Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Batteribaserad strömförsörjning – vad ska man köpa?

Olle Bergman  2023-09-07 09:02
Vår klubb ska nu köpa in en power station för att kunna strömförsörja datorer vid mindre arrangemang och träningar. Vad jag talar om är alltså en batteribaserad molijox som kan ge 220 V – ett modernt alternativ till det stinkande, bullrande dieselaggretatet.

Har ni några tips på produkter, och erfarenheter av vad man bör tänka på?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

EricB 2023-09-08 22:08 #11

Svar till inlägg av PeterL, 2023-09-08 19:20:

Gott, läste det också och det var nog lite därför jag började prova och mäta. Sedan får man ju heller inte använd v2d om det regnar enligt manualen, och inte koppla in en tvättmaskin av någon anledning(även om den drar under 16A). Svårt att veta hur man skall tolka alla varningar, vad man skall ta på riktigt allvar och var dom bara försöker friskriva sig från allt ansvar. Är själv inte jätteimpad av deras manual generellt, men gillar v2d-funktionen i samband med arenabygge, i alla fall så lång jag förstått hittills.
PeterL 2023-09-08 19:20 #10

Svar till inlägg av EricB, 2023-09-08 18:33:

Inte mer än att kia själva skriver i manualen att man skall undvika att köra utrustning som är känslig för inverterström på elen. Men det kan ju lika gärna vara mumbo jumbo. Många Inverterelverk med dålig våg ger missljud i Ljudet när man trycker de genom ett slutsteg.
EricB 2023-09-08 18:33 #9

Svar till inlägg av PeterL, 2023-09-07 10:39:

Håller på att testa detta med en EV6a, och har hittills inte sett några problem att driva ljudanläggning/stereo eller något annat heller. Kan inte uppfatta något missljud alls och har provat ett par olika anläggningar vid olika volym. Oscilloskopet visar en fin sinus, med några mindre spikar vid noll-genomgången. Min erfarenhet är att många bensinaggregat (även så kallade inverterverk) har sämre sinus ut. Spänningen håller sig också konstant på drygt 228V även vid last upp till ungefär 3,5KW (saknar utrustning för att mäta effekt, men biler klarar i alla fall "ungefär" 16A). Vid en tävling för något år sedan användes också två EV6or som ända strömkälla på arenan, och det fungerade klockrent inkl ljudet. Naturligtvis behöver man tänka på effekten för inte minst markan, men så är det ju alltid. Nu planerar vi göra på samma sätt på en egen tävling om ett par veckor, vilket är orsaken till mina tester. Så mina mätningar är i linje med det madcap refererar till. Vad har du för källa för de problem du nämner (missljud och att att det skulle vara en dålig sinus ut, sämre än från en normal UPS)?
madcap 2023-09-08 14:54 #8

Svar till inlägg av PeterL, 2023-09-07 10:39:

Kia Ev6 verkar ha rätt bra sinusvåg:
https://www.kiaevforums.com/threads/some-verifiable-v2l-info-if-youre-still-confused.2310/

Jag, som precis skaffat just en sån bil, har tänkt att den kan komma till god nytta på framtida mindre arrangemang. Har dock ingen utrustning för att verifiera sinusvågen.
madcap 2023-09-08 14:53 #7

Svar till inlägg av PeterL, 2023-09-07 10:39:

Kia Ev6 verkar ha rätt bra sinusvåg:
https://www.kiaevforums.com/threads/some-verifiable-v2l-info-if-youre-still-confused.2310/

Jag, som precis skaffat just en sån bil, har tänkt att den kan komma till god nytta på framtida mindre arrangemang. Har dock ingen utrustning för att verifiera sinusvågen.
SM 2023-09-07 12:45 #6

Svar till inlägg av Olle Bergman, Eskilstuna, 2023-09-07 10:05:

Markan kan nog bli en utmaning ibland. Vår markapersonal brukar aldrig klara sig utan 3-fas, kaffekokaren och korvkokaren är ena riktiga as i storlek och går på 3-fas.
AJ 2023-09-07 12:06 #5
Brorsan köpte en sån här för att ladda motorsågsbatteriet i skogen - https://www.bluettipower.eu/products/ac200max
Lånade den till KM så sekretariatet kunde köra dator(er) och 27" skärm för rullande resultatlista - funkade klockrent.
PeterL 2023-09-07 10:39 #4

Svar till inlägg av karraz, 2023-09-07 09:35:

Att köra ljudanläggningen på V2L (Vehicle 2 Load) ström kommer ge ett fint missljud p.g.a. den sinus-anpassade fyrkantsvåg som dessa inverters ger ut per idag (blir säkert bättre i framtiden).

Samma sak med datorer, sätt definitivt en UPS före datorerna för att undvika att bränna laddarna för dem som skall konvertera 4-kantsvågen till DC igen.
Just för datorer är det oftast mycket effectivare att köpa strömadapters för 12V och använda bilens 12V uttag att driva dessa istället.

Kias V2L är säkrad till 16A, så du kan aldrig få ut mer än totalt 3,6kW (d.v.s. bara totalt 2 kokplattor på 1500W styck)

V2L stänger för övrigt av strömmen om lasten kontinuerligt är såpass hög att bilen/batteri börjar bli varm.

Så,
Att driva sekretariatet på bilen är garanterat noll problem.
Att driva speaker och marka gör man nog bättre med gasol och elverk.

PS 2023-09-07 10:31 #3

Svar till inlägg av Olle Bergman, Eskilstuna, 2023-09-07 10:05:

Det ska du nog inte vara alldeles säker på? Många uttag är ju säkrade till 10 Ampere och därför är många utrustningar där man vill ha maximal värme gjorda för att dra ca 2 kilowatt. Normal nätspänning är förresten sedan ganska många år nu 230 Volt +/- 10% och om man mäter i uttagen så ligger den verkliga tomgångsspänningen ofta närmare 240 Volt. Vilken spänning bilarna ger vet jag inte men för säkerhets skull så skulle jag nog i vilket fall som helst vara noga med att sätta korvgrytan på låg effekt redan från början eller se till att värma upp vattnet innan jag slog på kaffekokaren. Att hålla vattnet sjudande drar väl inte mer än några hundra Watt antar jag.
Olle Bergman, Eskilstuna 2023-09-07 10:05 #2

Svar till inlägg av karraz, 2023-09-07 09:35:

Det är ju sannolikt så vi kommer att göra på tävlingarna framöver: nån rullar fram bilen till sekretariatstältet och så strömförsörjer man datorer, bildskärmar, ljudanläggning och allt annat som behöver ström. Kanske en bil bakom markatältet för korvgrytan och kaffekokaren (blir väl under 3kW tillsammans, gissar jag).
karraz 2023-09-07 09:35 #1
Köp en KIA EV6 eller en Ionic 5, då kan du strömförsörja nästan vad som helst ;)
Skämt å sido - lite dyr kanske för enbart detta, men det är verkligen en lösning som funkar utmärkt i den mån det finns någon i klubbarna som äger en sådan bil. Och jag skulle gissa att det kommer fler elbilar med denna "vehicle-to-grid"-lösning inom en snar framtid. Ovanstående bilar kan leverera ut 220v med en totaleffekt á 3700W, det kommer man ganska långt med. Och ett fulladdat batteri skulle ändå klara nästan 20 timmar drift på maxeffekten utan att bli tomt.

Senast kommenterat

Fredag 29/9

06:55

Ryssar i Sverige

28

 

Torsdag 28/9

23:12

25manna 2023

207

 

23:07

Sverigelistan 2020

640

 

10:31

Touch-free

52

 

Onsdag 27/9

22:26

-Arrangemangsreklam-

927

 

15:39

Svinpesten är här

174

 

Måndag 25/9

23:35

Kartbidrag

1

 

13:21

Vildsvin

32

 

Söndag 24/9
Lördag 23/9
Fredag 22/9

20:28

Stafettligan

102

 

08:06

Skrivare

6

 

Torsdag 21/9

09:44

Livelox feedback

244

 

Onsdag 20/9

22:55

Veckans bana...

14

 

08:15

Silly Season 2024

18

 

Måndag 18/9

16:47

U10mila 2023

35

 

14:42

svinkoppor?

9

 

Lördag 16/9
Torsdag 14/9
Måndag 11/9
Lördag 9/9
Fredag 8/9
Söndag 3/9
Fredag 1/9
Söndag 27/8
Fredag 25/8
Tisdag 22/8
Måndag 21/8

13:37

Fix och trix dubbskor

20

 

Fredag 18/8

16:22

Heltäckande klädsel

24

 

13:00

10-mila från 2024

334

 

Onsdag 16/8

18:17

Wc Tjeckien

87

 

12:16

Jukola 2023

289

 

Tisdag 15/8
Fredag 11/8
Onsdag 9/8
Tisdag 8/8

17:51

Skor säljes

6

 

Söndag 6/8
Lördag 5/8
Fredag 4/8

08:22

Sjätte etappen 2023

149

 

Torsdag 3/8
Tisdag 1/8
Söndag 30/7

20:29

Ny höftled

26

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng