Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

mmm 2026-06-25 13:34 #25165

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 08:00:

Du missade igen, läste inte mitt inlägg 25154.
Sortera 2026-06-25 10:59 #25164

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 10:54:

Vad är din poäng?
Frågan 2026-06-25 10:54 #25163

Svar till inlägg av Provokatör, 2026-06-25 09:24:

Har har du kanske en poäng, men just i detta fall har jag 100% torrt på fötterna.
Det är upp till varje tävlingsorganisatör att fritt välja skala. Ordalydelsen är BÖR i tävlingsreglerna, inte SKA.

Tiveden har således tyckt att det passar bäst med 1:5000 för detta event.
Skyller man på SOFT eller beslutet kring 1:5000 har man inte fattat nånting i detta fall.
Provokatör 2026-06-25 09:24 #25162

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-25 08:00:

Smått lustigt att signaturen som konstant verkar irra runt långt utanför kartkanten försöker göra någon poäng på att andra inte har full koll. Veva mindre diskutera mera.
Frågan 2026-06-25 08:00 #25161

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 22:08:

Har du ens bemödat dig LÄSA vad som faktiskt är ändrat.
Du kanske är gammal, men nån rutin har du inte. Du bommar FRISKT här.
Frågan 2026-06-25 07:56 #25160

Svar till inlägg av Soft , 2026-06-24 22:29:

Absolut inte. Processen är otroligt inkluderande och faktiskt i många stycken FÖR inkluderande. En ändring av den här sorten (notera att det alltså inte är krav på 5000) går oftast från klubbmedlem, via klubb, via OF till förbundsmöte till beslut. Vartannat år!
Soft 2026-06-24 22:29 #25159

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 21:57:

Inte insatt i diskussionen här. Men om det är något som är ett skämt så är det softs beslutsprocess. De gör lite vad de själva vill och inte vad majoriteten vill
mmm 2026-06-24 22:08 #25158

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 21:57:

Joodå, du får leta ett tag efter nån med mera rutin i många orienteringssammanhang. Därför ser jag också när det sker tokighete. Inte första gången…
Frågan 2026-06-24 21:57 #25157

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 18:57:

Har du ens nån form av grundläggande koll på hur beslutsprocessen ser ut? Tydligen inte!!
Blindstyret 2026-06-24 19:20 #25156

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 18:57:

Snart också en sport för ickenärsynta.
mmm 2026-06-24 18:57 #25155

Svar till inlägg av Frågan, 2026-06-24 16:33:

Det är snarare en minoritet som har föreslagit det, vänta bara tills tokskalan dyker upp på allvar.
Det blir antingen A3-kartor eller konstiga banor inklämda på A4.
mmm 2026-06-24 18:12 #25154

Svar till inlägg av Surfer, 2026-06-24 08:27:

Det är väl egentligen bara för 80-klasser och äldre som 5000 ska finnas och det är bara BÖR finnas, alltså inget krav. Lämpligt skulle vara att de tävlande får välja skala vid anmälan.
Frågan 2026-06-24 16:33 #25153

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-24 10:33:

Det är ENBART orienterare som har bestämt detta.
Din åsikt är i minoritet - därför införs ändringarna.
Kval 2026-06-24 10:42 #25152

Svar till inlägg av Resultat?, 2026-06-24 10:39:

Om det är något kval så är det isåfall imorgon
Resultat? 2026-06-24 10:39 #25151

Svar till inlägg av jj, 2026-06-23 22:05:

Är det någon som vet hur man kan se resultat från KO sprint-SM (mer än på TV...). Ingen länk på arrangemangets sida - och inga spår i Obasen liveresultat.

Kvalet borde väl vara avklarat nu? Helt menlöst för damerna, men ngn herre borde riskera att slås ut
mmm 2026-06-24 10:33 #25150

Svar till inlägg av Surfer, 2026-06-24 08:27:

Ok, då är det dags att sluta tävla, får väl ta lite direktbanor, om inte de också ska förstöras.
Trist att inte orienterare får bestämma .
mmm 2026-06-24 10:31 #25149

Svar till inlägg av Mitt ISOM, 2026-06-23 23:52:

Svårt att avläsa strukturen i terrängen, svårt att se vägval mm
Zerbembasqwibo 2026-06-24 09:05 #25148
Hoppas gubbs o gumms i 80+ har med sig luppen på tredje etappen i Grövelsjön om det där kallas detaljerat... :O
Natt DM 2026-06-24 08:28 #25147

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-23 18:22:

När vi arrangerade natt-DM i år fick banläggaren en rejäl utskällning för att inte ha tillhandahållit 1:5000 i H80. Ej detaljrik terräng...
Surfer 2026-06-24 08:27 #25146

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-23 18:22:

Tävlingreglerna har ändrats så from nästa år ska alla HD75 och äldre springa på 5000 del. Får införas redan nu om arrangören får till det. Som banläggare så blir det ännu ett kartutsnitt att hålla koll på...
zyx 2026-06-24 00:47 #25145
Mitt ISOM 2026-06-23 23:52 #25144

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-23 18:22:

Vad? Varför är det dåligt?

Man får väl gissa att kartan är sönderritad på en helt ny banbrytande nivå! :)
jj 2026-06-23 22:05 #25143

Svar till inlägg av Mindre kul, 2026-06-23 08:57:

Framför allt är tidpunkten kass mitt i sommaren. Orientering på SM-veckan har aldrig varit någon supersuccé. Sprint ska gå i maj eller början av juni.
oj 2026-06-23 20:00 #25142

Svar till inlägg av mmm, 2026-06-23 18:22:

Perfekt för mig!
mmm 2026-06-23 18:22 #25141
Tiveden har intressanta tävlingar i mitten juli. Synd bara att de tar bort intresset att delta genom att erbjuda ” idiotskalan” 5000-del för äldreklasserna.
Mindre kul 2026-06-23 08:57 #25140

Svar till inlägg av SM-veckan, 2026-06-23 08:09:

att det inte verkar funka med SM iorientering som veckodagstävling. 18 anmälda i D21 ger knappast ett värdigt SM. Själva tävlimgsformen blir dessutom extremt urvattnad. Förra årets kval, kvart, semi och final blir i år knappt fulla semifinaler och final..
Jag är tveksam till att närvaron på SM-veckan väger upp de minst sagt tunna startfälten
SM-veckan 2026-06-23 08:09 #25139
Jag var i Karlstad i helgen. Kul att se Karro Ohlsson lite överallt som affischnamn för SM-veckan. Knockout på torsdag och sprintstafett på fredag. Sänds åtminstone i SVT Play.
hahahahaha 2026-06-19 11:56 #25138

Svar till inlägg av Nyhet? , 2026-06-18 21:20:

Lite snack och mycket verkstad!
TG 2026-06-18 22:47 #25137

Svar till inlägg av Nyhet? , 2026-06-18 21:20:

Har man ingen info klubben som gillar att skriva kan det bli så.
Alternativt skrivs bara info på slutna Facebook-grupper etc
Tailorshill 2026-06-18 22:15 #25136
Ingen nyhet att de vann, alla hade förväntat sig det så inget nyhetsvärde längre:-)
Instämmer 2026-06-18 22:05 #25135

Svar till inlägg av Nyhet? , 2026-06-18 21:20:

Hittar inget om varken 10mila eller Jukola/Venla.
Nyhet? 2026-06-18 21:20 #25134
Ändå lite förvånande att det inte är mer aktivitet på Tunas hemsida

https://storatuna.nu/
TG 2026-06-17 21:49 #25133

Svar till inlägg av SN, 2026-06-17 11:26:

Betyder inte "OTROLIGT låg omfattning" att det är ovanligt?
SN 2026-06-17 11:26 #25132

Svar till inlägg av Navigator , 2026-06-16 16:49:

Är det inte precis tvärtom? Finns väl ingen annan sport där VM-medaljörer lägger ner massvis av ideella timmar i samma utsträckning (tex banläggare/kontrollant till SM förra året)?
Frågan 2026-06-16 20:43 #25131

Svar till inlägg av Navigator , 2026-06-16 16:49:

Det existerar i OTROLIGT låg omfattning även i alla de idrotter du nämnde! Det är ett fåtal som går och skaffar dem tränarlicens som krävs - de som gör det har ofta inget annat i livet att falla tillbaka på, alternativt har det så bra att de kan ägna sig åt det och inte behöver annan sysselsättning

Orienterare på elitnivå har inget annat val (förutom kanske 10st i världen totalt) än att knega, många är ju högutbildade och går dit. Men det finns några exempel på personer som på olika nivåer ”ger tillbaka”, så mycket de har tid till eller om det blir deras försörjning.
Navigator 2026-06-16 16:49 #25130
Bra analys Jacob W. Lite Off Topic men kanske delvis orsak till generellt tapp: Inom OL, är det inte så att en försvinnande liten andel elitlöpare och landslagslöpare engagerar sig som ledare eller banläggare/kartritare jämfört med andra sporter? Lysande undantag finns, självklart. Men - jämfört med fotboll, hockey eller annan lagsport, handboll eller varför inte Längdskidor. Jag ser och hör inte många av de yttersta elitarna, som rimligen kan mycket om sporten, engagera sig som Ungdomsledare, Tävlingsledare, Kartritare (eller revideringar bara). OBS undantag finns. Min tes är dock att många inom den karriären fortsätter tävla själv eller överger sporten
TG 2026-06-12 19:25 #25129

Svar till inlägg av Hjälp tack, 2026-06-11 16:52:

Deg måste vara en Äppel-grej. Det funkar utan problem på en Samsung.
Jakob Wedman 2026-06-12 10:05 #25128

Svar till inlägg av SM, 2026-06-12 08:45:

OK, då lägger jag in IK Stern i Skatås med :)
SM 2026-06-12 08:45 #25127

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-06-11 15:22:

Det var verkligen inte så du skulle tolka det Jacob - att ikoner hamnar på varandra i vissa zoomnivåer är ofrånkoppligt när klubbadresserna ligger nära varandra i verkligheten.

Tycker nog att det var bättre som innan när dem låg på sin "riktiga" adress ;-)
Hjälp tack 2026-06-11 17:28 #25126

Svar till inlägg av Jakob Wedman, 2026-06-11 17:14:

Tack! Löste det genom att logga in i Google Maps i Safari och välja att ta bort från vyn där.
Inget emot markörerna, bra analys, men blev för mycket i min karta :-)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 629
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng