Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Farligt att träna för mycket?

40+  2015-02-03 14:41
Farligt att träna för mycket? Hur ser ni på det? En dansk undersökning varnar för överdriven träning.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/jogga-mattligt-och-lev-langre

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Björne 2024-06-14 23:09 #117
Någon som har erfarenhet av träning ( och tävling)när man har fått konstaterad kärlkramp pga förkalkade kärl ( Angina Pectoris). Mycket smärta i bröstet som sakta gett med sig. Genomgått röntgen och flera kontroller och nu medicinerad med bl a stattiner som biter snabbt på LDL och HDL kolesterol. Läkaren ganska svajig i sitt svar på hur ok det är att träna och tävla. H55 som gärna vill köra på ett tag till.
1207 2024-06-14 16:53 #116

Svar till inlägg av AndersBr, 2024-01-16 13:54:

Hej
Såg din fråga nyss, eftersom jag inte läser så ofta här nu för tiden. Det var dec 2017 jag blev abladerad. Jag var då 61 år och 68 nu. Vilopulsen steg från ca 40 till drygt 50 efter ablation. Maxpulsen är svårare att bedöma, men min gissning är att den föll 10-15 slag.
Jag har valt att inte springa lika ofta efter ablationen så det blir 1-3 ggr per vecka, i princip hela tiden sen 2017. Har inte haft flimmer alls sen dess så jag är väldigt nöjd. Vilopulsen har gått ner successivt till ca 43-45 nu. Maxpulsen får man jobbamed . När det gäller den och allmän aeorob kapacitet, liksom anaeorob för den delen, är det ju svårt att avgöra vad som beror på ökande ålder och vad som kan ha med ablationen att göra. Är ju långsammare och mindre uthållig än innan 2017, men håller "min plats" i resultatlistorna ganska bra.
Inte doktor 2024-06-13 22:18 #115

Svar till inlägg av Börjar likna 80-talet, 2024-06-13 21:08:

Mycket är ju medfödda hjärtfel. Sen kanske inte vanliga Svenssons pressar sig så att problemen uppstår.
Börjar likna 80-talet 2024-06-13 21:08 #114
Jopp 2024-01-30 10:01 #113

Svar till inlägg av Jahopppp, 2024-01-29 21:41:

Ja det blir fel när man optimerar träningen fast man inte är i närheten av att ha grunden.
Kul med farbröder som gör 35 minuter på milen som kör laktatmätning. Det räcker ju med att köra lite längre intervaller och lära sig farten.
Jahopppp 2024-01-29 21:41 #112
En grej som är lite kul är dock utrustningen och investeringarna i laktatmätare, pulsband och allt däremellan. Känns som nästan alla mäter laktat nu.Visst om man är på allra högsta nivå inför ett OS där allt ska klicka. Men när 14 åringar tar laktat på tröskel pass flera gånger i veckan osv…Tror att de skulle komma längre på att investera löpband till vinterhalvåret eller lägga pengarna på det övriga livet istället. Förr mätte man sällan laktat och hade inte ens pulsband, känsla kanske fler borde gå på idag och investera snabbare pjucks istället
Undrar 2024-01-29 21:10 #111
Jag tror att det är helt olika från individ till individ. Tilda Månsson tränar mer än de flesta och är också bättre än de flesta. En annan som kanske tränar 24h och bara kör lågintensivt blir bra på att springa långt och långsamt. Man blir bra på det man tränar och hon tränar mycket i varierat i zoner och träningsformer. Där styr nog mest huvudet och viljan av hur mycket man klarar. Sen är det så många fler delar som sen hör ihop med vilken utveckling man får av träningen och har man mycket motivation och vet vad man vill så är det inga fel att våga testa nya träningsformer eller pass som sticker ut från det normala. Det kan istället bygga självförtroende. Jag tycker att man istället ska peppa ungdomar och idrottare som har drivet och pensionen att vilja satsa.
Jopp 2024-01-29 20:39 #110
Värsta exemplet var halvnorsken som körde löpband med karta. Effektiv träning som borde vara förbjudet att förleda friska ungdomar att ta efter. Någon nivå på träning utanför ett hamsterhjul borde krävas.
Jopp 2024-01-29 13:32 #109

Svar till inlägg av eh, 2024-01-29 13:03:

Det är helt ok att köra det, men det blir konstigt att glorifiera statisk resultatinriktad löpträning för orienterare. Typ träna bara mellan 10-14 timmar det ger bäst resultat per tränad timme.
Tycker att det är befriande med någon som under vintern kör massor av timmar på skidor i
Alperna.
Skall man glorifiera träning för orienterare så är det väl glädjen att vara ute många timmar i naturen.
eh 2024-01-29 13:03 #108

Svar till inlägg av Jopp, 2024-01-29 09:55:

Tove har kört väldigt mycket 200m intervaller i en fridrottshall.
Jopp 2024-01-29 09:55 #107

Svar till inlägg av 1891, 2024-01-28 22:10:

Tove Alexandersson är ett sådant exempel och jag tycker att det är bättre att glorifiera hennes träning än någon som kör 200 m intervaller i någon friidrotsshall.
Jopp 2024-01-29 09:31 #106

Svar till inlägg av 1891, 2024-01-28 22:10:

Beror på vad och hur hårt man tränar. Blandar man med skidor eller cykel så är 24 timmar på en vecka inget farligt. Då kan det slita mer att springa 10 timmar med mycket intervaller.
1891 2024-01-28 22:10 #105

Svar till inlägg av Åke, 2024-01-25 11:00:

Inom varje generation genom historien har det funnits några individer som tränat sådana mängder. Kanske inte skadligt men sliter nog snabbare ner kroppen och knoppen i långa loppet och ger kanske inte så mycket i resultatlistan mot att träna 10-14 h. Inget att se upp till eller glorifiera.

Naturupplevelse också! 2024-01-25 15:23 #104
Också ablerad 2024-01-25 13:24 #103

Svar till inlägg av Ablerad , 2024-01-23 07:11:

Pulsen var högre en tid men då ska man ändå vila och läka ihop. Min upplevelse i övrigt var att jag var minst lika bra ett halvår efter operationen som innan, Så det finns hopp!
Åke 2024-01-25 11:00 #102
Här är en orienterare som tränat 24 timmar på en vecka!
https://www.youtube.com/watch?v=ZtFDx_46sAU
Är det för mycket?
Ablerad 2024-01-23 07:11 #101

Svar till inlägg av AndersBr, 2024-01-16 13:54:

Det går nog inte att säga när eller om konditionen kommer tillbaka. Det är nog individuellt och vilken ålder man är i. Men jag kan bekräfta att vilopulsen stiger markant efter en ablation. Troligtvis sjunker även maxpulsen fast den är förstås svårare att mäta. Efter ablationen så upplevde jag fortfarande hjärtflimmer fast dessa attacker blir allt glesare. Det tar ett tag innan ablationen så att säga "sätter sig". I mitt fall över ett år om jag inte jinxar detta nu.
Men i alla fall man kan konstatera att konditionen ser ut att försämras efter en ablation.
AndersBr 2024-01-16 13:54 #100

Svar till inlägg av 1207, 2022-01-03 22:20:

Utförde en ablation för ca 6 månader sen. Har rätt dåligt flås än. Hur lång tid tog det innan du kände att det släppte och konditionen kom tillbaka?
1983 2022-11-10 16:12 #99

Svar till inlägg av ToreH60, 2021-07-22 16:40:

Förmaksflimmer diagnostiseras ofta i vänster förmak. Ablationer sker runt lungvenerna där de kaotiska flimmersignalerna utgår ifrån. Flimret kan trigga igång vad som enklast kan kallas ”rundgångar”, mer regelbunden rörelse,som vad jag förstår kallas för fladder. Och då ofta i höger förmak. Flimret i det vänstra förmaket riskerar attgenerera koagulerat blod i ett sk förmaksöra. Därav en propprisk i hjärnan. Innan en ablation i vänster förmak kontrolleras alltid ev koagulerat blod i vä förmaksöra.
Några rader från en relativt hårt tränande på sent sjuttio samt hela åttiotalet. Har numera blivit varse stora studier från Finland (”Vasaloppsåkare”), Spanien -en jättestudie inom cykelsporten, USA. Som tidigare skrivits, oftast män som långvarigt legat på hög intensitet under stora träningsvolymer. Men…de flesta får ju inte problem med detta.
Ledare 2022-10-29 10:17 #98

Svar till inlägg av Hjärtefrågan, 2022-10-29 10:05:

Lite udda att de lägger upp. Har mig vetligt inte gjorts tidigare och bara under senaste åren har man hört om den fall.
Hjärtefrågan 2022-10-29 10:05 #97
Det här var verkligen ingen rolig läsning. Hjärtscreenar vi våra ungdomsstjärnor eller hur ser det ut?

https://www.svenskorientering.se/Nyheter/NyheterStartsida/AxelElmbladmissarJVM/?fbclid=IwAR1DTfeZU3-HPUA1LWDPdTyjeorHOYmMHUvkx_UuIfcPoZUXQJLPf5MlnQs
Jojo 2022-01-07 18:55 #96

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2022-01-07 17:51:

Jag bara konstaterar att många som kommer upp i ålder är skadade och behöver operationer. Hör ofta att tränar man lite kan man träna hårt och ser de ofta på orienteringsträningar.
Jag vet inte om man säger det på träningskurser, men om man säger annat så verkar det inte nå fram.
Jojo 2022-01-07 18:47 #95

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 18:21:

Jag menar inte att man aldrig skall köra med vikter, konstaterade bara att långlandslaget Norge, (alltså inte långloppslandslaget) gör det för att inte bli skadade. De kör förvirgt nästan inga tuffa intervaller under sommaren heller.
Jag tror snarare att man bör köra 3 ggr i vecka blandat vikter och kroppstyrka.
Då är man lite över FHM's rekommendation.
Sorg 2022-01-07 18:25 #94

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2022-01-07 17:51:

Det där var verkligen inte mycket. I vår klubb undersöktes elitlöparna betydligt noggrannare redan på 90-talet. Kanske var det mera aktuellt då. Även på 80-talet var det vanligt att man gjorde arbets-EKG bland elitidrottare vad jag hört.
1982 2022-01-07 18:21 #93
Orkaloggain 2022-01-07 17:51 #92

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 17:39:

Det finns info om hur man bör hantera hjärtfel: https://www.svenskorientering.se/forbundet/Policydokumentochinformations-skrifter/Medicinskinformation/

Det var där vi började.

Men i alla tränarutbildningar som SOFT arrangerar, vad sägs där? Du som vet så mkt måste ju gått minst ett par av dessa.
Jojo 2022-01-07 17:39 #91

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 15:55:

Kollar man på det där så uppfyller man inte WHO rekommendationen om styrketräning 2 ggr i veckan varken för elit eller motionär.
Vi vet ju att många skidåkare har skadat ryggen, så kanske finns en orsak i dessa scheman.
Lyssnar man på norska skidåkare i långlandlsaget så verkar de köra styrka utan vikter, medan man ser att svenska åkare kör med vikter.
Jag tror norrmännen insett att man måste ha hälsan för att kunna prestera medan svenskar jag prestation med all träning.
Jojo 2022-01-07 17:30 #90

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 15:08:

Ja, det är här jag tycker det saknas info. Det är ganska många "influencers" osv som säger att tränar du mindre kan du träna hårdare, jag tycker inte det låter vettigt och tror att många skador kommer från det.
Elitlöpare som har varit skadade tränar ju först lågintensivt tills de kommit upp i volym, varför skulle då motionärer kunna köra bara hög intensivt utan volym?
1982 2022-01-07 15:55 #89
De flesta Garmin klockor mäter intensiva minuter. I appen har Garmn satt 150 min som ok värde per vecka. ( Alltså lägsta gränsen.)

Länk till ytterligare bra artikel om träning : https://www.idrottsforskning.se/basta-guiden-till-effektiv-konditionstraning/
Zerbembasqwibo 2022-01-07 15:08 #88

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:52:

Vad tycker SOFT då? Eller faller alla rekommendationer in under "världens bästa landslag"?
Zerbembasqwibo 2022-01-07 15:07 #87

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:28:

Jaså cykling som transport räknas också?
Men skolgympan, blir man ens svettig på den idag, trodde man inte ens behöver (får!?) byta om på den.
Jojo 2022-01-07 14:52 #86
Kollar man WHO så är det ungefär samma, men minst två pass styrka i veckan

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

should do at least 150–300 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity;
or at least 75–150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week

may increase moderate-intensity aerobic physical activity to more than 300 minutes; or do more than 150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week for additional health benefits.

should also do muscle-strengthening activities at moderate or greater intensity that involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these provide additional health benefits.
Jojo 2022-01-07 14:34 #85

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:31:

Tänker man 80/20 regeln så borde det betyda att två intervall pass på 30 minuter + 3 timmar lågintenivt + 2 styrkepass är man på minimum.
Jojo 2022-01-07 14:31 #84

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 13:29:

Se nu när jag kollar man rekommendationer så står det faktiskt att vuxna skall träna minst 300 minuter måttligt eller minst 150 minuter intensivt.
Så vuxna är det alltså minst 5 timmar träning och två styrkepass som gäller som rekommendation.
Jag tror de flesta tränar för lite.
Jojo 2022-01-07 14:28 #83

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 13:29:

Men ungdomar som cyklar till skolan, har skolgympa och två idrotter kommer nog upp i det.
Zerbembasqwibo 2022-01-07 13:29 #82

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 12:50:

Knappt när jag försökte träna för att bli elitmässig kom jag upp i sju timmar i veckan. Å andra sidan var det full speta varenda pass så jag har säkert förkortat mitt liv ungefär som om jag rökt cigaretter istället.
Jojo 2022-01-07 12:50 #81

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 12:17:

Alltså tex ungdomar som man rekommnderar 60 minuter träning om dagen, det är ju 7 timmar i veckan. Hur många gör det?
Jojo 2022-01-07 12:47 #80

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 12:17:

Det borde väl vara ok om man fyller på med 2 styrkepass och 2 st lågintensiva 30 minuterspass.
Intervaller brukar man ju inte köra längre än typ 30 minuter.
Alltså som jag läser så är det ganska mycket träning som rekommenderas, tvärtom vad endel tror.
Zerbembasqwibo 2022-01-07 12:17 #79
Så det vanligt förekommande upplägget intervaller på tisdag och medelsnabb distans på torsdagar är inget för andra än elitare som kompletterar med långkörare och styrka de andra dagarna?
Jojo 2022-01-07 12:13 #78

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 11:43:

Men jag tror det är ett sätt att stoppa huvudet i sanden i vårt moderna samhälle. Man måste ha basic styrka för att ens springa på ett bra sätt.
Att dra ut på några 4*4 intervaller med en stel kropp efter flera dagars stillasittande och förtvinade muskler är inte bra träning för att nå resultatmål.
Resultatmål når man om man kontinuerligt tränar styrka och lågintensivt så man får en kropp som kan ta till sig den intensiva träningen.
Det är hela min poäng att man kan inte sätta resultatmål med dålig hälsa, det förstår bra elitidrottare.
1 2

Senast kommenterat

Söndag 14/7

09:12

WOC2024

117

 

Lördag 13/7

16:25

Sverigelistan

13

 

Fredag 12/7

14:47

-Arrangemangsreklam-

995

 

Torsdag 11/7

23:06

Jobb för orienterare

241

 

12:13

Barku shoes?

21

 

Onsdag 10/7

08:04

WOC 2025

4

 

Måndag 8/7

19:51

Tjoget 2024

65

 

Fredag 5/7
Torsdag 4/7
Onsdag 3/7

07:55

Orienteringsvideos

9

 

Tisdag 2/7

12:44

Sprint-SM TV-succe?

168

 

Söndag 30/6

15:29

Kartplank stafett?!

0

 

Fredag 28/6
Torsdag 27/6

22:43

Silly Season 2024

215

 

Onsdag 26/6
Tisdag 25/6

15:48

Världscupen 2024

76

 

Måndag 24/6
Söndag 23/6

19:16

Jukola 2024

201

 

11:04

Venla 2024

51

 

Lördag 22/6
Onsdag 19/6
Måndag 17/6

21:03

Livelox jukola?

4

 

Söndag 16/6

16:31

Jukolatipset 2024

5

 

Lördag 15/6

11:25

Bästa Kompassen?

7

 

Fredag 14/6
Tisdag 11/6

22:17

Vänplikt/lumpen

11

 

Måndag 10/6
Onsdag 5/6
Tisdag 4/6

11:39

10-mila från 2024

1973

 

Måndag 3/6

18:01

Stockholm Marathon

6

 

Söndag 2/6
Torsdag 30/5

21:16

Sverigelistan

2

 

Onsdag 29/5

08:08

Silva nattlampa.

1

 

07:46

Svinpesten är här

195

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng