Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen 2023 — till fjälls?

Ledare  2022-06-29 07:54
Vi hörde att 2023 har fått byta områden, så vi har försökt undersöka lite mer om vad som väntas på O-Ringen 2023. Jag blev själv förvånad att det inte verkar bli något kalfjällsorienterande för de som springer kortast och upp till ca 10% löpande på kalfjäll för de absolut längsta banorna.

Förutom arrangörens marknadsföring https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/etapper.html vår familj är intresserad av lite mer verkliga upplevelser från terrängtypen som väntas. Det finns ju inte så många tidigare kartor/tävlingar och jämföra med men Vålådalen har jag sprungit i ett antal gånger, men den skogen är inte jättekul utanför fjället. Vi skulle vilja ha mer objektiv info innan vi bestämmer oss för nästa års sommarinvestering.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Sopan 2023-03-12 15:03 #295
"Buss och/eller tåg kommer att trafikera från våra satellitparkeringar och du som deltagare behöver ha en biljett som köps i vår bokningsportal. Mer information om hur du köper din biljett kommer inom kort."
https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/transport-till-etapperna.html
Motionären 2023-03-11 10:20 #294
Hörde av en klubbkamrat att det kommer vara obligatorisk bussning som kostar ett par hundra kronor extra, men hittar ingen information om det utan bara en nyhet gällande bussning från Björnen. https://oringen.se/nyheter/nyheter/2023-02-20-varfor-ingen-buss-fran-bjornen.html

Vet någon var det står skrivet om extra kostnader och busshållplatser på O-ringens sida?
Fundering 2023-03-08 19:52 #293
https://www.expressen.se/nyheter/nya-kravet-kop-liftkort-aven-om-du-inte-aker/

Vissa klubbar har väl också fått betala för liftkort i sommar?
Orkaloggain 2023-03-03 21:02 #292

Svar till inlägg av g, 2023-03-03 15:49:

Var kan man förenkla och kanske främst förbilliga? Kartor måste kunna ritas billigare. Fram för nya effektiva metoder. Stämplingssystem är för komplicerade och dyra. Toa kostar rejält nu - dags för OF att köpa in bajamajor? Eller "mega-OF" men helst att bolaget köper in från fabrik till hela Sverige, det är ju monopol på bajamajor. Att lägga banor är jobbigt - men finns det så stor potential?
g 2023-03-03 15:49 #291

Svar till inlägg av madcap, 2023-03-03 08:59:

Intäkterna är inte helt obetydliga på tex ett SM med flera hundra anmälda och höga anmälningsavgifter. Kostnaderna och arbetsinsatsen har däremot gått upp ganska rejält på senare år när kraven ökat hela tiden utan att något har plockats bort. Tex sprint kräver också andra insatser av arrangören men lockar kanske inte heller lika många deltagare.

Är det kanske dags för en förenkling?
1982 2023-03-03 15:11 #290

Svar till inlägg av madcap, 2023-03-03 08:59:

Kostnaderna för SOFT och dess dotterbolag i form av löner, förmåner och bilar är betydande. Att belasta mindre evenemang med dessa kostnader är inte realistiskt när ekonomin inte är stabil. Att dessutom ta fokus från den vinstbringande O-ringen är en dum idé. Hur soft-styrelsen tänkt när de kommit fram till detta övergår mitt förstånd.

Ps. Att detta är ”enda vägen” låter som Soft-retorik a la ny distriksindelningen.
madcap 2023-03-03 08:59 #289

Svar till inlägg av Orkaloggain, 2023-03-02 13:18:

Om det nu är "noll pengar i värdearrangemangen" är det väl bra att SOFT (genom sitt bolag i det här fallet) tar ett större ansvar för dessa arrangemang, eller vad tycker du? Det är väl bättre än att klubbar arrangerar själva med risk för förlust?

Alternativet är väl att låta bli att arrangera dessa arrangemang. Nu vet jag inte vilka tävlingar du syftar på, men jag skulle tycka det var tråkigt om det inte blev några SM, Swedish League, världscuper och internationella mästerskap i Sverige. Med få eller inga sökande till flera av nämnda arrangemang (SOFT söker ju fortfarande arrangörer till tävlingar som borde vara spikade redan) så ser jag det som en klok väg framåt att ändra upplägget. Om vägen med ett bolag är rätt eller inte kan så klart diskuteras, men något behöver ändras och jag tror att bolaget är rätt väg att gå.

Om upplägget blir likt det som används för O-Ringen så är klubbarna som utför arbetet med ett arrangemang del av fordringsägarna vid en eventuell konkurs i bolaget, så det är knappast de som får betala kvarvarande skulder.
Orkaloggain 2023-03-02 13:18 #288

Svar till inlägg av ml, 2023-03-02 12:23:

Allvarligt - ska SOFT leka affär får de banne mig visa en trovärdig beräkning! Finns ju noll pengar i värdearrangemangen, bara de allra duktigaste sponsorklubbarna och megaarrangemangen finns det betydande vinster att roffa åt sig av.

Kan klubbar och OF bli skyldiga att betala om detta bolag konkar? Vad händer då?
ml 2023-03-02 12:23 #287

Svar till inlägg av Olof, 2023-03-02 11:12:

Vad jag har hört så var det tillskott och att det kommer inte bli något nytt evenemangsbolag utan det är O-ringen AB som byter namn till Svensk Orientering AB och blir huvudansvarig för alla stora arrangemang.
Olof 2023-03-02 11:12 #286

Svar till inlägg av ml, 2023-03-02 07:58:

Nja, det stämmer väl inte riktigt? Det är väl SOFTs "licensavgift" från O-Ringen på 1,5 mnkr som SOFT avstår ifrån och som skulle gå till nya evenemangsbolaget? Dock lär de pengarna ätas upp av de minskade intäkterna i Åre vilket gör att evenemangsbolaget får en tuffare start...
1981 2023-03-02 10:14 #285

Svar till inlägg av ml, 2023-03-02 07:58:

Har bolaget fått ägartillskott? Vilket år var det och varför?
ml 2023-03-02 07:58 #284

Svar till inlägg av Moster, 2023-03-01 20:22:

Det var inte så länge sedan SOFT fick göra en ägartillskott på 1,5 Mkr. Tror inte överskottet från Uppsala täcker så himla långt.
Moster 2023-03-01 20:22 #283

Svar till inlägg av Fundering , 2023-02-28 21:50:

Det är ju därför O-ringen AB finns, för att kunna ta ett dåligt år och kompensera med ett bra. Annars blir det ju O-ringen i Uppsala varje år.
Tjommen 2023-03-01 15:32 #282

Svar till inlägg av Tjommen, 2023-03-01 06:38:

Sedan skulle jag tipsa många "typ" stockholmare om att ta nattåget till Åre. Nattåget från Göteborg är inställt däremot.
Tjommen 2023-03-01 06:38 #281

Svar till inlägg av Arrangören3, 2023-02-27 22:26:

Åre är ju skidort, så det finns gott om stugor att bo i. I Duved också. Ställ husvagnen hemma!
Talangen 2023-03-01 00:08 #280

Svar till inlägg av Fundering , 2023-02-28 21:50:

Bolaget O-ringens nästa drag: ”Pga för få anmälda och ökade kostnader för bussning, dusch, logi, omvärldsläge, post-pandemi, Putins invasion av Ukraina, ja allting du kan komma på yada yada yada så ställs årets O-ringen in. Pga. våra kommersiella allmänna villkor som vi inte ens förstår eller bryr oss om så kommer vi såklart behålla alla anmälda deltagares inbetalda avgifter.”
Fundering 2023-02-28 21:50 #279

Svar till inlägg av fb, 2023-02-28 08:19:

Någon som hört om hur många anmälda O-ringen behöver för att gå plus/minus noll?
fb 2023-02-28 08:19 #278

Svar till inlägg av Ant anmälda? , 2023-02-27 18:49:

Det var 7000 anmälda för två veckor sedan
madcap 2023-02-28 07:49 #277

Svar till inlägg av TG, 2023-02-27 22:45:

Det blir nog en fin camping, välklippt gräs och så =)
TG 2023-02-27 22:45 #276

Svar till inlägg av Arrangören3, 2023-02-27 22:26:

På golfbanan?
Arrangören3 2023-02-27 22:26 #275
Det är lätt att se lösningar när man sitter hemma vid skärmen! :)

https://kartor.gokartor.se/#14/7032491.0000/390953.6001 Här kan man göra en camping?
Ant anmälda? 2023-02-27 18:49 #274
Kunde man se en sammanställning om hur många som är anmälda?
Oj 2023-02-22 07:59 #273

Svar till inlägg av ToreH60, 2023-02-21 13:20:

Tycker den där är så absurd att den blir rolig.

Skistar och stugägarna är säkert väldigt intresserade av att ha en massa vildcampande orienterare på deras parkeringsplatser. Vad kan gå fel liksom då förutom att de som hyr stugorna inte har någonstans att parkera, att de som hyr stugorna kanske inte vill ha ny grannar på parkering och det lilla problemet med att vildcamping ofta resulterar i en del soppor av olika typer i området.

(förstår väl inte heller helt vad du tänker på då jag tvivlar på att du vet hur det ser ut i åre med tanke på parkeringar och åkrar.)
Jan 2023-02-21 14:56 #272

Svar till inlägg av ToreH60 , 2023-02-21 13:07:

Du skriver 10 bussar. Du har nog ingen aning om hur många bussar som behövdes i Uppsala 2022. Där var det ganska nära mellan c-ort/satellitparkeringen.
Ytor 2023-02-21 14:09 #271

Svar till inlägg av ToreH60, 2023-02-21 13:38:

Problemet med din tanke är att det inte finns så många alternaitv till stora parkeringar överhuvudtaget i Åre med omnejd. Det är väldigt trångt helt enkelt och ytterst få vägar att spela med, i praktiken bara E14.
ToreH60 2023-02-21 13:38 #270
Och...När man lägger satellit-parkeringarna på en åker nära etapperna kan man göra satellit-parkeringarna dubbelt så stora och mot en rimlig peng, 100kr/dag och husvagn/husbil/bil upplåta dom som tillfälliga campingplatser utan service.
Då nedbringar man trafiken på vägarna till minst hälften.
Låt oss till satellit-parkeringen för att campa dagen före och åka dagen efter både sprider man ut och trafiken på vägarna.

Problemet som fortfarande återstår att lösa är dusch, avlopp, kanske fylla på vatten.
Man kan bygga en central sanitets-station där det finns tillgång till vatten och möjlighet till avlopp.
ToreH60 2023-02-21 13:20 #269
Och träffa avtal med Ski-star, eller vem det nu är som är ägare av stugbyarna, om att ifall vi inte får hyra stugorna så borde vi som kompensation få vildcampa på stugornas parkeringsrutor. Det enda problem som återstår är dusch, vatten och avlopp. Jag tror husvagnar inte har gråvattentank och sällan dusch? Husbilar har allt som behövs för vildcamping. Dusch, gråvattentank, toa, gasol och ofast även solceller för el.

Vi orienterare har är ju vana vid c-ort på en åker.
Får vi bara tillstånd kan vi göra som vanligt.
ToreH60 2023-02-21 13:07 #268
Man kan kraftigt minska buss-kostnaden om man istället för att lägga satellit-parkeringarna nära boenden lägger dom så nära etapperna som möjligt. Nackdelen blir mycket trafik på vägarna till satellit-parkeringarna, som blir på åkrar. Hoppas det inte regnar, men man kan ha många av och påfarter på åkrarna, vilket man ändå behöver.
Fördelen blir att kanske bara 20% så många bussar behövs när man kortar bussarna resa maximalt.
Jag tror den dyra buss-kostnaden beror på att om man ska ha 50 bussar till Åre får man ta alla lediga bussar inom 50 mils avstånd vilket ger dyr resa till och från O-ringen för bussarna. Om man kan minska antalet bussar till 10 bussar som bara körs 2-10km från närmast möjliga satellit-parkering, så går det att få tag i 10 bussar 25 mils avstånd vilket även minskar bussarnas diesel-kostnad för resan till och från O-ringen.
Bye bye till Åre 2023-02-20 23:43 #267
Nu tror jag att O-Ringen är påväg att dala och om inget oförutsett händer kommer O-Ringen inte finnas kvar som värdens största orienteringsäventyr om 5år, Tråkigt enligt mig. Sviker man deltagare så ordentligt som nu har jag svårt att se att man kommer tillbaka kommande år. 2020 ”lånade” otroligt många orienterare ut pengar till oringen för att man trodde och ville att tävlingen skulle leva vidare. Men nu när bolaget gör så grova förändringar till just dom som tidigare lånade ut pengar ser jag inget annat än att det är bye bye Oringen.
KU 2023-02-20 22:56 #266

Svar till inlägg av Talangen, 2023-02-20 21:12:

Nonsens! Vem försöker ni lura? Om detta viste eller anade ingen på O-Ringen AB inget (!!) den 1 November förra året. Utan ca 6 månader innan arrangemanget slår någon sig ner och räknar. Vilket skämt! Och 10 Mkr. Är det >100 % felräknat mot budgeten som bolaget gjorde klar inför 2023??? För bolaget hade väl en budget inför året? Tydligen en som med en omsättning på ca 30 (?) Mkr kan ha en post som är fel med 10 Mkr. Löjligt inkompetent….
Oj 2023-02-20 22:31 #265

Svar till inlägg av Talangen, 2023-02-20 21:12:

Låter som en antingen väldigt stor felräkning eller väldigt sen upptäckt av stora ändrade vilkor. 1 november 2022 och 10 millioner i ökade priser ...
När inga försäkringar eller garantier längre gäller 2023-02-20 21:24 #264
Det man lärt sig efter debaclet med pandemin och nu Åre är att i fortsättningen anmäla sig så sent som möjligt.
Talangen 2023-02-20 21:12 #263
https://oringen.se/nyheter/nyheter/2023-02-20-varfor-ingen-buss-fran-bjornen.html

Hela tråden med bussning borttaget och ersatt av en nyhet som beklagar alla ändringar som bolaget O-ringen behövt göra. Ändringar som kommer påverka många deltagare och boende tidsmässigt och potentiellt ekonomiskt. ”Kraftiga åtgärder” som medför att NI kära kunder och deltagare får ändra era planer. ”Pacta sunt servanda” är inget som O-ringen bryr sig om.

Nåväl, hur mycket kan man lite på att det som står idag kring planerad bussning håller? Kommer etappbussarna flyttas igen?
Principsak 2023-02-15 08:15 #262
Att man blir less för min del handlar inte om att det kostar en viss summa, utan är principen att man måste betala extra för att ens ta sig till etappen. Det måste erbjudas andra alternativ än buss, ok om man får gå 4-5 kl från bilparkering. Men det är inte sjyst att bli påtvingad en avgift som dessutom logistiskt är helt värdelös och omständigt.
Surfer 2023-02-14 21:50 #261

Svar till inlägg av Volare, 2023-02-14 20:55:

Bussupphandlingen i min kommun är ett ännu större skämt. Rör sig om enormt mycket mer pengar. Det är bara att gilla läget!
correre 2023-02-14 21:24 #260
Är det så illa då? Är det inte bara så att de avtal man tecknat har blivit mycket dyrare. Jag vet inte, men bussbolagen måste väl rimligen skriva in fördyringar i avtal som ligger långt fram i tiden.
Jisses 2023-02-14 21:23 #259

Svar till inlägg av Volare, 2023-02-14 20:55:

Är det dessa proffs som ska ta över våra OF?
Volare 2023-02-14 20:55 #258

Svar till inlägg av correre, 2023-02-14 16:55:

Det är ju inte bara att det blivit dyrare utan att O-Ringen AB gått ut med en inbjudan och öppnat anmälan och sedan väsentligt ändrat villkoren vilket är mycket oproffsigt. När det gäller så här stora arrangemang kan man inte börja leta bussar ett halvår innan utan sådana avtal måste vara på plats innan man öppnar anmälan.
correre 2023-02-14 16:55 #257

Svar till inlägg av Volare, 2023-02-14 11:06:

Kan hålla med om att det är dåligt kommunicerat, men själva grundproblemet, att allt har blivit väldigt mycket dyrare, hade nog inte ideella arrangörer kunnat rå på heller. Så att hacka på arrnagemangsbolaget för det blir inget bra. Hade O-ringen körts med ideella krafter hade man nog ställt in som läget är nu. Ingen vill jobba ihjäl sig för att kanske inte få ut en spänn till verksamheten i slutändan.
matteus 2023-02-14 16:52 #256

Svar till inlägg av ., 2023-02-14 15:56:

Gotland är ju en välkänd turistfälla med höga priser även där.
Dock inte så kuperat som uppe i Åre och säkert bättre väder.
1 2 3 4 5 6 7

Senast kommenterat

Måndag 20/3

21:48

TV-rättigheter

18

 

Söndag 19/3

18:56

-Arrangemangsreklam-

879

 

15:29

Granbarkborren

19

 

Lördag 18/3
Fredag 17/3

09:47

Silly Season 2023

286

 

Torsdag 16/3
Onsdag 15/3
Tisdag 14/3
Söndag 12/3
Fredag 10/3
Torsdag 9/3
Onsdag 8/3

21:55

O-ringen 2020

1378

 

Måndag 6/3

05:56

Tiomila 2023

46

 

Söndag 5/3
Onsdag 22/2

09:08

Normaltid året runt

300

 

Tisdag 21/2
Fredag 10/2

08:22

Jobb för orienterare

212

 

Onsdag 8/2
Tisdag 7/2
Måndag 6/2

12:08

SM Ultra 23

28

 

Söndag 5/2

11:14

riksläger 2023

2

 

Fredag 3/2

08:03

Flytt tiomila

224

 

Torsdag 26/1
Onsdag 25/1
Måndag 23/1
Söndag 22/1
Torsdag 19/1

11:05

VM 2027

52

 

Onsdag 18/1

17:12

orienteringsmärken

12

 

Tisdag 17/1
Lördag 7/1

10:59

Eventor nere igen...

799

 

Lördag 31/12
Fredag 30/12

23:02

Dusch på TC

146

 

Tisdag 27/12

18:45

OL-nostalgi på SVT

8

 

14:36

25-manna 2022

455

 

Måndag 26/12

23:01

Oringen Stockholm 2027

198

 

Onsdag 21/12
Tisdag 20/12

10:14

EMIT -team

10

 

Måndag 19/12
Lördag 17/12
Torsdag 15/12

22:16

Värva Juniorer

15

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng