Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

mmm 2018-11-01 22:31 #14964

Svar till inlägg av Trump, 2018-11-01 21:54:

Auktoriteter??? Var finns dom???
Trump 2018-11-01 22:17 #14963

Svar till inlägg av Annalys, 2018-11-01 21:59:

Är väl halvhelg imorrn... och läslov!

Men frågan var ärlig.
Annalys 2018-11-01 21:59 #14962

Svar till inlägg av Trump, 2018-11-01 21:54:

Smuttat på flaskan tidigt denna veckan!
Trump 2018-11-01 21:54 #14961
Är det så att föraktet för auktoriteter även smittat de förr i alla fall kloka orinterarna? Eller har det alltid varit så? Nån riktigt gammal får svara, typ 60+.

Vem vill dessa antifästingvaccinare ha son förbundschef? Vem på riktigt orienteringens Trump? Finns denne?
insider 2018-10-27 11:33 #14960

Svar till inlägg av Nina, 2018-10-27 11:19:

Du läste slarvigt. "T ex inte 40 och 48 på närliggande kontroller, hellre 40 och 73." skrev jag.
Nina 2018-10-27 11:19 #14959

Svar till inlägg av insider, 2018-10-26 22:33:

Vad är det för fel på 40 och 73? Inte det minsta likt. Men ja stor text 90 grader från norr har man stött på. Nu har man ju meridinaner att läsa på men jobbigt när något stort är i icke nordlig riktning.
insider 2018-10-26 22:33 #14958
Det behövs väl inte regler för allt. Sunt förnuft brukar räcka långt. När man t ex väljer kontrollpunkter. Och när man väljer kodsiffror. T ex inte 40 och 48 på närliggande kontroller, hellre 40 och 73. Och smart är det förstås inte att välja startpunkt så att de med rymligt samvete inte passerar den. Som på Haningenatten i dag. Som också körde med finessen att ha största texten på 7500-delen orienterad mot väster istf norr.
insider 2018-10-26 22:33 #14957
Det behövs väl inte regler för allt. Sunt förnuft brukar räcka långt. När man t ex väljer kontrollpunkter. Och när man väljer kodsiffror. T ex inte 40 och 48 på närliggande kontroller, hellre 40 och 73. Och smart är det förstås inte att välja startpunkt så att de med rymligt samvete inte passerar den. Som på Haningenatten i dag. Som också körde med finessen att ha största texten på 7500-delen orienterad mot väster istf norr.
naryM 2018-10-26 20:42 #14956
Axelsson och TNH har helt rätt i sina inlägg.
Regeln som anses som självklar (axelsson) för banläggare är inte möjlig att hitta i regelverket. Inte för mig iaf.
TNH 2018-10-26 19:59 #14955

Svar till inlägg av Axelsson, 2018-10-26 18:20:

Det är visserligen en rimlig gräns, men regler gäller när de står i regelboken och där finns inget minimumavstånd mellan två kontroller.
Axelsson 2018-10-26 18:20 #14954
Som delaktig i banläggningen till O-ringen 19 . Gäller dessa regler. 30m mellan kontroller med olika definition. 60m mellan kontroller med samma definition.
zyx 2018-10-26 16:32 #14953

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-26 14:45:

Jag hittade inget i de svenska reglerna senast jag kollade
PS 2018-10-26 15:51 #14952

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-26 14:45:

I ett sådant här fall har de definitivt relevans även om de duger inte för att hävda att banläggaren har brutit mot reglerna. Olämplig banläggning är det lika väl.
BC 2018-10-26 15:00 #14951

Svar till inlägg av Banläggare19, 2018-10-26 14:31:

30 m är väl minsta avståndet mellan två kontroller/skärmar enligt IOF. Och det är ju onödigt nära varandra det också.

Liknande kontrollpunkter ska väl banläggare och dessutom bankontrollanten se till att det inte är i närheten av varandra över huvud taget.
madcap 2018-10-26 14:45 #14950

Svar till inlägg av Banläggare19, 2018-10-26 14:31:

Jag är tror att det finns i de svenska reglerna, men jag är helt säker på att det finns i IOF-reglerna (vilka du måste följa om det är ett IOF-event, men annars inte har någon som helst relevans). Om jag inte minns fel så var det hårdare regler enligt IOF, dvs enligt IOF måste du ha större avstånd mellan kontrollerna, men jag kommer inte ihåg några siffror.
madcap 2018-10-26 14:45 #14949

Svar till inlägg av Banläggare19, 2018-10-26 14:31:

Jag är tror att det finns i de svenska reglerna, men jag är helt säker på att det finns i IOF-reglerna (vilka du måste följa om det är ett IOF-event, men annars inte har någon som helst relevans). Om jag inte minns fel så var det hårdare regler enligt IOF, dvs enligt IOF måste du ha större avstånd mellan kontrollerna, men jag kommer inte ihåg några siffror.
Banläggare19 2018-10-26 14:31 #14948
Finns det ngn regel som föreskriver hur nära varandra kontroller av samma karaktär kan få ligga?
Peter Wilhelmsson 2018-10-25 21:49 #14947
Vi saknar en sistasträcks löpare i herrklassen (12km) på Smålandskaveln nu på söndag, Någon som är sugen på att vara med? (Karlskrona SOK)
Länk 2018-10-25 08:11 #14945
?
Deltagare 2018-10-24 21:08 #14944

Svar till inlägg av Skogstokig, 2018-10-24 17:23:

Absolut!
Missing people missade, men turligt nog fanns hon vid ett av vägvalen för Luffarligans banor, och eftersom räddningstjänst och polis redan var där i området och letade så gick det hyggligt fort att få dem till rätt plats i skogen. Enligt media verkar det vara en lyckad insats med en god prognos för den eftersökta.
Skogstokig 2018-10-24 17:23 #14943
I dag blev Luffarligan inte bara en rolig tävling. I området pågick en stor sökinsats efter en försvunnen person. Den orienterare som hittade den försvunna personen är dagens stora hjälte.
MOKS 2018-10-20 23:15 #14942

Svar till inlägg av Ugglan , 2018-10-20 22:28:

Nejnej, det var nog ett bättre val att satsa på terrängkännedom. I längden hade det givit mer framgång, så att säga.
Ugglan 2018-10-20 22:28 #14941

Svar till inlägg av MOKS, 2018-10-19 22:37:

Fan, jag som trodde att sprintkartritning var det givna segerreceptet...
naryM 2018-10-19 22:57 #14940
Intressant ämne med sprint och då tänker jag mycket på dagens ungdomssprint.
I vilken miljö ska man lägga en sprint för ungdomar som är mellan 130-170 cm i variabel kroppslängd? Kan man i en stadsmiljö garantera en trafiksäker bana? Tror att det går att genomföra med säkra passager och X antal vägvakter. Vi har arrangerat miljöer med mer betoning på park och lätt skogsbevuxen terräng med minimal påverkan av fordonstrafik.
Sprint är ur säkerhetstänk en farlig disciplin för deltagarna (och arrangörerna) jämfört med medel och långdistans.
MOKS 2018-10-19 22:37 #14939
Malungs OK Stadsmårdarna. Det blir inga segrar i tiomila och jukola om man bara ritar korrekta sprintkartor hela dagarna.
Folke 2018-10-19 22:02 #14938

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-18 21:33:

Mig veterligen är den bästa kartritaren av sprintkartor i Sverige Oskar Sandberg.
08 2018-10-18 22:02 #14937

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-18 08:33:

Mårten Boström
TNH 2018-10-18 22:00 #14936

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-18 21:33:

Jag skulle lägga till Mats Troeng också, men sen tar det slut.
Zerbembasqwibo 2018-10-18 21:33 #14935

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-18 08:33:

Ett namn: Ludvig Åhlund.
PS 2018-10-18 14:05 #14934

Svar till inlägg av Volvo, 2018-10-18 13:19:

Kör du halvfort, färdas på mittlinjen.
;-)
Volvo 2018-10-18 13:19 #14933
Rullskidor:
Kör du sakta, färdas som vore du fotgängare.
Kör du fort, färdas som vore du bil.
promenadnisse 2018-10-18 09:58 #14932
Mitt exempel med den som var "seriöst dum i huvudet" var förstås en cykelväg. Minns ej om den var gemensam med gångtrafikanter men troligen ja. Intressant diskussion med rullskidåkare på bilväg - känns ju lite spontant som om vänsterivrarna tänker fel - hinner rman verklige reagera om man möter en bilen i 90 som plötlsigt svänger ut lite mot kanten (som många gör när man tex får möte)?
madcap 2018-10-18 08:33 #14931
Om man vill springa sprint på riktigt bra sprintkartor, vilka kartritare ska man då titta efter bland inbjudningarna?
Bjorn_G 2018-10-17 21:41 #14930

Svar till inlägg av Rullis, 2018-10-17 12:49:

Regeln är att man som rullskidåkare ska hålla sig på höger sida man åker fortare än gångfart. Huvudsakligen för att hastighetsskillnaden vid kollision om man åker i samma riktning blir 50 km/t (70 - 20) istället för 90 - vilket gör en avsevärd skillnad. Dessutom får ifattåkande fordonstrafik avsevärt mer tid till att anpassa farten för att göra en säker omkörning än vad mötande trafik får. Den här skillnaden kan vara av livsavgörande betydelse.

För lagtext: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Zerbembasqwibo 2018-10-17 20:04 #14929

Svar till inlägg av H40, 2018-10-17 19:59:

Jag på cykel, mötte två som gick på mitten och höger sida av gångbanan. Bakom dem kom en rullskidåkare på vänster sida, kloss i vägen som går bredvid med bara en trottoarkant som avgränsare. Trångt blev det när vi fyra möttes typ samtidigt, en sann anekdot i från dagens Sverige!
H40 2018-10-17 19:59 #14928
Att åka rullskidor på vänster sida av vägen tycker jag verkar väldigt dumt. Iallafall om det inte är en bred väggren där man inte bör möta någon bil.

Komma ned en backe i 30-40 km/h rakt imot en bil kan ju inte vara trevligt eller säkert för varken bilföraren eller en själv.
Zerbembasqwibo 2018-10-17 19:52 #14927

Svar till inlägg av skidorienterare, 2018-10-17 08:01:

Var det där en pik? :O

Det finns skidspår med vänstertrafik. Man lär sig efter några möten. Men Ur spår finns väl inte kvar längre?
skidåkarn 2018-10-17 18:19 #14926
För några år sedan blev jag prejad av en trafikverketbil i jokkmokkstrakten. Jag åkte då på vänster sida vilket killen i bilen var tydlig med att han inte gillade.
PE 2018-10-17 13:21 #14925

Svar till inlägg av Rullis, 2018-10-17 12:49:

Förut åkte jag på vänster sida och upplevde då att bilar fick nita rätt hårt och det kändes lite halvfarligt. Bytte till höger och upplever att bilarna kan anpassa körningen/farten bättre. Det läskiga är ju att man inte ser hur bilen agerar bakom utan man får lita på att de inte vill preja ngn av vägen. Lite som att man inte anfaller ngn i ryggen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 379
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng