Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Kartnormen 2017 är här ...

Hallonpaj  2017-04-04 19:30
http://orienteering.org/wp-content/uploads/2010/12/ISOM-2017.pdf

Hur kunde de lägga till ett orienteringskarttecken med gul botten och gröna prickar. Men vi fick karttecknet klippa!

Positionen vi trots allt har hamnat i :)) Samtidigt som halva Sveriges kartritarkår ska gå i ålderspension.

Nu får ni svära, för det gör jag redan över det här!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Christer Carlsson 2018-12-27 18:35 #1150

Svar till inlägg av OP, 2018-12-27 13:30:

Det är helt riktigt, samtliga sk kartjusteringssymboler är borta, då det är tänkt så att dessa läggs in med ordinarie symbol i själva kartan vid revidering.
OP 2018-12-27 13:30 #1149
Nu har jag påbörjat mitt första banläggningsprojekt med ISOM2017. Jag saknar symbolerna för att skapa nya ledstänger, finns detta inte längre kvar? "Snitslad del av banan" syns bara på de banor man aktivt lägger till den på, men jag vill skapa nya ledstänger som ska synas på alla tävlingskartor.
Christer Carlsson 2018-12-17 18:52 #1148

Svar till inlägg av IOF - dödgrävarne, 2018-12-16 19:59:

Samtliga justeringar som vi IOF har gjort i normen är efter massiv kritik från löpare och kartritare i vissa fall, tex bredden på branterna , grönprocenten och vissa minimimått, några mindre justeringar har vi beslutat pga rena felskrivningar eller inkonsekvenser i ISOM 2017.
Men inte tror jag att det tar någon länge tid att justera branterna, för det är bara dom man måste titta på, själv justerade jag en karta på ca 15km2 på tre timmar och då var det väldigt brantrikt.
Men en sak har jag lärt mej om IOF arbete, vad man än gör eller inte gör så är det alltid någon som blir förbannad...
Zerbembasqwibo 2018-12-16 21:31 #1147

Svar till inlägg av IOF - dödgrävarne, 2018-12-16 19:59:

Hade du inte skrivit den andra meningen hade det känts mer som att du var seriös. Jag skulle nog kunna säga några siffror på vad det kostar om jag skulle sätta mig och räkna lite på det.

Men den känsla jag har är att snart kommer vi ha kartritarbrist, så det är knappast för att skaffa sig MER (astråkigt) arbete som förslagen kommer...

För, nej jag förväntar mig inget bra svar, kan du säga vilken förändring som skulle vara den där lukrativa grejen som gör kartritarna så rika...?

Om det är NÅN som blir stenrik på detta, så är det kontrollanterna däremot!!! :D :D :D
PR 2018-12-16 21:00 #1146
Är det någon som har koll på hur läget ser ut för en uppdatering av sprintnormen?
Jepp 2018-12-16 20:01 #1145

Svar till inlägg av IOF - dödgrävarne, 2018-12-16 19:59:

Du kan väl göra det istället för att trolla i en massa gamla trådar.
IOF - dödgrävarne 2018-12-16 19:59 #1144
... har de någon gång gjort en kalkyl över kostnaden för alla ändringar som klubbarna får bära????
Men det är väl avlönade kartritare som kommer med alla tokidéer.
Zerbembasqwibo 2018-11-26 21:12 #1143
Hoppla, nu kommer en uppdatering inom kort! Och IOF tycker att ALLA projekt (så klart för IOF-arrangemang men SOFT kommer väl säga samma sak för svenska arrangemang) bör implementera ändringarna.

"These updates are approved and should be implemented for ongoing mapping projects using the ISOM 2017 standard."

https://orienteering.org/wp-content/uploads/2018/11/ISOM-2017-corrections-approved-2018-11.pdf

202 blir svårast då det blir tjockare igen...

202 Cliff
Change in line width of cliff to 0.25 mm as was used in
ISOM2000. Reason: Readability issues, many complaints.
Minimum length goes back 9m (0,6mm) Edges must be
rounded

401 blir tillåten att rita mindre än idag.

Mur och värn tillåts ritas kortare.

Maska ur färg bakom exv grön ring.

Ny symbol införs för trappa!
naryM 2018-10-18 22:03 #1142

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-18 21:39:

Logiskt kan vara tänjbart. Det som förvånar mig är att man utgår från att de färger vi har nu kan alla se optimalt. Det tvivlar jag starkt på.
Ex-vis färgblindhet i olika former.
Nu skrev jag inte att höjdkurvorna ska vara helsvarta, eller?
Tänker mig mera en grå färg som jag har laborerat en del med.
Det kommer kanske en litet jämförelseprov här så småningom eller kanske jag kan skicka en fil till dig direkt så får du en förhandstitt :-)
Zerbembasqwibo 2018-10-18 21:39 #1141

Svar till inlägg av naryM, 2018-10-12 23:43:

Ingen som nappade på denna tanke...?

Varför ska det vara logiskt? Logiskt ur ditt perspektiv? Det är väl logiskt med brunt ur nåt annat perspektiv: läsbarhet, ordning på färger, teknik för tryckning vid det tillfälle då man spikade bruna färgen.

Förr var ju backstrecken svarta. Det finns kartor med svarta höjdkurvor. Etc etc.
PS 2018-10-18 15:57 #1140

Svar till inlägg av Rapberry Pie, 2018-10-18 15:46:

Är du ett troll?
Rapberry Pie 2018-10-18 15:46 #1139
Jag tror de har tagit bort karttecknet sten (svart prick) i nya normen va? Samtidigt tror jag att en ny sprintkartnorm är på väg. Det har jag sett på Facebook i alla fall.
naryM 2018-10-12 23:43 #1138
Kan inte släppa en tanke som jag har funderat över över ett antal år som aktiv utövare i orientering. Vad är den logiska tanken med att höjdkurvor ska återges/illustreras med en brun färg?
En formation som höjer sig över havsnivå borde indikera att det är en berggrund som tränger sig på upp eller ner, beroende på vilken kontinentalplatta och påverkningszonerna vi ritar globala kartor i. En berggrund är sällan brun i verkligheten. Sandformationer i öknar och strömriktningar i kustnära områden kan ändra och förändra över tid med "löst material".
För mig känns det helt riktigt riktigt med svart färg 100% för berggrundsmaterial för objekt som ska återges med det materialet. Övriga svarta ska ifrågasättas utifrån den aspekten.
Vi har typ > 1000 färger att laborera med i PMS-återgivningen som är ofantligt mer illustrativ än dagens fyrfärgsspektrum. Naturligtvis har jag fler tankar om hur man kan återge en rättvisare bild av verkligheten i färger på ett naturmaterial i form av ett papper eller petroliumbaserad produkt att applicera färgerna på.
Zerbembasqwibo 2018-10-09 22:25 #1137

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 16:33:

Bra, men det är ett helsike att använda en norm som ändras löpande utan planerade utgivnings- och giltighetsdatum.
PS 2018-10-09 22:20 #1136
Borde det inte vara logiskt att ändra både bredden för liten brant och för indexkurva till exempelvis 0.23 mm i stället för 0.25. Anledning? Skillnaden mellan indexkurva och vanlig kurva är onödigt stor (0.25/0.14=1.79) medan skillnaden mellan stor och liten brant med denna återgång (0,35/0.25=1.4) blir så liten att det är svårt att se skillnaden. För just kurvorna är det ju dessutom lättare att se skillnaden eftersom man där ser dem intill varandra i de fall där de har någon betydelse. En lång brant kan ligga långt från närmaste annan brant och då är det av stor vikt att kunna avgöra om den är passerbar eller ej.
PS 2018-10-08 20:54 #1135

Svar till inlägg av PS, 2018-10-08 19:59:

När jag rekar brukar jag använda en punktsymbol för minimal brant som består av en vanlig linje utan rundlar som är exakt 0.6 mm lång. När jag har placerat den så konverterar jag den från punktsymbol till linjesymbol. Det var inga problem så länge jag använde raka linjeslut men i samband med ändringen till smalare linjer så gick jag över till runda slut. Det löste jag då genom att implementera brantsymbolen med 0.07 mm i båda de rutorna jag nämnde nedan. Det innebär att en 0.6 mm lång linje med tvära slut konverteras till en 0.66 mm lång linje inklusive rundlarna. Om vi nu ska tillbaka till 0.25 mm breda linjer (jag hade nog hellre sett tex 0.23 för att få större skillnad mot opasserbar brant) och minst 0.6 mm så är planen att ändra talen i dessa rutor till 0.12 mm så att 0.6 mm tvära konverteras till 0,61 mm med runda ändar. Innan jag vågar göra något så vill jag dock se en tydlig definition från IOF på vad som verkligen gäller.
En annan fördel med att implementera symbolerna på detta sätt är att linjeändarna verkligen hamnar där man klickar och inte en bit utanför. Observera att jag inte använder några andra symboler än de som finns med i IOF:s norm utan bara implementerar dem på ett lite annat sätt än man gjort i symboluppsättningen som följer med OCAD.
PS 2018-10-08 19:59 #1134
Dessutom beror det på hur man väljer att definiera symbolen. Om man i rutorna "Avstånd från början" och "Avstånd från slutet" sätter något annat än 0 så blir det helt andra mått för att få en linje som verkligen är 0.6 mm på kartan.
Christer Carlsson 2018-10-08 19:48 #1133
6,3 meter var det mått som både Soft och IOF kom fram till när det begav sig förra gången, så jag hoppas att vi kan låta bli att bråka om det nu.
Men glöm då 6,3, det intressanta är att den grafiska längden inte får vara kortare än 9m, sen hur det genereras bryr sig inte normen om.
OCADanvändare 2018-10-08 19:26 #1132

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 18:45:

Jag redigerar symbol 202.001 Brant (utan taggar). Klickar på knappen med frågetecken för Linjetyp. Det framgår klart att det är en hel radie som putar.
Christer Carlsson 2018-10-08 18:45 #1131

Svar till inlägg av PS, 2018-10-08 18:36:

I ocad är det inte en hel radie, som "putar" ut, 6,3 m är det om du mäter dig fram till 9m grafiskt i ocad
PS 2018-10-08 18:36 #1130

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 16:33:

Stämmer verkligen 6.3 meter och hur kommer man i så fall fram till det? Om minimimåttet 9 meter är mätt rundel till rundel (vilket i och för sig ger en brant som lätt tas för en sten) så borde det bli (9/15-0.25)*15=5.25 meter dvs ca 5.3 meter.
PS 2018-10-08 18:02 #1129

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 16:33:

Jag ser verkligen fram mot typ 50 timmars rekning för att åter göra kartorna läsbara efter den förändringen. INTE!!!!!!!!!!!
ngo 2018-10-08 17:26 #1128

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 16:33:

Bra!
Christer Carlsson 2018-10-08 16:33 #1127

Svar till inlägg av Christer Carlsson, 2018-10-08 16:33:

... kunna publicera snart......
Christer Carlsson 2018-10-08 16:33 #1126
Det här är viktigt på riktigt!
IOF Map Commission har en ganska lång lista på justeringar av ISOM 2017, som vi hoppas kunna publicera på riktigt, men eftersom jag vet att många sitter med jobbet att konvertera gamla kartbaser till ISOM 2017, så föregår jag denna lista med att tala om att den passerbara
branten får tillbaka sin gamla bredd 0,25mm och därmed också det gamla minimilängden på 9 meter (cca 6,3 om man mäter objektet i ocad), ända skillnaden är att den MÅSTE ha rundade linjeslut.
2018-08-29 17:20 #1125

Inlägget är raderat

2018-08-29 17:13 #1124

Inlägget är raderat

2018-08-29 15:26 #1123

Inlägget är raderat

H40 2018-08-29 13:42 #1122

Svar till inlägg av =???????, 2018-08-29 13:09:

Gör den inte det? Det är ju lättare att följa en väg en ingen väg. Man vet bättre var man är när man passerar den. Lätt att inte förstå kartan om några drivningsvägar inte är med.
=??????? 2018-08-29 13:09 #1121

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-08-29 11:13:

Om drivningsvägen har samma framkomlighet som omgivningen så kan den ju lika gärna utelämnas! Då fyller den informationen ingen värdefull nytta.
Dåliga banläggare 2018-08-29 13:04 #1120

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-08-29 11:13:

Vissa banläggare utnyttjar dessa imperfektioner i kartan. Det är vårt stora problem.
Zerbembasqwibo 2018-08-29 11:13 #1119

Svar till inlägg av =??????, 2018-08-29 06:26:

Det beror ju på hur drivningsvägen ser ut. Finns inget generellt svar.

Däremot är kanske frågan hur man hanterar ett grönstreckat pga gallring område där en "vit" drivningsväg går genom. Om man maskar vägen, blir det då bättre = samma som i vit skog, och är det lika dåligt som det grönstreckade om man inte maskar, eller ska man då också lägga på grönt? Dvs grönstreckat går ju normalt inte PÅ en stig eller väg, men gäller samma för drivningsväg? Borde ju vara. Och då borde en drivningsväg som är lika dålig som det omkringliggande grönrastrerade ha grön botten.
ISOM2017 2018-08-29 10:22 #1118

Svar till inlägg av =??????, 2018-08-29 06:26:

Gul drivningsväg -> förbättrad löphastighet
Grön drivningsväg -> försämrad löphastighet
Inte så dumt va?
=?????? 2018-08-29 06:26 #1117

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-08-27 20:26:

Förbättrar eller försämrar löpning på drivningsvägar löphastigheten i förhållande till det gallrade områdena runt dessa?
ngo 2018-08-28 22:24 #1116
Lantmäteriets gratistjänst KSO har nu kompletterats med historiska ortofoton. Intressant
PS 2018-08-27 21:56 #1115

Svar till inlägg av Avlånga flugskitar, 2018-08-27 20:15:

Jag tror inte att du har klart för dig konsekvensen av en sådan förändring. En rak brant på en lång sluttning är ju inga problem men så ser det ju oftast inte ut. I Sörmlandsterräng måste man ibland rita även helt opasserbara branter som passerbara eftersom det är för trångt. Det går ju förstås inte alltid att göra men om den extra vägen man behöver springa för att runda dem är försumbar så är det ofta den bästa lösningen. Om man skippar branter som är opasserbara eller näst intill opasserbara helt så kommer orienterare att undra om de kommit helt vilse.
H40 2018-08-27 20:38 #1114

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-08-27 20:26:

"Sen har jag fått för mig en förklaring till varför den blev så smal. Det hängde ihop med nån annan ändring, som i sent skede slopades, men detta förblev som det var."

En förklaring jag har sett är att det är för att göra det tydligare vad som är en passerbar och en oppaserbar brant och det var ju viktigt när man försökte förbjuda passage av den senare.

Men eftersom den nya branten inte finns med i någon av utkasten så verkar inte den versionen så trolig.
Zerbembasqwibo 2018-08-27 20:26 #1113

Svar till inlägg av Avlånga flugskitar, 2018-08-27 20:15:

Jag håller med., det är för tunt. Jag har på i princip alla tävlingar i år som gått på ISOM 2017-kartor missat branter nån gång, eller till o med misstagit en rad för en stig.

En quick fix är att använda taggar så snart man får plats, då syns de bra! Så klart kommer man i vissa områden inte rymmas, men då gäller det att förskjuta branten mot kurvan så den uppfattas bredare. Och då är cirkeln sluten: då hade det varit lika bra (bättre) att den var bredare från början.

Ska nån form av brant vara smalare ska den ha taggar, men det verkar onödigt med tre bredder...

Sen har jag fått för mig en förklaring till varför den blev så smal. Det hängde ihop med nån annan ändring, som i sent skede slopades, men detta förblev som det var.

I övrigt tycker jag normen funkar bra. Drivningsvägarnas färger är väl det som inte slagit igenom riktigt än månne.
Avlånga flugskitar 2018-08-27 20:15 #1112
Det nya tunna branttecknet är ju riktig skit!

Jag har två förslag på lösning som borde falla alla inblandade på läppen.

För falangen som vill att färre detaljer ritas in på kartan: Är branter så små att de ska ritas med nya tecknet så är de för små att tas med, alltså slopa helt!

För falangen som tycker att kartan blir plottrig med nya små tunna linjer: Syns ju ändå inte, Slopa helt!
Christer Carlsson 2018-08-24 08:32 #1111

Svar till inlägg av old, 2018-08-23 21:26:

Det var meningen att 404 med gröna prickar skulle få kombineras med 407 och 409, men eftersom jag hade provat det på en karta med ett förskräckligt resultat (det dödade kurvbilden fullständigt, så fick jag igenom att det inte skulle vara tillåtet.
Hur man ska redovisa ett sådant område finns det ingen patentlösning på tyvärr....

Senast kommenterat

Onsdag 1/5

22:59

10-mila från 2024

1761

 

22:01

-Arrangemangsreklam-

979

 

21:37

Sverigelistan

438

 

Tisdag 30/4

20:55

Fri minutstart

117

 

Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Onsdag 10/4
Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng