Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen 2024 - Oskarshamn

OL-far  2023-08-10 21:05
Dags för Smålandskusten!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Supp 2024-07-27 12:20 #683

Svar till inlägg av Klara, 2024-07-27 09:00:

Oj...hade ju varit trevligt. Sommartävling...zzzzz
Klara 2024-07-27 09:00 #682
Inget live-GPS i dag?
Observatör 2024-07-26 20:21 #681
Idag flyttades tydligen förvarningens enhet och skärm under pågående tävling. Senare startande löpare ska enligt uppgift ha tjänat på detta (från intryckt i grönområde till öppen yta)
Svar, håll till godo 2024-07-26 20:18 #680

Svar till inlägg av Förstasågod, 2024-07-12 14:06:

Man kan byta kylklampar i campingkioskerna för 10 kr.
Map 2024-07-26 19:09 #679
De feta 5-meterskurvorna gör kartan sämre estetiskt och ger mycket sämre läsbarhet...
Voff 2024-07-26 18:55 #678

Svar till inlägg av Masken, 2024-07-26 16:07:

Kanterna var delvis snitlsade i verkligen (men inte på kartan).
Närmast övergången var det några hundra meter snitslat. Men inte med på kartan..
En en 2024-07-26 18:52 #677

Svar till inlägg av Gissar, 2024-07-26 18:00:

Det finns i stort sett ingen terräng som kräver 2,5 m ekvidistans
Zerbembasqwibo 2024-07-26 18:26 #676

Svar till inlägg av Kortlöparen, 2024-07-26 17:41:

Normen avger att höjdformationer ska vara minst 1 meter i höjd (djup då för en sänka) för att tas med.
https://omapwiki.orienteering.sport/symbols/101-contour/
Gissar 2024-07-26 18:00 #675

Svar till inlägg av Kortlöparen, 2024-07-26 17:41:

Gissar att det är samma Ocad-fil som morgondagens tävling där det är mycket plattare. Morgondagens område kräver nog 2,5m ekvidistans och då får även dagens område 2,5m.
Kortlöparen 2024-07-26 17:41 #674
Kartorna har varit fantastiska fram tills idag, men vem kom på och dessutom tillät att rita dagens karta med 2,5 meters ekvidistans? Kupering hade lätt funkat på 5m ekvidistans och dessutom gett en mer lättläst karta.
De sänkor man nu använde som kontrollpunkter var ju ibland inte enns värda namnet sänka...
Aleksis Kivi 2024-07-26 17:05 #673

Svar till inlägg av 'insider, 2024-07-26 16:21:

Jag sätter min Koskenkorva på att det hade varit heldraget med STOP-tejp om det hade varit på Jukola.
'insider 2024-07-26 16:21 #672

Det här inlägget är anmält för granskning

'insider 2024-07-26 16:21 #671

Det här inlägget är anmält för granskning

'insider 2024-07-26 16:21 #670

Svar till inlägg av Drummel, 2024-07-26 12:55:

Ett område av den typen hade väl en normalt funtad banläggare snitslat med heldraget även på en bonntävling. Eller använt en annan bansträckning. Och när man snitslar är det givetvis heldraget som gäller. Hängande snitslar uppfattar man ofta inte när man stormar fram med tillhörande begränsat synfält. Och tidsmässigt går det lika fort om inte fortare att sätta upp och ta ner heldraget jämfört med hängande
Masken 2024-07-26 16:07 #669

Svar till inlägg av ml, 2024-07-26 16:01:

Då kan man verkligen undra varför arrangören inte bemödade sig att snitsla åtminstone östra och västra kanterna
ml 2024-07-26 16:01 #668

Svar till inlägg av Masken, 2024-07-26 15:41:

Nej
Masken 2024-07-26 15:41 #667

Svar till inlägg av Drummel, 2024-07-26 12:55:

Finns det någon nedsida med att snitsla? Förutom jobbet att sätta upp och ta ner snitseln alltså?
Inte rätt 2024-07-26 13:15 #666
Det spelar ingen roll om man är först eller sist, regler är regler. De som passerar rakt över förbjudet kan inte skylla på diff i GPSen, när den i övrigt ligger helt rätt. Finns ett hel gäng killar i H21L som borde diskas, varför är man så vek i orientering med att använda sig av reglerna för att ha en rättvis sport?
Drummel 2024-07-26 12:55 #665

Svar till inlägg av Finnen, 2024-07-26 12:25:

Här tycker jag den erfarne bankontrollanten skulle krävt av banläggaren att man helsnitslar, iaf kanterna. Det är ju femdagars ändå.
D 2024-07-26 12:34 #664

Svar till inlägg av Finnen, 2024-07-26 12:25:

Risken när det inte är snitslat antar jag. Men det där är ändå rätt ok. Han har optimerat det så att det inte går att bevisa att det inte är GPS-fel. Och det är nog inte helt lätt att avgöra i skogen själv heller "när man vill över", och full koll på var han kom upp verkar han inte ha haft. Skall man åt detta så behöver man ju snitsla och ev ha kontrollanter i skogen.
Finnen 2024-07-26 12:25 #663

Svar till inlägg av Mysko, 2024-07-26 11:04:

https://ibb.co/yPP2WbZ
Aaro som slåss om segern
Mysko 2024-07-26 11:04 #662

Svar till inlägg av Diskningar, 2024-07-26 09:17:

Exakt...H21L . Har man livelox blir det pinsamt...Fast var sankmarken markerad på tävlingskartan? En del gubbs vände eller vek av... andra körde.
😢 2024-07-26 10:18 #661

Svar till inlägg av Regelverket finns ej , 2024-07-26 09:27:

Man får springa i linne. I reglerna står det att man måste täcka allt förutom huvud och armar. Axeln är en del av armen. Så försök inte!
matteus 2024-07-26 09:52 #660

Svar till inlägg av Yt, 2024-07-26 08:27:

Tack YT för videon.
Kul att se Ol-terrängen för oss som inte är med i Småland.
Vetande 2024-07-26 09:29 #659

Svar till inlägg av Regelverket finns ej , 2024-07-26 09:27:

Ha ha linne har man fått springa i flera år nu
Disq 2024-07-26 09:28 #658

Svar till inlägg av Diskningar, 2024-07-26 09:17:

...och gps-spår i livelox...Kämpa!
Regelverket finns ej 2024-07-26 09:27 #657
Det är ganska sjukt att O-ringen verkligen skiter i reglerna.

Som någon sa så har oringen.se publicerat en nyhet med en ungdom som sprungit i shorts.
Sen har också O-ringen på Instagram lagt upp bilder på story i vuxna som bara springer i linne.

Diskningar 2024-07-26 09:17 #656

Svar till inlägg av Moral, 2024-07-26 08:02:

Vet att minst 1 person gick och diskade själv. Men tyvärr så är det ovanligt fast många vet att de har gjort fel.
Yt 2024-07-26 08:27 #655
Video från etapp 2
https://youtu.be/h_f2luqCm_M
Fd 2024-07-26 08:22 #654

Svar till inlägg av Cykel-p, 2024-07-26 08:20:

Ja, känns inte som han har fått dagens roligaste uppgift..
Cykel-p 2024-07-26 08:20 #653

Svar till inlägg av Fd, 2024-07-26 08:05:

Så han som skriker har rätt...en jobbig förmiddag väntar....
Fd 2024-07-26 08:05 #652

Svar till inlägg av E4, 2024-07-26 07:37:

Det är inte cykelparkering utan samlingsplats för MTBO vid arenan enligt kartan.
Moral 2024-07-26 08:02 #651

Svar till inlägg av Diskningar, 2024-07-25 17:55:

Några som strök sig? Kan man söka på "Disqualified" på sajten?
E4 2024-07-26 07:37 #650
Cykel parkeringen är inte där det står cykelparkering på kartan. Där står en gubbe och skriker på alla som försöker stanna med cykel att cykelparkering är på Oringen torget.

Han är förhoppningsvis inte anställd som kommunikatör.
Surmlen 2024-07-25 22:20 #649

Svar till inlägg av Ovanför lagen?, 2024-07-25 22:16:

SOFT har aldrig följt sina egna regler på O-ringen. Kommer inte ihåg nu men under åren har jag gång efter annan stört mig sjukt på detta. I så fall är reglerna felskrivna!
Ovanför lagen? 2024-07-25 22:16 #648

Svar till inlägg av Bra kommunikation???, 2024-07-25 19:46:

På SOFT tävlingar behöver SOFT inte tillämpa SOFT:s regler. Det går även bra att springa åldersklass utan att representera någon klubb ansluten till SOFT. (Vanliga arrangörer måste använda Eventor och då är det inte möjligt.)
O-ringen, Elitansvarig 2024-07-25 20:11 #647
Tyvärr blev det fel i den startlistan som kom ut först för alla sex elitklasserna (det blev inlagt 1 min startmellanrum, det ska vara 2 min).
Nu har det skett en omlottning med 2 min startmellanrum.
Strax innan 20.00 har det nu kommit nya startlistor för alla sex elitklasserna.
Sprid gärna den här informationen.

Unfortunately, there was a mistake in the start list that came out first for all six elite classes (a 1 minute start gap was inserted, it should be 2 minutes).
There has now been a redraw with 2 min start intervals.
Just before 20.00, there are now new start lists for all six elite classes.
Please spread this information.
Xx 2024-07-25 19:55 #646

Svar till inlägg av Bra kommunikation???, 2024-07-25 19:46:

Jag har lämnat in en protest mot Wilhelm! Får se vad reprimanderna blir… Två minuters tidstillägg kanske?
Tjablala 2024-07-25 19:48 #645

Svar till inlägg av Startlista, 2024-07-25 19:36:

Nej det är 2 min i den riktiga elitklassen H21Lång som springer 3 km längre totalt än fjollsprintarna
Bra kommunikation??? 2024-07-25 19:46 #644
Nyheten från etapp 3 på O-ringen.se pryds av en glad ung kille vid namn Wilhelm som verkar väldigt nöjd med att ha sprungit sitt lopp I KORTBYXOR. Är det en fortsättning på att reglerna tillämpas lite annorlunda på flerdagarstävlingar? Fanns det ingen funktionär som kunde påpekat att det inte är tillåtet eller är det viktigare att få upp antalet deltagare?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 18

Senast kommenterat

Lördag 27/6
Fredag 26/6

20:59

Tjoget 2026

25

 

15:17

-Arrangemangsreklam-

1101

 

Torsdag 25/6
Tisdag 23/6
Måndag 22/6
Lördag 20/6
Torsdag 18/6

08:05

Tävlingsavgifter

57

 

Onsdag 17/6

22:34

Jukola 2026

194

 

12:37

Jukola 2027

5

 

10:53

Jukola 2028

23

 

Tisdag 16/6
Söndag 14/6
Fredag 12/6
Onsdag 10/6
Söndag 7/6

20:55

Stafettligan

645

 

Torsdag 4/6

10:57

WC 2 Skara/Lidköping

161

 

Lördag 30/5
Fredag 29/5

15:13

O-ringen 2030-talet

20

 

Torsdag 28/5

23:02

Orienteringsstrumpor

12

 

Onsdag 27/5

12:45

OLGY 26

17

 

10:19

10Mila 2026

498

 

Måndag 25/5
Söndag 24/5
Lördag 23/5

19:43

TC nuförtiden

9

 

Fredag 22/5

11:13

JVM tester

88

 

Torsdag 21/5
Tisdag 19/5

21:44

Karantän

13

 

Måndag 18/5

14:43

SM Sprint 2026

31

 

Fredag 15/5
Söndag 10/5
Lördag 9/5
Fredag 8/5

23:44

10mila 2027

5

 

Onsdag 6/5

21:35

10Mila 2026 Webb-TV

39

 

Måndag 4/5

21:49

10mila-fantasy

16

 

14:57

AI 10mila

3

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng