Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Världens bästa landslag

Ankare  2026-06-03 10:33
Efter helgens svenska sprintkalas i Skara har jag gått tillbaka och tittat på sista sträckan i årets 10mila, och blev faktiskt lite orolig.

På herrarnas sistasträcka: bara 12 svenskar bland de 50 främsta. På damernas: 13, men inte en enda bland de 14 främsta. På vår egen stafett, på hemmaplan, överlåter vi alltså avgörandet till norrmän, finnar och schweizare.

Och borde vi inte förvänta oss att våra landslagslöpare vill ha sistasträckan? Att de slåss om att få vara den som tar emot kartan i tätstrid och springer hem ett avgörande med allt på spel?

Är det här ett problem för svensk orientering på sikt, eller övertolkar jag? Hur tänker ni andra?

Tiomila 26:
4: Henrik Johannesson
12: Gustav Bergman
15: Max Peter Bejmer
18: Ludwig Ljungqvist
19: Anton Johansson
24: Axel Elmblad
31: Noah Krikström
34: Oskar Leinonen
38: Lukas Olm
44: Johan Olson
46: Robbin Kantarp
47: Viktor Sone

15: Klara Borg
18: Vilma Von Krusenstierna
23: Emma Hasselström
28: Freja Hjerne
30: Ida Österberg
32: Alice Ek
37: Johanna Börjesson Eriksson
38: Amanda Hansson
40: Emma Emilsson
41: Alva Björk
47: Alice Hellberg
48: Elsa Hedin
50: Emma Engström

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Soffan 2026-06-05 12:53 #13
Jag vet inte riktigt vart trådskaparen vill komma. Tittar på Herrlandslaget, GB check, MPB check, AJ check. JG springer för en klubb som inte är på den nivån, ES springer i samma klubb som HJ, MR skadad, VS springer i samma klubb som HJ. Återstår då bara AM som sprang 8e. Känns inte så krisigt av den anledningen!

Vad inläggen i Sthlms sprint-DM har med denna diskussion at göra fattar jag inte.
Frågan 2026-06-04 09:32 #12

Svar till inlägg av Plac 2-9 08-SprintDM, 2026-06-04 09:28:

Det slår sig ytterligare en Ravinen före alla de där, och en Söders-löpare i mitten.
H20 hade samma bana. Så i praktiken kom Ravinen 1,2 och Söders på typ 7.
Plac 2-9 08-SprintDM 2026-06-04 09:28 #11
Isaac Hernandez Pindado
Euan Tryner
Matthew Fellbaum
Sahar Eshel
Frank Townley
Charlie Rennie
Frederick Carcas
Rihards Krūmiņš
GT 2026-06-03 23:34 #10
Jag fattar inte ens vad TS vill få ut av det här. Sträckplaceringar är väl relevanta, inte lagplacering? Vi ska väl inte rata jonte för att han lubbar för moderklubben? Det var ju också ett par landslagslöpare som agerade tåg på långa natten också. Så många frågor
Tvåsträcksmosse 2026-06-03 22:28 #9

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-03 22:12:

Det handlar ju om landslagets legitimitet också. De ska representera landet, och det skulle vara problematiskt om alla sprang för samma klubb.
Frågan 2026-06-03 22:12 #8

Svar till inlägg av Que?, 2026-06-03 21:11:

Om alla de bästa samlades i en klubb skulle det på sikt inte vara bra för breddutvecklingen.
Que? 2026-06-03 21:11 #7

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-06-03 14:11:

Varför då? Vad har det för betydelse att de är spridda?
Frågan 2026-06-03 16:59 #6

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-06-03 14:11:

För utvecklingen brett håller jag med. Men ursprungsinlägget handlade inte om det.
Tvåsträcksmosse 2026-06-03 14:11 #5

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-03 13:34:

I sådana fall är det ju positiva nyheter. Det är ju jättebra att landslagslöpare är spridda över fler klubbar än bara de absolut bästa!
Frågan 2026-06-03 13:34 #4

Svar till inlägg av DrP , 2026-06-03 13:06:

Exakt! Den lista som trådskaparen skapat handlar mer om vilken nivå det är på den klubb som löparen springer för, och inte löparens (eller landslagets) kapacitet överhuvudtaget.
DrP 2026-06-03 13:06 #3

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-06-03 12:17:

Nu verkar det ju inte vara sträckplaceringar, utan lagets placering som listas.Annars borde ju både Karro och Freja varit topp-3.
Tvåsträcksmosse 2026-06-03 12:17 #2
Jag ser flera landslagslöpare i dina listor, både på herr och damsidan. Vilka saknar du? Sedan kan man nog räkna med att även landslagslöpare från andra länder tar många sista sträckor. Alltså är det mycket hård konkurrens, vilket gör att svenska landslagslöpare inte per automatik får bra sträckplaceringar. Har jag rätt?

Sedan tänker jag att ett svagt landslag (vilket jag inte tycker vi har, tror jag) snarare är ett symtom på problem i svensk orientering (vilket jag tycker vi har) än ett problem i sig.
DK 2026-06-03 11:07 #1
Du glömmer alla danskor😊
4 på topp 10 i damklassen. Där finns även ryskt inslag - och tjeckiskt.

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng