Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-ringen 2025 Jönköping

Silen  2024-10-31 19:59
Snart är det dags för första anmälningsstoppet för nästa år. Jag har letat efter tråd men inte hittat någon.

Min första fråga: Minns jag fel eller hade inte O-ringen tagit någon slags beslut att bussavgiften skulle ingå i anmälningsavgiften? Vi var inte med 2024, men som jag minns det (vilket inte är så väldigt tillförlitligt) ingick den i Uppsala. Var inte det en bra idé om man vill få så många som möjligt att åka buss?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Noterat 2025-07-23 17:36 #356
19 felstämplade H20 i sprinten. Slarvat, eller vad har hänt?
Trist 2025-07-23 17:35 #355
Många felstämplade på sprinten. Så synd på ett femdagars där sprintens tidsdiffar i sammandraget är marginella
Ekonomisk 2025-07-23 17:27 #354
Har o-ringen haft samma arena alla fem etapper någon gång? När var senast isåfall?
Från eventor 2025-07-23 12:31 #353

Svar till inlägg av Gammal.., 2025-07-23 11:21:

Ok! Eventorinfon var bara 2 tryckningar bort. Tyckte det gick snabbt att få fram att det är lika många deltagare som i Åre.
Totala antalet (inte unika) blir 18000? Mycket indoor här!
Vinsten är det som kommunen betalar
xx 2025-07-23 12:01 #352

Svar till inlägg av ?????, 2025-07-23 10:15:

Jag gissar förstås. Men tror värdkommunen går in med ca 7 miljoner och kan man få alla deltagare att stanna en dag extra, dessutom tävlingsfritt med tid att turista, så tror jag det är värt väldigt mycket för dem. Jag tycker också det är en trevlig dag.
Trolleri 2025-07-23 11:56 #351

Svar till inlägg av Alltid något, 2025-07-23 11:47:

Eller att det är extremt många Boråsare födda 1966-1980 som ej kunde tävla 2015pga arrangör.
Avhängd 2025-07-23 11:52 #350

Svar till inlägg av Siffertrolleri i ett decennium , 2025-07-23 11:23:

Vill du göra en liten tolkning av siffrorna så att man lättare kan tränga in i sifferexercisen. Vad syftar du till med din redovisning?
xx 2025-07-23 11:52 #349

Svar till inlägg av Siffertrolleri i ett decennium , 2025-07-23 11:23:

Öppna klasser är väl lite svårt att sammanfatta efter bara två etapper?
Alltid något 2025-07-23 11:47 #348

Svar till inlägg av Siffertrolleri i ett decennium , 2025-07-23 11:23:

Så åldersklasserna 1966-1980 tävlar i större utsträckning nu jämfört med Borås 2015?
Siffertrolleri i ett decennium 2025-07-23 11:23 #347
Tävlingsklasser
2015 8449
2025 7643

Motionsklasser
2015 910
2025 706

Öppna banor
2015 2934
2025 1951

Senior
2015 984
2025 921

Junior
2015 1025
2025 979

Ungdom
2015 2311
2025 2073

Veteran inkl motionsklasser
2015 4942
2025 4308

Tävlingsklasser
35,40 & 45 då v/s 45, 50 & 55 nu
2015 1737
2025 1912

Tävlingsklasser
50, 55 & 60 då v/s 60,65 & 70 nu
2015 1454
2025 883

Tävlingsklasser
65, 70 & 75 då v/s 75, 80 & 85 nu
2015 867
2025 536



Gammal.. 2025-07-23 11:21 #346

Svar till inlägg av Från eventor, 2025-07-23 11:16:

I winsplits finns allt, även ej start
Från eventor 2025-07-23 11:16 #345
E1+E2 ca
2025 10000
2024 11000
2023 10000
2022 12000 totalt sedan >20000 deltagare.
Antal starter är det som är värdetalet som ska användas. Antalet deltagare är historiskt! Speciellt svårt nu när det inte längre är unika deltagare som avses.
Fundering 2025-07-23 10:55 #344

Svar till inlägg av Ingen liten uppofring, 2025-07-23 10:13:

Är det så att samma person som springer ”5-dgrs” och indoor räknas som två tävlande?
Strava 2025-07-23 10:30 #343

Svar till inlägg av M21E, 2025-07-23 09:32:

Fosser skrev att han blev trött och yr.
????? 2025-07-23 10:15 #342

Svar till inlägg av xx, 2025-07-23 09:52:

Inte så säker på att just det ger ett par miljoner extra. Fakta på det eller gissar du? Uppoffringen är ju ganska stor ändå då du måste hålla igång O-ringenstaden mm ytterligare med ideella krafterna, anordna olika evenemang, mm. För mig känns den dagen oftast bortkastad.
Ingen liten uppofring 2025-07-23 10:13 #341

Svar till inlägg av xx, 2025-07-23 09:52:

Med 10 000 deltagare blir 2 milj en mycket liten kostnad per person. Kostnaden för varje individ blir betydligt större än så. Lägg på 200 kr på avgiften så är vi i hamn.

Nu är ju antalet deltagare betydligt större än så enligt oringens beräkningar, så avgiften behöver kanske bara höjas med 100 kr.
xx 2025-07-23 09:52 #340

Svar till inlägg av ?????, 2025-07-23 09:28:

Det är en väldigt liten uppoffring för att få ett par miljoner extra från värdstaden. Dessutom är det ju skönt att vila lite.
Zerbembasqwibo 2025-07-23 09:45 #339

Svar till inlägg av ?????, 2025-07-23 09:28:

Är det verkligen så¨? Jag trodde, men kan ju ha fel, att det blev mer luft i schemat för arrangörerna att flytta en arena?

Så klart ökar deltagarnas kostnader lite, men de hinner vila, eller i vart fall se nåt annat av området än bara C-orten.
Svpm 2025-07-23 09:43 #338

Svar till inlägg av ?????, 2025-07-23 09:28:

+1
Krysset 2025-07-23 09:36 #337

Svar till inlägg av Statistiker, 2025-07-23 09:32:

Det är från winsplits.
Statistiker 2025-07-23 09:32 #336

Svar till inlägg av Krysset, 2025-07-23 07:04:

Var hittar man deltagarstatistiken? Jag är nyfiken
M21E 2025-07-23 09:32 #335
Missat vad som hände m Fosser o Ojanaho etapp 1...Felstämpl?
????? 2025-07-23 09:28 #334
Tycker att man skulle skippa vilodagen. Tillför ingenting förutom att det blir ytterligare kostnader för t ex boende och mer jobb för arrangörer.
men 2025-07-23 09:15 #333

Svar till inlägg av Heja, 2025-07-23 08:24:

ska vi sälja 10 000 cyklar sen, för en billig peng...
Anna234 2025-07-23 09:07 #332
Det är gratis att parkera på Elmia Det är helt rimligt då att ta betalt för parkering vid arena.
Och.. 2025-07-23 08:58 #331

Svar till inlägg av xx, 2025-07-23 08:52:

Håller med. Däremot något man skulle kunna försöka få en lokal entreprenör att göra.
P - vs buss 2025-07-23 08:52 #330
Kostar det något att parkera bilen vid bussarna och sen ta buss ut?
xx 2025-07-23 08:52 #329

Svar till inlägg av Heja, 2025-07-23 08:24:

Hur ska de göra för att hyra ut cyklar för en billig peng? Det låter som en onödig prioritering enligt mig.
haha 2025-07-23 08:43 #328

Svar till inlägg av Ocker, 2025-07-22 11:39:

Tråkigt för dem att de valde O-ringen i så fall, på Tiomila drar man in det dubbla per timme.
Heja 2025-07-23 08:24 #327

Svar till inlägg av karraz, 2025-07-22 22:04:

Jag fyller på med några fler förslag för att minska kostnaderna (eller öka intäkterna):

- Ta bort programtidningen som skickas ut innan. Eller minska till enbart en.
- Dra ner prispengarna till elit och ge några fler priser till ungdomarna.
- Hitta tillräckligt många campingplatser direkt istället för att dra ut på tiden. Nu blev det för lång tid innan man skramlade fram mer yta. Detta drog nog ner deltagarantalet i år.
- Oringen kan hyra ut cyklar för en billig peng så slipper alla dra runt sina egna cyklar runt halva landet.

Sen några saker som behöver lösas som tyvärr minskar intäkterna men ökar intresset:

- Parkeringsavgiften MÅSTE ner. Man kan inte ta totalt 600 kr för en etappstart om man ska parkera bilen - helt sinnessjukt.
- Om parkeringsavgiften sänks så måste bussbiljetten sänkas (eller ingå i priset), annars kommer alla åka bil.
Ofattbart 2025-07-23 08:20 #326

Svar till inlägg av Klarsynt, 2025-07-22 22:31:

Att de styrande inom sporten tycker att det viktigaste är att landslaget tar många medaljer är något jag kämpar med att förstå. (Ännu så länge har jag misslyckats.)
Krysset 2025-07-23 07:04 #325

Svar till inlägg av xx, 2025-07-22 23:50:

Det varierar förstås, men förra året verkar det ha varit 9523 anmälda i tävlingsklass, 810 i motionsklass, 11 i para och 2357 i öppna klasser exklusive inskolning.
2,5 2025-07-23 00:26 #324
Var det någon 2,,5 etapp i År?
xx 2025-07-22 23:50 #323

Svar till inlägg av Förvånad , 2025-07-22 22:49:

Vad brukar det vara?
Förvånad 2025-07-22 22:49 #322
Jag har inte ännu tagit in nyheten att det endast är 7643 st anmälda till årets upplaga i tävlingsklasserna.
Klarsynt 2025-07-22 22:31 #321
Går bra nu. Vi är bara drygt 10-tusen till start/dag. När inte ens vårt flaggskepp orkar hålla intresset uppe känns det oroande. Vanliga bonntävlingar är ju redan under 500/dag. Men skatten ska in till förbundet!
Talangen 2025-07-22 22:20 #320

Svar till inlägg av Oväder, 2025-07-22 21:51:

Fake news. Tror det går söder om Jönköping...
karraz 2025-07-22 22:04 #319

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2025-07-22 15:10:

Några saker jag har funderat över just för att sänka kostnader och/eller minska arbetsbördan totalt - delvis lite kontroversiellt misstänker jag, men även sådana idéer måste ju upp för diskussion ibland ;)

* skippa elitsprinten, låt alla klasser inkl elitklasser följa samma tävlingsschema under veckan. Dels är väl sprinten inte ens speciellt uppskattad bland den breda massan av elitlöpare, dels sparar det in en extra tävlingsdag/arena/etc. Plus att vi deltagare kanske turistar och spenderar ännu mer under vilodagen om vi inte hänger på stan som sprintpublik ;)

* skippa duschen på etapparenorna, bygg EN strategisk tävlingsdusch i anslutning till exempelvis "busstationen" på c-orten. I ett drömscenario är det dessutom samma bussningsplats från ev satellitparkering. Blev mkt snack i Åre när så blev fallet, men jag tycker det funkade gott nog. Vet att det finns besvärande miljökrav för spillvattnet att förhålla sig till och kostsamt/"ineffektivt" att värma stora mängder vatten på en tillfällig arena (×3 arenor i normalfallet). På EN strategiskt placerad jättedusch kan man många gånger koppla upp sig på fjärrvärme och kommunalt avloppsnät.

* skippa pre-o och mtb-o. Såklart uppskattat av de som håller på men jag undrar om någon officiellt skulle våga särredovisa det ekonomiska utfallet, speciellt för pre-o. Intäkt kontra nedlagd arrangörstid.....röda siffror är min gissning
jj 2025-07-22 22:02 #318

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2025-07-22 15:10:

Delar väldigt mycket av den analysen av nuläget. Däremot kanske inte lika mycket kring hur O-ringen kan/borde utvecklas framåt.
Jämförelserna med motionsloppen i den här tråden haltar en hel del då nästan alla stora motionslopp avgörs på samma ställe där det finns färdig infrastruktur på plats att använda år efter år. O-ringen måste lägga stora resurser (såväl personella som finansiella) varje år på att bygga upp all infrastruktur från grunden och då inte bara på flera olika arenor utan också på en O-ringenstad. Mot bakgrund av det borde kanske O-ringen vara dyrare än motionsloppen ...??? Detta gäller inte minst i år när det är tre arenor som alla kräver bussning.
Idealt sett arrangerar man ett O-ringen med en stor O-ringenstad där mycket av infrastrukturen finns på plats samtidigt som tävlandet kan koncentreras till max två arenor på cykelavstånd från O-ringenstaden. Terrängen runt den/de två arenorna ska dessutom vara orienteringstekniskt utmanande för de inbitna och samtidigt passa barn och nybörjare. Det stället existerar dock inte. (Norrköping kommer kanske närmast???)
I den avvägning som ofrånkomligen behöver göras mellan de olika behoven så tror jag att vi behöver beakta att det som gör O-ringen helt unikt är dess storlek. När jag vill ha fantastisk terräng, kunna parkera bilen 100 meter från TC och dessutom kunna handla på en underbar marka söker jag mig till andra mindre arrangemang, som dessutom är betydligt billigare. Men folkfesten, atmosfären och gemenskapen på O-ringen är svårare att hitta på andra tävlingar. För att folkfesten ska förbli en folkfest måste dock logistiken fungera. Det spelar ingen roll hur spännande terrängen är om det är oändliga väntetider till exempelvis bussarna och folk därmed kommer stressade och för sent till start.
Ett sätt att balansera de olika behoven kopplade till boende, logistik och bra terräng och samtidigt hålla nere kostnadsnivån är att gå runt på 8-10 ställen där de sammantagna förutsättningarna är bäst. Det är naturligtvis roligare att komma till helt nya ställen varje år, men är det långsiktigt görbart?
997212 2025-07-22 21:56 #317

Svar till inlägg av Olle, 2025-07-22 21:51:

Ja men det är olika algoritmer jämfört med WinSplits . Plus svårare att analysera
Förstår om arrangören har problem , men informera gärna status .
Många väntar . Igår vid långdistans kom de redan före 16
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Senast kommenterat

Onsdag 20/8

07:00

Livelox feedback

276

 

Tisdag 19/8
Måndag 18/8

13:27

Eventor nere igen...

910

 

Söndag 17/8
Lördag 16/8
Torsdag 14/8

17:30

-Arrangemangsreklam-

1048

 

08:52

Sverigelistan

552

 

Tisdag 12/8
Torsdag 7/8

22:16

U10mila

119

 

Söndag 3/8
Lördag 2/8
Fredag 1/8

09:57

Saknade indexkurvor?

32

 

Torsdag 31/7
Tisdag 29/7

15:32

Jobb för orienterare

248

 

Måndag 28/7
Söndag 27/7

23:05

Männens revir

1581

 

Lördag 26/7
Onsdag 23/7

23:01

VM i Finland 2025

818

 

Tisdag 22/7
Måndag 21/7

08:40

Hur gör man i Ocad

8

 

Söndag 20/7
Lördag 19/7
Torsdag 17/7

21:40

Silly Season 2025

341

 

Onsdag 16/7
Tisdag 15/7

15:59

Bagheerastafetten

5

 

12:17

Sprintstafett på SM

134

 

Måndag 14/7

19:44

Pulsmätning

1

 

Lördag 12/7

17:20

Tjoget 2025

47

 

Söndag 6/7
Torsdag 3/7

11:18

Oxtract

14

 

Söndag 29/6

19:39

Rikslägret

45

 

Lördag 28/6

14:04

Världscupen Idre 2025

268

 

Fredag 27/6

17:15

Sprint-SM TV-succe?

192

 

Onsdag 25/6
Tisdag 24/6

23:09

Smålandskavlen

449

 

Torsdag 19/6

23:54

Jukola 2025

327

 

Måndag 16/6
Fredag 13/6

16:58

10-mila från 2024

2177

 

Torsdag 12/6


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng