Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Funktionsärstimmar mot värde (ekonomiskt samt orienteringsmängd)

Zerbembasqwibo  2026-05-21 14:09
Hur många funktionärstimmar krävs för indoor/sprint per deltagartimme?
Vad är mest "värt" att arrangera, mätt i ekonomiskt värde för arrangörsklubb, eller vad ger mest orientering per nedlagd timme?

Mitt nyckeltal för orientering, nästa faktiskt oavsett storlek på arrangemanget, är en timme arrangerande per timme orienterande.

Låt oss säg du har en tävling med 500 deltagare skogsorientering, de kutar 1 timme var dvs 500 timmar orientering. Det kommer kosta klubben 500 timmar arbete påstår jag. Möjligen kan man vara effektivare på riktigt små arrangemang.

O-ringen drar 70 000 timmar "ideella" timmar (vilket nog är lejonparten) och där är det om vi enkelt räknar 15 000* 0,75*5= 56 250 orienteringstimmar. Dvs ju större arrangemang desto ineffektivare.

Jag har inte siffror för indoor, men jag har arrangerat sprint. Om inte annat så är löptiden halverad, och driver det samma timmar så är det dubbelt. Men jag TROR att det är nog egentligen an faktor 3-4 mer jobb för sprint. Indoor kan vara ännu mer?

Vill nån vika ut detta till ekonomin för klubben så fritt fram.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Tvåsträcksmosse 2026-05-31 10:39 #139

Svar till inlägg av Streck, 2026-05-31 10:18:

Inte på Lantmäteriets kartor iaf, hehe.. Nej men skämt åsido: Göteborg.
Tvåsträcksmosse 2026-05-31 10:38 #138

Svar till inlägg av Xxxxx, 2026-05-31 10:16:


Absolut, det ligger mycket i det. Men poängen är att det också är ett förslag på hur man kan närma sig marknadsmässig orientering. Det är därför jag skriver så mycket om att det ska vara en serie av enkla arrangemang som kundgruppen kan bygga en kultur runt.

Kulturen är viktig eftersom den höjer arrangements värde (värde för kunderna) till en låg kostnad (kostnad i form av arbetstimmar). Att höja arrangemangets värde är viktigt för att uppnå marknadsmässighet. Jag behöver ju ha i genomsnitt tio kunder per arrangemang som är beredda att betala 100 kr startavgift.
Streck 2026-05-31 10:18 #137

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-31 09:23:

Kan inte låta bli. Jag är nyfiken på var du har din mosse där man kan köra två sträckor.
Xxxxx 2026-05-31 10:16 #136

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-31 09:23:

Påminner väl mest om den Motions-OL som finns idag som erbjuder lätta banor också och alla kan vara med.
Oj 2026-05-31 09:33 #135

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-31 09:23:

Klubbarna får lön per arbetad timme i o-ringen.

Förstår egentligen inte ens vad du vill. Jag ser ingen fördel att det finns någon kommersiell "orientering" som konkurrerar mot orienteringen.

Problemet med kommersiell orientering är att om det faktiskt handlar om orientering så skulle bli bra mycket dyrare än vad det är nu. Om det skulle bli dyrare så skulle det bli färre antal tävlingar som folk är med på.
Tvåsträcksmosse 2026-05-31 09:23 #134

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-31 09:10:

Jag tycker att det är orientering, rätt likt den orientering som fanns på 1950-talet.

Poängen är att det är ett förslag på hur man kan närma sig marknadsmässig orientering. Ett förslag som dessutom inte kostar klubbarna något arbete alls.

Om lönsamhet uppnås kan man utveckla konceptet i massa olika riktningar. Personligen hade jag gärna drivit utvecklingen mot att förfina orienteringsmomentet, t ex genom att återinföra specifika orienteringskartor.

O-ringen har rätt mycket kommersiella inslag, ja. Men den är inte marknadsmässig i den meningen att funktionärerna får lön för sitt arbete.
Oj 2026-05-31 09:10 #133

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-31 08:56:

Men din kommersiella orientering är ju inte ens orientering.

Förövrigt är väl redan O-ringen i praktiken redan kommersiell orientering.
Tvåsträcksmosse 2026-05-31 08:56 #132

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-31 08:39:

Jag är rätt säker på att du har fel här. Några i den målgrupp jag vänder mig till hade kunnat rekryteras till den ideella orienteringen, men med mitt förslag hamnar en del av dem i den kommersiella orienteringen istället. Med mitt förslag skulle jag lägga tid på att lönearbeta inom den kommersiella orienteringen, tid som jag annars hade kunnat ägna åt ideellt orienteringsarbete.

Detta är två mekanismer single att kommersiell orientering skulle konkurrera med den ideella. Håller du med?
Oj 2026-05-31 08:39 #131

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-31 08:08:

Men inget av koncepten du och orkaloggain kommer konkurrera mot vanlig orientering.

Du pratar om vad som praktiken är traillöppning och orkaloggain pratar om upplevelseturism med en liten del orientering.
Tvåsträcksmosse 2026-05-31 08:08 #130

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-31 07:31:


Jag håller verkligen med dig om att vi ska vara rädda om det vi har, vilket är en till största delen ideellt organiserad orientering.

Men jag tänker såhär: Den ideella orienteringen konkurrerar redan nu med många kommersiella verksamheter. Det vore bättre för den ideella orienteringen om kommersiell orientering fanns med bland de kommersiella konkurrenterna. Alltså blir slutsatsen att, om man vill att den ideella orienteringen ska må bra, så är det rimligt att överväga att jobba för att åstadkomma kommersiell orientering.

Lite tillspetsat: Det är bättre att den ideella orienteringen konkurrerar med kommersiell orientering än att den konkurrerar med trail-löpning och tough viking.
Oj 2026-05-31 07:31 #129
Så de två förslagen de senaste dagarna är:

En 8 km trailöpnings bana med några kontroller på en dåliga kartor i närområden där allt ska vara så enkelt att arrangera som möjligt.

Ett fokus på mat och boende och alltså resande en bit till orienteringen. Ett dyrt upplägg som aldrig kommer medföra många tävlingar för folk flest.

Har väldigt mycket mer tro på att fortsätta med orientering och få till många tävlingar som många inte behöver åka så långt till. Dra ned på service nivån kan man nog göra för en del tävlingar. Det viktigaste för många är att få löpa en fin bana.

Orkaloggain 2026-05-31 07:03 #128

Svar till inlägg av Åhus, 2026-05-30 22:40:

Herregud så svårt det var att skriva.

Det är MEST pengar i mat o logi. Jag säger INTE att Pan tjänar dessa för det är inte Pan som säljer (sålde) maten och login utan det var ett företag som hade möjligheten att tjäna de pengarna, men i kommersialismens anda tror jag att pengarna finns där, alltså ska hotell arrangera orientering, för att dra dit folk o få in kosing på mat o logi. Att jag nämnde detta var att det är ett av få exempel jag har på när någon kopplat ihop det så här.

Möjligen kan man säga att O-ringen (som ju ÄR kommersialiserat) har nappat på idén, de säljer ju både mat och logi! Quod erat demonstrandum.

Men tack för infon m hotellet, då är det inte jag som hallucinerat utan det är folk som är för unga här.

Jag förekommer: Nej, klubben tjänar inte pengar på mat o logi, det är ett företag som gör det. Ska man kommersialisera orienteringen (mer) så är det en möjlig väg att gå att hotell/konferensanläggningar börja arrangera orientering.

Går inte budskapet fram nu så får det vara.
Tvåsträcksmosse 2026-05-30 23:07 #127

Svar till inlägg av Skärgårdstomten , 2026-05-30 20:59:

Yes, jag har en kund!!
Inge Blek 2026-05-30 22:50 #126
Blanda inte in Sverigepremiären i i denna jönsiga tråd. Till Sverigepremiären kommer man för att garanterat slippa grönområdesorientering. Ofta(st) är det kallt och djävligt dessutom.
Åhus 2026-05-30 22:40 #125

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-30 21:55:

De äger väl inget hotell längre i Åhus tror jag. Märkligt att du påstår att OK Pan tjänar mest pengarvpå mat och logi men inte på 3300 startavgifter.
Orkaloggain 2026-05-30 21:55 #124
Skriver jag så dåligt?

Har jag blandat ihop Max och den andre Svensson? Äger inte de hotellet? Är de inte sjukt OL-intresserade? Är inte hotellet ett företag? Jag säger inte att de sponsrar - men det är ju inte uteslutet.

Och i min vilda spekulation att gå kommersiellt så är det ju hotell/konferensställen som ska böja arrangera OL. Inte tvärtom, Oj, då blir ju hotellet ideellt drivet...

Ni dom vet mer kan väl förklara Lyxweekendupplägget. Kanske måste man vara gammal - om upplägget slopats.
Skärgårdstomten 2026-05-30 20:59 #123

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-30 18:53:

Om det är 30 min eller mindre med bil hemifrån och det går att parkera kommer jag.
Åhus 2026-05-30 20:49 #122

Svar till inlägg av Oj, 2026-05-30 20:45:

Han har ingen koll. De flesta tar såklart bilen direkt dit och Pan har knappast några inkomster från några boenden eller tjänar pengar på mat och dryck. Han har nog inte så mycket kontakt med orientering överhuvudtaget.
Oj 2026-05-30 20:45 #121

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-30 20:38:

Så orienteringen ska börja med mat och logi istället för orientering?
Åhus 2026-05-30 20:44 #120

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-30 20:38:

Vilka företag är det? Har sprungit en hel del där och hyrt boende på hotelll och annat sätt men aldrig någon koppling till Pan eller enligt rekommendationer från dem. Aldrig hört talas om det. Tror du är lite ute och cyklar där och hittar på något som inte finns.
Orkaloggain 2026-05-30 20:38 #119

Svar till inlägg av Åhus, 2026-05-30 16:38:

Nej precis, de delarna sköts av företag (iofs med koppling till OL). Ser du inte min poäng? I mat o logi finns mer omsättning än i själva tävlingen.
Oj 2026-05-30 20:25 #118

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-30 18:53:

Du får väl försöka. Tvivlar på att många vill betala 100 kr för den typen arrangemang.
zyx 2026-05-30 20:05 #117

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 18:29:

En viktig skillnad i jämförelsen mot trail och andra löplopp är att merparten av de som springer dessa bara springer ett eller några enstaka lopp per år och summan av anmälningsavgifterna blir då inte jättehög. Sedan kan jag tycka att anmälningsavgiften till en del av trailloppen är för hög mot vad man får ut.
Xxxxx 2026-05-30 19:11 #116

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 18:29:

Du ska nog inte jämföra det med andra idrotters startavgifter. Och vilken kvalitet skulle göra att folk betalade det? Lunsen?
Tvåsträcksmosse 2026-05-30 18:53 #115

Jag tog ju tidigare i tråden upp potentiella för- och nackdelar med en mer kommersiell orientering i framtiden.
Denna skulle t ex kunna existera parallellt med den nuvarande (ideella) orienteringen.

I respons på mina inlägg tog Orkaloggain upp sina tankar på ett, jämfört med dagens orienteringstävlingar, mycket kommersiellt upplägg: all-inclusive med vanlig orientering samt med förenklad orientering för icke-etablerade orienterare. Spännande koncept tycker jag!

I det här inlägget tänkte jag presentera ett annat kommersiellt upplägg, ganska annorlunda jämfört med Orkaloggains: Ett minimalistiskt enpersonsarrangemang, som ett steg mot marknadsmässig orientering. Jag är tacksam för all konstruktiv feedback!

Sammanfattning:
Jag arrangerar som egenföretagare orienteringar en bestämd vardagskväll i veckan (t ex onsdagskvällar). Jag genomför detta arrangemang året runt, men ställer in vid pissväder. Typ 40 arrangemang per år tänker jag är rimligt. För varje arrangemang behöver jag jobba sju timmar. Startavgiften är 100 kr och jag har mycket små löpande utgifter. Alltså borde jag kunna uppnå något som liknar marknadsmässighet (och plocka ut en liten timlön) om jag har åtminstone tio löpare per arrangemang.

Målsättningen är att få detta koncept att rulla på stabilt över tid och leva på egna meriter. Det ska alltså inte vara nyhetens behag eller den alternativa organisationsformen som håller kundkretsen levande, utan att det finns en tillräckligt stor kundkrets som är villig att betala 100 kr för den orientering jag tillhandahåller.

Jag ser konceptet som en möjlig väg mot marknadsmässig orientering. Om det blir lönsamt kan man bygga ut eller förfina upplägget senare.

Mina arbetsuppgifter:
Jag jobbar som sagt i genomsnitt sju timmar per arrangemang. Av dessa är tre timmar bemanning av arrangemanget, en halvtimme uppbyggnad och nedmontering av arena, en och en halv timme intagning och utsättning av kontroller (medelst löpning och cykel), en halvtimme banläggning och utskrift av kartor, en halvtimme underhåll av utrustning och hemsida, samt en timme på marknadsföring och kommunikation med kunder och andra parter.

Om arrangemangen:
För att hålla nere kostnaderna och för att inte begränsa kundkretsen till inbitna orienterare använder jag mig inte av specialiserade orienteringskartor. Alltså en grov karta från t ex lantmäteriet. Följaktligen blir det mer likt 1950-talets orientering än den som finns nu. Endast en bana på ca 8km. Fyra-sex kontroller. Kontrollpunkterna är rätt enkla, typ vägförgreningar och högsta toppar på berg och kullar. Banornas vägval får dock gärna ha hög verkshöjd.

Elektronisk stämpling med sportident. Deltagarna för ”kvitto” med mellantider utskrivna vid målgång och resultat presenteras live på min hemsida.

Max 60 deltagare. Lottad starttid, en minuts startmellanrum. Maxtid två timmar. Utifrån detta bedömer jag att jag lägger 3,5 timmar på att bemanna arrangemanget (se ovan).

Banorna läggs upp i livelox och hemsidan innehåller alla tidigare resultat, samt lite spännande statistik. Livelox och hemsidestatistiken ser jag som billiga sätt att bygga upp en kultur kopplad till mina arrangemang, något som stärker och stabiliserar kundkretsen.

Arenan är ett snabbtält. Där har jag ett bord, en stol och en laptop, men inte så mycket mer. Utanför snabbtältet är startstämplig och målstämpling. Ingen snitsling eller bemanning på annan plats behövs.

Arenans arrangemang roterar runt på ett par olika platser i ett kommunalt närområde innärheten till storstad. En vacker skog. Jag kan skogen utan och innan, så mitt arbete där blir mycket effektivt.

Målgrupp:
Löpglada motionärer som vill lägga in mitt arrangemang som en stimulerande och social variation i sitt träningsschema. De behöver absolut inte vara inbitna orienterare. Många lockas av att det är bra att flytta löpning från väg till skog och stig eftersom det är skadeförebyggande. Utöver detta har de fysisk och mental kapacitet nog för att klara mina 8 km långa banor på under maxtiden (2 timmar).

Marknadsföring:
Anslagstavlor och sociala medier. Inget konstigt.

Etablering:
Jag föreställer mig att det stabila och lönsamma tillstånd jag skissat fram ovan kan uppnås som ett sista av tre steg:

Steg 1: I ett första steg har jag nära kontakt med kärntrupp av utövare/kunder, säg tio stycken. Dessa kunder är intresserade av mitt koncept om marknadsmässig orientering, och detta gör dem motiverar dem till en hög närvaro och ett högt fokus. Med dem diskuterar jag kontinuerligt hur arrangemanget upplevs och hur det kan förbättras. De kan vara orienterare, men de behöver inte vara det. De kan vara akademiskt intresserade. En del är nog helt enkelt mina polare. Förutom att tjäna som bollplank för idéer tjänar denna kärntrupp som utövarvolym. Alltför få utövare sänker nämligen värdet på arrangemanget tänker jag.

I steg 1 används startstämpling (istället för lottad startlista) och brickuthyrning utan deposition. Detta för att sänka tröskeln för att delta.

Det första steget är långt ifrån marknadsmässigt. Jag lägger många timmar på att kommunikation och på att förfina arrangemanget (med målsättningen att uppnå steg 2 och 3).
Inte minst tillhandahåller jag information om Livelox och uppmuntrar dem att besöka hemsidan. Livelox, och gemsidan med dess info, resultatservice och statistik bygger en kultur kopplad till mina arrangemang (vilket stabiliserar kundkretsen).

I steg 1 förfinar jag arrangemanget samt bygger jag kunskap och kundgrupp. Detta med målsättningen att gå in i steg 2, där jag inte längre förlitar mig på att ha den artificiella kärntruppen av utövare.

Steg 2: När jag och min initiala kärntrupp av utövare börjar tycka att den initiala kärntruppen inte längre är nödvändig går vi in i steg 2. Jag har nu en kundgrupp som i hög grad är motiverade att betala startavgiften för mina arrangemang vecka efter vecka.

Mycket av min marknadsföring är nu hänvisningar till hemsidan där jag är presenterar en växande mängd (korta) reportage, resultat och statistik (och banor) på ett snyggt sätt. Detta för att nya potentiella kunder ska se en röd tråd och lockande helhet i mina arrangemang.

Tanken är att jag under steg 2 ska få kundgruppen att växa samtidigt som det uppstår en grupp av lite mer hängivna kunder (typ 10 pers). De hängivna kunderna är sådana att de prioriterar mitt arrangemang rätt så pass högt att de inte slutar dyka upp om arrangemanget börjar kräva lite mer av dem.

Att kräva lite mer av kunderna är nämligen steg 3: Jag ska börja kräva att de har egen sportident (eller hyr samt betalar deposition) och jag ska börja kräva att de föranmäler sig i tillräckligt god tid.

Steg 3: Med föranmälda kunder kan jag ha en lottad startlista. Detta höjer värdet på arrangemanget och gör att jag bara behöver var på plats på arenan 3,5 timmar (en timmes startdjup, två timmars maxtid, samt en halvtimme för att bygga och montera ihop arena).

Genom att kunderna har egen sportident eller hyr med deposition minskar jag risken för kostnader kopplade till brickförluster avsevärt.

Tanken är att det ovan beskrivna stabila tillståndet ska etableras under steg 3. I detta tillstånd ordnar jag alltså som egenföretagare ca 40 arrangemang per år, jobbar i genomsnitt sju timmar per arrangemang och kan plocka ut en lön. Huruvida lönen är stor eller liten är svårt att säga, men så länge tio pers dyker upp i snitt borde den iaf inte vara noll. I bästa fall är startlistan fulltecknad varje gång och jag har en timlön på nästan 1000 före skatt. Jag ser detta som en potentiellt möjlig väg att närma sig marknadsmässig orientering. Om det lyckas finns det naturligtvis alla möjliga överväganden att göra om huruvida och på vilket sätt man vill låta företaget växa.

Det finns säkert utmaningar med mitt koncept som jag inte förutsett, inte minst juridiska (som jag kan väldigt lite om). Och det finns kanske saker som kan göras smartare? All konstruktiv feedback är som
sagt välkommen!

Ps. Observera att jag i denna tråd inte alls tagit ställning till om en ökande kommersialisering av orienteringen är önskvärd eller inte, vilket ju är ett ämne i sig. Ds.
Tvåsträcksmosse 2026-05-30 18:41 #114

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 18:29:

Låter klokt tycker jag.
Tjohopp 2026-05-30 18:29 #113

Svar till inlägg av Xxxxx, 2026-05-30 18:05:

Om Nationella tävlingar håller en högre kvalitet så kommer fler springa dessa speciellt om de samordnas mellan distrikt. 300kr är ju lite om man jämför andra idrotter med tusentals startande typ trail och löplopp. Men det viktigaste är att det finns en bas med många små tävlingar annars kommer ingen till tävlingar i framtiden.
Tjohopp 2026-05-30 18:19 #112

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-30 15:45:

Jag menar att skillnaden i service behöver också bli större för att motiveras att arrangera enkla tävlingar med låg avgift.
Xxxxx 2026-05-30 18:05 #111

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 11:05:

Veteranevenemang har redan låga avgifter. Och ungdomar också, varav mycket av de betalas av klubbarna. Höjer man till 300 kr i startavgift på vanliga tävlingar lär deltagareantalet sjunka en hel del och bli tråkigare tävlingar.
Åhus 2026-05-30 16:38 #110

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-30 09:56:

Tror inte OK Pan erbjuder något boende så inga inkomster för det, och ”mat” är väl vanlig marka. 3300 startande däremot är nog det mesta av inkomsten de dagarna.
Tvåsträcksmosse 2026-05-30 15:45 #109

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 12:53:

Låter rimligt att rigga systemet för att uppmuntra till mer diversifierade tävlingar tycker jag, utan att vara riktigt insatt. Också intressant att sätta ramar för arrangemang utifrån hur många funktionärer som behövs.

Men jag förstår inte riktigt din ordväxling med Hopphopp. Som jag tolkar Hopphopp säger hen att startavgifterna är styrda så att de ska återspegla tävlingens service på bekostnad av t ex långdistans och vildmark. Som en konsekvens av detta menar Hopphopp att tävlingar alltför sällan är t ex långdistans i vildmark. Detta låter rimligt tycker jag, och det låter som något som likar de större nationella tävlingar på nya kartor som du efterfrågar. Men samtidigt säger du att du inte håller med. Vad är det du inte håller med om? Vill du förklara så att jag kan förstå? :)
Tjohopp 2026-05-30 12:53 #108

Svar till inlägg av Hopphopp, 2026-05-30 11:44:

Bra med extra avgift för vildmark, borde också gälla ny karta. Långdistans i närområden är skit och jag tycker hellre 8 km och 1:10.000 på distriktstävlingar. Då kan man arrangera på kvällar och fler kan springa. Bort med ranking på distriktstävlingar, ranking får man fixa på nationella tävlingar.
Jag håller inte med om service, den måste ner mer på distriktstävling.
Utgå från att 5 arrangörer och ordna processern för det.
Hopphopp 2026-05-30 11:44 #107

Svar till inlägg av Tjohopp, 2026-05-30 11:05:

Ett omtag gällande vad som bestämmer startavgift? Nuvarande system fokuserar på tävlingens service och missar då att fokusera på terrängupplevelsen. Med ökad urbanisering så är det lättare för arrangörer att erbjuda hög service i tätortsområden, som förstärker incitament att arrangera i stigtäta områden.

Tillåt +100kr för vildmark och +50kr för långdistans? Oavsett servicenivå.
Tjohopp 2026-05-30 11:05 #106
Jag vill påstå att orientering har för lite diversiering av tävlingar och avgifter vilket leder till låga inkomster och att sporten sakta dör ut i många delar av landet. Tävlingar och stafettef med upp till 200 deltagare borde gå att arrangera med runt 5-10 arrangörer med låga startavgifter för att ungdomar och veteraner skall få många billiga tävlingstillfällen och kortare resvägar. Nationella tävlingar med fler deltagare borde kunna ha tävlingsavgifter på 300 kr för att få bra ekonomi och kunna rita nya kartor. Båda typer av arrangemang behövs för att sporten skall må bra.
Idag lägger klubbarna sin tid på att arrangera trail och löplopp vilket stjäl tid från att istället arrangera orientering.
Orkaloggain 2026-05-30 09:56 #105
https://ahustrailrun.pan-kristianstad.nu/#partners

Är det inte mer pengar i mat o logi än i tävlingen? Säger inte att Pan blir feta, det vet jag inget om.
Olle 2026-05-30 08:14 #104

Svar till inlägg av Åhus, 2026-05-30 07:50:

"Orkaloggain" skrev väl om något slags framtidsscenario? Inte om hur det är nu, om jag fattade det rätt?
Åhus 2026-05-30 07:50 #103

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-29 13:13:

Vad är det för arrangemang i Åhus där de stora intäkterna är logi och mat/dryck? Kan ju inte vara Sverigepremiären.
Tvåsträcksmosse 2026-05-30 07:49 #102

Svar till inlägg av hahaha, 2026-05-29 21:28:

För transparensens skull:

Jag antar att du syftar på den här tråden: https://www.orienterare.nu/t/13069

Ja, det var jag som var Ayn Rand i den tråden.

Och ja, de flesta av mina inlägg handlar om samma tema: typ hur orienteringsarbete organiseras och alternativa organisationsformer.

Jag fick jättemycket bra input i den andra tråden och lärde mig mycket. Men valet av pseudonym och trådstarten var lite ogenomtänkta. Pseudonymet (Ayn Rand) riskerades att tolkas som att jag argumenterade för ett åsiktspaket i linje med den verklige Ayn Rands filosofi. Liknande med trådstarten: Jag upplevde att de frågor jag lyfte i trådstart stod i vägen för en bra diskussion.

Sammanfattningsvis: Ja, det är jag som var Ayn Rand i den tidigare tråden. Och ja, jag brinner fortfarande för att diskutera samma frågor.

Men att du kallar mina inlägg för pajaskonster tycker jag faktiskt är rätt taskigt. Kan jag inte få lite mer konstruktiv feedback?
hahaha 2026-05-29 21:28 #101

Svar till inlägg av Tvåsträcksmosse, 2026-05-29 21:13:

Samma pajaskonster som i dina andra trådar.
Frågan 2026-05-29 21:20 #100

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2026-05-29 15:02:

Det vet de redan. Senaste åren har det flyttats stora evenemang pga detta, eller så har man köpt åtkomst till mark.
1 2 3 4

Senast kommenterat

Lördag 27/6

19:30

Tjoget 2026

42

 

Fredag 26/6

15:17

-Arrangemangsreklam-

1101

 

Torsdag 25/6
Tisdag 23/6
Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng