det förbjudna området men inte lika långt.)
MA 2026-05-27 09:35 #500

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-27 09:08:

Jag håller med här. Och det har inget att göra med om man är ett annat topplag, har dålig sympati eller om man inte kan släppa saker. Vi har haft så många regelöverträdelser som inte beivrats av tävlingsledning för att de varit snälla, ofta mot topplag/löpare medan andra blivit diskade för samma sak.

- Vi har regler som är tvetydiga
- en känsla, sann eller inte, att topplag/löpare kommer undan lättare än andra
- en lista med prejudikat som inte innehåller en enda tolkning av löpare som varit i förbjudet område i skogsorientering.

Jag förstår faktiskt inte hur ni i forumet här kan tycka det finns en enda given tolkning av detta fall när reglerna är skriva som de är och att det rimliga i sådana fall är att få en opinion med sig för att skriva om reglerna.

Ett snabbare alternativ än att ändra reglerna är att uppdatera denna sida med fler fall:
https://www.orientering.se/utova-och-folj/tavla/dokument-stod/regelverket/vagledande-regelbeslut/
Cynikern 2026-05-27 09:35 #499

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-27 09:08:

Det kan vi omöjligt få veta eftersom det inte skedde. Det beslut som gjorts är att Viktors regelbrott inte hade skett om arrangören agerat annorlunda med markering av det förbjudna området. Är beslutet rätt eller inte får man tycka hur mycket som helst om men det är taget och Stora tuna är godkända.
Jag tycker till exempel att Kasper borde blivit diskad vid knock-out sprinten men det spelar ingen roll då tävlingsdomaren beslutade att fria.
Den diskussionen som bör tas istället är hur långt ska arrangörens ansvar dras och vart börjar löparens ansvar. I min värld har denna förskjutits alldeles för långt mot arrangörens ansvar.
Oj 2026-05-27 09:34 #498

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-27 09:08:

Har du inte fått ditt svar? Ingen här vet och de flesta håller inte med dig.

Eftersom du stundtals är väldigt negativ till att ens diskutera något här, uppenbart bara när inte du gillar diskussionen, så kan du väl ta kontakt med juryn, 10Mila, soft, etc, och vara konstruktiv och sända in motion om detta till förbundsmötet.
haha 2026-05-27 09:23 #497

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-27 09:08:

Hur tänker du att det skulle hamna hos juryn?
Frågan 2026-05-27 09:08 #496

Svar till inlägg av Svaret, 2026-05-27 08:35:

Jag struntar i vad tråden kom fram till, det är liksom helt irrelevant. Och detta forum kommer aldrig ha nånting i kraft att ändra/göra skillnad. Vilket förvisso kan ge mig en egen tankeställare varför jag ens tar upp det här…. Men jag vet att många läser och tänkte att det kanske fanns nånting som gått mig förbi. Så, jag undrade därför om någon hört nånting om hur resonemanget gått. Det känns inte som helt orimligt att en jury skulle delge hur man resonerat. Vi pratar förvisso om att stryka ett lag som inte ens blev top3 tillslut, men ändå.

Och om inte annat borde detta ju leda till en ordentlig skärpning/ändring av det regelverk som idag ju blir helt patetiskt och faktiskt oanvändbart i såna här situationer.

Vad hade hänt om Viktor ”bara” bommat 5min? 7min? 2:30? Men fortfarande harvat runt i det förbjudna.
Svaret 2026-05-27 08:35 #495
Men herregud signatur "Frågan" har du inte släppt det här än. Tråden var mer eller mindre överens om att det var solklart att inte diska i det här fallet. Du kan scrolla tillbaka och läsa om några sidor om du glömt bort argumenten. Du misstolkar tävlingsreglerna grovt genom att göra förenklingen "förbjudet område" = "diskning" rakt av men det står inte formulerat på det sättet. Dessutom fanns det frågetecken kring att arrangören ens lagt ett förbjudet område på det sättet, in mot kontrollringen i löpriktningen där det enda uppfångade (bäcken) var mycket mindre tydligt än vad kartan visade. Om det är någon du ska svinga mot så är det arrangören i detta fall. Varken regelverket, intentionen med reglerna eller fair play stödjer en diskning av löparen. Tror heller inte att någon annan löpare i konkurrerande topplag skulle få för sig att stödja en diskning. Rekommenderar att du riktar din energi mot någon verklig oegentlighet innan du gör bort dig för mycket.
Oj 2026-05-26 21:55 #494

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 21:39:

Ja, det kan bli tydligare.

Man kunde skriva att en fot i förbjudet område ska alltid medföra diskvalifikation. Det är tydligare om det är det du vill att regeln ska vara.
zyx 2026-05-26 21:51 #493

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 21:39:

Jo, men sedan har vi 10.4.5: "Om en tävlande som ingår i ett stafettlag överträder regelverket ska laget diskvalificeras, om inte omständigheterna är förmildrande". Det öppnar upp för tävlingsledningen att godkänna laget pga förmildrande omständigheter ex att diket var så diffust att det inte gick att notera det eller att det borde varit snitslat.
Fluster 2026-05-26 21:45 #492

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 19:25:

"Jag ställer bara en fråga" brukar moderna provokatörer säga nu för tiden.

Men ja, tävlingsledningar är mesiga när det kommer till att diska stjärnor. :)
Frågan 2026-05-26 21:39 #491

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-26 19:45:

Kan det bli tydligare?

”Diskvalifikation eller, i lindrigare fall, att resultatetförklaras ogiltigt(jämför ”ogiltigt hopp” i friidrott) bör även i fortsättningen vara huvudpåföljden. Det bör normalttillämpas vid beträdande av förbjudet område (t ex tomtmark), oavsett om det sker avsiktligt eller inte och oavsett om den tävlande förlorat tid eller inte.”
Oj 2026-05-26 19:45 #490
Står väl inte heller att man ska diska någon som råkar beträda förbjudet område så enligt reglerna kan får de väl godkänna en löpare i en stafett som förlorade 10 minuter.
Oj 2026-05-26 19:43 #489
Av alla tillfällen jag har hört om där man kunnat diska en deltagare på grund av någon regel så är det här nog den där jag är minst i för en diskning.
Frågan 2026-05-26 19:25 #488

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-26 18:29:

Jag frågade om en någon hört nåt, alltså en uppdatering.
Oj 2026-05-26 19:11 #487

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 18:10:

Varför tar du inte upp det med SOFT, 10Mila, någon advokat, motion till förbundsmötet etc? Att skriva om det här kommer i alla fall inte ge något resultat.
DrP 2026-05-26 18:29 #486

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 18:10:

Du bemödar dig alltså inte ens med att bemöta argumenten med fakta, utan fortsätter att bedriva ett drev om diskning? Finns inget som tyder på att du vill något annat än att skapa en kontrovers.
Frågan 2026-05-26 18:10 #485

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-26 16:50:

Jag har läst hela, ink dina försök att berättiga att det uppenbara i att han sprang på förbjudet område och ska diskas, på nåt magiskt vis ska vara tillåtet. Det är det inte! Och hade arrangören lite ryggrad så hade det agerats annorlunda.
DrP 2026-05-26 16:50 #484

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 16:47:

Läs gärna hela paragrafen. Om du inte orkar det, så läs i varje fall hela tråden du skriver i. Om du inte orkar det heller, strunta i att kommentera.
Frågan 2026-05-26 16:47 #483

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-26 16:39:

10.4. Om inte den ger det solklara stödet kan vi lägga ner.
DrP 2026-05-26 16:39 #482

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 14:20:

Kan du peka på en paragraf i tävlingsreglerna som stödjer en diskvalifikation av Viktor, eller varför frågar du?
Så är det faktiskt inte 2026-05-26 16:37 #481

Svar till inlägg av haha, 2026-05-26 15:48:

9.2.1 Funktionär som observerar eller på annat sätt får kännedom om regelöverträdelse, eller
resultatpåverkande tekniskt fel, är skyldig att snarast, och senast före tävlingens avslutande,
rapportera det inträffade till tävlingsledningen.

Gäller alltså bara funktionärer
Frågan 2026-05-26 16:36 #480

Svar till inlägg av haha, 2026-05-26 15:48:

Kul skitsnack. Det finns ingen som haft med 10Mila att göra, varken arrangör, deltagare, åskådare eller TV Tittare som kan ha missat det.

Sanningen är snarare att tävlingsledningen/juryn är stora ynkryggar. Som Runesson sa indirekt.


haha 2026-05-26 15:48 #479

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 14:20:

Aa, de sade att inget uppmärksammat dem på det och de därför inte visste om det. Däremot ville de gärna få uppgifter till personer som noterat ett regelbrott utan att uppmärksamma tävlingsledningen på det, vilket i sig är ett regelbrott. Du kanske kan maila dem så de kan utdela korrekt straff?
Frågan 2026-05-26 14:20 #478
Är det någon som har hört något om hur tävlingsledningen resonerade när man ansett sig hitta stöd i tävlingsreglerna att INTE diskvalificera Viktor Svensk?
Frågan 2026-05-09 17:48 #477

Svar till inlägg av esset, 2026-05-09 17:15:

Och du - pöbeln - bidrar från sidan! Snyggt jobbat!!!
esset 2026-05-09 17:15 #476
Det börjar verkligen vara Flashback-varning över den här tråden. OL-sveriges alla basement dwellers har fest.
Frågan 2026-05-09 13:50 #475

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-08 23:29:

Självklart! Alla viltzoner är oftast exempel på sådana.
Heja 2026-05-09 06:13 #474

Svar till inlägg av TG, 2026-05-08 21:59:

Det här är en annan fråga om en arrangör ska få böter vid skada i naturen.

Om alla sträckor på Jukola förväntas springa in i ett förbjudet område så bör området snitslas.
Oj 2026-05-08 23:29 #473

Svar till inlägg av TG, 2026-05-08 21:59:

Om ett område faktiskt måste skyddas och inte en enda orienterare får vara där så får man väl helt enkelt snitsla området om det inte redan har en tydlig gräns i verkligheten.

Min gissning är att det finns rätt många förbjudna områden där de inte spelar någon roll om några få orienterare råkar komma in i av misstag men några hundra eller tusen skulle inte vara så bra.
old 2026-05-08 23:00 #472

Svar till inlägg av TG, 2026-05-08 21:59:

Vad skulle det kunna vara som skadas om ett fåtal springer in i (springer man genom och tjänar tid ska man naturligtvis diskas) ett förbjudet område? Om det mot förmodan skulle kunna vara så, måste området naturligtvis snitslas med heldraget. Givetvis också om man bedömer att det är risk för att flera springer in av misstag.
TG 2026-05-08 21:59 #471

Svar till inlägg av Heja, 2026-05-08 15:17:

Så om det bara är en löpare (eller ett fåtal) som springer genom förbjudet område förstörs inte det som ska skyddas och det spelar ingen roll?
Jämför med om alla på str på Jukola springer in på förbjudet område. Vad händer då? Får arrangören böter?
Nu släpper vi 2026-05-08 18:56 #470

Svar till inlägg av ???, 2026-05-08 18:24:

Så är det ju såklart och jag tycker inte heller det är en arrangörsmiss. Men att orienterare gör misstag och tappar bort sig är ju en del av sporten, och det kan i sällsynta fall även hända landslagslöpare. Om det nu verkligen var viktigt av någon orsak att ingen fick beträda det förbjdna området, då ska det nog snitslas av. Annars är det bara att släppa och inse att det är en del av charmen med vår idrott att det händer saker som ingen trodde innan.
??? 2026-05-08 18:24 #469

Svar till inlägg av Torp, 2026-05-08 10:11:

Det som avgjorde tävlingen var väl att löparen var snett ute på ett ställe som den inte skulle vara. Så hade den orienterat bättre så hade den inte hamnat utanför kartan och i förbjudet område.
Anders L 2026-05-08 16:14 #468

Svar till inlägg av Heja, 2026-05-08 15:17:

Strålande förslag och väl formulerat.
Heja 2026-05-08 15:17 #467

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-08 12:55:

+3

Det är uppenbart att banläggaren tvingats lägga förbjudet område vid bäcken av andra anledningar än banans beskaffenhet. Det handlar inte om vägval utan att man ska undvika att springa i bäcken så att Länsstyrelsen gnälliga handläggare inte bråkar mer. Det är uppenbart att VD passage genom det förbjudna området inte gav någon fördel och inte heller förstörde naturen uppenbart. Varför då diskvalificera löparen? Det är mer rättvist att inte lägga en snitsel som fångar upp löparna.

Mitt förslag är att regelverket ska kompletteras med text som anger att om löparen inte haft förutsättning att förstå sin passage genom förbjudet område och inte tjänat på överträdelsen så kan tävlingsledningen acceptera detta utan påföljd. Vill du verkligen se till att löparen förstår överträdelsen så lägger du snitsel. Om du bara vill se till att personer inte använder en bäck som ledstång - enbart förbjudet på kartan och ingen snitsel.
DrP 2026-05-08 13:48 #466

Svar till inlägg av Nejnej, 2026-05-08 13:38:

Och om man med full avsikt att tjäna tid tar sig igenom ett förbjudet område, så hade jag som arrangör, i tillägg till 10.4.2 använt mig av denna regel:
10.5.1 "Grov överträdelse av regelverket ska rapporteras till RF för behandling och ev. bestraffning."
Nejnej 2026-05-08 13:38 #464

Svar till inlägg av Okej okej , 2026-05-08 13:26:

Jag tycker nog man kan tolka denna regel

10.4.2 "Tävlande som gjort sig skyldig till regelöverträdelser som kan vara resultatpåverkande ska diskvalificeras..."

som att det är skillnad på om man tjänar på regelöverträdelsen eller inte. Om man tjänar på det så bör man absolut kunna bli diskvalificerad.
Frågan 2026-05-08 13:36 #463

Svar till inlägg av Okej okej , 2026-05-08 13:26:

Självklart!
Frågan 2026-05-08 13:35 #462

Svar till inlägg av old, 2026-05-08 13:11:

+2.

Och den yttersta instansen sitter väl bara nöjt med livet och funderar på om de ska vara med på Dreamhack igen…
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng