Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

10Mila 2026

CD  2025-08-25 14:44
Allt om 10Mila 2026!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Frågan 2026-05-07 16:19 #421

Svar till inlägg av haha, 2026-05-07 16:07:

Det är väl typ 50pers som ifrågasatt (ja, även officiellt redan på tävlingen!!) att de inte är diskade. Men det finns ingen officiell kommunikation från juryn. Den skulle jag vilja se!
haha 2026-05-07 16:07 #420

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-07 15:34:

Vad svarade tävlingsledningen när du uppmärksammade dem på det?
Frågan 2026-05-07 15:34 #419
Hur kan INTE Stora Tuna bli diskade, pga Viktors MYCKET tydliga regelbrott?
Det finns absolut ingenting som är ”mildrande” i detta fall.
X-Y 2026-05-06 21:24 #418

Svar till inlägg av OL2026, 2026-05-05 08:29:

De flesta utvecklingar följer inte en rät linje.vissa är en parabel där högsta värdet kommer tidigt.
Surfer 2026-05-05 20:36 #417

Svar till inlägg av Komikern, 2026-05-05 19:46:

Ingen faktiskt, men var lagledare. Inga oklarheter för löparna vilken fålla de ska springa. Jag tycker det är bättre med statiska fållor än att det flyttas runt under tävlingen.

Vi i klubben var väldigt nöjda med arrangemanget. Bra arena, nära till parkering och tält ( kunde vara svårt att sova). Bra terrängområde och banor. Trevligt bemötande av arrangören. Väldigt dramatisk herrtävling med stora omkastningar, vilket är ovanligt.
Komikern 2026-05-05 19:46 #416

Svar till inlägg av Surfer, 2026-05-05 19:44:

Hur många gånger sprang du, egentligen? ;-)
Surfer 2026-05-05 19:44 #415

Svar till inlägg av TG, 2026-05-05 17:19:

Tyckte det var busenkelt så länge man inte tillhör täten. Alltid vänstra fållan förutom vid målgång
Jakob Wedman 2026-05-05 18:56 #414

Svar till inlägg av Henrik Löfås , 2026-05-05 09:31:

+1
PS 2026-05-05 18:09 #413

Svar till inlägg av TG, 2026-05-05 17:19:

Dels så vill man ju alltså ha de viktigaste lagen mot publiken (vilket trots allt är ett argument) och dels blev de där breda upploppen med fem fållor som man hade förr ganska otrevliga och ödsliga även om det kanske såg imponerande ut när man först såg dem.
TG 2026-05-05 17:19 #412
Jag tror att problemet för många löpare är att man i förväg inte med säkerhet vet vilken fålla man ska springa i. Så som det varit tidigare när det var markerat vilken sträcka som skulle springa i vilken fålla tyckte jag det var enklare för löparna. I år sprang det löpare huller om buller. Det måste ha varit många som sprang I fel fålla.
Hur breda var de båda fållorna tillsammans i år?
Kan man inte bara dela den bredden i 5?
Sen 2 sträckor per fålla. Räkneverken som funnits tidigare ser hag inget behov av när vi har fungerande liveresultat.
PS 2026-05-05 17:03 #411

Svar till inlägg av PS, 2026-05-05 17:01:

Att låta arrangören försöka sortera in löparna i rätt fålla har ju visat sig ännu mer meningslöst. Även om de lyckas identifiera vilka löpare som ska vart så är det ju väldigt svårt för inkommande löpare att förstå vad de menar när det kommer två löare samtidigt som ska till olika fållor.
PS 2026-05-05 17:01 #410

Svar till inlägg av PS, 2026-05-05 16:45:

Jag tror förresten att man ofta kan lösa det där problem om man låter den inledande gemensamma fållan följa med runt kurvan och vara ganska smal på slutet mitt för målgångsfållan medan övriga lag får hålla ut för att nå sin fålla. Att få folk att springa i rätt fålla löser man med stora tydliga skyltar där det står vilka sträckor som ska i vilken fålla dvs på en fålla står det tydligt "1-7" och på den andra "8" och sedan flyttar man om de där skyltarna allteftersom till det står "1-9" och "10". Det krävs egentligen bara en skylt som det står "1-_" på och sedan en för varje sträcka dvs totalt 11 skyltar. När det börjar bli dags för växling så flyttar man alltså bara en skylt från den ena fållan till den andra och sedan hänger nästa bakom. Kan bli lite småstruligt när båda kavlarna går samtidigt men det går nog att lösa om man tänker ett varv till. Att säga i PM att varvade löpare ska hålla sig i en viss fålla är ju helt meningslöst. Väldigt många löpare har ju ingen aning om ifall de är varvade eller ej.
PS 2026-05-05 16:45 #409

Svar till inlägg av PS, 2026-05-05 16:40:

Det blir lite som när Vasaloppet reserverade spåret längst till höger för damer när det började bli dags för deras målgång. Samtidigt vet ju alla att det spåret brukar vara snabbast så det är nästan omöjligt att få alla herrar att fatta att de ska hålla sig borta. Lika svårt blir det kanske att hålla de varvade löparna borta från innerspåret på en kavle men man slipper i alla fall orättvisan att ett elitlag håller sig till "reglerna" medan ett annat genar.
PS 2026-05-05 16:40 #408

Svar till inlägg av Peter Löfås, 2026-05-05 15:29:

Det är ju en vacker tanke men i praktiken leder det just till att löparna i samband med spurtstrider springer lite hur som helst och det blir ju heller inte speciellt bra TV.
Henrik Löfås 2026-05-05 16:16 #407

Svar till inlägg av Gråtfärdig, 2026-05-05 15:08:

Alla lagen skulle godkännas men resultatlistan skulle nog uppdateras först ikväll någon gång så avvakta en stund.
Peter Löfås 2026-05-05 15:29 #406

Svar till inlägg av PS, 2026-05-05 15:10:

OK, här har jag påverkat (ang. annan diskussion).
Jag vill ha målgång i fållan närmast publik eftersom TV-bilderna blir mycket trevligare om det är publik som hejar med i bilden när lagen spurtar.
Sedan behöver ju målfålla väljas så att man inte får korsande flöden efter mållinje mellan de som stannar (gått i mål) och de som ska springa vidare till växlingsplank.

Men som vi skrev nedan, när vi har kunna ha så här breda målfållor som vi haft sista åren finns ingen anledning till att ha flera fållor. Det finns plats oavsett. Stor skillnad när det är trångt så det inte går att passera långsamma löpare i samma fålla.

PS 2026-05-05 15:10 #405

Svar till inlägg av Peter Löfås, 2026-05-05 14:03:

Om man letar runt på dessa sidor så tror jag att jag redan för mer än 20 år sedan har skrivit att fållan för målgång aldrig ska ha ytterkurva och då räknar jag även vägen fram till fållans början. Målgången borde alltså ha varit längst till vänster men jag tror att de blev pekade mot fållan längst till höger.
Gråtfärdig 2026-05-05 15:08 #404

Svar till inlägg av Henrik Löfås , 2026-05-05 09:31:

Måste man höra av sig till tävlingsledningen? Vi är fortfarande ej godkända i resultatlistan på Eventor.
Ev Åshöjdens OK 2026-05-05 14:07 #403

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-05 13:44:

Då lägger jag ner min jämförelse, tänkte mest på Bergman, Svensk, Kyburz, Kirmula, Breivik. Men det är klart, Alekseyonok var ju nästan en av världens 30 bästa 2012!
Enig, fast tvärtom 2026-05-05 14:04 #402

Svar till inlägg av Målspurt , 2026-05-05 13:55:

Var dessutom nära att bli en ordentlig arrangörstabbe när en funktionär klev ut och pekade Lukas Liland in i fel fålla mitt under spurten mot Johannesson! Tur att den sistnämnde tappade kartan så att spruten inte avgjordes på det. Var har tavlorna som räknar upp placering efter sträckan tagit vägen? Saknade dem!
Peter Löfås 2026-05-05 14:03 #401

Svar till inlägg av Målspurt , 2026-05-05 13:55:

Det har varit identiskt upplägg på målfållorna sedan åtminstone 2016. Sedan har det av någon anledning fungerat sämre de sista två åren där löpare har haft svårt att hitta rätt fålla.

Tanken har varit att täten ska komma i en "ren" fålla och inte störas av långsammare löpare i samband med målgång och växel. Men när vi har så breda fållor som vi haft sista åren så behövs det egentligen inte och precis som du säger borde detta nog ändras igen till enbart 1 fålla för alla.
Målspurt 2026-05-05 13:55 #400
Varför hade man två olika fållor? Där den högra som täten skulle springa i var längre löpväg så ingen ens använde den. Inte genomtänkt
DrP 2026-05-05 13:44 #399

Svar till inlägg av Ev Åshöjdens OK, 2026-05-05 13:26:

Fast åtminstone hälften av dessa har ju landslagsmeriter på hög nivå...
Ev Åshöjdens OK 2026-05-05 13:26 #398

Svar till inlägg av Funderat, 2026-05-05 12:54:

Möjligtvis en bristfällig men ändock ett försök till en parallell. 10 nästintill okända orienterare hade bättre tid än vinnarlaget om dessa hade komponerats ihop till ett lag. Bara en inflikning i debatten där det ofta pratas om att det inte går att vinna utan ett gäng landslagslöpare.
Funderat 2026-05-05 12:54 #397

Svar till inlägg av Åshöjdens OK, 2026-05-05 10:03:

Funderat länge nu utan att lyckas fatta så jag ställer frågan. Vad är det jag missar?
Varför just dessa löpare? Trodde jag kunde min åshöjden men hittar inte parallellen. Klubbtilllhörighet? "Nivå"? Något med namnen? Något helt annat?
Frågan 2026-05-05 12:54 #396

Svar till inlägg av Åsikt från åskådarplats, 2026-05-05 08:58:

Om man VERKLIGEN behöver mer än 30 kontroller för en bana som mäter max 16km kan man inte lägga banor..
Zerbembasqwibo 2026-05-05 10:47 #395

Svar till inlägg av Henrik Löfås , 2026-05-05 09:31:

Trevligt. Bra att det inte landade i nån prestigesak från tävlingsledningen.
,
Grinolle 2026-05-05 10:26 #394

Det här inlägget är anmält för granskning

Åshöjdens OK 2026-05-05 10:18 #393

Svar till inlägg av TG, 2026-05-05 10:10:

Varför inte då? Både str 2 och 3 gick ut längre bak i verkligheten än vad dom hade gjort med denna uppställningen. Hade troligtvis sprungit ännu bättre!
SM 2026-05-05 10:15 #392

Svar till inlägg av Henrik Löfås, 2026-05-05 09:48:

Hahaha, japp - jag läste bara efternamnet ;-)
TG 2026-05-05 10:10 #391

Svar till inlägg av Åshöjdens OK, 2026-05-05 10:03:

Med den där uppställningen hade de inte fått samma häng som de nu hade på riktigt.
Åshöjdens OK 2026-05-05 10:03 #390
Laget
1.Martin Bulička OK Linné 3
2 Mathias Lataste Lynx 1
3 Aarni Ronkainen Jämsän Retki-Veikot 1
4 Emil Rankka OK Linné 2
5 Joar Hertin IKHP Huskvarna Idrottsklubb 1
6 Fredrik Hamrefors Göteborg-Majorna OK 2
7 Gustav Jonsson IFK Mora OK 1
8 Viktor Runnby Göteborg-Majorna OK 1
9 Aleksei Alekseyonok IKHP Huskvarna Idrottsklubb 2
10 Benjamin Wey Tyrving IL 1

Hade vunnit 10-mila med knappa 2 minuter
Henrik Löfås 2026-05-05 09:48 #389

Svar till inlägg av SM, 2026-05-05 09:43:

Jag tror du misstar mig för min bror. ;-)
SM 2026-05-05 09:43 #388

Svar till inlägg av Henrik Löfås , 2026-05-05 09:31:

Du sitter ju med i OLA-gruppen, bara att börja debattera för att den funktionen införs ;-)
SM 2026-05-05 09:40 #387

Svar till inlägg av Motionär, 2026-05-05 08:29:

"Problemet" med det är väl att det fanns inget hinder att använda SI8 i ungdomskaveln, i damkaveln eller på 5-6 sträckor i herrkaveln.

Sen gick även SI6 att använda med 33 kontroller då den klarar 64 stämplar och som tidigare nämnt även SI5 som klarar 30+6 stämplingar (bara det att de sista 6 stämplingarna är utan tid).

Att "Modell står tryckt på brickan" - ja det sitter mycket riktigt en klisterlapp med märkning på baksidan av SI8 och SI9 - men efter ett antal års användning är ofta den klisterlappen blank. På SI10 verkar det mycket riktigt vara tryckt på brickan så där håller det säkert bättre.
Henrik Löfås 2026-05-05 09:31 #386
Tävlingsledningen har nu ändrat juryns beslut och godkänt lagen med saknade stämplar (efter kontroll av enheter). Tack så mycket!

Så nu kan vi stänga diskussionen och hoppas att det införs en spärr i OLA att man inte kan checka in/registrera SI pinnar som inte kan hantera antalet kontroller på banan.
haha 2026-05-05 09:23 #385

Svar till inlägg av Åsikt från åskådarplats, 2026-05-05 08:58:

Varför skulle det vara en risk att antalet kontroller travar uppåt långt över 30? Det finns inget som pekar på det utöver ett par sträckor under årets arrangemang?
Åsikt från åskådarplats 2026-05-05 08:58 #384
Varför krångla till det.

Syftet med ett PM och bulletiner är väl att arrangören informerar de tävlande och åskådare vad som gäller på berörd tävling. Att ha allmänna omsveps texter som är tvetydiga hjälper ju ingen varken arrangör, tävlande eller åskådare.

Att man inte kan få till två kollumner i sträcktabellen som har antalet kontroller respektive godkänd sipinne är för mig en gåta. Antalet kontroller vet ju arrangören långt innan då kartorna fixas. Om någon då springer med en sådan pinne så är det inget snack.

Sedan förstår jag inte 10-mila föreningen att de inte sätter en gräns på antalet kontroller för vad en enskild sträcka får ha. De verkar ju diktera villkor kring upplägg och sträcklängder mm så skriv in max antal kontroller också i direktivet till lokal arrangör. För annars är nog risken att antalet kontroller kommer trava uppåt långt över de 30.
Motionär 2026-05-05 08:29 #383
Hade det inte varit lättare att i PM bara skriva..
Enbart SI9, SI10, SI11 samt SIAC får användas under 10mila 2026.

Klart enklare och tydligare budskap. Går ej att misstolka. Modell står tryckt på brickan.

Min erfarenhet är att ganska många inte har en susning om hur många stämplingar deras bricka kan lagra. Även i denna tråd verkar det ju folk vara oense om hur många SI8 kan lagra.
OL2026 2026-05-05 08:29 #382

Svar till inlägg av Impad, 2026-05-04 21:22:

Bra lyft!
Mer om MB:

29:30 på 10 km som 18-åring är ett fenomenalt resultat — det placerar honom bland de snabbaste juniorer som någonsin funnits. För att sätta det i perspektiv: bland aktiva orienterare på elitnivå är det ytterst få som kan matcha det på landsväg, och Kyburz med sina 2:06 på maraton har förmodligen en 10 km-kapacitet kring 28:30–29:00 som vuxen på toppen.
Bührer är alltså redan i Kyburz klass som 19-åring — och har troligen fortfarande enormt mycket kvar att utveckla.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Senast kommenterat

Torsdag 25/6

21:43

Tjoget 2026

8

 

Onsdag 24/6
Tisdag 23/6

16:53

-Arrangemangsreklam-

1100

 

Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng