Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

... 2012-08-16 13:46 #4140

Svar till inlägg av Clint Eastwood, 2012-08-13 10:02:

Fast det ena verkar ju inte vara något DM om du nu trodde detta... Alla har ju inte Ultralång som DM och då antar jag att de ville ha en tävling bredvid för andra löpare. Sen att de arrangerar samtidigt som SM känns ju inte 100.
tänk nästa gång...
elsa 2012-08-15 15:33 #4139
I Norrbotten har man kört sprint och natt samma dag i flera års tid. Funkar hur bra som helst. Bättre för både arrangörer och deltagare
nemo 2012-08-13 14:04 #4138
Västergötland korar sina nattmästare i parkorientering.
Volt 2012-08-13 10:27 #4137

Svar till inlägg av steve, 2012-08-13 00:41:

Det är vanligt utomlands, att man kör två lopp på en dag vilket jag tycker funkar utmärkt, bara det är en sprint så orkar man.
Clint Eastwood 2012-08-13 10:02 #4136

Svar till inlägg av steve, 2012-08-13 00:41:

Blekinge kör medel och ultralång samma dag! ha, ha

...har ni hört den om skolådan ...

Per H 2012-08-13 09:20 #4135

Svar till inlägg av steve, 2012-08-13 00:41:

steve>> Det är väl en bra idé. Många vill kanske inte åka hur långt som helst för att bara springa en 12-minuters sprint. I Småland kan det bli upp mot 20 mil enkel resa i detta fallet.

Det är inget nytt, vet att Västerbotten har kört så och säkert andra distrikt också.
Bonden 2012-08-13 07:38 #4134

Svar till inlägg av steve, 2012-08-13 00:41:

Dom har väl tänkt att de ska vara som genrep/bra träning inför SM på distanserna helgen efter. Tror faktiskt det är smartare att köra de distanserna då istället för efter SM. Men lite konstigt att de är på samma dag ändå.
steve 2012-08-13 00:41 #4133
Småland kör sprint dm och natt dm samma dag nu på lördag. Hur tänkte man då?
amatörkartritare 2012-08-10 21:59 #4132

Svar till inlägg av PS, 2012-08-10 19:42:

Eftersom de av SOFT bearbetade mallarna är felaktiga bör de rättas eller tas bort från SOFT:s hemsida och OCAD:s installationsfil.
PS 2012-08-10 19:42 #4131

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-08 08:49:

Du har rätt i att den inte går att hämta på OCAD:s sidor. Det finns andra symbolmallar att hämta och jag tror att även den för orienteringskartor har funnits men verkar i så fall vara borttagen. Jag kör OCAD10 men förmodligen är det ingen skillnad på denna punkt utan det hänger nog på vilken mall man använder. Den mall jag menar är korrekt är den som heter "OL-karta IOF 15 000.ocd". Den du menar är antagligen "OL-karta SOFT 15 000.ocd" som är någon form av svensk bearbetning. De huvudsakliga skillnaderna (bortsett från buggarna som nu inte är så många längre) är väl några tillägg som är avsedda att förenkla ritning men om man vill ha några av dem så kan man ju utgå från standardmallen och importera dessa till en egen mall. En skillnad som berör hur de färdiga kartorna ser ut är att passerbara branter i den svenska bearbetningen ritas med rundade ändar vilket är tillåtet men inte tvingande enligt normen. Anledningen till att använda sådana ska vara att öka läsbarheten men det ställer jag mig lite frågande till och jag ska försöka förklara varför. Fördelen är nog främst om branten ligger på ett sätt så att höjdkurvan viker av direkt där branten slutar. Då kan det lätt bli ett lite taggigt utseende om man använder "vanliga" tvära ändar. Nackdelen då? Jo, majoriteten av alla passerbara branter man tar med på en karta är så korta (< 9 meter) att de måste överdrivas på kartan. Använder man då tvära ändar så är det ingen tvekan om att de ska ritas med en 0,6 mm lång linje. Använder man rundade ändar så blir det en tolkningsfråga som jag inte hört någon diskussion om. Den symbol som följer med den "svenska" symbolmallen är utformad på ett sådant sätt att den lägger på rundningen utanför de ändar som man markerar när man ritar ut strecket. Det innebär alltså att om man har en karta med den raka varianten av symbol och sedan automatiskt byter till denna "svenska" symbol så kommer branten att ta upp mer plats på kartan. En minimal brant kommer fortsätta att vara 0,6 mm om man mäter dem med OCAD:s mätverktyg men om man mäter ända ut i "rundlarna" så blir de så långa som 0,85 mm. Om den korrekta tolkningen är att det är så långa minimala branter ska vara med den "svenska" symbolen så kan jag hålla med om att man ökar läsbarheten under förutsättning att man följer alla andra regler. Å andra sidan måste man i så fall i många terrängtyper generalisera så hårt att kartan blir väldigt svår att förstå (ytterändarna på två efter varandra liggande branter hamnar på kartan på ett avstånd av motsvarande minst 27.75 meter om de inte ritas ihop som EN brant). Ett alternativ är att man ritar den minimala branten så att den är 0.6 mm inklusive rundlarna men då blir den så kort att det är svårt att skilja den från en sten på en 15000-del. Man skulle ju också kunna tänka sig något mellanting men personligen föredrar jag faktiskt de raka ändarna. Mycket snack men det är väl så när man funderar för mycket.

Gal1>> Nej, men jag har använt OCAD ganska mycket och förmodligen experimenterat mer än de allra flesta så något borde jag ju faktiskt ha lärt mig.
Löpare 2012-08-08 18:04 #4130
Är det någon som vet ifall segrartidern på lång sm ska vara samma som de har varit på Silva League?
Spåmannen 2012-08-08 10:46 #4129
Om vi nu slutar att rita kartorna åt norr för att istället lägga dem i ett rutnät kanske vi också ska ta nästa steg i utvecklingen (?) och överge kompassen till förmån för en GPS?
amatörkartritare 2012-08-08 08:49 #4128

Svar till inlägg av PS, 2012-08-07 16:52:

Jag hittar inte någon länk för nedladdning av 'OL-karta SOFT 15 000.ocd' på OCAD:s hemsida. Den fil som distribueras med OCAD11 innehåller fel. 518 Tunnel, större och 525 Genomgång i stängsel är markerade som orienterade mot norr. Filer för olika OCAD-versioner finns att ladda ner från SOFT:s hemsida, men de innehåller samma fel.
Gal1 2012-08-07 23:51 #4127

Svar till inlägg av PS, 2012-08-07 16:52:

Du verkar ju vara en riktig ocad kung! Credd!
PS 2012-08-07 16:52 #4126

Svar till inlägg av PS, 2012-08-07 16:43:

Det är värt att notera att dessa inställningar ofta är fel i gamla kartor eftersom de var fel i de symboluppsättningar som fanns att ladda ner förr men numera är de nog rätt vad jag vet. Det är många andra saker som ofta är fel i gamla kartor. Det gäller tex den punktsymbol som används för små sankmarker som ofta har fel avstånd mellan linjerna. Den är då ritad med 0.3 mm tomrum mellan linjerna i stället för 0.3 mm mellan linjernas centrum (dvs 0.2 mm tomrum). Tecknen för blockterräng är också större än normen anger på många kartor vilket är ett problem eftersom kravet på minst två tecken gör att de tar upp väldigt stor yta. Jag rekommenderar att man laddar ner nya uppsättningar av alla symboler från OCAD men man får nog räkna med att lägga ner en del jobb om man ska byta ut allt gammalt för om man byter rakt av så kan det nog i alla fall i blockterrängsfallet se ganska fel ut då skillnaden är ganska stor.
PS 2012-08-07 16:43 #4125

Svar till inlägg av hg, 2012-08-07 16:37:

Det ska de göra om man har gjort rätt inställningar för symbolerna. Det finns en ruta som ska bockas i eller inte beroende på vad det är för symbol.
PS 2012-08-07 16:42 #4124

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-07 14:26:

Det har jag redan skrivit flera gånger men du ser det ju uppenbarligen inte som några problem så då får du väl köra vidare på din linje. Det finns ju många arrangörer som struntar i alla möjliga av SOFT:s regler så om du inte upplever några problem så lär väl ingen annan bry sig heller. Att vrida kartan många gånger är nog förresten inte helt oproblematiskt. Om man vrider kartan ett antal grader och sedan lika många grader åt andra hållet så är man sannolikt inte tillbaka exakt i utgångsläget.
hg 2012-08-07 16:37 #4123

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-07 14:26:

Stämmer små gropar, källor m.m. då?
amatörkartritare 2012-08-07 14:26 #4122

Svar till inlägg av PS, 2012-08-06 22:54:

Vilka problem får man? Det är väl bara att vrida kartan så att den stmmer med de nya meridianerna som man skapat. Jag ser inga problem.
PS 2012-08-06 22:54 #4121

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-06 20:20:

Det där med helt automatiskt är en sanning med modifikation. Jag har nu experimenterat lite för att se mer exakt hur det fungerar och OCAD kan visserligen hantera att kartan ligger med viss vridning i förhållande till det valda koordinatsystemet men som du ser nedan så ändrar sig ju magnetiska norr i inte oväsentlig omfattning över tid. Om man då efter en tid måste ändra vridningen så får man exakt samma problem som om man vrider kartan inför tryckning. Det man vinner är att man får det lite enklare de första åren i kartans livscykel (som nog för övrigt är betydligt längre än 10 år med dagens metoder) men sedan vinner man ingenting jämfört med att rita kartan utan vridning och göra vridning inför tryckning. Den svenska hållningen är nog inte så dum ändå. Hur gick det förresten med det alldeles utmärkta svenska förslaget om violetta nordlinjer?
amatörkartritare 2012-08-06 20:20 #4120

Svar till inlägg av sladek, 2012-08-06 18:09:

Det är inte vad jag anser. Jag vet att OCAD klarar det helt automatiskt och utan problem.
sladek 2012-08-06 18:09 #4119

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-06 17:33:

jo jag vet att du anser det, men den bedömning som gjordes var att tydlighet och enkelhet var viktigare, ett enda misstag av någon brukare av en databas och knytningen till referenssystemet är bruten, den riken ville vi inte ta.
amatörkartritare 2012-08-06 17:33 #4118

Svar till inlägg av sladek, 2012-08-06 11:46:

Byggande av kartdatabaser och utbyte av kartdata påverkas inte av att kartan är roterad, bara den är i ett definierar referenssystem.
sladek 2012-08-06 11:46 #4117

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2012-08-04 22:25:

Det var jag som gjorde den senaste bearbetningen av den svenska kartnormen som utkom 2008.
Målsättningen med bearbetningen som jag gjorde var att helt och fult följa det engelska orginalet.
Den utgåva som fanns från 2003 hade givits ut med målsätningen att följa ISOM 2000, men någon genomarbetning av texten gjordes inte, så det fanns kvar många avvikelser som härrörde från tidigare utgåvor.
Jag gjorde översättningen så exakt som möjligt och det första utkastet var en ren översätning.
kartgruppen bestämde dock att vissa kompletterande uppgifter borde infogas i texten som hjälp för kartritaren, dessa tillkommande texter är med kursiv text.

Den enda avvikelsen som jag minns är just hanteringen av nordlinjerna. Denna avvikelse som tillkom vad jag vet i slutet på 80-talet, beslöt kartgruppen at behålla efter moget övervägande. Som jag minns så var argumenten bl.a
-En gammal överenskommelse mellan SOFT och vissa mydigheter om tillgång till våra kartor (enligt denna ök skall även kordinatuppgifter finnas i kartramen)
-Den magnetiska nordlinjen är inte konstant (under 2000-talet har den varierat med upp till 1 grad/år).
-Underlättande av byggande av kartdatabaser och utbyte av kartdata
Jag tog även upp frågan med Håvard Tveite (ordf IOF kartkommitte) och han hade stor förståelse för våra synpunkter, eftersom vi enligt honom förmodligen kommit längre än övriga länder i uppbyggnaden av stora kartdatabaser och användningen av GPS vid fältarbete.

Eftersom de svenska tävlingsreglerna inte är identiska med ISOM 2000, när det gäller symboler 7xx (dvs banpåtrycket), så beslutade kartgruppen att helt ta bort kapitlet 4.7 i den svenska utgåvan.

Sedan kartnormen kom ut 2008 har SOFT:s dåvarande kartansvarige beslutat om ytterligare avvikelser från IOF:s norm, så som tolkningen av drivningsvägar och bruk av grön linje för vidfällen.
PS 2012-08-06 11:39 #4116

Svar till inlägg av x-elit, 2012-08-06 10:14:

Risken finns nog att man på många platser kör med kartor orienterade i lokala system men inte bryr sig om att vrida nordlinjerna eftersom det inte märks så stor skillnad när man kommer längre söderut.
PS 2012-08-06 11:36 #4115

Svar till inlägg av PS, 2012-08-06 08:44:

... fast en av de största poängerna med att kartan ska vara riktad mot magnetiska norr är ju att linjeraster ska ligga parallellt eller vinkelrätt mot magnetiska norr så den idén får nog tillskrivas buss- och tågkoma.
x-elit 2012-08-06 10:14 #4114
Här har väl ändå regelnissarna fått lite för stort spelutrymme? Inget annat land har sådana stolliga kartregler!
PS 2012-08-06 08:44 #4113

Svar till inlägg av Knut, 2012-08-05 07:53:

En variant vore att vrida kartan inklusive raster och "uppåtvända" punktobjekt. Det skulle lösa en del av problemen med vridningar men är förstås minst lika mycket emot normer och regler såvida man inte kan hävda att det är skillnad på kartkant och papperskant ...
2012-08-05 12:41 #4112

Inlägget är raderat

Knut 2012-08-05 07:53 #4111

Svar till inlägg av analysen, 2012-08-05 00:02:

Exakt. Varför inte vrida ramen så att den är parallell och vinkelrät mot meridianerna?
Anonym 2012-08-05 00:26 #4110

Svar till inlägg av Eller?, 2012-08-04 22:59:

Det var liksom det jag syftade på att dom inte va lika stora... -.-
analysen 2012-08-05 00:02 #4109
Tror bestämt att röda och blå linjen ligger 90 grader mot sargen i nordamerika. Eller är det bara här i Sverige? USA ock Kanada kör kanske med 87 grader för att det stämmer bättre med NASAs regelgrupps referensnät. Om vi absolut ska ha egna svenska regler: Varför inte skära kartan så att kartans kant är parallell med nordlinjen?
Eller? 2012-08-04 22:59 #4108

Svar till inlägg av Men..., 2012-08-04 22:24:

Hoceyrinkar är inte lika stora världen över. I USA och Kanada så är rinken lite smalare, och ytterzonerna lite djupare än i resten av världen. I detta fall så är det för att få ett rakare och mer fartfyllt spel.
Undantag finns i alla sporter. I alla länder.
1981 2012-08-04 22:41 #4107

Svar till inlägg av Men..., 2012-08-04 22:24:

Jag vet
Zerbembasqwibo 2012-08-04 22:25 #4106
Själva reglerna är väl inte konstigt att de är olika: de internationella reglerar endast internationella tävlingar.

Däremot är det underligt att vi inte klarar av att ha en kartnorm som är gemensam i världen. Det bygger nog på två saker: 1) man har inte öppnat upp för tillräckligt fria nationella undantag/varianter, och 2) att det finns svenskar som suttit i gruppen som gjorde "översättningen" ( = en variant av normen som jag egentligen inte vet vilken legitimitet den har eftersom det är en bastard: en översättning som innehåller justeringar, någon kan säkert detta bättre än jag) som anser att det är så oerhört speciellt med just den svenska terrängen (och vårt skogsbruk som gör traktorspår) att det inte går att foga sig inom internationella normens ramar.

Jag har inte helt koll på åsikterna mellan proffset och amatören, men vore det inte kul om man i ena fallet argumenterar för att följa svensk norm, men kanske suttit med i gruppen som inte kunde foga sig i den internationella normen... (med reservation för att jag inte vet vem som satt var).
Men... 2012-08-04 22:24 #4105

Svar till inlägg av 1981, 2012-08-04 22:10:

Fast det är dom ju.....
1981 2012-08-04 22:10 #4104

Svar till inlägg av Analysen, 2012-08-04 22:02:

Eller om hockeyrinkar var olika stora...
Analysen 2012-08-04 22:02 #4103
Tragiskt att denna lilla sport inte kan ha samma regler över hela världen. Är det SOFT som hittat på eget? Ungefär som att skidförbundet skulle bestämma att skidspåren i Sverige ska vara 45 cm breda, men i världssamfundet i övrigt är dom 47 cm. Varför följer inte svensk orientering dom internationella rekommendationer som finns?
sladek 2012-08-04 20:55 #4102

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-04 17:52:

Tävlingsreglerna är överordnade den internationella kartnormen, that´s it. Detta har stötts och blötts åtskilliga gånger inom SOFT i andra fall, bla så skiljer sig ISOM och tävlingsreglerna när det gäller ringstorlekar vid banpåtryck, och i detta fallet så var svaret från regelgruppen glasklart; tävlingsreglerna gäller före ISOM som enligt de bara är en anvisning
Om du läser förtexterna till ISOM, så ser du också att dessa gäller enbart för tävlingar som arrangeras av IOF, i övrigt gäller nationella regler.
PS 2012-08-04 19:45 #4101

Svar till inlägg av amatörkartritare, 2012-08-04 18:07:

Du måste väl ändå se det som ett problem om hela eller stora delar av sankmarken efter vridningen ser ut som ett dike.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng