Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Funktionärstimmar O-ringen

TS  2026-06-02 09:23
Inför sommarens (och kommande års) O-ringen har frågan kommit upp om hur många timmar en "vanlig" orienteringsfamilj med mindre barn förväntas lägga ner i arrangörstid på ett O-ringenarrangemang. Om man bortser från en från en rad tunga poster som planering, banläggning mm där man i förarbetet kan lägga nästan hur många timmar som helst utan mer ser till det praktiska under själva veckan, vad brukar det röra sig om?
Bör man räkna med ett 8h pass per vuxen och dag så att man landar på 40-50h totalt under slutet på vecka 29 och vecka 30?

Jag förstår att detta kan skilja lite från år till år beroende på hur många anmälda arrangörer det finns i det arrangerande distriktet men det hade varit intressant att veta hur det det sett ut de senaste åren. Dels för att ha som något slags riktmärke till dem som nästan inte vill jobba alls men också till dem som kanske tar på sig mer än de borde när arrangörsansvariga söker folk till olika funktioner.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Otb 2026-06-10 12:10 #11
Med 75 000 ideella timmar och 1500 funktionärer blir det i snitt 50 timmar per person. Men det är ju ojämnt fördelat. Som trådskaparen skriver ligger betydligt fler timmar på tunga poster som planering, banläggning mm.
Ditt namn2 2026-06-09 19:23 #10
Ca 60 kr/h var det för några år sedan
Frågan 2026-06-09 16:47 #9
Vad är egentligen ersättningen per timme från O-ringen?
SM 2026-06-02 16:47 #8

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-06-02 14:23:

Finns absolut sätt att lösa så att inte båda jobbar samtidigt och skulle det bara fungera att en jobbar överhuvudtaget och den andra passar familjens småbarn - ja då får ju ens klubb bara förstå det.

Vet funktionärsfamiljer på årets O-ringen där bara en i familjen kommer jobba varje dag just för att man har småbarn och en av föräldrarna måste passa barnet.
Inte Stockholm 2026-06-02 16:38 #7

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-02 15:40:

Det är både en månad kvar, två år kvar och tre år kvar till O-ringen. Och ett år till Stockholm om man tycker världen kretsar kring det.
Erfaren 2026-06-02 16:21 #6
Även om det behövs absolut flest funktionärer under vecka 30 (tävlingsveckan) så får man inte glömma att det behövs en hel del funktionärer även vecka 29 när "allt" ska byggas upp. För många funktionärer är det också bra om de som bygger upp är de som är med under tävlingen, så gissningsvis 300-400 funktionärer behöver vara med på "heltid" under både vecka 29 och 30.

För en familj med barn som kräver föräldranärvaro är det dock rimligt att "bara" avsätta en förälder, om man sen delar på det och tar hälften av dagarna vardera med O-Ringen eller om en kör O-Ringen och den andra tar barnen är väl upp till familjen.

Oavsett förväntningar så vill jag bara säga att det är KUL att vara O-Ringenfunktionär, och det blir roligare ju mer man är med! Ett pass i en kiosk eller start är bra för klubben och absolut roligt i sig, men när du är med och inreder kiosken, bemannar den ett pass varje dag, river och flyttar inredningen och så vidare, då får du mer av gemenskap och trivsel tillsammans med de andra funktionärerna i gruppen. Samma gäller så klart för alla funktioner.
Frågan 2026-06-02 15:40 #5
Det där är redan i princip överenskommet mellan klubbarna och O-ringen, via Föreningsrådet.
Kolla med din klubb vad förväntningarna är, det ska de veta. Och det ska ABSOLUT vara kollat med medlemmarna innan, annars har er klubb och föreningsrepresentsnten (ink interima rådet!) gjort en avsevärd blunder.

I de flesta klubbar jag känner till så räknar man implicit med att medlemmar förväntas ta semestervecka och jobba. För väldigt många funktioner har man jobb alla dagarna hela veckan, ex parkeringar, camping, starter, marka etc.

Nu är det mer än ett år kvar, men jag vet att det saknas MÅNGA timmar totalt än, och dessutom saknas det några mycket viktiga funktioner/personer.
Tvåsträcksmosse 2026-06-02 14:23 #4
Fint initiativ till att börja kommunicera om detta. Jag och min fru har småbarn och kommer ta på oss en heltidstjänst under en vecka. Detta känns rätt för mig som varit på massa O-ringen förut. Det känns mer tveksamt för min fru som inte har någon inte har hållit på så mycket (mest gjort mig sällskap), men hon ställer upp för min skull.

Jag har hört att det finns fler familjer som gör som vi. Jag vet andra småbarnsföräldrar som helt tackat nej till att vara funktionärer, trots att de på många plan egentligen gärna vill hjälpa till. Andra har tagit på sig funktionärsarbete utanför O-ringenveckan istället för under för att få ihop livspusslet.

Jag tycker att en ambitiöst satt riktlinje är att göra som jag och min familj gör, dvs ta på oss en heltidstjänst. Men jag tycker också att förväntningarna på småbarnsföräldrar är lägre.

Kanske finns det något tredagarsupplägg för funktionärer? Det skulle kanske vara en bra sak?
SM 2026-06-02 12:57 #3
Om jag kommer ihåg rätt så låg jag på typ 12-13 timmar per dygn när vi arrangerade O-ringen. (Men då var jag huvudansvarig för ett ganska centralt område.)
Man var på plats på arenan som senast 2 timmar innan första start och sen rullade timmarna på fram tills man var tillbaka på centralorten och vi hade skrivit ut minutstartlistor fördelat per start för nästa etapp framåt kl. 18-19.
Min tolkning 2026-06-02 11:14 #2
Det är upp till var och en... Klubbarna förbinder sig inte för ett visst antal timmar utan det som klubbmedlemmarna arbetar renderar till en ersättning till föreningen. Sedan kanske grupptrycket i klubben sätter en norm för vad som förväntas.
Mitt namn 2026-06-02 10:27 #1
Jag har aldrig arrangerat O-ringen så jag saknar erfarenhet där. Men mer än så tycker jag inte är rimligt att kräva.

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng