Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen 2023 — till fjälls?

Ledare  2022-06-29 07:54
Vi hörde att 2023 har fått byta områden, så vi har försökt undersöka lite mer om vad som väntas på O-Ringen 2023. Jag blev själv förvånad att det inte verkar bli något kalfjällsorienterande för de som springer kortast och upp till ca 10% löpande på kalfjäll för de absolut längsta banorna.

Förutom arrangörens marknadsföring https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/etapper.html vår familj är intresserad av lite mer verkliga upplevelser från terrängtypen som väntas. Det finns ju inte så många tidigare kartor/tävlingar och jämföra med men Vålådalen har jag sprungit i ett antal gånger, men den skogen är inte jättekul utanför fjället. Vi skulle vilja ha mer objektiv info innan vi bestämmer oss för nästa års sommarinvestering.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Osoftare 2023-11-24 22:10 #857

Svar till inlägg av aj, aj, 2023-11-24 18:25:

Va? SOFT är nog inte nedläggningshotat. Orienterare.nu fortsätter väl så länge som Z och HP m fl orkar.
aj, aj 2023-11-24 18:25 #856

Svar till inlägg av Osoftare, 2023-11-24 18:11:

Nedläggningshotade då
Osoftare 2023-11-24 18:11 #855

Svar till inlägg av Japp, 2023-11-24 17:28:

Hehe. Knappast väl… Är väl t ex folk från orienterare.nu/Alternativet som jobbar just på SOFT.
Japp 2023-11-24 17:28 #854

Svar till inlägg av Varg, 2023-11-24 10:38:

Orienterare.se är ett äckligt skoskav för SOFT.
Länken fungerar ej 2023-11-24 15:51 #853

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 23:40:

?
Hålller med 2023-11-24 15:49 #852

Svar till inlägg av Mitt namn, 2023-11-24 08:30:

Vet andra, ej föranmälda. i vår klubb som tänkt åka ut flera dagar avstod vissa dagar avstod - vissa dagar inte pga biljettkostnaden utan på att tidsåtgång att åka ut kombinerat med långa gångvägar avskräckte både till buss i Åre och även från buss/tåg vid arena.
Varg 2023-11-24 10:38 #851
Svårt att tro att ett inlägg på orienterare.nu efter första etapperna gjorde att 5-6000 valde att "planka". Larvigt att ta upp det, men det är ju bekvämt att skylla på andra.
Surfer 2023-11-24 10:26 #850
Under om antalet bussar var dimensionerade för reenärer som skulle betalat 2 miljoner SEK till och att dessa resenärer åkte på annat sätt till trävlingen eller att de gratisåkte för 2 miljoner?
Är gratisåkning accepterat för bussning genereltt om det går att lura biljettkontrollanten? Fel enligt mig!
Oj 2023-11-24 10:20 #849

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 23:55:

Oj, råkade svara dig av misstag. Var andra som diskuterade vad som faktiskt stod i dokumentet. Jag håller inte med i din tolkning heller.
öh.. 2023-11-24 08:42 #848

Svar till inlägg av öh.., 2023-11-24 08:42:

1,5- 2 miljoner under budget...
öh.. 2023-11-24 08:42 #847
Om försäljningen av bussbiljetter är 1-1,5 miljon under budget och man inte kontrollerar bussbiljetterna får man skylla sig själva. Mtp att det inte fanns parkeringsmöjlighet vid etapperna och man måste räknat med att några få bodde på gång/cykelavstånd vissa etapper så är enda möjligheten till lägre intäkter som inte beror på att folk lät bli att betala att många skjutsades till etapperna. Exempelvis som någon skriver att medföljare lät bli att åka ut till etappen för att slippa betala busskortet, så då körde man helt enkelt dit familjen på morgonen och åkte tillbaka och hämtade när de sprungit klart. Är det någon som hört talas om att folk gjorde det?

För att för tydlighets skull så kostade ju bussningen lika mycket även om man parkerade på fel ställe ifht var man bodde.
Mitt namn 2023-11-24 08:30 #846
Kan det vara så att de räknade med betydligt fler medföljande/"publik" på tävlingarna? I mitt sällskap var vi tre av fem som sprang tävlingarna. De andra två var med till Åre men bara ute på tävlingarna en dag. Egentligen hade de tänkt följa med tre eller fyra dagar men pga busskaoset valde de att stanna hemma. De köpte bara biljett till den dagen de åkte ut.
Här kan jag tänka mig att O-ringen tappade en del intäkter.
Jag har svårt att tro att folk åkte buss men struntade i att köpa biljett i någon större utsträckning.
?????? 2023-11-23 23:55 #845

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 23:40:

Det har jag ju läst och relaterat till tidigare, så är väl ingen mening att upprepa eller försöka tolka mer.
Oj 2023-11-23 23:40 #844

Svar till inlägg av ???????, 2023-11-23 20:00:

Dokumentet finns här:
https://orienteringse.sharepoint.com/sites/SOFT-Externt/Delade%20dokument/Forms/AllItems.aspx?ga=1&id=%2Fsites%2FSOFT%2DExternt%2FDelade%20dokument%2FHemsidan%2FOm%20SOFT%2FOrdf%C3%B6randekonferenser%2F2023&viewid=2e3c3186%2Dc5d1%2D4ffe%2Dbbf0%2Dd60b74934f33

Angående bussningen så står det:
"Bussintäkter – Efter att ha analyserat var alla skulle bo för att göra en optimal planering, visade det sig att orienterare är kreativa och valde egna vägar. Detta resulterade i fler utmaningar än vad som var planerat om man följde anvisningarna.
Intäkterna minskade med 1 500 000 – 2 000 000 kr eftersom orienterare inte köpte busskort.
Det främjades till och med att inte köpa busskort eftersom det ändå inte kontrollerades på
hemsidan orinterare.nu"

Man kan väl tolka det där på lite olika sätt. Det första tror jag är deras förklaring på kaoset framför allt första dagen.

Den sista delen är väl inte helt tydlig, köpta man inte busskort för att man tog bilen eller cyklade eller för att man inte ville betala. Eftersom de tar upp kommentaren om orienterare.nu så tror de väl att i alla fall en del inte betalade. Min tolkning är att de anser att folk inte köpte busskort trots att de tog buss.

Tycker det är både konstigt och onödigt att ta upp vad som stod på orienterare.nu. Ingen visste om de skulle börja kontrollera biljetter och alla som var där märkte att man inte kontrollerade biljetter.

Man kan ju undra vad som gick fel med priset på bussningen. Att priset ökade med 100% trots att det är en rejäl ökning som knappast helt kan bero på ökade kostnader är kanske förståeligt . Att nobina sent för få sig att det behövs 54% fler bussar tycker jag är rätt anmärkningsvärt.
Fundering 2023-11-23 22:41 #843
Finns det någon uppgift om hur många bussbiljetter som såldes?
?????? 2023-11-23 20:11 #842

Svar till inlägg av Talangen, 2023-11-23 19:56:

De skyller inte på Orienterare. Nu. Läs så förstår du.
??????? 2023-11-23 20:00 #841

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 19:56:

Men det viktiga är väl om folk var nöjda eller inte? Det är det alla orienterare jag känner brukar prata om…. Ekonomin kan jag inte säga så mycket om och är väl mest intressant om det drabbar framtida o-ringen eller något?
Talangen 2023-11-23 19:56 #840

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2023-11-23 15:10:

Wow, det är faktiskt anmärkningsvärt om det stämmer (vilket det uppenbarligen gör) att man delvis "skyller" på orienterare.nu. Snacka om oproffsigt uppträdande av en arrangör/företag att skriva av sig på det sättet om Sveriges största "fria" orienteringsforum. Tänk på vad ni skriver här nästa gång! Storebror övervakar dig!
Oj 2023-11-23 19:56 #839

Svar till inlägg av ???????, 2023-11-23 19:38:

Och jag skrev som sagt om konceptet som det framstod kanske 6 månader innan tävlingen.

Vad som hade hänt om inte pandemin kommet i vägen vet vi inte.

Nu pratade vi väl om ekonomien i första hand och inte om folk varit nöjda eller inte. Jag tror nog de flesta var sån någorlunda nöjda men det kan knappast varit ett speciellt bra O-ringen, knappt folk i o-ringen staden, strul med bussning etc.

Vad som var de stora problemen var väl rätt uppenbart om man var där. Det allra mesta som inte fungerade helt bra och som medförde en dålig ekonomi var ju saker på en hög nivå som O-ringen AB borde varit ansvarliga för. Själva tävlingarna fungerade ju bra. Det som inte gjorde det var svindyr bussning, logistiken vid bussningen, dyrt och utspritt boende, dåligt internet på arenan, dålig skyltning, dåliga logistik kartor. Mycket blev också bättre andra dagen för en arena så det var mer organisatoriskt än brist på folk.

Är inte så väldigt enkelt att få till bussning på smala vägar, satellitparkeringen som är utspridd på väldigt många områden som i Undersåker.
??????? 2023-11-23 19:38 #838

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 19:23:

Men DET var konceptet. Sen ställde mycket till det. Covid, uppskjutning, inflation, leta nya områden, nya kartor, etc. Till Åre Björnen hade bussning varit lättare också plus att många skulle bo där., Det stora problemet var nog, enligt vad jag hört från lokala orienterare inblandade, att det var så få lokala klubbar som som kunde medverka i projektet. Sen har jag faktiskt hört få som varit missnöjda med arrangemanget.
Oj 2023-11-23 19:23 #837

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 19:09:

Ok, trodde det var uppenbart att jag menade hur konceptet visade sig bli ett halvår-år innan.

Självklart hade det blivit annorlunda med etapper i Björnen och ett mer samarbetsvilligt skistar men är inte övertygad om att det heller hade blivit succé. Finns så få parkeringsplatser i området att bussning hade varit nödvändigt då också och det kostar pengar.
?????? 2023-11-23 19:09 #836

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:57:

”Konceptet” var ju två etapper i Åre Björnen… skulle blivit helt annorlunda med Björnen. Plus att sen kom covid emellan och ändrade spelplanerna.
Oj 2023-11-23 18:57 #835

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 18:39:

???????????????
?????? 2023-11-23 18:39 #834

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:33:

Men då missade du väl något med ”konceptet” som var från när det bestämdes?
?????? 2023-11-23 18:39 #833

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:33:

Men då missade du väl något med ”konceptet” som var från när det bestämdes?
Oj 2023-11-23 18:33 #832

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 18:25:

Långa resor till etapperna, få parkeringar, dyr bussning, smala vägar, verkade inte vara speciellt bra kontakter med Skistar som är gigantiska i området.

Andra saker som inte direkt har med genomförandet och ekonomin att göra men som kan ha medfört färre deltagare, dyrt och utspritt boende.

Men vi får väl se hur det gick ekonomiskt om vi får reda på det någon gång. Var väl inte speciellt mycket av strulet som direkt kostade arrangören pengar tror jag. Det hade väl inte heller gått bättre logistiskt om det kommit 5-10 tusen fler orienterare.
?????? 2023-11-23 18:25 #831

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 17:28:

Varför skulle inte Åre-konceptet kunnat fungera bra?
Oj 2023-11-23 17:28 #830
Man förstod väl innan Åre att konceptet inte skulle fungera speciellt bra, varken praktiskt eller ekonomiskt. När man sen också ofta inte får till rätt enkel logistisk som köer och fållor till bussar, detaljerade kartor och skyltning till parkeringar så blev det som det blev.

En del bra och en del mindre bra och antagligen dåligt ekonomi. Orienterings klubbarna tror jag gjorde ett väldigt bra jobb.
asdf 2023-11-23 15:35 #829
Men med tanke på de problem som fanns inom kommunikation, logistik och oringen fest så får de fan skylla sig själva. O-ringen AB får ta ansvar. Gör bra O-ringen så kommer ekonomin finnas, så länge man inte fortsätter tokhöja avgifterna, då kommer folk få nog.

Löjligt att kasta skit på detta forum som är en av de enda platserna där orienterare anonymt kan kommunicera fritt.
Zerbembasqwibo 2023-11-23 15:10 #828
Hur stort anspråk gör O-ringen/Eventor AB på OL Alternativet?
Oj 2023-11-23 15:00 #827
Kan väl vara en blandning av:

Dåligt estimat på hur många som skulle åka buss
Folk som droppade bussen när de kunde
Folk som inte köpte biljett

Tycker det är dumt att de aldrig kontrollerade att folk hade biljett men antar att det inte är helt lätt att få till en bra, enkel och laglig procedur när folk inte har biljett.

Tycker att talet verkar väldigt högt. Hade trott att de flesta köpte biljett i förväg och att de flesta faktiskt köpte.

Tycker också att arrangören, i första hand O-ringen AB, kunde ta lite mer ansvar när saker inte fungerade. Verkar mest vara orienterarnas fel enligt dem trots att logistiken och information inte alltid var så väldigt bra.
Fundering 2023-11-23 14:41 #826

Svar till inlägg av TF, 2023-11-23 11:28:

Hur många busskort hade de räknat med? Tex etapp 2 (utifrån Winsplits) var det 8715 st potentiala bussresenärer. 1675 st av dessa sprang öppen bana 3,5 km eller längre och kan mycket väl varit några 16 år och yngre bland dessa.
?????? 2023-11-23 14:27 #825

Svar till inlägg av TF, 2023-11-23 13:22:

Fast där glider du väl lite när det gäller vad de skriver... Det står ju att orienterare är påhittiga och valde egna vägar... och att det var därför såldes det färre busskort än som de räknat med enligt sin planering. Så ingen skugga över deltagarna där väl? Sen en rad om att "Det främjades t o m att inte köpa busskort eftersom det ändå inte kontrollerades på hemsidan orienterare.nu". (Nu blev det ju lite roligt syftningsfel, för det var väl inte på orienterare.nu som busskorten skulle kontrolleras...)
TF 2023-11-23 13:22 #824

Svar till inlägg av Busskö, 2023-11-23 11:53:

Jag är enig i att siffrorna är svåra att tro på, hänvisar bara till vad presentationsunderlaget säger.
4 Punkter 2023-11-23 12:00 #823

Svar till inlägg av Busskö, 2023-11-23 11:53:

Skulle tro att folk vildparkerade eller bytte resväg/sätt efter ngn dags kaos. Dessutom gick inte bussarna helt fulla för att de hade så dåligt system att räkna när man gick på så det måste vara jättesvårt att beräkna hur många som åkt. De vet bara hur många biljetter de sålt.
Busskö 2023-11-23 11:53 #822

Svar till inlägg av TF, 2023-11-23 11:28:

Den siffran har jag svårt att tro på, att 5-6000 personer åkte buss men "plankade". De allra flesta köpte ju säkert busskorten innan tävlingarna började och man visste att det var kaos.
Hört på stan 2023-11-23 11:38 #821

Svar till inlägg av Milli Jon, 2023-11-06 15:47:

Kan det varit minus fem miljoner?
TF 2023-11-23 11:28 #820
Har tagit del av det bildunderlag som heter ”Exit Åre” från ordförandekonferensen. I många stycken en skrift som beskriver hur synd det är om arrangörerna som har så dumma samarbetspartners.
Dock står det på sista bilden att intäkterna för busskort minskade mellan 1500000-2000000 kr för att orienterare inte köpte busskort. Det borde innebära att de sålde mellan 5-6000 färre busskort än de räknade med.
Naturligtvis skylls det på deltagarna och orienterare.nu som främjade att man inte köpte eftersom korten inte kontrollerades.
Jag känner mig så lurad som köpte en tjänst som inte fungerade (bussning) och dessutom anses skyldig för att det inte fungerade!
Det kanske är så att deltagarna tycker att tävlingsregler ska gälla? (Obligatorisk bussning ska ingå i anmälningsavgiften)
Det kanske vore klädsamt att O-ringen erkände att bussningen var ett misslyckande från deras sida och inte hela tiden skylla på deltagarna?
Milli Jon 2023-11-06 15:47 #819
Hörde en siffra på stort minus.
Återigen 2023-11-06 13:30 #818
Spännande det här med att hålla på siffrorna! Sista fakturan ännu ej betald? Vi vill se det ekonomiska resultatet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 21

Senast kommenterat

Onsdag 29/11
Tisdag 28/11
Måndag 27/11

12:14

-Arrangemangsreklam-

944

 

Söndag 26/11

19:15

Silly Season 2024

77

 

09:50

10-mila från 2024

816

 

Fredag 24/11

16:32

Landslaget 2024

206

 

Torsdag 23/11
Tisdag 21/11
Söndag 19/11

18:57

Eventor nere igen...

828

 

16:10

Soft-gala

2

 

Fredag 17/11
Torsdag 16/11
Onsdag 15/11

15:35

Dansk satsning

23

 

Måndag 13/11
Söndag 12/11

22:18

Landslag 2024

40

 

Fredag 10/11
Onsdag 8/11

22:21

Sverigelistan

281

 

Måndag 6/11

22:46

Jukola / Venla - 2024

25

 

Söndag 5/11
Fredag 3/11

18:35

6e Etappen 2022!

46

 

Tisdag 31/10
Måndag 30/10
Torsdag 26/10

14:05

Svinpesten är här

184

 

Tisdag 24/10
Måndag 23/10

12:51

Livelox feedback

248

 

Torsdag 19/10

09:27

25manna 2023

348

 

Måndag 16/10

10:21

Suunto-kompass

6

 

Fredag 13/10

18:47

Stafettligan

122

 

Torsdag 12/10
Onsdag 11/10

21:27

Skandal

72

 

Måndag 9/10

18:19

EOC

83

 

17:27

Ryssar i Sverige

105

 

15:51

Jobb för orienterare

226

 

Fredag 6/10

09:37

Svårtippat 25-manna

85

 

Torsdag 5/10

21:09

Sverigelistan 2020

669

 

Tisdag 3/10

18:35

O-ringen prispengar

3

 

Torsdag 28/9

10:31

Touch-free

52

 

Måndag 25/9

23:35

Kartbidrag

1

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng