Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Funktionsärstimmar mot värde (ekonomiskt samt orienteringsmängd)

Zerbembasqwibo  2026-05-21 14:09
Hur många funktionärstimmar krävs för indoor/sprint per deltagartimme?
Vad är mest "värt" att arrangera, mätt i ekonomiskt värde för arrangörsklubb, eller vad ger mest orientering per nedlagd timme?

Mitt nyckeltal för orientering, nästa faktiskt oavsett storlek på arrangemanget, är en timme arrangerande per timme orienterande.

Låt oss säg du har en tävling med 500 deltagare skogsorientering, de kutar 1 timme var dvs 500 timmar orientering. Det kommer kosta klubben 500 timmar arbete påstår jag. Möjligen kan man vara effektivare på riktigt små arrangemang.

O-ringen drar 70 000 timmar "ideella" timmar (vilket nog är lejonparten) och där är det om vi enkelt räknar 15 000* 0,75*5= 56 250 orienteringstimmar. Dvs ju större arrangemang desto ineffektivare.

Jag har inte siffror för indoor, men jag har arrangerat sprint. Om inte annat så är löptiden halverad, och driver det samma timmar så är det dubbelt. Men jag TROR att det är nog egentligen an faktor 3-4 mer jobb för sprint. Indoor kan vara ännu mer?

Vill nån vika ut detta till ekonomin för klubben så fritt fram.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

jj 2026-05-27 15:07 #59

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-27 14:22:

Nu valde du Sveriges kanske största veteranorientering. Men ok, vi jämför väl den med en ungdomsserie då:
https://eventor-sweden-storage.orientering.se/eventdocuments/57513/e6e682f9-b8f8-4c04-9e86-a037f8d93280/Inbjudan.pdf
https://eventor-sweden-storage.orientering.se/eventdocuments/58627/bd961f5e-3609-4949-9434-52ee137ca507/Inbjudan.pdf
Jag tycker det låter betydligt enklare att arrangera Luffarligen. Fyra blå och en gul bana. Jag hade lagt en lång vlå. Kortat av den i tre andra varianter, och så gjort en gul. Hade säkert gått att använda många av de blå kontrollerna med lite smart bankäggning.
Stor skillnad mot att lägga hela färgskalan, och kraven på rätt nivåer och rätt att allt ska stämma är högre. Inte lika viktigt på en Veteranorientering

Sen antar jag att start, mål mm är mer avancerade på en ungdomsserie. På de veteranorientering jag varit med på har det mer varit att ta en karta i en låda och startstämpla. Sen har det suttit en målenhet utan fålla som man stämplar i och så går man till ett bord där det sitter en person och man läser av sin pinne. Men det är möjligt att Luffarligan är mer avancerad?
Frågan 2026-05-27 14:22 #58

Svar till inlägg av jj, 2026-05-27 14:08:

Är det? På Luffarligan i Stockholm traskar det runt 200 pers varje onsdag, fördelat på 5 banor.

Det kan väl inte vara några konstigheter att göra motsvarande egentligen fast för nivå grön, vit, gul, orange och lila?

Jag kanske missar nåt. Men rent banläggningsmäsigt och tävlingsadmin ingen skillnad. P kan man se till ingår i val av område. Och fika måste inte finnas.
jj 2026-05-27 14:08 #57

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-27 13:17:

Det är betydligt enklare att arrangera en veteranorientering än en ungdomstävling. Det tror jag påverkar.
Tjohopp 2026-05-27 13:20 #56

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-27 08:03:

Men det är för långt om man vill ha ungdomsidrott. Väldigt få föräldrar som inte tävlar själv kommer i längden skjutsa barnen 2 timmar för att de skall springa 2 km.
Tjohopp 2026-05-27 13:17 #55

Svar till inlägg av Xxxxx, 2026-05-27 11:31:

Jag menar att veteraner har sina serier som är lokala. Det borde finnas lika många tävlingar för ungdomar som det finns veteranorientering.
Xxxxx 2026-05-27 11:31 #54

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-27 07:55:

Hur tänke du om veterantävlingar och att de SKA vara lokala? Vad innebär lokala?
Frågan 2026-05-27 09:19 #53

Svar till inlägg av DrP, 2026-05-27 08:03:

I de större orterna så är det absolut så att 1 timme är ”lokalt”. Har man bara lite otur en veckodagskväll tar man sig typ 1-2mil på den tiden…
Frågan 2026-05-27 09:17 #52

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-27 07:55:

Håller med, hade gärna sett den motionen styrkas. Men icke. Motiveringen finns att läsas på SOFT. Jag fattar den, men tycker annorlunda. Vill man ha distriktstävlingar rankinggrundande kommer det med automatik - givet regelverket - bli så att distriktstävlingar måste upp på en nivå som är väldigt lika de Nationella, som de ser ut idag.
DrP 2026-05-27 08:03 #51

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-27 07:55:

1 timme är väl lokalt, även i storstadsområden?
Tycker 1 timme är relativt normalt, även för att ta sig till en kvällsträning.
Tjohopp 2026-05-27 07:58 #50

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 18:06:

Intressant att man röstar ner det och sedan inte arrangerar.
Är det för att DM är distriktstävling? Isåfall borde DM vara nationell istället.
Tjohopp 2026-05-27 07:55 #49

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 18:06:

Det är fel att distriktstävlingar skall vara rankinggrundande och fel att ungdomar skall åka 1 timme för att springa tävlingar. Ungdomsidrott skall vara lokal, precis som veterantävlingarna.
OL-värde 2026-05-26 23:48 #48

Svar till inlägg av Tråk Måns, 2026-05-26 21:59:

Ok, jag tänker kanske för mycket på min egen preferens.

"Bra" kan ju vara att man har Arenan så att alla klasser kommer ut i "skog" med OL-värde, dvs lämplig karta att lägga ett helt utbud av klasser på.
Eller att inte halva skogen är avverkad av insekter, storm eller liknande.
Men jag håller med om att kalender, reseavstånd och väder nog är mer avgörande.

Men det motsatta till "bra område" brukar inte vara en faktor som drar heller.
Xxxxc 2026-05-26 22:50 #47

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 18:08:

Ja, blev ju liten krock nu i vår mellan Stockholm, Sörmland och i viss mån Uppsala en helg. Vissa OF har bättre samarbete.
Tråk Måns 2026-05-26 21:59 #46

Svar till inlägg av OL-värde, 2026-05-25 23:18:

Att bra kartområde drar folk är tyvärr tveksamt.
Tvåsträcksmosse 2026-05-26 21:51 #45

Svar till inlägg av OL-värde, 2026-05-25 23:18:

Tack för bra sammanfattning.
Frågan 2026-05-26 18:08 #44

Svar till inlägg av Xxxxx, 2026-05-26 17:31:

Ja. Har inte haft nån invändning emot det överhuvudtaget. I vissa fall borde det vara mer samarbete mellan intilliggande OF. Som det är nu kan det gå tre tävlingar samma dag med mindre än 1 timme bilavstånd mellan..
Frågan 2026-05-26 18:06 #43

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-26 17:41:

Men, eftersom distriktstävlingar är rankinggrundande då faller mycket (tyvärr) av det som du beskriver.

Det fanns en motion om att ta bort ranking för distriktstävlingar, men den röstades ner. Så landet är gissningsvis nöjda med hur det ser ut…

MF 2026-05-26 17:53 #42

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-26 17:41:

Ja absolut! Slå ihop flera klasser till samma bana, men ge också möjlighet att filtrera resultatlistan på åldersklass för den som vill. Man kan t.ex komma på plats 17 i klassen/banan H40-H59 och samtidigt plats 3 i H55. Större klasser blir roligare för deltagarna, men man får också tävla mot jämnåriga, vilket också uppskattas. Mindre arbete för arrangören. Det gäller att tänka till med deltagarantal och startdjup bara.
Tjohopp 2026-05-26 17:44 #41

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 13:56:

Ingen sortering av kartor i klasser, upp till var och en att ta rätt bana och startstämpling.
Tjohopp 2026-05-26 17:41 #40

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 13:56:

Men det finns ju många närtävlingar så varför är folk trötta på just distriktstävlingar?
Jag tror man skulle behöva dra ner på antalet klasser på distriktstävlingar, tror det är för många klasser i förhållande till antalet startande. Då arrangerar man en närtävling med 5 banor iställlet.

Förslag
6 banor banor: vit, gul, orange, blå (3 km), svart kort (5 km), svart lång (8 km).

Klasserna HD10(vit), HD12(gul), HD14(orange), HD16 (svart kort), HD21 (svart lång), HD50 (svart kort), HD70(blå)


Xxxxx 2026-05-26 17:31 #39

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 16:34:

Samarbete kallas det, och som gör att vi får en orienteringssäsong.
Frågan 2026-05-26 16:34 #38

Svar till inlägg av Xxxxx, 2026-05-26 16:19:

Ja, så fungerar det nog i de flesta OF, och i de jag känner till finns det typ inte en helg ledig i programmet..
Xxxxx 2026-05-26 16:19 #37

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-26 13:56:

Man arrangerar väl i samråd med sitt OF och försöker fördela ut det på alla klubbar? Det är ju själva grunden för vår sport att alla klubbar arrangerar tävlingar efter resurser och behov. Inte för klubbkassa direkt.
Frågan 2026-05-26 13:56 #36

Svar till inlägg av Tjohopp , 2026-05-25 21:53:

”Kanske”. Jag bara undrar vad i kraven för distriktstävling som du tror håller arrangörer borta.
Min personliga åsikt är att jag inte tror det har med kravbilden att göra.
Jag tror det har med en ”trötthet” i klubbarna att göra. Man arrangerar eller gör det som krävs för att få klubbkassa att gå ihop.

Att tänka att man måste arrangera för att ungdomar ska kunna få springa nåt är en fin tanke, men jag tror den är oerhört få som tänker. I synnerhet när många vant sig vid att åka rätt långa distanser varje helg för att tävla.

Självklart finns undantag, sitter man i Norrbotten är det inte lika givet. Men från typ södra Hälsingland och nedåt så är det många på tävlingar både 2 och 3 timmar söderut enkel väg på helgerna.
SM 2026-05-26 08:21 #35

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-25 18:54:

Så är det - vi har som tur är ett gäng utsättare där några mer än gärna tar en extra runda och sätter ut någon onlinebox när dem har satt ut sin utsättningsbana.

Om det inte är en större tävling och vi har minst två personer som bara ansvarar för att sätta ut onlineboxarna.
OL-värde 2026-05-25 23:18 #34
Det finns olika värden i klubbens ekonomi.

Störst effekt har arrangemang av internationell klass, många deltagare och mer än en dag.
Där kan man med (en stor) arbetsinsats av klubbens mest kompetenta arrangörer skapa ett gott överskott. Samt bidra till hög kvalitet på arrangemanget till deltagare. Det kan ju ge flera hundra tusen i överskott men man orkar inte varje år. Kan man få med perifera personer/föräldrar mm blir det mer överkomligt, befintlig infrastruktur underlättar också. Kan bli mer än 100kr/h, och det är väl en nivå som t ex O-ringen har som "mall".

Vanliga nationella tävlingar kan vara mer på rutin och färre timmar om man vet vad man gör, det är ju kanske inte lika stort deltagande, och vissa kostnader kan vara begränsande (karta t ex.). Men man kan nog få 100kr/h i vinst. men då ska det nog vara bra väder och en slimmad organisation. Större distrikt har lättare att få upp deltagare antalet. Även här kan egen eller lånad karta påverka mycket (bra område drar folk, men är det inte egen karta minskar vinsten).

Distriktstävlingar, ungdomstävlingar och träningar kan klara sig med en begränsad arrangörsstab och kanske lägre krav på kartan/område, Kan bli bra timpeng, men lägre belopp i resultatet. Det ger också ett värdefullt utbud av orientering som är mer lätt att tillgodogöra sig för de som ännu inte/inte längre är totalt uppe i att tävla land och rike runt.

Naturpasset, veckans bana och HittaUt kan ge mycket orientering (i alla fall motionsnivå) för begränsat arbete, men intäkter är nog sällan väldigt stora (men det finns ju arrangörer med god spons/försäljning).

Att hyra ut medlemmar som funktionärer bör ge minst 100kr/h på t ex löplopp och liknande, men kan vara betydligt bättre. Mycket beror på om man kan ställa ut nybörjarföräldrar ett par timmar, eller om det är mer aktivt engagemang i förberedelserna.
Det är ju ett tillfälle att utnyttja de som inte har stor erfarenheten av orienteringens krav, utan bara behöver vara där och utföra ett mer allmänt uppdrag. Inget orienteringsvärde men kan ge ett okomplicerat tillskott till ekonomin. Där är det myckett pengar per OL-timma!

Och så finns många andra projekt som kan vara givande för både medlemmar och ekonomin, som innehåller något av stimulans för OL.

Om klubbens verksamhet är OL, så ska man väl arrangera det så ofta som man klarar (så att utbudet finns), andra uppdrag kan vara lämpliga för de som ännu inte är fullt klara att skapa OL, men kan bidra ekonomiskt. Så kan man kanske göra något roligare än att sälja lotter eller salami.

Plus/minus 2026-05-25 22:24 #33

Svar till inlägg av Tjohopp , 2026-05-25 21:53:

Det är många gånger lite flytande gräns mellan nationella tävlingar och distriktstävlingar så idag är det inte så mycket lättare att arrangera en distriktstävling. Med tanke på hur mycket tid man ändå måste lägga ner på en distriktstävling så vill man inte arrangera en sådan om det går en nationell tävling i angränsande distrikt.
Tjohopp 2026-05-25 21:53 #32

Svar till inlägg av Frågan, 2026-05-25 16:41:

Om ingen arrangerar distriktstävlingar så måste väl det vara något knas?
Tvåsträcksmosse 2026-05-25 18:54 #31

Svar till inlägg av SM, 2026-05-25 16:16:

Men en utmaning är ju att känna in hur villiga era medfunktionärer är att sätta ut onödigt många onlinekontroller. De kanske är villiga, men sedan tvingas de säga nej till annat för att de inte orkar. Hur man beslutar och fördelar arbete vid ett arrangemang är långt ifrån trivialt. Har man inte också ett ansvar för att helheten ska bli bra?
Surfer 2026-05-25 17:24 #30

Svar till inlägg av SM, 2026-05-25 16:16:

"onödigt"=omöjligt för vissa klubbar.
Håller med i sak!
Frågan 2026-05-25 16:41 #29

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-25 15:08:

Är det verkligen kraven som är för höga? Vilka isåfall?
SM 2026-05-25 16:16 #28

Svar till inlägg av jj, 2026-05-24 10:46:

Skulle tro att det är som du skriver.

Vissa tycker att det är kul att erbjuda "extra" - som jag och min klubbkamrat i tävlingsadmin som inte har några problem att gödsla skogen med onlinekontroller på en vanlig sketen "bonnatävling" om vi bara har utrustningen tillgänglig och funktionärer som är villiga att sätta ut dem. Medans det finns andra som bara tycker det är "onödigt" jobb.
Tjohopp 2026-05-25 15:08 #27
Jag funderar på om inte standard för distriktstävlingar är för hög.
Tittar på några distrikt i programmet och tycker kalender verkar tom på distriktstävlingar.
Borde inte antalet distriktstävlingar vara viktigt för att ungdomar skall få träna på att tävla?
Tvåsträcksmosse 2026-05-24 14:58 #26

Svar till inlägg av jj, 2026-05-24 10:46:

Tack! Ja, jag förstår att det är såhär det borde gå till. Jag ställde en lite naiv retorisk fråga eftersom jag tycker beslutsprocesserna i orienteringen är intressanta och viktiga. Många upplever nog snarare att det finns en lista med sysslor som någon annan bestämt, och sedan har man något slags ansvar att se till att alla sysslor är bemannade. Det funkar säkert bra ibland, men jag har en känsla av att det skulle kunna funka bättre.

Involvera fler i besluten kanske? Decentralicering?
Frågan 2026-05-24 10:57 #25

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-24 10:35:

Det är inte valbart - finns väldigt mycket styrande dokument för Oringen. Ska det frångås nånting så är det långa diskussioner innan.
jj 2026-05-24 10:46 #24

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-24 10:35:

Utan att veta så gissar jag att inte alla i Andrarum tycker det är kul att installera toaletter. Men ett gäng tycker det, och då tror jag det är bra om de får göra det.

Skulle det om några år bli så att det där gänget inte är lila stort längre, och de kanske har svårt att få folk som sköter parkering och start, så får de väl börja hyra bajamajor istället då.

Det går inte att säga att så här eller så här ska man göra. Man får kolla hur läget är just nu i klubben och jobba efter det. Sen kanske det ser annorlunda ut om fem år och då får man jobba efter de förutsättningarna.
Tvåsträcksmosse 2026-05-24 10:35 #23

Svar till inlägg av jj, 2026-05-24 10:26:

Men samtidigt är det ju gemensamt arbete, och alla kanske inte vill samma. Så hur ska man bestämma vad som ska göras?
jj 2026-05-24 10:26 #22
En bra grundregel när det gäller ideellt arbete är väl att försöka göra sånt man tycker är roligt. Tycker Andraruns IF det är roligt att bygga en camping med vattentoaletter på en äng mitt ute i ingenstans så ska de givetvis göra det. Men en annan klubb tycker inte det är roligt och ska då inte göra det. De kanske istället tycker det är roligt med världens bästa marka eller ett minsiknat deluxe. Börjar man räkna timmar, minuter och kronor på allt man gör är nog risken större att man dödar all glädje.
Tvåsträcksmosse 2026-05-24 09:31 #21
Jag tror det ligger mycket i resonemangen i de senare inläggen; att man erbjuder mer service på större tävlingar, samt att man håller arrangemangen stora genom att erbjuda extra service (typ oringencampingen).

Det känns som att det är viktigt att göra kloka avvägningar; vilken typ av extra service är värd insatsen?
Mitt namn 2026-05-24 08:42 #20

Svar till inlägg av Fundering , 2026-05-24 07:04:

Ja, samtidigt kanske det också är nödvändigt med allt runtomkring för att få så många deltagare. Tänk om det inte fanns en camping, då är jag övertygad om att o-ringen tappat många deltagare. Eller något alls utöver själva OL-etapperna. Bara 5 OL-etapper hade varit mindre jobb men också betydligt färre deltagare.
1 2 3 4

Senast kommenterat

Lördag 27/6

19:30

Tjoget 2026

42

 

Fredag 26/6

15:17

-Arrangemangsreklam-

1101

 

Torsdag 25/6
Tisdag 23/6
Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng