Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Höga stenmurar

Farsan  2017-03-26 21:39
Någon som har sprungit på en skogskarta där tecknet för hög stenmur har använts i Sverige?
Länk i så fall till karta.
Vi pratade om detta nyligen och kunde inte komma på att jag hade sett det någon gång.
Men finns med som karttecken.

Hur ser det ut på kontrollbeskrivningen om man skulle ha hög stenmur?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Farsan 2017-03-27 20:42 #16

Svar till inlägg av DrP, 2017-03-27 16:57:

Ja, inte direkt där man kommit i kontakt med stenmurarna. Har för mig att det skall finnas höga stenmurar på någon skogskarta på fastlandet i Sverige, men har googlat och inte hittat något ännu.
Men känns som ett av våra ovanligare karttecken.
Men tack för länkarna, alltid kul att kolla in olika kartor. Man är ju lite kartnörd och nog inte ensam här...
Farsan 2017-03-27 20:36 #15

Svar till inlägg av EriOL, 2017-03-27 17:12:

Lake Distrikt har jag varit i och kände nästan igen mig på den länkade kartan, men var många år sedan innan man sparade digitalt. Men murarna borde jag kommit ihåg:-)
Farsan 2017-03-27 20:33 #14

Svar till inlägg av mur, 2017-03-27 13:19:

Ser verkligen annorlunda och spännande ut! Där i Balkan har jag själv aldrig varit, närmst är Bulgarien och Italien.
EriOL 2017-03-27 17:12 #13

Svar till inlägg av avh, 2017-03-27 13:18:

Jag hjälper till med länk: http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/show_map.php?user=Riina&map=4125

Har inte sprungit där själv.
DrP 2017-03-27 16:57 #12
Om man definierar skogskartor som ISOM-kartor så är det inte helt ovanligt:

Snösätra upplageområde (Sveriges sista kåkstad: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6s%C3%A4tra_upplageomr%C3%A5de) har detta tecken (k22-24, dock meningslöst då det är tomtmark innanför):
http://kartarkiv.turebergsif.se/show_map.php?user=LarsHS&map=1149

Tre platser vid Sätra Centrum (s. k15-16):
http://www.centrumkartor.se/show_map.php?user=anlav&map=1722
SM 2017-03-27 13:34 #11

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 12:43:

På POM eller om det var BLOM i Portugal i februari i år så var det på någon av etapperna som det fanns dubbelpunktade stenmurar. Var enligt uppgift helt omöjliga att ta sig över.
mur 2017-03-27 13:19 #10

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 12:43:

i norra delen. fast många höga stenmurar är ritade med höjdkurvor och stenhällar med liten stenmur överst. http://www.kartarkiv.net/show_map.php?user=silje&map=1141
avh 2017-03-27 13:18 #9

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 12:43:

Nej, tyvärr icke. Det jag så här på stubben kommer på var i Lake District. Definitivt opasserbar och dessutom förbjuden. Mitt i skogen. Jag gjorde dessutom en vådlig miss i samband med mötet med denna mur.
Farsan 2017-03-27 12:43 #8

Svar till inlägg av avh, 2017-03-27 12:21:

Har du länk till någon av dessa kartor, har sprungit en hel del utomlands men aldrig sett karttecknet för hög stenmur utomlands. Kinesiska muren kan jag tänka mig ritas med det tecknet kanske?
avh 2017-03-27 12:21 #7

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 11:20:

I Sverige, ja. Men i övriga orienteringsvärlden har man väl mött HÖGA stenmurar, som man inte tar sig över (och ofta inte FÅR ta sig över) i ren skogsterräng.
Farsan 2017-03-27 11:21 #6

Svar till inlägg av RL, 2017-03-27 09:38:

OK, låter som man skulle bli supportermedlem för att kunna vara med:-)
Farsan 2017-03-27 11:20 #5

Svar till inlägg av regel, 2017-03-27 01:14:

Tack, låter rimligt. För onödigt att ha ett separat tecken för detta, är nog väldigt ovanligt att man råkar ut detta i skogsterräng. Jag har aldrig haft eller sett detta karttecken såvitt jag vet på en skogskarta som jag har sprungit på.
RL 2017-03-27 09:38 #4

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 00:31:

Definitivt tufft! Kartan används mest för klubbträffar en eller ett par gånger per år då en medlemsfamilj har bostad där. Vissa områden är enbart autogenererade från laserdata och väntar på en översyn på plats.
regel 2017-03-27 01:14 #3

Svar till inlägg av Farsan, 2017-03-27 00:31:

Höjden anges i kolumn F
Farsan 2017-03-27 00:31 #2

Svar till inlägg av RL, 2017-03-26 21:49:

Tackar!
Lyckades hitta den ena av dessa stenmurar på kartan.
Ser ut som ett kul och tufft område, har det varit tävling där?

Någon som vet hur ser det ut på kontrollbeskrivningen om man skulle ha hög stenmur?
RL 2017-03-26 21:49 #1
Om detta kan kallas för skogskarta vet jag inte, men tecknet finns på två ställen, i västra delen, och visar två stycken "stenväggar" som byggts till skydd mot vind från havet.

https://www.omaps.net/?id=20165

Senast kommenterat

Fredag 12/6
Torsdag 11/6

22:12

Jukola 2026

94

 

Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

11:34

-Arrangemangsreklam-

1096

 

Fredag 5/6

08:49

Tävlingsavgifter

53

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Tisdag 2/6
Söndag 31/5
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

09:14

Jukola 2028

19

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 

Onsdag 29/4

22:09

Kristihimmelsfärd

2

 

Lördag 25/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng