Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Är det möjligt? 2026-06-26 23:34 #25188

Svar till inlägg av sprintstafett , 2026-06-26 19:48:

Hur är det möjligt att man i Eventor kan anmäla en för ung löpare till start i SM?
OL-man 2026-06-26 22:50 #25187

Svar till inlägg av DrP, 2026-06-26 22:23:

Än så länge är det ett fåtal tävlingar som har haft 5000-del, kanske bland annat av angivna skäl.
Banläggning ska ju anpassas till de bästa i klassen, så borde väl gälla även för kartskalan. Alltså anpassas till dom som har acceptabel syn.
avh 2026-06-26 22:37 #25186

Svar till inlägg av TG, 2026-06-26 22:24:

Regelvcerket 3.7.10
Kry 2026-06-26 22:33 #25185

Svar till inlägg av DrP, 2026-06-26 22:23:

Det finns en smart funktion i OCAD, canvas. Om man får till det kan man ha samma kartfil för alla layoter.
. 2026-06-26 22:32 #25184
TG 2026-06-26 22:24 #25183

Svar till inlägg av sprintstafett , 2026-06-26 19:48:

Var hittar man den regeln?
DrP 2026-06-26 22:23 #25182

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-26 09:59:

Har du någonsin varit banläggare på en nationelöl tävling? Har du inte egen certifierad skrivare måste både ban- och kartfil i ett sent skede måste splittas. Varje utsnitt behöver layoutas. Allt ska kontrolleras. Det blir lätt flera timmars jobb per utsnitt, och så fort det ser sena ändringar behöver man införa det på samtliga ban- och kartffiler. Sannolikheten för misstag ökar exponentiellt med antalet utsnitt. Hade vi erbjudits 1000:- per deltagare i HD80 om de kräver 1:5000 hade jag ändå tackat nej.
sprintstafett 2026-06-26 19:48 #25181
Gmok diskade för en för ung i laget. Försök till fusk, dålig koll eller onödig regel?
Frågan 2026-06-26 16:15 #25180

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-06-26 15:48:

Vad snitttar HD80+ på en vanlig tävling? 0-15 deltagare. Okejdå, ni missar en hundring. WOW! Men man betalar mer än gärna 500 spänn i bensin för att åka bil, enkel väg…
Orkaloggain 2026-06-26 15:48 #25179

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-26 09:59:

5% av intäkten? Ej småpotatis. 30-50% ryker jubä i skatt.

"Ett utsnitt till inte så mkt extra jobb" - varje utsnitt gör arrangemanget mer sårbart för fel pga sena ändringar.
OL-man 2026-06-26 13:53 #25178

Svar till inlägg av Loop, 2026-06-26 12:59:

Eskilstunas tävlingar i början juli har en ny klass, Para-I. Skulle man kanske ha en klass även för synsvaga, ej åldersbunden, med specialkartor?
Loop 2026-06-26 12:59 #25177

Svar till inlägg av OL-man, 2026-06-26 12:34:

Såklart behöver deltagarna kunna se kartan, men har andra alternativ än att förstora kartan för samtliga deltagare diskuterats?

Ge synsvaga ett häfte med A5-papper där vardera sträcka är på separat blad? Då kan det skrivas ut på hobbyskrivare och vara i 4000del eller 3000del. Sen kan resterande deltagare få kartan på 7500del eller 10 000del.
OL-man 2026-06-26 12:34 #25176

Svar till inlägg av Loop, 2026-06-26 11:28:

Ändå saknas det definition.
Fjäril för HD80 låter riskabelt, då fladdrar dom väl iväg… (Ursäkta skämtet alla gamla kämpar.)
Loop 2026-06-26 11:28 #25175

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-26 09:59:

A3 blir 1,5km * 2,1km i 5000del givet att hela ytan används till karta, vilket den inte gör.

Västerbottens 3-dagars, dag 1, medel H80 2120m, knappt att banan går in på A3 i 5000del.

https://www.livelox.com/Viewer/Vasterbottens-3-dagars-dag-1-medel/H80?classId=1200132

Men HD80 kan ha kartvändning alternativt fjäril närmast mål så blir det bra.
Frågan 2026-06-26 09:59 #25174

Svar till inlägg av OL-man, 2026-06-26 08:49:

Ja, och då tar man en A3. 6-9kr extra per deltagare. Småpotatis.
OL-man 2026-06-26 08:49 #25172

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 21:31:

Det är många faktorer att ta hänsyn till vid banläggning. Risken finns att banläggningen försvåras och blir sämre om man måste klämma in sig på A4. Ofta finna det terrängavsnitt som inte kan användas.
Frågan 2026-06-26 07:42 #25171

Svar till inlägg av Loop, 2026-06-25 22:36:

Japp, det var därför jag skrev att många kommer gå in, inte alla.
Men att ordna ett till utsnitt för A3 är inte mycket jobb, och merkostnaden på alla arrangemang som hålls i Sverige kommer vara otroligt liten. Typiskt mindre än 50kr för en tävling.
Loop 2026-06-25 22:36 #25170

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 21:31:

Ditt exempel förutsätter att start och mål är nära varandra. Med någon km till start och eventuellt utbrutet mål kan du lätt vilja ha 2km bana i en och samma riktning.
Frågan 2026-06-25 21:31 #25169

Svar till inlägg av OL-man, 2026-06-25 18:57:

H80 ska ha ca 3km banlängd på lång. Om man skulle få för sig vilja göra en långsträcka motsvarande 33% av banlängden (rätt puckat, men vi tar väl ett extremfall) upptar den 20cm. Många banor kommer gå in på A4.
OL-man 2026-06-25 18:57 #25168

Svar till inlägg av DrP, 2026-06-25 17:39:

Borde duga med en hobbyskrivare, en 5000-del blir ju tydlig ändå. Kanske problem då det kan krävas A3 för den skalan. Känns för övrigt onödigt med en så stor skala, det finns bra förstoringsglas och luppar, kan också rekommendera att operera mot gråstarr som ofta är orsaken, en mycket lätt och effektiv åtgärd.
DrP 2026-06-25 17:39 #25167

Svar till inlägg av Surfer, 2026-06-25 16:53:

Med ännu en kartskala, och därmed ännu en kartfil och ännu en banfil för de som köper karttryck, finns det då någon annan lösning än att skriva ut HD80-kartorna på en icke-certifierad hobbyskrivare? Eller bryter det lika mycket mot reglerna som att låta bli att bjuda in till dessa klasser?
Surfer 2026-06-25 16:53 #25166

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 07:56:

Kommentar om regel ändringen
"Med endast bör-krav –och inte ska-krav – tillsammans med att regelverket gäller under en
övergångsperiod av 2026, kan en utvärdering göras efter året och ett beslut fattas om ett
eventuellt införande av ett ska-krav till 2027 års säsong"
mmm 2026-06-25 13:34 #25165

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 08:00:

Du missade igen, läste inte mitt inlägg 25154.
Sortera 2026-06-25 10:59 #25164

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 10:54:

Vad är din poäng?
Frågan 2026-06-25 10:54 #25163

Svar till inlägg av Provokatör, 2026-06-25 09:24:

Har har du kanske en poäng, men just i detta fall har jag 100% torrt på fötterna.
Det är upp till varje tävlingsorganisatör att fritt välja skala. Ordalydelsen är BÖR i tävlingsreglerna, inte SKA.

Tiveden har således tyckt att det passar bäst med 1:5000 för detta event.
Skyller man på SOFT eller beslutet kring 1:5000 har man inte fattat nånting i detta fall.
Provokatör 2026-06-25 09:24 #25162

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 08:00:

Smått lustigt att signaturen som konstant verkar irra runt långt utanför kartkanten försöker göra någon poäng på att andra inte har full koll. Veva mindre diskutera mera.
Frågan 2026-06-25 08:00 #25161

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 22:08:

Har du ens bemödat dig LÄSA vad som faktiskt är ändrat.
Du kanske är gammal, men nån rutin har du inte. Du bommar FRISKT här.
Frågan 2026-06-25 07:56 #25160

Svar till inlägg av Soft , 2026-06-24 22:29:

Absolut inte. Processen är otroligt inkluderande och faktiskt i många stycken FÖR inkluderande. En ändring av den här sorten (notera att det alltså inte är krav på 5000) går oftast från klubbmedlem, via klubb, via OF till förbundsmöte till beslut. Vartannat år!
Soft 2026-06-24 22:29 #25159

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 21:57:

Inte insatt i diskussionen här. Men om det är något som är ett skämt så är det softs beslutsprocess. De gör lite vad de själva vill och inte vad majoriteten vill
mmm 2026-06-24 22:08 #25158

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 21:57:

Joodå, du får leta ett tag efter nån med mera rutin i många orienteringssammanhang. Därför ser jag också när det sker tokighete. Inte första gången…
Frågan 2026-06-24 21:57 #25157

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 18:57:

Har du ens nån form av grundläggande koll på hur beslutsprocessen ser ut? Tydligen inte!!
Blindstyret 2026-06-24 19:20 #25156

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 18:57:

Snart också en sport för ickenärsynta.
mmm 2026-06-24 18:57 #25155

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 16:33:

Det är snarare en minoritet som har föreslagit det, vänta bara tills tokskalan dyker upp på allvar.
Det blir antingen A3-kartor eller konstiga banor inklämda på A4.
mmm 2026-06-24 18:12 #25154

Svar till inlägg av Surfer, 2026-06-24 08:27:

Det är väl egentligen bara för 80-klasser och äldre som 5000 ska finnas och det är bara BÖR finnas, alltså inget krav. Lämpligt skulle vara att de tävlande får välja skala vid anmälan.
Frågan 2026-06-24 16:33 #25153

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 10:33:

Det är ENBART orienterare som har bestämt detta.
Din åsikt är i minoritet - därför införs ändringarna.
Kval 2026-06-24 10:42 #25152

Svar till inlägg av Resultat?, 2026-06-24 10:39:

Om det är något kval så är det isåfall imorgon
Resultat? 2026-06-24 10:39 #25151

Svar till inlägg av jj, 2026-06-23 22:05:

Är det någon som vet hur man kan se resultat från KO sprint-SM (mer än på TV...). Ingen länk på arrangemangets sida - och inga spår i Obasen liveresultat.

Kvalet borde väl vara avklarat nu? Helt menlöst för damerna, men ngn herre borde riskera att slås ut
mmm 2026-06-24 10:33 #25150

Svar till inlägg av Surfer, 2026-06-24 08:27:

Ok, då är det dags att sluta tävla, får väl ta lite direktbanor, om inte de också ska förstöras.
Trist att inte orienterare får bestämma .
mmm 2026-06-24 10:31 #25149

Svar till inlägg av Mitt ISOM, 2026-06-23 23:52:

Svårt att avläsa strukturen i terrängen, svårt att se vägval mm
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 629
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng