Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

SM Sprint 2026

Frågan  2026-05-15 21:35
Sprint sm går av stapeln imorgon i Ronneby
Spekulationer och kommentarer om den tävlingen

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Oj 2026-05-18 14:43 #31

Svar till inlägg av Aftonblaskan, 2026-05-18 14:12:

Bland det mest meningslösa jag har läst. Någon som vill hitta rasism i allt.

Ja, varför ska inte utländska löpare som inte bor i Sverige få vara med på SM? Kanske har något med definitionen av ett svenskt mästerskap att göra? Får Helena vara med i det Chilenska mästerskapet?

För min del så får SM helst bara vara för svenskar.

Fosser var väl inte med på SM när han bodde i Sverige trots att han kunde ha varit det. Tycker inte det hade varit så roligt om 10 SM guld hade gått till en norrman.
Aftonblaskan 2026-05-18 14:12 #30

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-18 10:58:

De där reglerna är ju inte helt okontroversiella. Det togs till och med upp i riksmedia när de infördes. https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/a/6nWOoQ/rasistdebatt-inom-orienteringen
Oj 2026-05-18 10:58 #29

Svar till inlägg av BC , 2026-05-16 22:05:

Tycker inte reglerna är konstiga.

Det de säger är att svenskar alltid får springa sm medans det i andra tävlingar är regler för vilka klubbar man kan representera och dessa reglerna påverkar också vilka utlänningar som får springa sm.

En svensk får alltså springa sm för en svensk klubb och 10Mila för en finsk klubb men en utlänning som bor i Sverige får inte göra det.
Yr 2026-05-18 10:38 #28

Svar till inlägg av Tyr, 2026-05-18 02:08:

Hanna - sjuk, Sanna - vet inte.
Tyr 2026-05-18 02:08 #27
Varför var inte Hanna och Sanna med?
BC 2026-05-16 22:05 #26

Svar till inlägg av Noterat , 2026-05-16 20:37:

Reglerna är konstiga, fia för att de är nationella och inte enhetliga internationellt. Det är ju inte otydligt i alla fall.
Om man prioriterar sprint-SM så kan man välja sin representation efter det, om man tycker andra tävlingar i Sverige är viktigare så kanske det är mer intressant att springa för en icke-svensk klubb.

Men det är ju ett val man kan göra i Sverige, inte i alla andra länder på motsvarande vis, eller i alla situationer, vad jag förstår.
Noterat 2026-05-16 20:37 #25

Svar till inlägg av Olle, 2026-05-16 19:31:

Men det är ju en följd av reglerna och om tex Johan Ek-Larsson springer för Centrums OK på SM så springer han för Turun Metsänkävijät på alla andra tävlingar i Sverige, samtidigt som Tim inte får representera Bromma-Vällingby i SM.

Svensk medborgare som representerar utländsk förening får samma säsong representera även en svensk förening vid svenskt mästerskap, men den regeln gäller inte de orienterare som har rätt att vara med på SM utifrån att de är folkbokförda i Sverige


Rätt att tävla om svenskt mästerskap (SM) har den som
• representerar en SOFT-förening (primärt krav) och
• är svensk medborgare eller är utländsk medborgare folkbokförd i Sverige och stadigvarande boende på folkbokföringsadressen.

Utländsk medborgare som önskar tävla om SM ska vara folkbokförd i Sverige före den 1 januari vid tävlingstillfällen under vårsäsongen, och före den 1 juli vid tävlingstillfällen under höstsäsongen.
Olle 2026-05-16 19:31 #24

Svar till inlägg av Noterat , 2026-05-16 18:06:

Tog mig 30 sek att hitta en tävling till han sprungit för Koovee. Gissar att det är fler än så.
https://eventor.orientering.se/Events/ResultList?eventId=54858&groupBy=EventClass
Var är 2026-05-16 19:28 #23
Winsplits och livelox?
Rikti Kass 2026-05-16 19:20 #22
Man borde heller inte få delta om man inte tillhör Sverige. Tycker det är ok på DM med fri anmälan men på SM sänker det statusen.
Skevt 2026-05-16 18:26 #21
SM borde ha samma koppling som landslaget. Man kan bara ta SM om man springer/kan springa för vårt landslag.
Noterat 2026-05-16 18:06 #20
Om Tim Robertson skulle ha hoppat över och springa 10mila för Koovee så hade han fått medalj idag. Men Jonatan Gustavsson hade kunnat springa för Koovee på 10mila och tagit medalj idag..

Tycker nog att representationsreglerna är lite konstiga
Konstigt 2026-05-16 14:46 #19

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-16 13:28:

Alltid samma osympatiska språk.
Frågan 2026-05-16 13:28 #18
Det är många som använder Frågan som användarnamn nu. Kul :-)
Hu Lill 2026-05-16 12:44 #17

Svar till inlägg av MjölksyraMedia, 2026-05-15 21:52:

Ej godkänd i kvalet
DrP 2026-05-16 10:06 #16

Svar till inlägg av Sympatisk , 2026-05-16 09:55:

Att springa genom en häck som ej är förbjuden är helt tillåtet. Att däremot genom okunskap hänga ut andra på nätet är osympatiskt.
Sympatisk 2026-05-16 09:55 #15
Vad är värst? Joggat i avlysning eller springa igenom en häck och vinna världscup?
Bäste Man 2026-05-16 09:04 #14

Svar till inlägg av Frågan , 2026-05-16 08:28:

Hur man kan vara så dum har väl du stenkoll på.
Voff 2026-05-16 08:58 #13

Svar till inlägg av MjölksyraMedia, 2026-05-15 21:52:

Jag ser inte att han laddat upp något alls. Har han flera stravakonton?
Frågan 2026-05-16 08:28 #12

Svar till inlägg av Hallå?, 2026-05-16 06:42:

Även om han sannolikt inte tjänar jättemycket på det så måste han såklart antingen bli diskad eller diska sig själv. Hur fan kan man vara så dum att göra det om man ska tävla? Är ni säkra på att det verkligen är så att han ska tävla?
Heja 2026-05-16 08:00 #11

Svar till inlägg av Hallå?, 2026-05-16 06:42:

”Du som avser delta i åldersklass på tävlingen får inte skaffa dig kännedom om tävlingsområdet genom avsiktlig rekognosering, om det inte tydligt har tillåtits av arrangören.”

Solklart och tydligt. Att springa runt i ett område flera gånger innan en sprint - uppenbart felaktigt. Att gå till och från sitt hotell eller gå på restaurang dagen innan - helt okej.
haha 2026-05-16 07:32 #10

Svar till inlägg av Hallå?, 2026-05-16 06:42:

Vad sade tävlingsledningen när du påpekade detta för dem?
Hallå? 2026-05-16 06:42 #9

Svar till inlägg av MjölksyraMedia, 2026-05-15 21:52:

Men vi lär väll ändå vara överens om att man kan inte dagarna innan ett SM vara inne och springa i staden? FairPlay är det som denna idrott i stor utsträckning har som grund i mångt och mycket och den måste vi ta hand om. Jag tycker inte Lillieströms idé om att springa i området flertalet gånger kan ses som okej?
Frågan 2026-05-15 22:44 #8

Svar till inlägg av Inte Alzheimer, 2026-05-15 22:28:

Mycket mindre än du kan tro! Det enda riktigt avgörande är var stängsel/avspärrningar hamnar och det vet du oavsett ändå inte! Dagarna är förbi där man ”lurar” någon riktigt bra, (pöbeln går i alla fällor). Så glöm att det är nån större fördel att ha lokalkännedom.
Inte Alzheimer 2026-05-15 22:28 #7

Svar till inlägg av Alzeimer, 2026-05-15 22:10:

Ja det är självklart, men det är en sak att läsa på internet och titta på kartan. Men det är en helt annan femma att springa där dagen innan
Alzeimer 2026-05-15 22:10 #6

Svar till inlägg av Terrängenkännedom , 2026-05-15 21:38:

Alla har väl ändå läst in området 10 gånger om, allt annat är tjänstefel.
MjölksyraMedia 2026-05-15 21:52 #5

Svar till inlägg av Kännedom.., 2026-05-15 21:47:

Terrängkännedom skulle jag gissa på att några säkerligen har. Men det bör ej påverka särskilt mycket eftersom området på SM nu är större och banläggaren borde kunna få till något roligt. Men Hugo Lilleströms strava visar tydligt att han har varit i tävlings området och sprungit, inte en utan 5 hela gånger. Vet inte vad regelboken säger och vart gränsen för fair play går men i mitt huvud känns det här väldigt lurt.
Kännedom.. 2026-05-15 21:47 #4

Svar till inlägg av Terrängenkännedom , 2026-05-15 21:38:

Kan hålla med om terräng kännedom… Inte så att det är brist på svenska städer. Däremot kanske brist på klubbar som vill arrangera, så då ska vi vara glada att Ronneby tar på sig den.
Visserligen lite svårt och tro att någon besitter minnet att komma ihåg ett område efter 10år
TJ 2026-05-15 21:47 #3

Svar till inlägg av Conny mer C, 2026-05-15 21:39:

Personligen tror jag att det kommer vara längre segrartider än 15’ visst att det går snabbt men är inte 3:20 snabbt även på sm sprint
Conny mer C 2026-05-15 21:39 #2
Spännande eller tråkigt med långa banor? Betyder det att banorna kommer att vara lätta och snabb löpta? Vad ska man förvänta sig?
Terrängenkännedom 2026-05-15 21:38 #1
Tråkigt att man arrangerar sm sprint i ronneby två gånger på 10 år. Visst att folk växer upp men kommer man inte känna igen sig lite

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng