Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Ny skrivare

Isak  2015-11-10 11:35
Lite hjälp & tips i valet av skrivare till vårt Orienteringsgymnasium.
Vi kommer behöva byta laserskrivare snart. Våran Xerox 7760 har skrivit ut +85000 nu och att byta bildfiler är relativt dyrt. (ca 15 000:-)
Vi skriver ut knappt 10 000 st färgkartor om året och den behöver klara A3.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Myran 2015-12-10 22:58 #9

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-10 22:54:

Kompletterar texten;
Enligt tillverkaren ska det fungera bra att digitaltrycka om man följer föreskrifterna.
Myran 2015-12-10 22:54 #8
Teslin är ett vitt, matt-syntetiskt papper som kan bli svaret för alla arrangörer som vill slippa plastfickorna. Jag har offset-tryckt bilder med 150 dpi (linjer). Förvånansvärt snabb intorkning av färgen (mindre än 20 minuter). Enligt tillverkaren ska det fungera bra om man följer föreskrifterna.

Informationslänk om digitaltryckning;
http://www.teslin.com/en-US/Home/Resource-Center/Printing-and-Production/Print-Process/Digital-Presses.aspx
Informationslänk till var man kan köpa "pappret" i Sverige;
https://www.papyrus.com/svSE/catalog/c/cat6320025/p/S_SE01_prod2070072/Syntetiska_material/Teslin_SPID_1000_F%C3%96R_sv_v/view.htm
Henrik Persson 2015-11-12 11:14 #7
Andreas Oxenstierna 2015-11-12 08:48 #5

Svar till inlägg av jj, 2015-11-12 08:08:

Ytan måste vara jämn och med hög vithet, men inte bestruket. Vikten bör vara 100-120g.
Obs att det papper som rekommenderas för offsettryck (115g G-Print) inte är lämpligt för färglaserutskrifter.
4CC 100g används av många, ex http://www.kontorex.se/product.html/papper-4cc-a3-----100g-500/pkt?category_id=130
jj 2015-11-12 08:08 #4
Någon som har tips på bra papper för kartutskrift?
Jag tycker att standardpapper för skrivaren inte är så bra..
Myran 2015-11-11 21:56 #3
Med det antalet utskrifter per år är det klokt att gå upp i prisklass och få ett bra serviceavtal.
Serviceavtal brukar vara förhandlingsbara.
Ett förslag som du/ni kan kolla upp;
https://www.dustinhome.se/product/5010141059/color-laserjet-cm6040f-mfp?ssel=false&_ga=1.224531224.323320322.1447274611
Som företag blir priset lägre och är kopplat till serviceavtalet.
PS 2015-11-10 16:48 #2

Svar till inlägg av hp, 2015-11-10 16:03:

Möjligen med den skillnaden att 10000 kartor per år är lite mer än vad jag tror de flesta klubbar skriver ut. Då kan det möjligen vara värt att satsa lite mer pengar på skrivaren om förbrukningsmaterialet är billigare.
hp 2015-11-10 16:03 #1
Följande trådar finns i samma typ av ämne

http://www.orienterare.nu/t/1490
http://www.orienterare.nu/t/1373

Senast kommenterat

Onsdag 24/6

10:06

Tjoget 2026

0

 

Tisdag 23/6

16:53

-Arrangemangsreklam-

1100

 

Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Onsdag 3/6
Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 

Fredag 1/5

07:32

WC1 2026

172

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng