Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Farligt att träna för mycket?

40+  2015-02-03 14:41
Farligt att träna för mycket? Hur ser ni på det? En dansk undersökning varnar för överdriven träning.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/jogga-mattligt-och-lev-langre

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

1983 2022-11-10 16:12 #99

Svar till inlägg av ToreH60, 2021-07-22 16:40:

Förmaksflimmer diagnostiseras ofta i vänster förmak. Ablationer sker runt lungvenerna där de kaotiska flimmersignalerna utgår ifrån. Flimret kan trigga igång vad som enklast kan kallas ”rundgångar”, mer regelbunden rörelse,som vad jag förstår kallas för fladder. Och då ofta i höger förmak. Flimret i det vänstra förmaket riskerar attgenerera koagulerat blod i ett sk förmaksöra. Därav en propprisk i hjärnan. Innan en ablation i vänster förmak kontrolleras alltid ev koagulerat blod i vä förmaksöra.
Några rader från en relativt hårt tränande på sent sjuttio samt hela åttiotalet. Har numera blivit varse stora studier från Finland (”Vasaloppsåkare”), Spanien -en jättestudie inom cykelsporten, USA. Som tidigare skrivits, oftast män som långvarigt legat på hög intensitet under stora träningsvolymer. Men…de flesta får ju inte problem med detta.
Ledare 2022-10-29 10:17 #98

Svar till inlägg av Hjärtefrågan, 2022-10-29 10:05:

Lite udda att de lägger upp. Har mig vetligt inte gjorts tidigare och bara under senaste åren har man hört om den fall.
Hjärtefrågan 2022-10-29 10:05 #97
Det här var verkligen ingen rolig läsning. Hjärtscreenar vi våra ungdomsstjärnor eller hur ser det ut?

https://www.svenskorientering.se/Nyheter/NyheterStartsida/AxelElmbladmissarJVM/?fbclid=IwAR1DTfeZU3-HPUA1LWDPdTyjeorHOYmMHUvkx_UuIfcPoZUXQJLPf5MlnQs
Jojo 2022-01-07 18:55 #96

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2022-01-07 17:51:

Jag bara konstaterar att många som kommer upp i ålder är skadade och behöver operationer. Hör ofta att tränar man lite kan man träna hårt och ser de ofta på orienteringsträningar.
Jag vet inte om man säger det på träningskurser, men om man säger annat så verkar det inte nå fram.
Jojo 2022-01-07 18:47 #95

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 18:21:

Jag menar inte att man aldrig skall köra med vikter, konstaterade bara att långlandslaget Norge, (alltså inte långloppslandslaget) gör det för att inte bli skadade. De kör förvirgt nästan inga tuffa intervaller under sommaren heller.
Jag tror snarare att man bör köra 3 ggr i vecka blandat vikter och kroppstyrka.
Då är man lite över FHM's rekommendation.
Sorg 2022-01-07 18:25 #94

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2022-01-07 17:51:

Det där var verkligen inte mycket. I vår klubb undersöktes elitlöparna betydligt noggrannare redan på 90-talet. Kanske var det mera aktuellt då. Även på 80-talet var det vanligt att man gjorde arbets-EKG bland elitidrottare vad jag hört.
1982 2022-01-07 18:21 #93
Orkaloggain 2022-01-07 17:51 #92

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 17:39:

Det finns info om hur man bör hantera hjärtfel: https://www.svenskorientering.se/forbundet/Policydokumentochinformations-skrifter/Medicinskinformation/

Det var där vi började.

Men i alla tränarutbildningar som SOFT arrangerar, vad sägs där? Du som vet så mkt måste ju gått minst ett par av dessa.
Jojo 2022-01-07 17:39 #91

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 15:55:

Kollar man på det där så uppfyller man inte WHO rekommendationen om styrketräning 2 ggr i veckan varken för elit eller motionär.
Vi vet ju att många skidåkare har skadat ryggen, så kanske finns en orsak i dessa scheman.
Lyssnar man på norska skidåkare i långlandlsaget så verkar de köra styrka utan vikter, medan man ser att svenska åkare kör med vikter.
Jag tror norrmännen insett att man måste ha hälsan för att kunna prestera medan svenskar jag prestation med all träning.
Jojo 2022-01-07 17:30 #90

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 15:08:

Ja, det är här jag tycker det saknas info. Det är ganska många "influencers" osv som säger att tränar du mindre kan du träna hårdare, jag tycker inte det låter vettigt och tror att många skador kommer från det.
Elitlöpare som har varit skadade tränar ju först lågintensivt tills de kommit upp i volym, varför skulle då motionärer kunna köra bara hög intensivt utan volym?
1982 2022-01-07 15:55 #89
De flesta Garmin klockor mäter intensiva minuter. I appen har Garmn satt 150 min som ok värde per vecka. ( Alltså lägsta gränsen.)

Länk till ytterligare bra artikel om träning : https://www.idrottsforskning.se/basta-guiden-till-effektiv-konditionstraning/
Zerbembasqwibo 2022-01-07 15:08 #88

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:52:

Vad tycker SOFT då? Eller faller alla rekommendationer in under "världens bästa landslag"?
Zerbembasqwibo 2022-01-07 15:07 #87

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:28:

Jaså cykling som transport räknas också?
Men skolgympan, blir man ens svettig på den idag, trodde man inte ens behöver (får!?) byta om på den.
Jojo 2022-01-07 14:52 #86
Kollar man WHO så är det ungefär samma, men minst två pass styrka i veckan

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

should do at least 150–300 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity;
or at least 75–150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week

may increase moderate-intensity aerobic physical activity to more than 300 minutes; or do more than 150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week for additional health benefits.

should also do muscle-strengthening activities at moderate or greater intensity that involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these provide additional health benefits.
Jojo 2022-01-07 14:34 #85

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 14:31:

Tänker man 80/20 regeln så borde det betyda att två intervall pass på 30 minuter + 3 timmar lågintenivt + 2 styrkepass är man på minimum.
Jojo 2022-01-07 14:31 #84

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 13:29:

Se nu när jag kollar man rekommendationer så står det faktiskt att vuxna skall träna minst 300 minuter måttligt eller minst 150 minuter intensivt.
Så vuxna är det alltså minst 5 timmar träning och två styrkepass som gäller som rekommendation.
Jag tror de flesta tränar för lite.
Jojo 2022-01-07 14:28 #83

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 13:29:

Men ungdomar som cyklar till skolan, har skolgympa och två idrotter kommer nog upp i det.
Zerbembasqwibo 2022-01-07 13:29 #82

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 12:50:

Knappt när jag försökte träna för att bli elitmässig kom jag upp i sju timmar i veckan. Å andra sidan var det full speta varenda pass så jag har säkert förkortat mitt liv ungefär som om jag rökt cigaretter istället.
Jojo 2022-01-07 12:50 #81

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 12:17:

Alltså tex ungdomar som man rekommnderar 60 minuter träning om dagen, det är ju 7 timmar i veckan. Hur många gör det?
Jojo 2022-01-07 12:47 #80

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2022-01-07 12:17:

Det borde väl vara ok om man fyller på med 2 styrkepass och 2 st lågintensiva 30 minuterspass.
Intervaller brukar man ju inte köra längre än typ 30 minuter.
Alltså som jag läser så är det ganska mycket träning som rekommenderas, tvärtom vad endel tror.
Zerbembasqwibo 2022-01-07 12:17 #79
Så det vanligt förekommande upplägget intervaller på tisdag och medelsnabb distans på torsdagar är inget för andra än elitare som kompletterar med långkörare och styrka de andra dagarna?
Jojo 2022-01-07 12:13 #78

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 11:43:

Men jag tror det är ett sätt att stoppa huvudet i sanden i vårt moderna samhälle. Man måste ha basic styrka för att ens springa på ett bra sätt.
Att dra ut på några 4*4 intervaller med en stel kropp efter flera dagars stillasittande och förtvinade muskler är inte bra träning för att nå resultatmål.
Resultatmål når man om man kontinuerligt tränar styrka och lågintensivt så man får en kropp som kan ta till sig den intensiva träningen.
Det är hela min poäng att man kan inte sätta resultatmål med dålig hälsa, det förstår bra elitidrottare.
1982 2022-01-07 11:43 #77

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 11:20:

Det är en felaktig slutsats, däremot gör jag stor skillnad på träning för allmän hälsa och träning för att nå resultatmål.
Jojo 2022-01-07 11:37 #76

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 11:11:

Alltså de flesta pass skall ju just vara vardagsmotion, men det är ju det som elitens flesta pass också är.
Det är det som irriterar mig att man pratar om att eliten tränar farligt, men det är ofta vanliga människor som lever farligt då de inte tränar styrketräning och inte tränar regelbundet.
Jojo 2022-01-07 11:20 #75

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 11:11:

Rekomendationen på styrketräning är inte 1-2 ggr i veckan utan 2 ggr i veckan.
Tycker det verkar som du vill snåla med träningen, men det är inte rekommendationen.
Jojo 2022-01-07 11:18 #74

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-07 11:11:

Jag tycker inte 3 normala pass uppfyller rekomendationer, om du läser de första punkterna

"Alla vuxna bör vara fysiskt aktiva under veckan, både vardagar och helger."

"Vuxna bör begränsa den tid som de tillbringar med att sitta stilla. Långa perioder av stillasittande bör brytas av och ersättas med någon form av fysisk aktivitet."

plus då styrketräning
"Muskelstärkande fysisk aktivitet minst två dagar i veckan"
1982 2022-01-07 11:11 #73

Svar till inlägg av Jojo, 2022-01-07 10:07:

Jo men med 3 normala pass i veckan så uppfyller man FHM’s rekommendationer, men det går förstås att hitta på fall där man inte gör det.

Sedan ska man inte heller glömma bort vardagsmotion som bidrar till hälsan. Jag har själv noterat att både gräsklippning och snöskottning ger intensiva minuter. Den klassiska ta trapporna istället för hissen är också bra!! Eller cykla till jobbet!

En annan aspekt är Covid pandemin och dess påverkan - stängda gym, jobba hemifrån mm gör det svårare att få ihop våra intensiva minuter. Stoppar där för att inte komma helt bort från trådämnet.

För övrigt håller jag med dig om att många borde lägga in 1-2 styrkepass i veckan.
LegLäk 2022-01-07 11:09 #72

Svar till inlägg av ml, 2022-01-05 23:54:

Jag tror att det är bra att sjukvården får ansvara för frågor som rör sjukvård, de har uppdraget, ansvaret, kompetensen och resurserna och inom det allt hårdare regelverket för hur sjukvård får bedrivas. Den svenska vården fungerar ännu mycket bra vid sådana akuta frågor som hjärtsymptom eller olycksfall och skador. Vid mer kroniska besvär är det oftast en fördel att ha en kontinuerlig kontakt, än att varje gång fråga närmsta tänkbara där beskeden ofta blir utan någon tydlig strategi och uppföljning av utfallet. Försäkringar är bra för de som får problem och speciella brådskande behov pga t ex elitidrott.
Förebyggande hälsovård (och t ex hjärtscreening utan något symptom eller ärftlighet) är mer svårtillgänglig, och ingår inte i allmän sjukvård (om inte screeningprogram finns beslutat) eller försäkringar, den subventioneras då inte utan kostar.
Ansvaret för att t ex tolka EKG på friska som screenas bör nog lämnas till dem som har det som sin dagliga verksamhet, och inte bara göras av någon som vill ställa upp och hjälpa till lite extra. Dock har skolhälsovården kanske kvar ett visst ansvar för förebyggande hälsovård även på gymnasienivå, och man kan ju tycka att med den inriktningen som idrottsgymnasier har åtagit sig så skulle det kunna vara lämpligt att de anpassar sin skolhälsovårds resurser till sina utvalda elever.
Jojo 2022-01-07 10:30 #71

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:39:

Ett exempel upplägg som ligger inom rekommendationer vad jag förstår
5 pass lågintensivt a 30 minuter
2 pass i veckan styrketräning.
2 pass intensivt a 30 minuter.

Jag tror många skippar den där lågintensiva och styrketräningen som är grunden för at inte bli skadad i den högintensiva träningen.
Jojo 2022-01-07 10:17 #70

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:39:

Det är vä det som retar mig, att jag tycker det verkar som många "elitmotionärer" tror att eliten tränar osunt, när jag tycker mig se att många "elitmotionärer" är de som tränar mest osunt.
De tränar ofta få timmar i veckan men med hög intensitet och får problem med knän, rygg, höfter hjärta osv.
Jojo 2022-01-07 10:12 #69

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:39:

Så jag är inte alls överrens med dig, jag tror det bästa är att träna varje dag, men intensivt 1-3 ggr i veckan.
Jojo 2022-01-07 10:10 #68

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:39:

Tittar man på barn så är rekommendationen
"Pulshöjande fysisk aktivitet i genomsnitt 60 minuter per dag
Barn och unga bör i genomsnitt vara fysiskt aktiva i minst 60 minuter per dag, på en måttlig till hög intensitet som ger ökad puls och andning."
Jojo 2022-01-07 10:07 #67

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:39:

Rekomendationen är väl att träna bra mycket mer än 3ggr i veckan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/rekommendationer-for-fysisk-aktivitet-och-stillasittande/

"Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig och hög intensitet. Fysisk aktivitet på måttlig intensitet ger en ökad puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning."

"Muskelstärkande fysisk aktivitet minst två dagar i veckan
Vuxna bör också ägna sig åt muskelstärkande aktiviteter på måttlig eller hög intensitet under minst två dagar i veckan. Aktiviteterna bör involvera kroppens alla större muskelgrupper."

Det man saknar här är information om hur många dagar i veckan man skall träna på hög intensitet. På låg intensitet tycker jag det verkar som alla är överrens om att man skall träna varje dag, speciellt om man har stillasittande arbete.
ml 2022-01-05 23:54 #66

Svar till inlägg av Sorg, 2022-01-05 13:22:

Tror inte några Olgy-elever testas längre. Vet att några fått tagit EKG, men inte så mycket mer än så. Samma sak om de blir sjuka eller skadade. På min tid fanns det ett sjukvårdsteam man kunde kontakta, men som jag förstår nu så hänvisar förbundet till allmänna sjukvården eller försäkringar.
ToreH60 2022-01-05 19:26 #65
Re Sorg: Förtydligande: När man har gjort studier på träningsmängd och hälsa där man funnit att lagom träning ger bäst hälsa och elitidrott sämre hälsa, beror resultatet på att man vägt in skador. Elitidrottare blir mer skadade än motionärer och därför blir hälso-läget sämre. Det finns ingen forskning på elitidrott och livslängd därför att det är svårt att hitta referensgrupp. Referensgruppen ska ha samma kroppsliga förutsättningar och leva samma liv dvs icke-rökare, försiktiga med alkohol, äta nyttig mat mm.

Däremot motionärer som röker, är normalförbrukare alkohol, äter samma mat som normal-människan mm går det lätt att hitta referensgrupp till så man kan forskare på motion kontra ingen motion och hälsa eller livslängd.

Sammanfattning: Elitidrottares hälsa är sämre än motionärer men livslängden vet man inget om.
1982 2022-01-05 13:39 #64
Lite oklart vad som är syfte med tråden, men jag tror att ”alla” instämmer med att lagom träning typ 3ggr/vecka med ökad puls är positivt för den allmänna hälsan. ”Alla” är också överens om att träning och träningsmängden som elitidrottare genomför inte ger samma positiva effekter på hälsan.
Jojo 2022-01-05 13:27 #63

Svar till inlägg av Sorg, 2022-01-05 13:22:

Ja håller helt med. Mer information och inte stoppa huvudet i sanden.
Sorg 2022-01-05 13:22 #62
Man kan inte helt prata bort Fredrik Nyströms teser. Som i de refererade metastudierna nedan så saknas relevanta kontrollgrupper, som att jämföra äpplen med päron. Man måste ju jämföra människor med samma grundläggande toppfysik som de framgångsrikaste idrottarna. De idrottare som levde länge i studien kanske levt ännu längre utan idrott.

Eftersom jag själv är elitidrottare så hoppas jag att jag har fel. Hur som helst kan vi inte bortse ifrån att idrottsutövande ungdomar dör. Vi har sedan tidigare ett mycket dystert facit bland orienterare. För mig är det ingen tröst att knarkande ungdomar dör i ännu större utsträckning. Vi behöver absolut få igång ordentliga hälsokontroller av våra ungdomar.
Jojo 2022-01-05 13:21 #61

Svar till inlägg av 1982, 2022-01-05 13:08:

Ja exakt, man kan knappast överföra forskning om elitträning på otränade 40 åringar.
1982 2022-01-05 13:08 #60
Svårt att dra slutsatser om vad som är bra träning, med tanke på träningsbakgrund, ålder, målsättning och idrott/gren.

Hursomhelst följande sammanfattning/artikel tycker jag är bra för konditionsidrotter;

https://www.idrottsforskning.se/den-nodvandiga-distanstraningen/
1 2

Senast kommenterat

Tisdag 6/12

13:12

Flytt tiomila

70

 

08:02

Nattstafett för damer

375

 

Måndag 5/12

16:54

Kanpas kompass

14

 

10:09

Silly Season 2023

139

 

Lördag 3/12
Fredag 2/12

18:41

Livelox feedback

213

 

Måndag 28/11

08:17

Tiomila 2023

28

 

Lördag 26/11

07:38

Återkommande gubbvad

16

 

Fredag 25/11
Onsdag 23/11

12:24

-Arrangemangsreklam-

844

 

Måndag 21/11
Fredag 18/11

14:00

Stressfraktur

3

 

10:20

Eventor nere igen...

797

 

Onsdag 16/11

11:28

EMIT -team

9

 

Tisdag 15/11
Måndag 14/11
Lördag 12/11
Torsdag 10/11
Onsdag 9/11
Tisdag 8/11

22:17

JWOC 2022

24

 

12:22

Kullamannen

28

 

Söndag 6/11
Torsdag 3/11
Onsdag 2/11

12:49

Enkäten sågas

96

 

Tisdag 1/11
Måndag 31/10
Söndag 30/10

21:18

Norsk nattløp.

0

 

Fredag 28/10

10:56

25-manna 2022

449

 

Torsdag 27/10

23:00

Dusch på TC

125

 

Onsdag 26/10
Tisdag 25/10

18:07

Swedish League 2022

135

 

Måndag 24/10
Lördag 22/10
Onsdag 19/10

09:17

reflexbanor.com

11

 

Torsdag 13/10

09:22

Smålandskavlen

430

 

Måndag 10/10

19:35

Lupp

35

 

Fredag 7/10
Onsdag 5/10

22:10

VM Schweiz

71

 

Måndag 3/10
Lördag 24/9

23:27

Sm medel/stafett

115

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng