Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Sportident-tidtagning på Trail-lopp

Klas B, KOK  2025-10-22 14:58
Vi i Katrineholm har bestämt oss för att testa att använda Sportident för tidtagning på första upplagan av ett nytt kvälls-stiglopp lör 15/11. Nummerlappar med chip hade såklart varit enklare, men också dyrare. Har någon annan OL-klubb erfarenhet av att ta tid med SI för icke-orienteriare tar jag gärna emot kopia/länk till PM eller liknande med beskrivning av proceduren för "vanligt folk". Ev. erfarenheter/utvärdering tas också tacksamt emot!

Info om loppet: https://katrineholmnightrail.confetti.events

Vi räknar med ca 150 deltagare och borde lyckas skrapa ihop tillräckligt antal pinnar från grannklubbarna alt. hyra från Sportident.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Klas utan inblick i bajamajabranschen 2025-11-30 23:27 #23
Intressant tips om Löfås och Emitags, tack! Ska snacka me honom på nån av vinterns skidorienteringar! Vill även passa på att tipsa om Ärlas Night Trail Lussenatta 13/12!

Jag kommer inte fördjupa mig i bajamajafrågan, men håller med om att den här hemma i en egen tråd.
SM 2025-11-18 16:24 #22

Svar till inlägg av Love, 2025-11-18 11:13:

Om du menar "mark-loop" eller vad nu EMIT kallar det så misstänker jag att det går att hyra.
Det går i alla fall att hyra ETS1/2 (målklockor). Och till dem är ett av tillbehören en loop.
cc 2025-11-18 12:39 #21

Svar till inlägg av Love, 2025-11-18 11:13:

Så är det väl bara en fråga om vad det kostar, lär väl inte vara gratis heller.
Love 2025-11-18 11:13 #20

Svar till inlägg av SM, 2025-11-18 10:24:

Tack!

Hyr Löfås även såndär "springöverengrejpåmarkensåstoppastiden"-grunka som de brukar ha på 3+3? I så fall skulle nog det vara ett toppenalternativ.
SM 2025-11-18 10:24 #19

Svar till inlägg av Love, 2025-11-18 08:48:

Svar ja, det är den typen av "brickor" han menar.
https://emit.no/nettbutikk/ny-emitag-brikke-v3/
Zerbembasqwibo 2025-11-18 09:42 #18

Svar till inlägg av Klas B(ajamaja), 2025-11-17 13:28:

Bumpa en gammal toa-tråd (eller starta en ny?), jag vill gärna prata mer om det (där) eftersom toaletter är snart det dyraste efter (nyritad) karta på en tävling.
Love 2025-11-18 08:48 #17

Svar till inlägg av Trailarrangör, 2025-11-17 21:32:

emiTag transponders, är det sånna man lånar/hyr på 3+3 i Sälen?
PS 2025-11-17 22:42 #16

Svar till inlägg av Trailarrangör, 2025-11-17 21:32:

Det låter ju bra men jag förstår inte riktigt hur man skiter i emiTag på ett värdigt sätt.
Trailarrangör 2025-11-17 21:32 #15

Svar till inlägg av Klas B(ajamaja), 2025-11-17 13:28:

Eller så hyr du emiTag transponders av Löfås och kör själv med Emit och Ola för en bråkdel av kostnaden för race timer och en bråkdel av jobbet att köra med SI 😁
Klas B(ajamaja) 2025-11-17 13:28 #14
PS. Bajamajor är dyra att hyra… Tror kostnaden landade i paritet med pengarna vi sparade på att inte hyra in tidtagningstjänst inkl nummerlappar med chip i.
Klas B 2025-11-17 13:22 #13
Här kommer lite erfarenhetsdelning för ev. andra OL-klubbar som funderar på att nyttja befintlig SI-utrustning till ”löplopp utan karta” framöver:

I teorin är det inga problem att använda klubbens befintliga SI-prylar, men följande är värdefullt att betänka innan man av t.ex. ekonomiska skäl lockas att testa:

Anskaffning av lånepinnar: Låna/hyra fler än vad klubben själv har kräver en hel del logistik. Alla klubbar har inte ens digitala listor över sina pinnar. Kakburk verkar vara vanligaste förvaringen och resårbanden luktar ofta inte just kakor, utan snarare gammal hund.

(förlåt om jag gör mig lite lustig, vi är verkligen supertacksamma att vi fått låna pinnar av totalt 7 andra Sörmlandsklubbar =)

Uthämtning av lånepinnar: Min tanke var listor utifrån förnamn och koppling till viss klubbs pinnar, KOKs egna t.ex. A-E, EOL = F-H. Men eftersom vi inte byggt åtta fållor och det dessutom var mörkt så att folk inte såg bokstäverna vid sortimentlådorna från Biltema - och inte kollat PM/startlistan - i förväg, så bildades en och samma kö med som mest över 100 deltagare. Att lägga pinnar i kuvert med namn och nummer på har varit bättre, men krävt (ännu) mer förarbete.

Vi glömde även i något fall att påminna orienterare med egna pinnar att tömma dem, utan tänkte bara ”vi har ju tömt alla lånepinnar”. Vi skulle också haft en separat kö för klassbyten, direktanmälan, frågor m.m. Nu hette tältet bara INFO/Incheckning…

Förvånande nog stämplade i princip alla 160+ deltagare vid de 2-4 mellantidskontrollerna i skogen. Nästan alla målstämplade också. Däremot blev det förvånande för de flesta att avläsningen tog längre tid än övriga stämplingar, varför några bara ”doppade” pinnen och slängde den i hinken för lånepinnar innan målfunktionären hann stoppa hen. Att leta efter en viss pinne i en hink med hundra andra är som att… ja ni vet, i höstacken!

Fördelen med löplopp om det blir nåt fel med stämplingen är ju att det bara är att kolla på löpares (som har egen GPS-klocka, vilket de flesta har, vilken tid de har och att rutten stämmer någorlunda med banans sträckning och manuellt lägga in tiden manuellt i systemet och få dem godkända.

Slutsats: Rent ekonomiskt var det helt rätt att spara typ 8 000-10 000 på att inte hyra in t.ex. Racetimer, men nu när vi vet att målgruppen för loppet finns och att vi bör kunna locka ännu fler löpare om vi även kör 2026 lär beslutet vara enkelt att bespara oss massor av jobb och helt enkelt leja bort hela tidtagningen och kunna fokusera klubbens insatser på andra saker som genererar intäkter, t.ex. fler som betalar P-avgift, fler direktanmälningar, ökad försäljning i markan och att bara mingla runt och ”prata orientering” med deltagarna i rekryteringssyfte.

Om någon vill bolla mer i frågan finns jag till förfogande och nås via trail kanelbulle katrineholmsok.org

PS. En helt annan intressant erfarenhet: I alpinklubbens stuga där loppet gick av stapeln fanns tre toaletter inomhus. Utöver det körde vi dit klubbens toavagn med 4 tunnor. Destinationsbolaget hade dessutom beställt 4 bajamajor plus en urinoar för 4 stående kissare. Efter koll på obefintliga köer och under toalocken när alla åkt hem kan vi konstatera att detta var en enorm överkapacitet för ett event som varade i totalt ca 3-4h.

Om någon sitter på den ultimata formeln för att beräkna behovet av toaletter för olika typer och storlekar på arrangemang, samt tid på dygnet tas den tacksamt emot. ChatGPT hävdar att en toa per 50 personer bör räcka, men för denna typ av lopp behövs väl även en masstartskoefficient (trodde jag). I praktiken hade vi säkerligen sluppit toaköer även om vi bara haft toavagnen och herrar som inte orkat köa flytt till skogs för enklare behov…
Klas B 2025-11-13 15:03 #12
Tack igen för värdefulla inspel. Vi kommer inte ha SIAC aktiverat. Att orienterare som springer med egna AIR-pinnar kommer se och höra från pinnen om de stämplat eller inte kommer vara tillräckligt förvirrande för övriga deltagare.

Extra stort tack till Eskilstunaklubbarna, plus våra närmsta grannar VOK & Tjärnen i ”KFV-området” som lånat ut pinnar, så att vi nu har ca 200 st inför helgen och inte behöver hyra en enda.
SM 2025-11-05 15:21 #11

Svar till inlägg av Klas, 2025-11-05 12:50:

Om inte alla har SIAC så skulle jag nog låta AIR vara avstängt, speciellt när det är ett trail-lopp där det kommer vara många deltagare som inte är vana användare av Sportident-systemet.

Hade alla lånebrickor varit SIAC så hade jag inte tvekat på att köra med AIR aktivt.
Klas 2025-11-05 12:50 #10
Tack för all värdefull input. Vi ska absolut ha funktionärer vid både mellantidskontroller och i mål som ser till att alla stämplar. Vi har inte bestämt ännu om vi ska aktivera SIAC och låta dem som har AIR-pinnar (t.ex. klubbens egna ungdomar) springa med dem i SIAC-mode, då dessa initierade individers "beteende" riskerar att invagga noviserna med äldre pinnar i en falsk föreställning att de inte behöver stoppa ned pinnen i hålet, trots att det står supertydligt i PM och kommuniceras via speaker att det är metoden som gäller.

En helt annan fråga: Har någon testat att "öppna upp Livelox" på ett trailevent, dvs. skapa en tävling i Livelox, ladda upp en banfil och helt enkelt låtsas att det hela är ett OL-event med väldigt få kontroller och oerhört ineffektiva runtvägval på stigar? Nu har vi inte OL-karta över hela tävlingsområdet, men det går ju att klippa ihop med lasermaterial och få det tillräckligt bra!
Felix 2025-10-26 21:24 #9
Se till att ha funktionärer vid mållinjen som hjälper till vid målställningen. Min erfarenhet är att även om icke orienterare får en genomgång innan start så är det många som inte lyckas göra rätt vid målgång.
jj 2025-10-24 11:36 #8

Svar till inlägg av Men, 2025-10-24 11:25:

Ja, det kan rekommenderas. Väldigt smidigt och funkar absolut bra för de volymerna och fler än så. Typ en person med en mobil per mellantid. Två kan vara bra om det är tätt med folk.
Men 2025-10-24 11:25 #7
Om det är så få som 75 deltagare varför kör man inte bara manuellt?
https://nytatime.se/
Klas 2025-10-24 09:06 #6
Toppen, tack, då känner jag ett större lugn inför vårt lopp. Funkar det i t.ex. Älvsjö, Lund och Nackareservatet ska det väl funka i Forssjö/Spökbacken!

Speciellt tack till Raz för delning av ”PM-text”, den kopierar och modifierar jag gärna!
Deltagare 2025-10-23 13:31 #5
Älvsjölloppet gick av stapeln igår, 75 deltagare ungefär och SI som tidtagning. Dom hade en lapp i deltagarkuvertet men instruktioner och ett par testenheter ute för oerfarna att testa på. Och en kort intro innan start, tror de gick bra för alla!
Raz 2025-10-23 10:01 #4
I Lund har vi kört St Hans Extreme och hade i ganska många år sportident-stämpling för alla. Nu har vi gått över till nummerlappar med chip, men har fortfarande en ultraklass med sportident. Vår skrivning om hur det fungerar finns under rubriken tidtagning här: https://she.lundsok.se/info/

Det har generellt funkat bra, men räkna med att ha en funktionär redo som kan visa och förklara hur det går till, annars kan det bli väldigt lång kö till nummerlappsutdelningen om man ska göra det där (lärde vi oss den hårda vägen).

Att beräkna med tillräckligt med pinnar är också en utmaning, för vi har ofta haft väldigt många som efteranmält sig på plats. Vi har kört med klubbens egna pinnar och lånat av grannklubbar och klubbmedlemmars privata, och ibland hyrt från sportident. När det sen är en hel del orienterare som springer med egna pinnar kan det bli strul i insamlingen om det är blandade modeller på pinnar som hyrs ut. Om inte målpersonalen är medveten om det kan de tro att en uthyrd är en privat pinne och säga till någon att "den ska du ju behålla" med resultat att man får jaga runt efter sin sambos pinne efteråt. Tur att den var kvar i stan, iaf... :-) Bättre att utgå från att alla pinnar ska samlas in, de som har en egen har nog vett nog att säga ifrån.
Klas 2025-10-23 09:36 #3
Tack för bra tips. OK ÄÖ skrev alltså bara "tidtagningspinne delas ut 18.15-18.45. Håll reda på din pinne/chip då det skall återlämnas vid målgång." - och folk verkar ha varit duktiga på att stämpla vid mellantidskontrollen: https://liveresultat.orientering.se/followfull.php?comp=35084&lang=sv

Har även haft kontakt med Skogsluffarna om Brotorp Trailrun och fått lite bra tips. Tack också till Åre OK för "peppen". SI AIR vore ju najs, men då drar det iväg i pengar och för vårt lilla lopp är nog nummerlappar med chip inbakat vägen framåt om vi inte skulle fortsätta med "SI Classic".

Att hyra/låna ut AIR-pinnar värda ca 900 kr/st till deltagarna känns som ett högriskprojekt, medan röda 00-tals SI 5 känns mer riskfritt!
Älvsjö? 2025-10-23 08:12 #2
Älvsjöloppet har också kört med SI tror jag.
Åre OK 2025-10-22 15:57 #1
Vi har hjälpt Fjällmaraton att köra med SI några gånger på deras lopp Fjällmaraton Gastronomi (tidigare Öppet Fjäll). Jag har tyvärr inte kvar något PM och det som ligger uppe på deras hemsida för nästa år skriver inte så mycket om tidtagningen. Vi har haft några mellantider längs banan, men alla löpare kommer inte ihåg att stämpla vid dessa, så man får lägga lite tid på att "godkänna" löpare med saknade stämplingar. Vid mål är det ju lättare att ha en funktionär som påminner om att stämpla.

Om man har möjlighet att köra med SIAC och BS11 (ev med markloop) så blir stämplingen lättare för deltagarna, men då gissar jag att ni behöver hyra in prylar och det kanske kostar mer än vad ekonomin för ett litet lopp tål.

Senast kommenterat

Fredag 5/12

15:12

Eventor nere igen...

1011

 

07:59

OLGY 26

9

 

Torsdag 4/12

19:33

Silly Season 2026

215

 

Tisdag 2/12
Måndag 1/12

16:42

-Arrangemangsreklam-

1066

 

Söndag 30/11
Lördag 29/11

20:32

Reklam i Eventor

10

 

Torsdag 27/11

06:09

eventors api

4

 

Söndag 23/11

14:34

Silva Kompass

1

 

Lördag 22/11

21:51

Modem ROC

60

 

Fredag 21/11

20:19

Dubba om skor

1

 

Torsdag 20/11

16:28

10-mila från 2024

2333

 

Söndag 16/11
Torsdag 13/11

20:47

Terrängkännedom

41

 

Tisdag 11/11

14:46

Sverigelistan

585

 

Fredag 7/11
Torsdag 6/11

14:41

10Mila 2025

330

 

Onsdag 5/11

07:49

Medlemsavgift

61

 

Tisdag 4/11
Lördag 1/11

18:40

Jobb för orienterare

256

 

Fredag 31/10

15:57

Hur når vi ut?

15

 

Torsdag 30/10
Måndag 27/10

23:06

OL-knuten 2.0

1

 

08:57

Ny orienteringsbok

32

 

Fredag 24/10

00:13

Bästa startklockan?

40

 

Tisdag 21/10

22:35

Teknik

36

 

Söndag 19/10
Fredag 17/10

16:24

O65+

0

 

Måndag 13/10

20:28

25-manna 2025

247

 

Söndag 12/10

23:06

Silly Season

1

 

Fredag 10/10

10:32

Silly Season 2025

352

 

Torsdag 9/10

20:50

Landslaget 2026

9

 

20:46

10Mila 2026

13

 

Onsdag 8/10

23:49

Övertramp eventor

11

 

Söndag 5/10

13:11

Icebug sisu olx

4

 

Fredag 3/10
Torsdag 2/10
Söndag 28/9

23:12

Lång-SM i Hallsberg

170

 

Onsdag 24/9
Måndag 22/9
Söndag 21/9
Fredag 19/9


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng