Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-ringen 2025 Jönköping

Silen  2024-10-31 19:59
Snart är det dags för första anmälningsstoppet för nästa år. Jag har letat efter tråd men inte hittat någon.

Min första fråga: Minns jag fel eller hade inte O-ringen tagit någon slags beslut att bussavgiften skulle ingå i anmälningsavgiften? Vi var inte med 2024, men som jag minns det (vilket inte är så väldigt tillförlitligt) ingick den i Uppsala. Var inte det en bra idé om man vill få så många som möjligt att åka buss?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

old 2024-11-09 00:06 #49

Svar till inlägg av Varit med, 2024-11-08 19:24:

Jag har provat själv. Har varit både banläggningschef och banläggare - vid olika tillfällen. Så jag har full koll på förutsättningarna. Som banläggningschef gjorde jag helt om tidigare fördelning av klasser på starter. Den fördelningen stod sig ungefär tills O-ringen blev AB och det mesta skulle styras centralt.
PS 2024-11-08 21:00 #48

Svar till inlägg av Varit med, 2024-11-08 19:24:

"old" har väl också lagt banor för 5-dagars.
Varit med 2024-11-08 19:24 #47

Svar till inlägg av old, 2024-11-08 14:49:

Handlar inte om bekvämlighet från banläggarna. Alla banläggare strävar såklart efter att göra så bra banor som möjligt för deltagarna. Men att lägga banor på O-ringen innebär att du är styrd av så mycket mer än på bonnatävlingen.

Det börjar redan när arenor ska hittas. Jag tror få som inte varit insatta fattar hur otroligt många olika parametrar som måste till för en O-ringenarena. Parkering, bussning, tung trafik för godstransporter, IT, deltagarna ska få plats, ambulansväg, dusch osv osv

Sedan har vi starterna. För att inte göra det för rörigt för deltagarna måste man hålla ihop klasserna till samma start varje dag. Det innebär att det som passar bra för tex H45K en dag kanske inte alls passar en annan dag. Dessutom ska enorma mängder toaletter (som ska vara av kvalitet typ Bajamaja) finnas i närheten av varje startplats.

I själva banläggningen har du fler banor som måste fördelas på fler kontroller för att inte få överbelastningar på enskilda stråk eller kontroller. Vilthänsyn är av en annan dignitet och dessutom kommer markägare, tomtägare, kommun mfl ha helt andra krav på förbjudna områden och passager då vi pratar 15000 löpare.

Jag har garanterat inte kommit på allt som styr, men jag försöker ändå ge en bild av vilka utmaningar man står inför. Prova gärna själv. Du kommer att inse att du är begränsad av en massa saker som du inte råder över och som du inte behöver bry dig om på den lilla tävlingen.

xx 2024-11-08 18:31 #46

Svar till inlägg av ABC, 2024-11-08 14:38:

Nu skrev väl inte Hoho att det skulle vara fri starttid. Bara att det skulle vara startstämpling. Det är ju inte samma sak. Sen vet jag inte vad hen menade.
old 2024-11-08 14:49 #45

Svar till inlägg av Mycket, 2024-11-07 16:16:

Du skriver:
"O-Ringen är ett VM i kompromisser sa någon mig en gång, och i synnerhet gäller det banläggningen. Banläggningsteamets viktigaste uppdrag är att se till att inte samma klass får sämst bana varje dag, utan försöka fördela så att alla klasser får några bra etapper och någon sämre i den mån det måste till för att lösa helheten."

Visst är det kompromisser och ofta får man höra att när det ska läggas så många banor så får man räkna med att det inte blir så bra. Själv tycker jag tvärtom, att om man någon gång ska lägga riktigt bra banor - även efter kompromisser - så är det då det springer hundratals löpare på många av banorna.

Jag har svårt för att acceptera att bekvämlighet ska hindra banläggarna att göra ett så bra arbete som möjligt. Tror också att det påverkar framtiden för O-ringen om man inte försöker hålla högsta klass på själva tävlingen. För många är det ändå den som är viktigast.
ABC 2024-11-08 14:38 #44

Svar till inlägg av Hoho, 2024-11-08 13:21:

Finns ganska många flöden på O-Ringen som skulle bli jobbiga om alla fick välja starttid, t ex bussar (skulle inte vara jättesugen på att lägga beställning på antal bussar x månader i förväg), folk i skogen (på samma bana), kioskköer, toaletter, osv. Tror det skulle bli rätt mycket köbildning och inte minst om det enligt väderprognosen ser ut att bli regn mellan t ex kl 8 och 11.

Gun-time och chip-time i löpning bygger väl alltid på att gun time-starttiden är gemensam eller i alla fall vid en förhandsbestämd tidpunkt per startgrupp.

Tror att det finns bättre metoder för att alla klasser får optimal svårighet utifrån förutsättningarna.
Hoho 2024-11-08 13:21 #43
Problemet hade varit löst om man körde startstämpling för alla.
Det är bara konstigt att man inte gör det.
I löpning har man gun-time och chip-time, borde fungera i orientering också.
Mycket 2024-11-08 08:06 #42

Svar till inlägg av hahaha, 2024-11-07 17:21:

Jag medger att jag raljerade ganska friskt, jag ber om ursäkt för det.

Men jag har hört så många gånger från de som arrangerat "vanlig bonnatävling" (och oftast gjort det bra, inget snack om saken) att det borde gå att göra lika på O-Ringen. Jag tror att det inte är så enkelt att bara göra samma sak när tävlingen har 20 gånger så många deltagare. Vissa saker går helt säkert att förenkla på O-Ringen, jag tror att en del saker är onödigt krångliga utan egentlig anledning. Men andra saker är inte så lätta att ändra, eftersom det medför följdproblem i något annat led.

- Flera startmetoder vid samma start kräver fler startfunktionärer.
- Flera startmetoder vid samma start kan vara svårare att förklara för deltagarna
- Klasserna behöver fördelas på startplatserna på samma sätt på alla fem etapperna (eller nej, egentligen inte, men hur förklarar man så att alla deltagarna förstår om man ändrar fördelningen mellan etapperna?)
- Deltagarna har synpunkter på starternas placering i förhållande till varandra (gärna passera "barnstarten" på väg till "föräldrastarten"). Det här lyckas arrangörerna inte alltid med dock, med klagomål från deltagarna som följd.

Det finns helt säkert fler saker som gör det komplext att ändra upplägget kring klasserna och startplatserna, men kanske finns lösningar för alla dessa utmaningar. Det kan säkert bli bättre än vad det är, men jag vänder mig emot jämförelsen med småtävlingarna. Det är inte lika enkelt på ett stort arrangemang.
hahaha 2024-11-07 17:21 #41

Svar till inlägg av Mycket, 2024-11-07 16:16:

Så svarar man om man vet bäst. -gå ett steg till med ett hittepåkrav så framstår den rimliga lösningen som befängd. Retorikskolan 1A
Mycket 2024-11-07 16:16 #40
... är det som ska stämma för att deltagarna ska bli nöjda. Många som springer kortklass gör det för att kunna välja starttid utifrån vad som passar familjen. Ofta vill man följa barnet till start och sen springa själv. Då är det bra om kort-starten ligger nära starterna för ungdomsbarnorna, eller åtminstone inte åt olika håll. Sen ska ju deltagarna på något hyfsat logiskt sätt delas in i 8 grupper (starter/målfållor/sponsorer). Där är det ju rätt lätt idag där alla kortklasserna ligger i samma grupp. Men det är klart, kan man på vanlig bonnatävling ha 8 starter, 8 målfållor och 14000 deltagare per etapp så kan man väl det på ett O-Ringen också. Kanske ska man byta start mellan etapperna också? Så att varje klass får sin optimala startplats varje dag. Bara för att H40 Kort och D40 kort passar att ha från samma start en dag behöver det ju inte passa nästa dag när terrängen ser annorlund ut ...

O-Ringen är ett VM i kompromisser sa någon mig en gång, och i synnerhet gäller det banläggningen. Banläggningsteamets viktigaste uppdrag är att se till att inte samma klass får sämst bana varje dag, utan försöka fördela så att alla klasser får några bra etapper och någon sämre i den mån det måste till för att lösa helheten.
Tyr 2024-11-07 07:18 #39

Svar till inlägg av Olle, 2024-11-07 00:42:

Klart att det går, men det driver upp antal funktionärer
Hänglöparn 2024-11-07 07:06 #38

Svar till inlägg av old, 2024-11-06 22:29:

Detta är ett tydligt exempel på hur kunnigt fotfolk körs över när viktiga beslut tas. Apropå världsläget ser vi nog även här ett orsakssamband...
Olle 2024-11-07 00:42 #37

Svar till inlägg av old, 2024-11-06 22:29:

Det hade nog varit klokt att se över vilka klasser som har vilken start. Det borde vara en fördel om banor med liknande svårighetsgrad och längd har samma start. Borde inte vara något stort problem att ha lottade klasser och fri minutstart vid samma start. Det funkar ju ungefär lika. Bara att köra en egen fålla med startstämpöing för fri minutstart.
old 2024-11-06 22:29 #36

Svar till inlägg av och..., 2024-11-05 23:32:

Stämmer. Som banläggare blir man ganska frustrerad när man tvingas lägga banor med helt olika både svårighet och längd från samma start. Ibland fungerar det men långt ifrån alltid. På en vanlig "bonnatävling" klarar man också av att ha både lottad start, fri start och minutstart på samma ställe - men inte på O-ringen.
och... 2024-11-05 23:32 #35
GAnska vanligt på O-ringen att kortklasser får dålig terräng. Kortklasserna läggs nära starten för ungdomsbanorna och når inte de fina områdena.

Ännu ett exempel H45 kort vs H50 samma här t ex

https://www.livelox.com/Viewer/O-Ringen-Hoga-Kusten-Etapp-2-lang/H45-Kort-2?classId=154928&tab=player

https://www.livelox.com/Viewer/O-Ringen-Hoga-Kusten-Etapp-2-lang/H50-2?classId=154931&tab=player

Vill man ha fin terräng på O-ringen ska man välja så lång bana som möjligt. Dock ej öppen klass för de får också ofta dålig terräng.

https://www.livelox.com/Viewer/O-Ringen-Hoga-Kusten-Etapp-2-lang/Svar-7-5?classId=154999&tab=player





Olika åsikt 2024-11-05 22:10 #34

Svar till inlägg av H45Elit, 2024-11-05 20:43:

Ja den som tycker det där är fin terräng måste ju bo i Gävle…
H45Elit 2024-11-05 20:43 #33

Svar till inlägg av Fd, 2024-11-05 17:29:

Ja, man kan ju undra hur banläggarn tänkte K1-K2 i H45kort-1.
https://www.livelox.com/Viewer/O-Ringen-Smalandskusten-etapp-3-lang/H45-Kort-1?classId=805387&tab=player
Fd 2024-11-05 17:29 #32

Svar till inlägg av Olika åsikt, 2024-11-05 16:27:

Skumt att H45kort gick i helt andra områden…
Olika åsikt 2024-11-05 16:27 #31

Svar till inlägg av Annan Olle, 2024-11-05 09:29:

H50-2
Annan Olle 2024-11-05 09:29 #30

Svar till inlägg av Joho, 2024-11-05 07:51:

Jag håller inte riktigt med dig.
Visst att E3 inte hade någon drömterräng närmast arenan men så illa var det inte.
E4-E5 var helt ok.
Vilken klass sprang du om du nu hade denna tråkiga upplevelse?
Olle 2024-11-05 08:31 #29

Svar till inlägg av Joho, 2024-11-05 07:51:

Nu överdriver du. Jag hade ganska kort till start (1500 m) och hade fin terräng. Men lite enkel orientering bitvis. Många av de som hade riktigt kort till start är ju såna banor som ska vara enkla och de var det väl inget fel på?
Hoho 2024-11-05 08:03 #28

Svar till inlägg av Joho, 2024-11-05 07:51:

Det är ju fin terräng vid Järlas klubbstuga, så lite svårt att förstå vad du menar. Tittar på kartan och ser inte likheten heller. Kanske tänker du på Lidingös klubbstuga?
Joho 2024-11-05 07:51 #27

Svar till inlägg av Olle, 2024-11-04 23:46:

E3 var ok endast om man hade start långt bort. Men för minst 60% av de start de var det bara skrutt.
E4 var som en pensionärsrunda vid Järlas klubbstuga. Och E5 som en vända i hyggen i 25min följt av Järlas klubbstuga..

Terrängvärdet på E3-E5 var knappt värt startavgiften för en Luffarligan i Sthlm.
Joho 2024-11-05 07:51 #26

Svar till inlägg av Olle, 2024-11-04 23:46:

E3 var ok endast om man hade start långt bort. Men för minst 60% av de start de var det bara skrutt.
E4 var som en pensionärsrunda vid Järlas klubbstuga. Och E5 som en vända i hyggen i 25min följt av Järlas klubbstuga..

Terrängvärdet på E3-E5 var knappt värt startavgiften för en Luffarligan i Sthlm.
Olle 2024-11-04 23:46 #25

Svar till inlägg av T, 2024-11-04 22:29:

Jag tycker inte alla 5 etapper måste vara kanon. E1 och E2 var jättebra. E3 var i alla fall fin terräng. E4 och E5 var väl i ärlighetens namn inte super. Men det tycker jag man kan ta. De var i alla fall nära.
T 2024-11-04 22:29 #24
På Oskarshamn hade jag väldigt höga förväntningar men blev besviken på terrängen nyttjades E3-E5. I Jönköping säger "alla" att det är skit så där tror jag att man kommer göra så att vi blir positivt överraskade istället.
eh 2024-11-04 21:35 #23

Svar till inlägg av Fundering, 2024-11-03 20:47:

Såg förjäkla värdelöst ut! Blir ingen anmälan från mig.
Håkan C 2024-11-04 17:11 #22

Svar till inlägg av Småland, 2024-11-04 16:06:

Det stämmer nog, men terrängen är nog roligare längre söderut (kan vara flera km bort, minns inte), nu är det medeldistans så banorna kommer nog inte så långt bort.
Småland 2024-11-04 16:06 #21

Svar till inlägg av Håkan C, 2024-11-04 14:07:

Gick inte Smålandskavlen på E3 -området 2009. Då upplevde jag terrängen som helt ok (men det kanske har huggits mkt sedan dess?)
Håkan C 2024-11-04 14:07 #20
Terrängen för etapp 1 och 2 användes väldigt mycket på 80-talet, minns det som bra terräng, och fördelen är att inte så många sprungit i det (Räknar inte mina H14-H16-lopp 82-84 som det). Etapp 4 och 5 är ganska ospännande men det finns en del gles tallskog om man gillar det. Håller med om etapp 3, inte roligaste. Hoppades att de skulle dra ned etapper till Hook men det kanske blev en logistisk svårighet.
Deltagare 2024-11-04 11:43 #19
Jag tycker det ser fint ut på videoklippen: https://www.youtube.com/@oringenofficial/videos

40-60 minuter enkel väg till och från etapperna känns alldeles för långt. Jag vill inte spendera hela dagen i bussen.
Mitt namn 2024-11-04 10:20 #18

Svar till inlägg av Mitt namn, 2024-11-04 10:05:

Åker man åt nordost en timme så kan man hitta en del fina områden.
Och 40 minuter till Hökensås för fin tallhedsterräng. Men det kommer kosta för mycket med bussar antar jag.
Mitt namn 2024-11-04 10:05 #17

Svar till inlägg av Osugen2, 2024-11-04 09:39:

Området för etapp 3 är riktigt dåligt. Men för etapp 1-2 och 4-5 är det normal terräng för trakten runt Jönköping enligt min bedömning. Terrängen är inte roligare än så om man ska hålla sig i närheten av Jönköping.
Osugen2 2024-11-04 09:39 #16

Svar till inlägg av Fundering, 2024-11-03 20:47:

Oj...inga höjdarområden. Trist!
osugen 2024-11-04 09:32 #15

Svar till inlägg av Fundering, 2024-11-03 20:47:

Exakt så! Varför inte visa gamla kartor och gör det rättvist?
Men förstår varför man inte vill visa något heller, man blir inte sugen direkt
JBa 2024-11-04 09:04 #14

Svar till inlägg av PLo, 2024-11-03 21:40:

+1 på den eller snarare +4 på den eftersom vi kommer med 4 deltagare.
Tillståndshandläggning 2024-11-04 08:38 #13
Blir lite nyfiken vad det är för tillstånd. Är det enkelt att lösa eller är det en risk att de inte får tillstånd.
PLo 2024-11-03 21:40 #12

Svar till inlägg av Undrande , 2024-11-03 20:12:

Eftersom det inte går att boka camping viket är en dealbreaker för oss så ligger vi (och flera med oss lågt). Oringen har ju dessutom lovat att man får boka till samma pris som idag när de släpper nya campingplatser viket gör att det inte känns motiverat att anmäla sig än.
Osugen 2024-11-03 20:25 #10

Svar till inlägg av Undrande , 2024-11-03 20:12:

Bara intresserad av tävlingarna. Osäker på om jag ska anmäla mig. Finns det kartklipp eller något någonstans? Hittar inget på hemsidan som rör själva tävlingarna förutom i textform.
1

Senast kommenterat

Fredag 6/12
Torsdag 5/12

18:53

Strava och Livelox

16

 

15:10

Silly Season 2025

149

 

Lördag 30/11
Onsdag 27/11

17:08

Banlängder 2025?

57

 

12:18

Jukola 2025

22

 

Söndag 24/11
Lördag 23/11

06:49

10Mila 2025

29

 

Fredag 22/11

22:50

Tiomila 2025

1

 

Tisdag 19/11

09:34

Ny orienteringsbok

27

 

Måndag 18/11

15:42

Tips på GPS-klocka

5

 

Söndag 17/11

20:59

-Arrangemangsreklam-

1016

 

Torsdag 14/11
Onsdag 13/11
Måndag 11/11
Lördag 9/11
Torsdag 7/11
Söndag 3/11

19:56

Maraton tider!

43

 

Lördag 2/11
Fredag 1/11

08:34

Landslaget 2025

117

 

Torsdag 31/10

13:26

reflexbanor.com

31

 

Tisdag 29/10
Söndag 27/10
Fredag 25/10

12:51

10mila 2025

2

 

Torsdag 24/10
Onsdag 23/10

19:25

25-manna 2024

461

 

Måndag 21/10
Fredag 18/10

13:20

Ungdomsserien StOF

173

 

Torsdag 17/10

17:29

WOC 2025

17

 

09:08

Silly Season 2024

231

 

Onsdag 16/10

13:28

SportIdent och EMIT

41

 

Måndag 14/10
Fredag 11/10

17:33

OLGY 2024

18

 

Onsdag 9/10

11:00

Sverigelistan

462

 

Tisdag 8/10
Måndag 7/10

17:53

Kartplank stafett?!

8

 

Lördag 5/10


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng