Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Vad tillför Svensk Orientering Events AB?

Fundering  2023-07-24 06:08
Hörde igår att SOFTs ledning har visionen att eventbolaget med sin proffessionalitet ska ta över alla SM-tävlingar, Swedish League, nya kavleligan och på sikt 10mila samt 25manna.

Vet inte vem eller vilka som fått hybris, men hur har de tänkt? Det är väl klubbarna i landet som har enorm erfarenhet av att arrangera, inte de nyanställda i Eventbolaget eller på SOFTs kansli.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Zerbembasqwibo 2024-07-15 22:54 #19

Svar till inlägg av Kalles, 2024-07-15 22:51:

Japp. Det kan de.

Ser att det inte är med SM och sånt - det är bra. WC och uppåt kan det finnas pengar i som behöver centralt stöd.
Kalles 2024-07-15 22:51 #18

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2023-08-03 10:43:

z: "Ja, det var några tankar jag har kring detta. SOFT får höra av sig om Claes lämnar posten och ni vill läsa mitt CV. :D"


Tänker nog att vi får se om SOFT hör av sig ;)
Zerbembasqwibo 2024-07-15 22:30 #17

Svar till inlägg av Klas , 2024-07-15 14:44:

Joda. Den som tror man kan bli fet på OL-arrangemang tror fel. Jag håller mig undan och slipper bli utbränd. :)

Eller hur tänkte du? Jag har däremot en massa goda idéer hur ett eventbolag kan tillföra saker, så jag får väl skriva en insändare till Skogssport.
Klas 2024-07-15 14:44 #16
Vill att det ska bli bra 2023-08-03 19:17 #15

Svar till inlägg av Malken, 2023-08-03 17:53:

Utveckla gärna!
Malken 2023-08-03 17:53 #14
-1
SG 2023-08-03 12:04 #13

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2023-08-03 10:43:

+1
asdf 2023-08-03 11:11 #12

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2023-08-03 10:43:

+1
Zerbembasqwibo 2023-08-03 10:43 #11

Svar till inlägg av 2023, 2023-08-03 10:24:

- Event AB bör fixa så att pengar från centrala sponsorer i viss mån trillar ner till arrangerande klubbar.
- Vidare stötta med marknadsföringsidéer samt mallar för reklamavtal. Ha framme skyltar och materiel för arrangemang på nivå 1.
- Lägg sedan ut fungerande och enkla instruktioner om standardlösningar för upplägg på arena, sekretariat. Nyckeltal på allt: dass, p-platser, vätskeåtgång etc.
- Tag också fram FUNGERANDE stöd (för ALLA arrangemang) hur f-n man smart hanterar banläggning och utskrift/tryck av alla utsnitt och skalor. Även ha ett ramavtal med två bra leverantörer, fritt att använda för alla och med vettigt gränssnitt hur man beställer.
- Ha paket med startklockor osv för utlån till nivå 1-arrangörer.
- Vidare, äg själv gps:er och ha stöd för det, nivå 1 kan låna, andra kan hyra vid möjlighet. Hyr ut till andra idrotter för att dra in externa pengar.
- Behåll stöd kring kartframställning och överväg att ha "certifierade" kartritare för nivå 1-tävlingar för att förenkla framställningen.

Ja, det var några tankar jag har kring detta. SOFT får höra av sig om Claes lämnar posten och ni vill läsa mitt CV. :D
2023 2023-08-03 10:24 #10
Det gäller att identifiera de delar som normalt ligger mer i periferin för denna typ av tävling jämfört med en ”vanlig” tävling för denna typ av arrangemang. Det skulle kunna vara press/media och marknadsföring, eventuellt nya kartor, jämnare kontroll och uppföljning av arrangemanget med lokala klubbar(coachning). Vet dock att det finns attangemangscoacher redan idag, dock oklart hur deras kompetens och utbildning är.
Reflektion under semesterns sista dagar 2023-08-03 07:48 #9
Vi är en speciell idrott där i stort sett alla utövare känner eller är släkt med varandra på något sätt. I varje familj finns det en eller flera som varit tävlingsledare, banläggare eller huvudfunktioner på större tävlingar. Det är många som har kunskap och vetskap om hur man bör genomföra ett arrangemang.

Jag tror inte det finns några ”superorienteringsarrangörer” som kan leda och styra ett orienteringsarrangemang bättre än andra. Tror inte heller att alla arrangemang kan paketeras i samma form, utan kreativiteten och skillnader mellan de olika arrangemangen är en del av orienteraringssportens charm.

Med det sagt,
Jag tror inte på bolaget som en tänkt guru eller kravställare på arrangemangen. Jag tror rådgivare/coacher är det som behövs och då utifrån klubbarnas eget behov. Jag tror också att styrelsen för bolaget samt styrelsen för SOFT behöver komma till insikt att kraften finns i klubbarna, men vi behöver ändra riktning samt arbeta nedifrån och uppåt
istället för att ett bolag ska styra arrangemangen.
Oj 2023-07-30 20:01 #8
Verkar ju inte som att Oringen AB klarade av att överföra kunskapen på det som verkligen behöver organiseras centralt i år (en del i alla fall) eller så kanske de bara behövde spara pengar.
????? 2023-07-30 14:15 #7

Svar till inlägg av Fundering , 2023-07-30 14:05:

Ditt inlägg verkar vara ett riktigt lågvattenmärke utan fakta eller något…. Och har väl knappast med trådens ämne att göra?
Fundering 2023-07-30 14:05 #6
Intressanta hyllningar på LinkedIn mellan förbundspersonal och orienteringsprofiler. Känns som det är långt till självkritik.
08 2023-07-26 06:35 #5
Att få 9 miljoner i stöd från Sthlms stad har varit viktigare för bolaget än att få med alla Sthlmare på att arrangera 2027.
hahaha 2023-07-24 22:54 #4

Svar till inlägg av Tvek, 2023-07-24 22:23:

Modernt ledarskap kostar pengar. Pratkvarnarna måste anställa doers för att något ska hända. Varifrån ska vi få pengar, hmm, vi plockar bort alla distrikts OF...
Tvek 2023-07-24 22:23 #3

Svar till inlägg av Centralsverige, 2023-07-24 07:57:

Är det inte VD som anställer kompetens?
Centralsverige 2023-07-24 07:57 #2
Anställ doers som Jönsson, Carlsson och Hedman om det ska funka. Men - det går inte att anställa regelnissar, det blir för dyrt. Ej heller marknadsnissar, ingen orkar jobba ideellt under någon som lyfter lön. O-ringen AB under Boström funkade då de endast gjorde vad bolaget var bäst på, klubbarna resten.
Det krävs brinnande eldsjälar i toppen om det ska funka.
Tyvärr sant 2023-07-24 07:38 #1
Lika bra som SOFT är på att identifiera problem och framtida utmaningar, lika dåliga är de när det gäller att ta fram förslag på lösningar.

Problem: Tävlingsarrangörer blir äldre, färre aktiva som kan jobba ideellt.
Lösning: Eventbolaget.

Senast kommenterat

Lördag 1/11

18:40

Jobb för orienterare

256

 

Fredag 31/10

15:57

Hur når vi ut?

15

 

15:32

-Arrangemangsreklam-

1060

 

Torsdag 30/10
Onsdag 29/10

19:03

Modem ROC

51

 

Måndag 27/10

23:06

OL-knuten 2.0

1

 

08:57

Ny orienteringsbok

32

 

07:38

Silly Season 2026

85

 

Söndag 26/10
Fredag 24/10

00:13

Bästa startklockan?

40

 

Tisdag 21/10

22:35

Teknik

36

 

Måndag 20/10

08:03

Sverigelistan

574

 

Söndag 19/10
Lördag 18/10

18:11

OLGY 26

1

 

Fredag 17/10

16:24

O65+

0

 

Måndag 13/10

20:28

25-manna 2025

247

 

Söndag 12/10

23:06

Silly Season

1

 

Fredag 10/10

10:32

Silly Season 2025

352

 

Torsdag 9/10

20:50

Landslaget 2026

9

 

20:46

10Mila 2026

13

 

Onsdag 8/10

23:49

Övertramp eventor

11

 

Söndag 5/10

13:11

Icebug sisu olx

4

 

Fredag 3/10
Torsdag 2/10
Söndag 28/9

23:12

Lång-SM i Hallsberg

170

 

Onsdag 24/9
Måndag 22/9
Söndag 21/9
Fredag 19/9

13:16

Eventor nere igen...

1005

 

Tisdag 16/9

20:44

Veteran SM

157

 

Måndag 15/9
Söndag 14/9

19:22

Stafettmiss

65

 

Fredag 12/9

07:22

Barnpassning

41

 

Torsdag 11/9
Onsdag 10/9
Måndag 8/9

20:58

OL-skor som håller?

11

 

20:34

10-mila från 2024

2186

 

Lördag 6/9


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng