Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

10Mila 2026

CD  2025-08-25 14:44
Allt om 10Mila 2026!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Cynikern 2026-04-29 16:03 #141

Svar till inlägg av Inför långa, 2026-04-29 15:52:

Förra året var medel-SM som var uttagningstävling till VM en vecka efter tiomila. Därför valde t.ex. Anton Johansson att inte springa långa natten för att gynna sina förberedelser inför VM-uttagningstävlingen.
Inför långa 2026-04-29 15:52 #140
Satt och scrollade fjolårsresultaten. En sak som slog mig var hur många lag som satsat hårt på tredjesträckan. Anton J, Simon H, Mogensen, Viktor Svensk, IvK, Kukka mfl. Är det skräcken att missa tåget på långa eller var det bara en ovanligt stor mängd sjuka / skadade på väg tillbaka som fick en smörsträcka?
TG 2026-04-29 14:36 #139
Jag tycker att det var roligare att titta på 10mila innan GPS-tiden..Då hanns det med intervjuer samt att man kan filma en viss TV-kontroll längre tid. Det är också väldigt mycket TV-kontroller nu. Och massa löpande kameramän
Mobbade 2026-04-29 14:01 #138

Svar till inlägg av Ehhh, 2026-04-29 11:40:

Orion får nästan aldrig gps, så det ät inget unikt med i år. Är det någon som vet om det alltid är samma person som bestämmer gps-lag?
Cynikern 2026-04-29 13:52 #137

Svar till inlägg av Meriter, 2026-04-29 13:28:

Framförallt tycker jag allt som oftast arrangörerna är för långsamma i sina beslut under stafettens gång med vilka som ska ha GPS. Jag tycker man borde göra en lista på t.ex. 20 lag som har GPS sedan ex. 10 till som är bubblare på första sträckan, långa natten etc. De kan man också sätta GPS på direkt men hänvisa till den särskilda sträckan.

Sedan till sist när man märker att ett lag är felstämplat alternativt ute ur matchen så borde man plocka bort GPSen från dem och sätta den på ett annat lag som är mer intressant att följa. Det behöver såklart göras med en sträckas försprång och kräver lite råddande men om man ser till att GPS utdelning sker i samband med incheckning så borde den logistiken kunna sättas. Tänker t.ex. de gånger Martin Regborn sprang första sträckan flera år på raken utan GPS där man inte var intresserad av att följa Hagaby men om jag vore arrangör skulle ha velat sätta en på Martin.
Meriter 2026-04-29 13:28 #136
Är det dyrt med gps-enheter? Eller blir det onödig belastning på tekniken med för många enheter? För mycket arbete för arrangören att dela ut/ta in? Ju fler, desto bättre tänker jag. Varje år känns det som att det är något/några lag utan gps högt upp en bra bit in i tävlingen och som kommentatorerna får gissa om de är med eller inte.
Ehhh 2026-04-29 13:04 #135

Svar till inlägg av Frågan, 2026-04-29 13:00:

Konstigt när de varit topp 30 senaste åren.
Ehhh 2026-04-29 13:03 #134

Svar till inlägg av Meriter, 2026-04-29 12:49:

Flera ”bra placeringar” de hoppat över i GPS listan. Tycker rimligtvis också de borde gå efter förra årets placeringar
Frågan 2026-04-29 13:00 #133

Svar till inlägg av Ehhh, 2026-04-29 11:40:

Sannolikt för att de tänkt att de är för dåliga på 1a sträckan, och bedömt att de inte har med årets top25 att göra…hur de nu kan bedöma det..
Meriter 2026-04-29 12:49 #132

Svar till inlägg av Ehhh, 2026-04-29 12:46:

Jag har inte kollat alls, men misstänker att om man placerar sig Topp-något så är man "garanterad" gps efterföljande år.
Ehhh 2026-04-29 12:46 #131

Svar till inlägg av Meriter, 2026-04-29 12:15:

Orion bättre placering förra året än de klubbar jag nämnde…
Meriter 2026-04-29 12:15 #130
Spring bättre på 10mila så får ni GPS året efter!
Ehhh 2026-04-29 11:40 #129
Frågan är snarare varför Orion inte får GPS?? Istället tar man Tisaren, Tullinge, Kolmården… pinsamt dåligt
Frågan 2026-04-29 11:22 #128
Fan, Göingarna får inte ens en GPS på sig….vad har hänt!?…var det inte snack om top10!!? Det gick över snabbt.
Regerande 2026-04-29 10:59 #127
1 Anselm Reichenbach
2 Clemens Sundby Øxnevad
3 Sondre Olaussen
4 Isak Lundholm
5 Vegard Gulbrandsen
6 Edvin Hellsten
7 Nils Tveite
8 Albin Warvelin
9 Mats Eidsmo
10 Sigurd Paulsen Vie
Pög 2026-04-29 10:41 #126

Svar till inlägg av Avslut?, 2026-04-29 10:35:

Då var det Eetu Savolainen ändä som sprang, ett av världens hårdaste skogsorienterare för tillfället. Tyvärr så har flera topplag också löpare som hör till världens elit...
Avslut? 2026-04-29 10:35 #125

Svar till inlägg av Su, 2026-04-28 20:19:

Grymt lag - men de behöver en tydlig ledning inför sista. Topi blev ikappsprungen och nedspurtad av IKNV på sista på FInnish Spring i helgen. Och då var sträckan bara 40 min lång...
Su 2026-04-28 20:19 #124

Svar till inlägg av Finland, 2026-04-28 19:02:

Vinnarlag
Finland 2026-04-28 19:02 #123
HS
Tuomas Heikkilä
Jussi Raasakka
Arttu Syrjäläinen
Mathias Peter
Einari Heinaro
Ramsus Töyrylä
Veli Kangas
Mathieu Perrin
Olli Ojanaho
Topi Syrjäläinen
Pensionärer 2026-04-28 12:43 #122

Svar till inlägg av Tokern, 2026-04-28 12:20:

Ridefelt och Kinneberg har väl också lagt av, så det finns två platser att ta...
2023 2026-04-28 12:28 #121

Svar till inlägg av Top, 2026-04-28 11:51:

Fast i Skellefteå så var det på sträcka 8 som ELB tog upp NTNUI i ledningen. Elias Jonsson var över 6 minuter långsammare på sträcka 10 men det räckte till seger.
Tokern 2026-04-28 12:20 #120

Svar till inlägg av Toker, 2026-04-28 11:55:

Två stycken har lagt av och användes nog bara som exempel. Så de fem förstnämnda måste m.a.o vara top 5 i världen
Toker 2026-04-28 11:55 #119

Svar till inlägg av Top, 2026-04-28 11:51:

Hur kan 7 löpare vara topp 5? :)
Top 2026-04-28 11:51 #118

Svar till inlägg av killer, 2026-04-28 10:44:

Sånt är det väl för alla klubbar, för att vara vinnarkandidat måste man ha en topp 5-löpare i världen på sistasträckan. Tex Bergman, Emil Svensk, Ridefelt, MPB, Kinneberg, Thierry, Lundanes osv.
killer 2026-04-28 10:44 #117

Svar till inlägg av dalny, 2026-04-28 10:31:

Ja det är verkligen Breivik som är det som gör dom till vinnarkandidater. Han som legat bakom och avgjort 10mila båda gångerna NTNUI vann.
klp 2026-04-28 10:33 #116
IKHP
1 Emil Ling
2 Filip Karlsson
3 Jan Strycek
4 Emil Björnlinger
5 Joar Hertin
6 Isak Eskilsson
7 Erik Classon
8 Viktor Gunnarsson
9 Olle Karlsson
10 Simon Harden
dalny 2026-04-28 10:31 #115

Svar till inlägg av Nydalen, 2026-04-28 06:20:

Starkt lag, men det är inte så att str 1-7/8/9 avskräcker och skulle vara mycket starkare än andra topplag. Det är ju främst Breivik som många är rädd för gissar jag.
Suomalainen 2026-04-28 10:07 #114
Någon som har koll på våra grannar i öst? Vad kan HS, TP och Ikaalisten mönstra för lag?
Sofftittare 2026-04-28 09:29 #113
Hoppas på mycket GPS-tracking (prickar på vit bakggrund) och mindre kameralöpare.
Nydalen 2026-04-28 06:20 #112
1. Arnesen
2. Nordhagen
3. Dyrkorn
4. Lye
5. Hausken Nordberg
6. Björnstad

Ruggig bredd då löpare som Karlsson, Eid och Ulvensöen får springa i andralaget..


1.Cherry
2. Urset
3. Osmoen
4. Arntzen
5. R Theisen
6. S Storhov
7. Haga
8. Eidsmo
9. Liland
10. Breivik

Många nya från ifjol och håller väldigt hög nivå. Enda laget som kommer kunna utmana Tuna om segern?
Mitt Namn 2026-04-27 21:09 #111

Svar till inlägg av Jag, 2026-04-27 19:56:

Ok, tack!
Jag 2026-04-27 19:56 #110

Svar till inlägg av Mitt Namn, 2026-04-27 19:49:

Köp från iof tv, det finns inlänkat på tiomilas hemsida.
Mitt Namn 2026-04-27 19:49 #109
Är det någon som sänder det hela i år? SVT? Eller någon annan sajt? (En som inte hänger med...)
25 2026-04-27 15:25 #108

Svar till inlägg av Tvek, 2026-04-27 15:06:

10a på VM-lång 2025, så flera år kanske var att ta i.
Tvek 2026-04-27 15:06 #107

Svar till inlägg av aut, 2026-04-27 13:20:

Har inte sett till han på någon orienteringstävling på flera år. Skulle bli förvånad om han dyker upp
aut 2026-04-27 13:20 #106

Svar till inlägg av CvL, 2026-04-26 21:09:

Springer Bonek? Ej med på världscupen?
Frågan 2026-04-27 11:11 #105

Svar till inlägg av Ttn, 2026-04-27 09:56:

Det är planen ja!
Ttn 2026-04-27 09:56 #104
Springer Tove?
eh 2026-04-27 09:34 #103

Svar till inlägg av CvL, 2026-04-26 21:09:

Ja såklart. Albin la ner sin satsning ifjol och är klart sämre i år.
Thierry G 2026-04-27 07:01 #102

Svar till inlägg av CvL, 2026-04-26 21:09:

Thierry?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Senast kommenterat

Torsdag 25/6

21:43

Tjoget 2026

8

 

Onsdag 24/6
Tisdag 23/6

16:53

-Arrangemangsreklam-

1100

 

Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng