Visa inloggningsformulÀr
O-snack  

Aktuell trÄd

HjÀlpkurvor i överflöd

Adrian  2011-08-19 19:48
O-Ringen-tidningen som kom i brevlÄdan idag innehöll nÄgra kartprover för omrÄdena som vÀntar pÄ O-Ringen 2012. Generellt ser det bra ut men jag fastnade för kartprovet frÄn NyÄrsÄsen.

SÄ hÀr ser det ut: http://i54.tinypic.com/js0kjm.gif

Varför sÄ mycket hjÀlpkurvor? Enligt mig gör det bara kartan svÄrare att lÀsa och höjdskillnaderna blir missvisande. Om det verkligen behövs hjÀlpkurvor mellan varje höjdkurva kan man vÀl lika gÀrna göra kartan med 2,5 m ekvidistans!

Exempelvis trejde hjÀlpkurvan uppifrÄn, vad sÀger den oss som inte kurvan under kunde sagt med en lite mer markerad sÀnka?

I artikeln under kartan stÄr att "kartan Àr helt nyframstÀlld med den nya tekniken". Jag förmodar att det Àr laserscannat grundmaterial och gps. Fast vi har hjÀlpmedel för att lÀgga in minsta lilla sÀnka sÄ tycker jag det Àr viktigt att hÄlla igen pÄ plottret. Springandes med kartan i 15000-del tror jag inte det Àr mÄnga som kan lÀsa pÄ alla dessa smÄ kurvor. BÀttre dÄ att framhÀva helhetsbilden.

En annan sak som pÄverkar lÀsbarheten Àr hur kurvorna Àr ritade. Som det ser ut hÀr sÄ har inte kurvverktyget anvÀnts utan allt Àr Àr ritat med punkter vilket ger ett hackigt och kantigt intryck.

Jag tog mig friheten att rita om kartutsnittet och tog bort de detaljer jag tror man kan vara utan. Jag har inte varit i terrÀngen men jag gissar att kartan skulle kunna förenklas ungefÀr sÄhÀr: http://i54.tinypic.com/xpmsm1.gif

Vad tycker ni? Är det bara jag som stör mig pĂ„ det hĂ€r gödslandet av smĂ„ bruna streck?

Skriv ett inlÀgg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

InlÀgg

PS 2012-11-13 23:34 #59

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-13 20:45:

Hittade tidningen pÄ nÀtet och tror jag vet vilket kartklipp du syftar pÄ och det finns vÀl nÄgra hjÀlpkurvor i vÀstra delen som man spontant tycker kunde generaliseras bort men det Àr ju svÄrt att sÀga utan att ha varit dÀr. Följer man kartnormen sÄ fÄr man ju inte glida speciellt mycket med helkurvorna heller.

5 meters ekvidistans plus hjÀlpkurvor ger bÀttre kartor Àn 2.5 meters ekvidistans utan hjÀlpkurvor. HjÀlpkurvorna kan man lÀgga dÀr de bÀst behövs och bryta nÀr som helst. Kartan behöver bara bli hÄrt belastad dÀr detaljerna i terrÀngen verkligen finns.
Kurbits 2012-11-13 20:48 #58

Svar till inlÀgg av Zerbembasqwibo, 2011-08-21 14:34:

http://momap.se/ Detta program Ă€r överlĂ€gset alla andra och klarar av bezierkurvor utan problem. Du har i stort sĂ€tt en fĂ€rdig karta nĂ€r du kommer hem, endast smĂ„ justeringar krĂ€vs i ocad efterĂ„t. Övning ger förstĂ„s fĂ€rdighet.
OL 2012-11-13 20:45 #57

Svar till inlÀgg av PS, 2012-11-12 17:09:

Kollade i o-ringen tidningen 2013 nr 4 igen och undrar ÀndÄ om det inte blir lite överdrivet med bruna streck pga laserskannade grundmaterial. Ok, det Àr bara prov pÄ delar av kartorna. Ett av proven strÀcker sig över en pass (kanske 200 x 500 m) och sedan ner igen, totalt 13 kurvor upp och ner. Hittar mellan dessa 12 mellanrum totalt 8 st lÀngre hjÀlpkurvor (varav mÄnga löper parallellt) och endast ett mellanrum (av 12) helt utan hjÀlpkurva. Av de kartproven som visas Àr tvÄ av kartritarna mer kÀnda, i alla fall för mig. De Àr ocksÄ de som verkar vara flitigast med hjÀlpkurvor. Kanske bara köpa lÀget att sÄ kommer det att se ut framöver? LÀttlÀst i fart; nja, exakt; ja, nödvÀndigt; diskuteras i denna trÄd, dags att avskaffa 5 m ekvidistans; kanske? För mig personligen kommer det nog funka ÀndÄ och skall bli kul att springa i Boden. Kanske borde specialtrÀna att springa upp pÄ smÄ 2,5 m platÄer i backarna för sÀkerhets skull (hur jag nu skall hitta dem i verkligheten ;-).
KĂ€nd kartritare 2012-11-12 17:35 #56

Svar till inlÀgg av Zerbembasqwibo, 2012-11-12 17:31:

Nej, med "flack terrÀng" menar jag sjÀlvklart terrÀng som Àr flackare Àn kanten, inte nÄgot som Àr pannkaksplatt.
Zerbembasqwibo 2012-11-12 17:31 #55

Svar till inlÀgg av KÀnd kartritare, 2012-11-12 17:18:

Jag glömde ju sĂ€ga att jag avser tydlig kant i annars konstant lutande sluttning. Ändrar det ditt svar?
KĂ€nd kartritare 2012-11-12 17:18 #54

Svar till inlÀgg av Zerbembasqwibo, 2012-11-12 16:53:

Inte alls naturligtvis. Om du hittar en "tydlig kant" i terrÀngen och det inte finns nÄgra hjÀlpkurvor pÄ kartan sÄ vet du ju att du Àr exakt pÄ kurvan. Med laserscannade grundmaterial hoppas jag rentav att de flesta kartritare alltid tar chansen att flytta en helkurva lite upp eller ner och lÀgger den pÄ en "kant" i stÀllet för mitt i den flacka terrÀngen dÀr det Àr matematiskt-topologiskt korrekt att ha den. PÄ sÄ sÀtt slipper vi en massa onödiga hjÀlpkurvor ocksÄ. Eftersom kontrollpunkten "tydlig kant" inte Àr nÄgot vi normalt sett sysslar med inom orienteringssporten sÄ har du ju heller aldrig nÄgot behov av att enbart utifrÄn kartan kunna avgöra om det finns "tydliga kanter" i terrÀngen.

(Riktigt tydliga "kanter" ritas naturligtvis med helkurva + en förstÀrkande hjÀlpkurva, men dÄ snackar vi om höjdskillnader pÄ 4-5 meter eller mer.)
PS 2012-11-12 17:14 #53

Svar till inlÀgg av Zerbembasqwibo, 2012-11-12 16:53:

Ett vanligare problem brukar vara var man ska göra av en helkurva nÀr en distinkt formation övergÄr i "flumflack" sÀnka och sedan in i en ny distinkt formation. Problemet Àr alltsÄ att fÄ till nÄgot som orienteraren tolkar som en "flumkurva" :-)
PS 2012-11-12 17:09 #52

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-12 16:28:

Det Àr bara "skrÀckexempel" som man kan sÀga nÄgot om utan att ha varit i terrÀngen. Om man har lÄnga strÀckor som löper parallellt mellan kurvorna nÀst intill systematiskt utan nÄgra detaljer sÄ finns det ju anledning att misstÀnka att det inte har lagts nÄgon större kraft pÄ att avgöra var de behövs och inte men oftast Àr det ju inte sÄ och framför allt inte pÄ de kartprov jag har sett frÄn 2013. Kartorna frÄn nyÄrsÄsen kan vÀl knappast vara frÄn "senaste O-ringen tidningen" som du skrev om nedan eller Àr det nÄgon form av uppföljning frÄn i somras? Vad betrÀffar kartproven ovan sÄ har vÀl de diskuterats för lÀnge sedan och de flesta hjÀlpkurvorna tycker jag tillför infomation som mycket vÀl kan vara helt avgörande för kartförstÄelsen. NÄgra kurvor verkar dÀremot vara lite onödigt lÄnga och mellanrummen Àr illa placerade. Vet dock inte hur kartan sÄg ut i sitt slutgiltiga skick. Reagerar dÀremot pÄ att flera ytor verkar underskrida minimimÄtten.
Zerbembasqwibo 2012-11-12 16:53 #51

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-12 16:28:

Jag kÀnner en kartritare som pÄhejar hjÀlpkurvor mellan vanliga kurvor för att markera "tydlig kant". FrÄgan Àr hur en tydlig kant som rÄkar hamna mitt pÄ den vanliga kurvan i sÄ fall ska ritas?
OL 2012-11-12 16:28 #50

Svar till inlÀgg av PS, 2012-11-10 00:05:

Det Àr vÀl inte "skrÀckexempel" vi diskuterar i trÄden utan nutida kvalitetskartor? Tycker att trÄdskaparen visade pÄ tydliga problem med lÀnkarna ovan frÄn NyÄrsÄsen. I flack terrÀng behövs det hjÀlpkurvor, vÀl avvÀgda mot lÀsbarhet. Uppe pÄ stora höjder likasÄ, förr hade man varierande ekvidistans i Stockholm för att fixa detta. Men igen, finns behov mellan huvudkurvor utan minsta hjÀlpkurvsÄs/sÀnka utritad. Min tolkning Àr att det Àr en tydlig kant mellan huvudkurvorna i sÄ fall. Tvivlar pÄ att denna typ av höjdskillnad verkligen finns sÄ ofta i terrÀngen som det redovisas med nya typen av grundmaterial.
madcap 2012-11-12 10:08 #49

Svar till inlÀgg av Mad Man, 2012-11-12 09:59:

Jag som trodde det var tvĂ€rtom. Jag minns att jag under O-Ringen 2011 förvĂ„nades lite nĂ€r en elitlöpare (kan ha varit Peter Öberg eller Mats Troeng) under speakerintervjun efter mĂ„lgĂ„ng uttryckte att han gillade sĂ„ detaljrik terrĂ€ng som det var dĂ€r dĂ„ det gav möjlighet att veta exakt var man var hela tiden. Jag, som Ă€r ganska lĂ„ngt frĂ„n elitlöpare, generaliserade under samma etapp alldeles för mycket och bommade eftersom jag inte orkade lĂ€sa alla detaljer.
Mad Man 2012-11-12 09:59 #48

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-09 10:09:

Det Àr möjligt att det Àr sant, men jag blir i alla fall lite orolig nÀr kartritaren resonerar pÄ följande sÀtt:
"Elitlöpare i full fart noterar bara en brÄkdel av det vi lagt in pÄ kartan -de lÀster bara det han eller hon behöver. Nu Àr inte alla elitlöpare, sÄ de övriga Àr glada att fÄ en detaljerad karta i handen, dÀr de kan se var de befinner sig".
PS 2012-11-10 00:05 #47

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-09 10:09:

Om du syftar pÄ 2013 sÄ hade jag svÄrrt att hitta nÄgra skrÀckexempel. Har du nÄgon lÀnk?
OL 2012-11-09 10:09 #46

Svar till inlÀgg av PS, 2012-11-08 22:26:

Det Àr bra att du tar parti för kartritarna. Jag har inget emot dem heller. Tror tyvÀrr att bristen pÄ dem kommer att begrÀnsa sporten pÄ ett trÄkigt sÀtt i framtiden. Men, om du ser pÄ kartproven frÄn O-ringens hemsida med storkuperad detaljfattig terrÀng finns en del exempel pÄ "nÀstan alltid". För mig ser dessa mer ut som partiella 2,5 m ekvidistans omrÄden dÀr hjÀlpkurvorna gÄr parallellt med huvudkurvona. Det Àr inte första gÄngen man ser detta.
PS 2012-11-08 22:26 #45

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-08 14:47:

De tillför nÀstan alltid nÄgot och svÄrigheten Àr snarare att bedöma om det Àr möjligt att utelÀmna dem utan att kartan blir obegriplig. Det största problemet Àr ofta att undvika mer Àn en kurva mellan helkurvorna. Alla vana orienterare borde prova kartritning. Nu nÀr mÄnga klubbar bestÀller lasermaterial sÄ rekommenderar jag att man bestÀller material Àven över omrÄden dÀr det kanske aldrig kan bli aktuellt att tÀvla (tex pÄ grund av trilskande markÀgare och jÀgare). I dessa omrÄden kan sedan de lite mer seriöst satsande löparna rita som ren trÀning. Det Àr först nÀr man ritar sjÀlv som man förstÄr vilka problem kartritarna stÀlls inför och det har man sedan nytta av nÀr man sjÀlv springer. RÀkna dock inte med att hinna med nÄgra större omrÄden om ni inte har vÀldigt gott om tid ...
OL 2012-11-08 14:47 #44

Svar till inlÀgg av PS, 2012-11-08 14:35:

Nej, men skulle dra mig för att anvÀnda hjÀlpkurvor om de inte tillför nÄgot. Tycker att laserskannade grundmaterial missbrukas pÄ bekostnad av lÀsbarhet. Det Àr vÀl synd?
PS 2012-11-08 14:35 #43

Svar till inlÀgg av OL, 2012-11-08 14:17:

Ja, det Àr vÀldigt svÄrt. Har du provat sjÀlv?
OL 2012-11-08 14:17 #42
Lyfter fram denna igen efter att sett kartproven i senaste O-ringen tidningen. Varför anvÀnds hjÀlpkurvor i den omfattning att det ser ut som 2,5 m ekvidistans i storkuperad terrÀng? Skall det vara sÄ svÄrt att generalisera brunbilden?
Mad Man 2011-10-10 19:05 #41
Jag Àr inte alls förvÄnad. Jag vet inte jag skall skratta eller grÄta nÀr jag lÀser den nya O-Ringen tidningen och inser att en av landets mest erfarna kartritare Àr sÄ totalt omedveten om problemen med dagens kartor.
L 2011-10-09 20:36 #40

Svar till inlÀgg av OL, 2011-10-09 09:45:

Du kanske inte har Skogssport? Skogssport nr. 7 tog upp detta Àmne. Problemet var att kartorna omritades av den ursprunliga kartritaren pÄ uppdrag av arrangören efter det att de tvÄ svenskarna hade gjort sitt jobb. DÀrmed Äterfick kartan i stort sett den generaliseringsnivÄ den hade frÄn början. Omritningen kollades aldrig tydligen. VM-löparna var mycket försiktiga i sina kommentarer om kartan.
OL 2011-10-09 09:45 #39
Bra att den hÀr dök upp igen. Startade trÄden "generaliseringsnivÄ" ovetandes om denna. Ett annat exempel som diskuterades flitigt och högljutt innan VM var att de ursprungliga kartorna sedan "rensades" pÄ detaljer av tvÄ svenska kartritare. Vad tyckte VM-löparna om kartorna efter loppen? Ser inte sÄ grova ut pÄ min bildskÀrm iaf.
FF 2011-10-08 20:31 #38

Svar till inlÀgg av BackflÄs, 2011-08-24 22:41:

De e la GAIS va!
BackflÄs 2011-08-24 22:41 #37
Men Adrian, om du tar bort alla hjÀlpkurvor hur ska vi dÄ klara av backarna?
sladek 2011-08-24 19:17 #36

Svar till inlÀgg av LL, 2011-08-24 17:49:

Nu tror jag du missuppfattade vad jag menade nÀr jag skrev om hur operatörena sÀnkte markören. Vad jag menade var att man har grundevidistans ca 3,75 istÀllet för 5m pÄ toppar och i flack terrÀng, det var alltsÄ inte frÄga om att dom förstÄs ocksÄ precis som vi som rekar glider upp och ner lite för att fÄ med detaljer som inte ligger precis pÄ ekvidistansen.

För det har blivit sÄ att med laserkurvor sÄ glider Ätminstone jag mer med kurvan Àn vad jag gjorde förr, orsaken till detta Àr frÀmst dessa:

Med 0,5 kurvor, sÄ vet man precis hur lÄngt man kan glida med kurvan, 3 gula (alla kurvor mellan helkurvorna i materialet har vi gjort till extremt tunna gula linjer) upp eller ner Àr OK dvs+/-1,5m.

Eftersom grundekvidistansen Àr 5m mÄste man glida friskt i tex flack terrÀng, för annars blir det för mycket hjÀlpkurvor.

NÀr det gÀller de förminskade punkthöjderna, sÄ har det nog slunkit med en och annan liten som borde vara normalstor, vi fÄr vÀl kolla över det en gÄng till.
LL 2011-08-24 17:49 #35

Svar till inlÀgg av sladek, 2011-08-24 10:55:

Tack för en fin förklaring. Det Àr intressant att höra dina synpunkter!
Men jag funderar lite över din tanke runt att operatören "sÀnkt markören" och dÀrmed glidit med kurvan för att göra formationer tydligare.

Varför gör inte ni samma sak? Det finns inget som sĂ€ger att höjdkurvan MÅSTE ligga EXAKT pĂ„ var 5:e meter. BĂ€ttre för orienteraren Ă€r att den kan flyttas en del till passande stĂ€lle, istĂ€llet för att föra in överflödinga hjĂ€lpkurvor.

Kolla t ex pÄ den "tjocka höjdkurvan" (stödkurvan) som redovisar en sÀnka ungefÀr "klockan 14" i kartexemplet Adrian visar överst. (just öster om meridianen, 1/3 ned pÄ kartklippet).
Denna sÀnka har "förlÀngts" med hjÀlp av en hjÀlpkurva, vilket gjort kartbilden onödigt kluddig.
Varför inte bara dra upp den "tjocka höjdkurvan" tillrÀckligt högt för att redovisa sÀnkans utstrÀckning?

Ytterligare en fundering: jag tycker inte att det Àr OK att anvÀnda "för smÄ" punkthöjder och avlÄnga punkthöjder som i exemplet. Möjligen i extremt detaljrika omrÄden, men inte i detta fall. Adrians fÄtöjlomritning visar pÄ ett utmÀrkt sÀtt att det fÄr fint att anvÀnda reglementerad storlek.

Lycka till vidare med er ritning. Att ni lyssnar pÄ slutanvÀndarna Àr ett gott tecken!
madcap 2011-08-24 13:56 #34

Svar till inlÀgg av sladek, 2011-08-24 10:55:

sladek>> Jag tror inte att nÄgon ritar hjÀlpkurvor för att göra sig mÀrkvÀrdig. DÀremot har jag svÄrt att se att mÄnga av hjÀlpkurvorna i kartexemplet tillför nÄgon information.

NÀr de flesta hjÀlpkurvorna i stor sett följer de tvÄ vanliga höjdkurver den ligger emellan har jag svÄrt att tro att det faktiskt Àr en tydlig höjdkant mellan varje vanlig höjdkurva, utan att kartritaren istÀllet vill förtydliga att sÀnkan som syns i den undre och övre vanliga kurvan, hör och hÀpna, faktiskt strÀcker sig Àven dÀremellan.

I exemplet finns nÄgra hjÀlpkurvor som visar pÄ höjdformationer som man inte kan se genom att titta pÄ de omkringliggande vanliga höjdkurvorna, men det Àr lÄngt i frÄn alla hjÀlpkurvor.
sladek 2011-08-24 10:55 #33
Eftersom det regnar, sÄ tog jag mej tid och leta upp kartomrÄdet som var i tidningen pÄ den stora kartan.
Klippet Ă€r taget ur en arbetskopia till banlĂ€ggarna, vilket syns tydligt hĂ€r eftersom det gĂ„r en skarv mella tvĂ„ kartritare gonom klippet, dĂ€rav konstiga skrap pĂ„ stigen och nĂ„gra hjĂ€lpkurvor, detta Ă€r förstĂ„s tillfixat pĂ„ den fĂ€rdiga kartan. Även nĂ„gra skavanker i kurvbilden Ă€r fixade.

Visst det Àr ganska mycket hjÀlpkurvor i denna sluttning (ovanligt mÄnga för att vara pÄ denna kartbas faktiskt, tro det eller inte, men dom finns dÀr inte bara för syns skull, utan för att dom behövs! Vi ritar inte dit bara för att göra oss mÀrkvÀrdiga, vilken nÄgon pÄstÄtt, Som jÀmföreles kan jag berÀtta att jag ritade 25timmar förra hösten pÄ en karta i östra Tjeckien utan att rita dit en enda hjÀlpkurva, eftersom det inte behövdes, det bara sluttade, med stora mjuka kurvdetaljer

Den reflextion vi gjort efter att ha ritat 20km2 pÄ NyÄrssÄsen, för första gÄngen med laserkurvor, Àr faktiskt att det blir fÀrre! hjÀlpkurvor, eftersom man nu fÄr sjÀlv fatta beslutet att lÀgga dit dom, nÀr man ritat frÄn trad. grundmaterial, sÄ har det vÀldigt ofta med automatik funnits en hjÀlkurva mellan varje helkurvepar och dÄ har man istÀllet fÄ ta beslutet att inte ta med den och dÄ Àr det lÀtt att den kommer med av bara farten.

Men den största skillnaden Àr att det nu verkligen Àr 5m mellan varje helkurva, pÄ trad. material har operatören oftast sÀnkt markören i flackterrÀng och pÄ toppar till ca 3,75m, vilket gjort att höjderna sett högre ut Àn dom eg. Àr Nu Àr det 5m hela vÀgen upp vilket gör att det faktiskt blivit större behov av hjÀlpkurvor i dessa omrÄden för att kunna redovisa allt som bör vara med.

Sen till de Stockholmare som tyckt till hÀr, kom tillbaka nÀr era kartor har rÀtt ekvidistans, inte 4m, klart att det behövs mindre hjÀlpkurvor om man har 20% mindre höjdskillnad mellan helkurvorna
LL 2011-08-24 08:35 #32

Svar till inlÀgg av low, 2011-08-23 17:09:

Det handlar inte om hurvida man har bra syn eller inte. Det handlar om att fÄ en karta som inte anvÀnder onödigt mycket krimskrams för att ge löparen lika mycket nödvÀndig information.
Oskar 2011-08-24 00:09 #31
Ni sÀger att det inte Àr nÄgra fel i normen pÄ kartan vad gÀller hjÀlpkurvor. DÄ har ni inte tittat ordentligt. Kolla lÀngst ner vid sista pilen sÄ ser ni ett praktexempel pÄ dubbla hjÀlpkurvor. Inte bra!

SjÀlv skulle jag nog ritat kartan med ungefÀr hÀlften av hjÀlpkurvorna kvar, som det kÀnns hÀr frÄn fÄtöljen Ätminstone.
low 2011-08-23 17:09 #30
KÀnns en aning gubbigt med alla som vill ha kartor i princip HELT utan hjÀlpkurvor. Bara för att vissa ser dÄligt sÄ behöver man vÀl inte göra sÄ att kartan stÀmmer sÀmre överens med verkligheten Àn innan. Men sjÀlvklart ska man inte gÄ till överdrift med hjÀlpkurvorna, dock behövs dom mÄnga gÄnger!
PS 2011-08-22 15:33 #29

Svar till inlÀgg av Zerbembasqwibo, 2011-08-22 14:50:

Det vanligaste sÀttet att redovisa en kant med vanlig kurva Àr vÀl att glida med ekvidistansen dvs inte placera kurvan pÄ exakt rÀtt höjdnivÄ utan dÀr den bÀst redovisar höjdformationen. Det Àr tillÄtet att glida 25% mot korrekt höjd för den aktuella kurvan och vill man redovisa en formation som ligger i intervallet 1.25-3.75 meter under en ordinarie kurva sÄ Àr det alltsÄ hjÀlpkurvor som gÀller (om man ska följa normen slaviskt).
Zerbembasqwibo 2011-08-22 14:50 #28

Svar till inlÀgg av madcap, 2011-08-22 14:40:

Bra synpunkt. Dessutom ifrÄgasÀtter jag ofta just att rita med "kanter" som Àr mindre Àn 5 meter. En kant som man ritar med enbart vanlig höjdkurva ritas ju genom att tvÄ kurvor Àr nÀrmare varann. Det gör att en kant som Àr mindre Àn 1,5 ggr höjdkurvans ekidistans inte kan redovisas pÄ detta sÀtt.

En hjÀlpkurva som ligger fristÄende frÄn en vanlig kurva kan ju dÀremot tolkas som en "förtÀtning" av höjdkurvor, svs en brantare del av sluttningen. Oftast ritas det ju just sÄ. Om man ritar tvÄ sÄna kanter, en ovanför och en nedanför en vanlig höjdkurva, OCH det Àven Àr en kant precis pÄ vanliga kurvan, hur skall man se att Àven den vanliga höjdkurvan i detta fall markerar en kant? Jag hÀvdar att det Àr omöjligt. Av den anledningen tycker jag inte man skall anvÀnda fristÄende hjÀlpkurvor som "kanttecken", utan det Àr att man ritar en hjÀlpkurva nÀrmare en av de "vanliga kurvorna" för att markera att det Àr lite brantare just dÀr.

Vad sÀger ni andra?
madcap 2011-08-22 14:40 #27
I nÄgra inlÀgg nedan skrivs att hjÀlpkurvorna kanske Àr berÀttigade, för det kan ju vara sÄ att det finns tydliga höjdkanter som markeras med dessa hjÀlpkurvor. Om sÄ Àr fallet sÄ tycker jag kartan Àr ok. Men Àr det inte ganska osannolikt att det skulle rÄka hamna höjdkanter precis mellan varje vanlig höjdkurva?

Det vore intressant att fÄ kartritarens kommentar, kanske kan nÄgon bjuda in honom till diskussionen? Förutom att jag bor lÄngt bort frÄn omrÄdet och inte har tid att Äka dit, sÄ fÄr jag heller inte gÄ ut i terrÀngen eftersom jag tÀnkt tÀvla dÀr nÀsta Är, men kartritaren har ju varit dÀr och kan sÀkert bringa klarhet i hur han resonerat och varför han ritat pÄ ett visst sÀtt.
DrP 2011-08-22 08:21 #26

Svar till inlÀgg av Kartmas, 2011-08-21 22:15:

Hur man Àn vÀnder och vrider pÄ det sÄ kan man INTE fÄ det till en feature att bezierkurvor och styrpunkter saknas. Att sÀrkilt styrpunkter pÄverkar lÀsbarheten oavsett utskriftsskala Àr vÀl heller inget som gÄr att förneka, eller?

Som kartÀgare sÄ anser jag nog, precis som Zerbembasqwibo sÀger, att ursprungsformatet Àr det som jag kan anvÀnda vid banlÀggning/tryckning. Tror inte mÄnga kartÀgare vill ta pÄ sig vare sig kostnad vid revidering för att ÄterstÀlla tidigare kurvbild, eller acceptera styrpunkter och bezierkurvor försvinner sÄ att ett anslutningarna i ett rikt stignÀt blir grötigt.

Jag hoppas dÀrför att ni som anvÀnder och utvecklar detta system, som sÀkerligen har framtiden för sig om det hanteras rÀtt, inte sticker ner huvudet i sanden eller avfÀrdar legitim kritik som framtidsfientlig, istÀllet för att se till att dessa problem överbryggas.
Zerbembasqwibo 2011-08-21 22:28 #25

Svar till inlÀgg av Kartmas, 2011-08-21 22:15:

OCAD Àr INTE bra p Äatt göra ramar och design iaf...

Sen har jag sett hur mÄnga kartor som helst som ser "taggiga" ut i 15', men jag vet ju inte vilket program som anvÀnts sÄ klart, utom i vissa fall.

Jag tror at de flesta klubbar (=Ă€gare av kartorna) ser OCAD-databasen som det "ursprungliga skicket".

Jag tror att om bara PCM-ritarna lÀgger in nog mÄnga punkter pÄ linjerna sÄ kommer inte ens jag att klaga! :)
Kartmas 2011-08-21 22:15 #24
DrP>> Intressant det du skriver "AlltsÄ blir det ju rÀtt mycket tid/pengar som krÀvs bara för att ÄterstÀlla kartan till ursprungligt skick". De flesta som anvÀnder PcMapper anser nog att kartans ursprungliga skick Àr i kartdatabasen i PcMapper som kan hantera kartor/delblad mm i koordinatsystemet man anvÀnder (Sweref eller Rt 90) vilket inte OCAD klarar av att göra. Jag vill inte klaga pÄ OCAD, det Àr ett jÀttebra program att redigera klar sin karta i och justera med styrpunkter, text, ramar mm före tryckning men Àn sÄ lÀnge Àr det lÄngt efter PcMapper som ritprogram i fÀlt !
Sen att man tar och tittar pÄ en groteskt uppförstorad kartbild i O-ringentidningen och klagar pÄ att kurvorna Àr taggiga, det Àr bara löjligt. Titta istÀllet pÄ slutprodukten, den tryckta kartan, hur det ser ut. Ingen kommer att se nÄgon "taggighet" i skala 1:10 eller 1:15 utan enbart om man förstorar i 32x förstoring i OCAD. Det mÄste vÀl dÄ vara bÀttre att kartan stÀmmer med verkligheten Àn att alla kurvor ser runda och mjuka ut !!
Zerbembasqwibo 2011-08-21 20:19 #23

Svar till inlÀgg av sladek, 2011-08-21 20:04:

OCAD kan importera bezierkurvor dÄ man tar in dxf iaf.
sladek 2011-08-21 20:04 #22
det Àr ocad som inte kan exportera/importera styrpunkter/bezierkurvor, eftersom dom inte hanteras i export/import till andra format
DrP 2011-08-21 19:56 #21

Svar till inlÀgg av Kartmas, 2011-08-21 18:55:

Det Àr möjligt att det finns kartritare som Àr duktiga nog att fÄ till kurvor i PcMapper som Àr lika lÀsbara som bezierkurvor i OCAD. Det Àr vÀl dÀremot stÀllt utom allt tvivel att inte alla lyckas med det, annars hade ju inte diskussionen uppstÄtt.

Att det finns stora fördelar med PcMappers koppling mot GPS Àr ocksÄ stÀllt bortom allt tvivel.

Vad jag inte förstÄr Àr varför ni försöker fÄ synpunkterna att farmstÄ som framtidsfientligt gnÀll?
Om det nu Àr sÄ att mÄnga uppfattar att slutprodukten frÄn PcMapper har brister, vore det dÄ inte bÀttre att försöka ÄtgÀrda de bristerna, istÀllet för att beskylla de som pÄpekar dem för att vara gnÀlliga.

Tex. sĂ„ pĂ„pekade ju sladek att det Ă€r lönlöst att "beziera" kurvor i OCAD, dĂ„ de försvinner i nĂ€sta revidering. Även styrpunkter lĂ€r vĂ€l dĂ„ försvinna i revideringen? AlltsĂ„ blir det ju rĂ€tt mycket tid/pengar som krĂ€vs bara för att Ă„terstĂ€lla kartan till ursprungligt skick.
Om det nu inte Àr möjligt att fÄ PcMapper att stödja bezierkurvor och stödpunkter fullt ut, sÄ kanske det finns andra vÀgar att gÄ för att Ätminstone inte omintetgöra redan gjort arbete?
Kartmas 2011-08-21 18:55 #20
DrP>> Jag har ritat med PcMapper i snart 10 Är och det Àr inga problem att fÄ till "mjuka" kurvor, det beror helt och hÄllet pÄ den som hÄller i ritpennan. Vill man sedan gÄ igenom kartan i OCAD och lÀgga till styrpunkter före tryck sÄ Àr det heller inga problem, det kanske Àr en timmes jobb.
Ni som Ànnu inte "vÄgat" börja rita med PcMapper kanske skulle ha behov av att reviderar upp era handritade kartor sÄ detaljerna hamnar pÄ rÀtt stÀlle i terrÀngen (med hjÀlp bland annat av laserkurvor som höjdstöd i handdatorn). Se fördelarna med att rita en karta som stÀmmer med verkligheten och sluta gnÀlla pÄ de som hÀnger med i den tekniska utvecklingen .
1 2 3

Senast kommenterat

Onsdag 24/4

16:22

Sverigelistan

404

 

15:38

10-mila frÄn 2024

1730

 

Tisdag 23/4

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

MĂ„ndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

VĂ€nplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
MĂ„ndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove pÄ OS?

32

 

Fredag 8/3
MĂ„ndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2
Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
MĂ„ndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in pÄ Orienterare.nuStÀng