Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Beundrare 2017-09-10 12:38 #12639
En stor eloge till alla hjältar som sprang
DM natt i kolmörker och hällande regn.
Otroligt bra gjort!
zzz 2017-09-08 12:25 #12638

Svar till inlägg av Ma, 2017-09-08 10:38:

Med två minuters startmellanrum på banan blir det 120. Det skulle ju vara minst tre minuter i en klass.
Ma 2017-09-08 10:38 #12637

Svar till inlägg av zzz, 2017-09-08 09:46:

Vet inte hur du räknar, men 26 tjejer och 31 killar blir 60 min startdjup, mot 90 min som nu
zzz 2017-09-08 09:46 #12636

Svar till inlägg av ?, 2017-09-08 09:26:

Då skulle det bli nästan 120 minuters startdjup.
? 2017-09-08 09:26 #12635

Svar till inlägg av zzz, 2017-09-08 09:18:

Vore det inte då mer rättvist att ha varannan minut. En tjej har mycketmer att tjäna, än då killarna som får mörker..
zzz 2017-09-08 09:18 #12634

Svar till inlägg av ah, 2017-09-07 21:01:

Dessutom har D14 samma bana och startar mellan H14. det blir nog inte ensamt i skogen.
Z 2017-09-08 09:12 #12633

Svar till inlägg av !, 2017-09-07 20:35:

Tja är det två personer i klassen är det mycket. Det intressanta är ju minuterna mellan varje person. Det bör vara minst 3 minuter.
insider 2017-09-07 21:47 #12632

Svar till inlägg av Goda nyheter, 2017-09-07 21:31:

Och denna gång borde rimligtvis materialet bli gratis!
ah 2017-09-07 21:01 #12630

Svar till inlägg av !, 2017-09-07 20:35:

Heder åt Hellas som har 3 minuters startmellanrum i alla klasser? Eller ja, de kunde ju haft längre mellanrum i de minsta klasserna.
! 2017-09-07 20:35 #12629
90 minuters startdjup för H14 för morgondagens Natt-DM i Tyrestas mörka skogar.

Vi ska härda våra ungdomar!
(för fler vill vi väl inte bli?)
Zerbembasqwibo 2017-09-07 15:45 #12628

Svar till inlägg av insider, 2017-09-07 14:01:

Dalarnas tidningar, i del 2.
insider 2017-09-07 14:01 #12627

Svar till inlägg av sladek, 2017-09-07 10:54:

Har bara sett DN och där var reportaget från TT. De flesta dagstidningar prenumererar på material från TT så sannolikt är det samma knäck i flera tidningar. Hur som helst är det rätt tänkt av nyhetsbyrån att skriva om Tove och rätt tänkt av de tidningar som trycker reportaget.
Nicke N 2017-09-07 11:43 #12626

Svar till inlägg av Östra rikshalvan, 2017-09-07 11:30:

Kiitos. Är de identifierade från laser?
Östra rikshalvan 2017-09-07 11:30 #12625
De uppvända T:na är stenar (stora) på grundkartan, son ligger som basis för denna karta. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=sv
sladek 2017-09-07 10:54 #12624

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2017-09-07 10:35:

....och Göteborgs-Posten, undra om det är samma reportage som många tidningar har köpt.
Kjell Larsson 2017-09-07 10:35 #12623
Även vår lokala tidning Ystads Allehanda har samma reportage om Tove på firarsidan. Tove är på god väg att bli en frontfigur för orienteringen som Annicen Kringstad.
Nicke N 2017-09-07 10:06 #12622
Vad betyder de upp och nedvända T-symbolerna?

http://www.tulospalvelu.fi/gps/2017sotsmpv/
Tove i DN 2017-09-07 08:49 #12621
Idag är det nästan en helsida om Tove Alexandersson
i Dagens Nyheter.
Apropå att hon fyller 25 år.
Grattis!
Annica 2017-09-06 15:05 #12620

Svar till inlägg av PS, 2017-09-06 13:58:

Har den i ibooks. Där står

6 Smboler för banpåtryck
Information om symboler för banpåtryck är flyttat. Ligger nu under; För arrangörer – Tävling – Symboler för banpåtryck
PS 2017-09-06 13:58 #12619

Svar till inlägg av Enen, 2017-09-06 12:39:

Nu hittar jag inte längre den svenska versionen av ISOM 2000 på nätet men den engelska är lite otydlig med om det är tillåtet att korsa en kryssad väg. Den säger bara "A route which is out-of-bounds ..." vilket väl inte är sådär alldeles entydigt. I ISOM 2017 är det däremot tydligare så det bästa är väl om våra regler anpassas efter den.
Jakob 2017-09-06 13:56 #12618
Jag diskuterade detta med tävlingsledare för DM-lång i Dalarna i söndags (innan start); även där var det passage av en kryssad väg och det stod i PM att man inte följa vägen. Jag frågade då ifall man fick följa vägen i skogen, och det fick man.

Sedan när jag fick min karta såg jag att det var en passage med kontroll före, och efter, passagen och inte alls aktuellt att följa vägen.
Zerbembasqwibo 2017-09-06 12:54 #12617

Svar till inlägg av H45, 2017-09-06 12:49:

Jag hävdar att det alltid i alla lägen är bäst att undvika de otydliga kryssen. Olyckligt att de fick finnas kvar, då det är svårt att entydigt säga vad som är "att följa" en sådan, på sidan. Som arrangör tycker jag man ska lösa det på annat sätt. Typ lägg banorna så att ingen vill springa längs vägen, gör passager, eller låt vägen vara fri att kors, sänk hastigheten på vägen?
H45 2017-09-06 12:49 #12616

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-09-05 22:04:

I det här fallet hamnar kryssen inklämd mellan ringar och kontrollsiffror. Lätt att missa. Hade varit mycket bättre att lägga in ett tydligt förbjudet område som täckte vägen.
Enen 2017-09-06 12:39 #12615

Svar till inlägg av j, 2017-09-05 22:54:

Reglerna säger att du INTE får, kartnormen sager ATT du får.
Sladek säger att reglerna gäller före kartnormen.
Nån som vet annat eller bättre?
j 2017-09-05 22:54 #12614

Svar till inlägg av sladek, 2017-09-05 22:41:

Men är det rätt att tolka reglerna som att man får passera en kryssad väg?
sladek 2017-09-05 22:41 #12613

Svar till inlägg av j, 2017-09-05 21:51:

Tävlingsregler gäller före kartnormen om det skiljer.
Tanken med nya normen är att den inte ska vara en regelbok för tävlande utan bara regelbok för kartritning, men när der gäller påtryckssymbolerna så blev det just här en olycklig konflikt.
Zerbembasqwibo 2017-09-05 22:04 #12612

Svar till inlägg av j, 2017-09-05 21:51:

Undvik kryssen, använd ytsymbolen! Jag lärde mig den hårda vägen som banläggare detta för typ 13 år sen.
j 2017-09-05 21:51 #12611

Svar till inlägg av Enen, 2017-09-05 13:45:

Det där är ju jätteintressant. Jag har aldrig tänkt att man får korsa en kryssas väg, men det verkar det ju nästan. Finns det inte någon regel-nisse på SOFT som kan reda ut det?
PS 2017-09-05 21:23 #12610

Svar till inlägg av om en väg, 2017-09-05 20:01:

Jaså, jag börjar väk visserligen bli senil men jag tror mig minnas att jag har sprungit flera gånger omedelbart norr om Arlandas landningsbanor. En gång var TC mycket nära staketet.
om en väg 2017-09-05 20:01 #12609

Svar till inlägg av PS, 2017-09-05 15:50:

Jo, det är väl därför det aldrig är någon orientering
i närheten av flygplatser.
k 2017-09-05 19:24 #12608
Det verkar betydligt mer rimligt att lära barnen orientera ordentligt, än att de ska hålla på och springa på förbjudna vägar. Vet de inte att rakt på är snabbast?
Livex 2017-09-05 18:21 #12607

Svar till inlägg av Livex, 2017-09-05 18:19:

Både H14 och D14 har spår längs vägen.
Livex 2017-09-05 18:19 #12606

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Det var vägen till start. Den var ett vägval mellan 3 och 4. Se https://www.livelox.com/Viewer/DM-medel-Stockholm/H14?classId=105763
ah 2017-09-05 17:08 #12605

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Om det ändå fanns ett sätt att ta reda på hur DH14 sprungit...
BC 2017-09-05 17:05 #12604

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Den stora vägen var väl inget vägval (det är fel sida staketet att springa på vägsidan), och rätt sida (vilt-?) staketet var det väl inte förbjudet?
1982 2017-09-05 16:23 #12603

Svar till inlägg av kryssade vägen på DM, 2017-09-05 14:27:

Det var två vägar som var kryssade, och här diskuterar man väl inte den kryssade vägen till start som knappast berörde några vägval, utan den stora vägen.
PS 2017-09-05 15:50 #12602

Svar till inlägg av om en väg, 2017-09-05 14:09:

Om en flygplats är förbjuden att beträda så är det antagligen för att den anses farlig att vistas på.
Då kan man inte heller få springa i den omgivande skogen eftersom det händer att
flygplan störtar.

Eller?
kryssade vägen på DM 2017-09-05 14:27 #12601
Vägen som var kryssad på DM var väg till start. Jag tror det bara var därför den var kryssad (ev om banläggaren försökte på sig någon variant om att få in ungdomarna och öppna banor i skogen)
om en väg 2017-09-05 14:09 #12600
Om en väg är förbjuden att beträda så är det antagligen för att den
anses farlig att vistas på.
Då kan man inte heller få springa i vägrenen eftersom det händer att
bilar kör av vägen.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng