Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Kartnormen 2017 är här ...

Hallonpaj  2017-04-04 19:30
http://orienteering.org/wp-content/uploads/2010/12/ISOM-2017.pdf

Hur kunde de lägga till ett orienteringskarttecken med gul botten och gröna prickar. Men vi fick karttecknet klippa!

Positionen vi trots allt har hamnat i :)) Samtidigt som halva Sveriges kartritarkår ska gå i ålderspension.

Nu får ni svära, för det gör jag redan över det här!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

nybörjare 2017-05-19 13:23 #299

Svar till inlägg av Halvnybörjare, 2017-05-19 13:20:

Vad är skillnaden på ett elljuspår och ett motionspår med gatubelysning (eller kanske vad är det sista)?
Halvnybörjare 2017-05-19 13:20 #298

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-19 13:11:

En sak till om elljusspåret. Hur ska vi förklara för utländska löpare som kommer hit vad ett elljusspår är, på vilket sätt det skiljer sig mot motionsspåret med gatubelysning som troligen finns i samma område som elljusspåret och varför det är ritat annorlunda i Sverige än i övriga världen?
gubbe 2017-05-19 13:19 #297

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-19 13:11:

För elitorienterare är hjälpkurvor mycket viktiga, elljusslingor, nej. Ska kartorna ritas för eliten eller motionär? Eliten förstås, är min uppfattning.

Men uppförstorade kartor för motionären tycker jag är en bra lösning.

Numera är det ganska enkelt att plocka bort diverse kartsymboler vid tryckning. Men jag tror många motionärer och äldre som ändå kan orientera skulle protestera mot sådana kartor.
Halvnybörjare 2017-05-19 13:17 #296

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-19 13:11:

"Tycker man ramlat ner på en konstig nivå på detaljer på kartor och det börjar likna gubbar som diskuterar jazz.".

Många av gubbarna är antagligen yrkeskartritare, klubbritare, kartkontrollanter och annat så det är nog inte så konstigt.
Halvnybörjare 2017-05-19 13:16 #295

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-19 13:11:

"över elljuspåret som är helt uppenbart".

Grejen är att det inte är så uppenbart längre. För dig kanske, men inte för oss andra och framför allt inte för nybörjare. "Varför är motionsspåret med lampor gult på kartan när inte spåret bredvid med lampor är det?"
Nisse 2017-05-19 13:11 #294

Svar till inlägg av Surfer, 2017-05-18 22:58:

Jag tycker bara det är intressant att man kan vara så upptagen kring detaljer om hjälpkurvor som de flesta människor inte ens ser och jag som tävlar generaliserar bort, medan man hoppar över elljuspåret som är helt uppenbart.
Tycker man ramlat ner på en konstig nivå på detaljer på kartor och det börjar likna gubbar som diskuterar jazz.
PS 2017-05-19 09:57 #293

Svar till inlägg av Surfer, 2017-05-18 22:58:

10 år är ingenting i vissas värld ...
Surfer 2017-05-18 22:58 #292

Svar till inlägg av PS, 2017-05-18 22:49:

Det har väl varit borta i 10 år,så konstigt att det diskuteras nu.
Viktigare är infon om nya normen på softs sida.
Bra skrivet tycker jag
PS 2017-05-18 22:49 #291
Hur är det förresten med det där asfalterade rullskidsspåret i Sälen? Har det elljus? Hur ska man i så fall redovisa det? Hur ska man redovisa belysta cykelbanor? Elljusspåret är helt enkelt ett skittecken som ställer till problem i vissa fall och aldrig saknas av den som aldrig sett det.
PS 2017-05-18 22:45 #290

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-18 17:54:

Hur tycker du att man ska rita elljusspåren när de går över öppen mark? Om de nödvändigtvis måste redovisas så måste de väl synas där också.
j 2017-05-18 21:58 #289

Svar till inlägg av insider, 2017-05-17 17:07:

Ja, det är nog en av anledningarna varför det inte är lika enkelt att redovisa elljusspår nu för tiden. Förr var det ju oftast såna där klassiska elljusspår med hängande ledningar med lampor på. Lätta att se var man än korsade det. Nu är det ofta vanliga gatlysen som dessutom kan stå rätt glest. Inte alls lika lätt att uppmärksamma. Och som du skriver så bör man ju då i konsekvensens namn redovisa även annat som är belyst. Nej, elljusspår är nog bra att man inte märker ut längre.
nybörjare 2017-05-18 19:32 #288

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-18 17:54:

De som tror att gult runt en stig betyder elljuspår kanske får ett problem när de kommer till tex falun och tror att det är många mil med elljuspår i området.

Så väldigt svårt är det väl inte att förstå en karta där inte elljuspåren är med med eget tecken. Att ha med dem är väl mest en fördel på natten om ljusen är på men det är nog inte så många icke orienterare som orienterar på natten.
Nisse 2017-05-18 17:54 #287

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 17:09:

Jag har aldrig hört att någon har fått problem att förstå gult på elljuspår. Har du det?
Det känns som man uppfinner problem för att ta bort elljuspår från kartorna. Jag inbillar mig att kartorna blir mindre användbara för icke orienterare utan elljuspår. Det kanske inte spelar någon roll.
! 2017-05-17 22:15 #285

Svar till inlägg av DrP , 2017-05-17 14:32:

Det finns inget i normen som säger att branten måste ritas exakt över höjdkurvan. A cliff should interply with the contour lines. Det betyder att branten ska samspela med höjdkurvan. Det gör den om den ligger omedelbart bredvid kurvan.
nybörjare 2017-05-17 18:53 #284

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 17:09:

Nja, rätt många elljuspår är väl så pass breda att det inte blir väldigt fel med gul bakgrund eftersom det är ett smalt öppet område.

Tycker väl att elljuspår/skidspår ritas med lite olika varianter, bred stig, mindre stig eller drivningsväg och med eller utan gul bakgrund. Ibland är det också svarta prickar för att visa beståndsgräns.

Jag tycker väl inte heller att de olika tecknen används väldigt konsekvent och vad som är mest rätt beror ju också på hur själva spåret ser ut.

Spesiellt fel med gul backgrund tycker jag dock inte att det normalt är men om man ritar på det sättet generellt så går det ju inte att se skillnad på elljuspår och andra liknande spår och vägar i naturen.
PS 2017-05-17 17:09 #283
Om man nu tycker att elljusspåret är så viktigt att märka ut för några nybörjare på träning så märk i alla fall inte ut det med någon av de ordinarie kartfärgerna. Bland det första orienterare ska lära sig är att gult betyder öppet. Att då plötsligt lägga en gul linje i botten på elljusspåret är bara förvirrande. Om ni ändå ska frångå normen så kan ni ju använda vilken färg ni vill.
insider 2017-05-17 17:07 #282
Med "gula" elljusspår måste man i konsekvens namn också gulmarkera belysta gångvägar. Kanske också belysta vägar. Eller hur?
Nisse 2017-05-17 17:02 #281

Svar till inlägg av Alle, 2017-05-17 16:54:

Sen är det ju inte så svårt att ta bort eller lägga till elljuspåret på den superviktiga tävlngen där 40+ eliten skall mötas heller. Så det spelar egentligen ingen roll vad som står i normen.
Nisse 2017-05-17 16:57 #280

Svar till inlägg av Alle, 2017-05-17 16:54:

Men i sverige är det ju mörkt på kvällarna nästan halva året, så när man har träningar så kan det ju det liite viktigare att veta var elljuspåret går än att hjälpkurvan är för liten.
Alle 2017-05-17 16:54 #279

Svar till inlägg av Nisse, 2017-05-17 16:44:

Problemet med detta är ju att elljusen inte alltid är tända. Om en karta ska vara generell är det ju bäst att inte ha de med de skulle jag säga, dessutom släcks elljusspår ofta på tävlingar.

Men visst har man en natt tävling med många ungdomar och bestämmer sig att ha ljuset tänt så att det ska kunna utnyttjas kan det kanske finnas tillåtelse att tillfälligt lägga till det på kartan.
Nisse 2017-05-17 16:53 #278

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 16:01:

Förövrig är det mesta som diskuteras petitesser för de flesta. Jag tror inte många bryr sig om det är hjälpkurvor, breda kurvor, smala kurvor. Har man orienterat länge så hittar man hursomhelst.
Elljuspår släpstigar osv är däremot bra för de som är nya i sporten och jag tycker att det är viktigare än en liten klick med fanatiker.
Nisse 2017-05-17 16:44 #277

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 16:01:

På nattorientering, speciellt ungdomsbanor är det bra med elljuspår. Det syns ganska bra med lysen.
Egentligen alltid bra för barn att veta var elljuspåret är någonstans när de lär sig orientera.
Alla som använder kartor är inte superduktiga OL-tekniker.
LS 2017-05-17 16:42 #276

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 16:01:

Att redovisa elljusspår med speciellt tecken misstänker jag är en kvarleva från tiden då orienteringsklubbarna anlade egna elljusspår runt klubbstugan och man ville visa hur duktiga man var. På den tiden luktade spåren dessutom blöt sågspån/bark, en frän lukt som kändes lång väg. Och, som PS skriver, ska belysta cykelvägar/vägar också markeras?
insider 2017-05-17 16:20 #275
Bortsett från allt annat tycker jag formkurva, som PS föreslår, är ett mycket bättre namn än hjälpkurva. Varför inte introducera den beteckningen i den svenska översättningen? Om man nu måste ha en sådan. I så fall undrar jag varför.
PS 2017-05-17 16:01 #274
Kartnormen är väl godkänd av IOF:s styrelse vilken jag utgår från är demokratiskt utsedd.

Vad beträffar elljusspår så förstår jag inte vad som är så unikt med dem så att de bör redovisas på annat sätt än vanlig stig. Vad är det som ska redovisas? Är det bara belysta slingor med ledningar mellan stolparna som ska redovisas? Varför i så fall? Inte ens mindre kraftledningar utmed stigar och vägar ska ju redovisas enligt normen.
Norman 2017-05-17 15:52 #273

Svar till inlägg av Vinkelstedt, 2017-05-17 15:18:

På vilket sätt motarbetar de bra kartor? Genom att utifrån remissvar från runt om i världen få till en kartnorm som ger likvärdiga läsbara kartor överallt och sedan jobba för en efterlevnad av denna kartnorm?

Svenska kartgruppen utses väl av den demokratiskt utsedda förbundsstyrelsen? Gissar att internationella kartgruppen på samma sätt utses av den demokratiskt utsedda internationella förbundsstyrelsen.
Zerbembasqwibo 2017-05-17 15:49 #272

Svar till inlägg av Vinkelstedt, 2017-05-17 15:18:

Det vore klädsamt att dessa av dig ej namngivna personer uttrycker dessa åsikter så att ditt argument ges styrka.
Zerbembasqwibo 2017-05-17 15:48 #271

Svar till inlägg av Vinkelstedt , 2017-05-17 15:20:

Tack. Då kan vi fortsätta med själva sakfrågan!

Normen föreskriver vissa karttecken, och någonstans drar man en gräns för hur många specialtecken som ska finnas. I ditt exempel stämmer det att det inte finns ett unikt tecken dedikerat för "träd som ligger ner". Argumenten till varför det inte finns står inte i normen, men kan vara
1) de ligger förmodligen inte alltid kvar speciellt länge
2) det finns ett tecken "markvegetation" som skulle kunna användas om området är nog stort, även om det inte är 100% korrekt (en generalisering)
2) det finns tre karttecken för nedsatt löphastighet på grund av vegetation om området är nog stort som skulle kunna användas, även om det inte är 100% korrekt (en generalisering)

Visst kan man även välja att ha med "vindfälle" likväl som en "sten" och kanske är det mer relevant då stenar sällen är löphindrade i meningen att det inte tar mer än nån enstaka sekund att runda, vilket ett vindfälle kan vara.

Elljusspåret ritas med stigar av olika storlekar eller i vissa fall med gula stråk. Det du saknar är att markera själva elledningen? Ja, det är en fullt vettig synpunkt! Nu har dock den inte tagits med, och vad argumenten till det var har jag nog nästan glömt.

Sen är du ute efter hur det är organiserat. Det funkar väl så att "vi" röstar fram en styrelse i SOFT, och sen... ja, hur går det till? Jag kan det ej utantill, men säkert nån annan här. Får väl se om någon orkar skriva det.

Sen kan vi ha synpunkter på om det är bra eller inte, och om någon anser det vara dåligt är väl det typ lobbyarbete för att ändra det, eller att motionera om ändring, som gäller.

Dock tycker jag att du måste vara försiktig med att påstå att något är logiskt eller inte. På vad sätt är det logiskt att en höjd markeras med brun färg? Varför är skogen vit? Asfalt ljusbrun? Hus svarta?

Mycket har att göra med vad vi är vana, och en del kan väl sägas vara logiskt om man kopplar föremålets verkliga färg med den som används på kartan. Men att ett elljusspår ska vara ett ljusgult streck med svarta streck på, hur logiskt är det egentligen?
Vinkelstedt 2017-05-17 15:20 #270

Svar till inlägg av Vinkelstedt, 2017-05-17 15:18:

Kartritarelit skulle det vara.
Vinkelstedt 2017-05-17 15:18 #269

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-17 15:07:

Ordvalet var kanske obalanserat, men jag blir så upprörd när man från både IOF och Soft enligt min mening motarbetar bra och logiska kartor. Jag reagerar också på att dom som bestämmer verkar ha utsett sig själva, för vad jag vet så är dom inte demokratiskt valda, så därför anser jag att dom inte har någon legitimitet och därför på fullaste allvar uppmanar jag till bojkott av fler dumma regler och jag vet att jag har sveriges kartritare lite och många orienterare som stödjer mej.
Vinkelstedt 2017-05-17 15:18 #268

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-17 15:07:

Ordvalet var kanske obalanserat, men jag blir så upprörd när man från både IOF och Soft enligt min mening motarbetar bra och logiska kartor. Jag reagerar också på att dom som bestämmer verkar ha utsett sig själva, för vad jag vet så är dom inte demokratiskt valda, så därför anser jag att dom inte har någon legitimitet och därför på fullaste allvar uppmanar jag till bojkott av fler dumma regler och jag vet att jag har sveriges kartritare lite och många orienterare som stödjer mej.
Zerbembasqwibo 2017-05-17 15:07 #267

Svar till inlägg av vinkelstedt, 2017-05-17 10:24:

Jag ville först abuseanmäla ditt inlägg eftersom du gör påhopp på person, men så klart ska du få en chans att välja bättre ord. Varsågod!
DrP 2017-05-17 14:32 #266

Svar till inlägg av !, 2017-05-17 14:16:

Jag kallar det fult, onödigt och förvirrande att göra som du säger. Myrans lösning är ett skolboksexempel på snygg lösning.
! 2017-05-17 14:16 #265

Svar till inlägg av Myran, 2017-05-17 11:12:

Rita inte branten mitt på kurvan. Lägg den bredvid. Jag kallar inte det för fusk.
Felix 2017-05-17 14:10 #264
Är själv nybörjare på ritning och min fråga är enbart delvis kopplad till tråden men kör på ändå. Något som jag tycker är svårt är placering av branter. Som jag tolkat det kan branter över 1m redovisas och dessa måste ligga på en höjdkurva. Samtidigt är ekvidistansen 2,5m och detta är ju mellan två höjdkurvor. Har jag missuppfattat något eller har ni några andra tankar på hur detta görs på bästa sätt?
Myran 2017-05-17 11:12 #263
Stödkurvor stödjer jag om man får "fuska" lite. Kolla K13 i exemplet, ett kontrollföremål som ligger på stödkurvan.
Det måste finnas lösningar som är tillåtna när en ex-vis en brant "drunknar i den feta linjen.

http://kartor.ikuven.se/doma/show_map.php?user=mattis&map=1578
PS 2017-05-17 10:57 #262

Svar till inlägg av Komplement, 2017-05-17 10:54:

Ja, det är ett specialfall av 3.
Komplement 2017-05-17 10:54 #261

Svar till inlägg av PS, 2017-05-17 10:30:

...

4. Stödkurvor finns på alla andra kartor runt om i världen så det känns ju lite korkat om vi i Sverige ska veta bäst och köra eget race.
PS 2017-05-17 10:30 #260

Svar till inlägg av j, 2017-05-17 09:46:

Jag sammanfattar det hela med att om man bortser från större delen av landet så är Sverige ganska flackt.

När jag började orientera så var det i princip inga kartor jag sprang på som hade stödkurvor och när de sedan kom tillbaka så tyckte jag faktiskt först att de var mest i vägen. Anledningarna var nog främst:
1. Jag sprang mycket i områden där de inte gjorde så stor nytta.
2. Jag var i den åldern då man är extremt konservativ och tycker att allt bör vara som man är van vid utan att fundera så mycket över för- och nackdelar.

Efter ett tag svängde jag och blev positiv till dem av följande anledningar.

1. Man har faktiskt stor nytta av dem i många fall.
2. När man vant sig vid dem så är de inget problem.
3. Det ligger ett stort värde i att kartor ser lika ut överallt. I synnerhet som frivillighet sannolikt skulle medföra att dessa kurvor skulle saknas på många kartor där de är till nytta.
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Senast kommenterat

Söndag 21/1

21:40

Silly Season 2018

637

 

Lördag 20/1
Fredag 19/1

14:12

10-mila 2018

294

 

Torsdag 18/1
Onsdag 17/1

20:52

Jukola 2018

5

 

Tisdag 16/1

11:28

Jobb för orienterare

80

 

Måndag 15/1

20:23

Bästa pannlampan

9

 

Lördag 13/1
Fredag 12/1
Torsdag 11/1
Onsdag 10/1

14:05

Kartutskrift träning

12

 

Måndag 8/1

11:03

Garmin Connect

6

 

Lördag 6/1
Torsdag 4/1
Söndag 31/12

20:37

Orienteringslåtar

38

 

Lördag 30/12
Fredag 29/12
Onsdag 27/12

10:55

Flyga med pannlampa

8

 

Måndag 25/12

21:25

Trög puls

55

 

Lördag 23/12
Tisdag 19/12
Måndag 18/12

11:09

10-mila 2022

8

 

Lördag 16/12
Fredag 15/12

13:01

astmamedicin

95

 

Torsdag 14/12
Onsdag 13/12
Söndag 10/12

16:13

Misstänkt doping

6

 

Onsdag 6/12

22:49

Eventor

16

 

Tisdag 5/12

11:13

-Arrangemangsreklam-

567

 

Måndag 4/12

17:52

Livelox till film

5

 

16:14

Kontrollbeskrivningar

33

 

Söndag 3/12
Lördag 2/12

18:39

Mountainbike-kartor

10

 

16:05

Sommarstuga

23

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng