Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

5-dagars 2014

Kson  2014-07-23 18:06
Nu när chefen också vill byta namn så kanske förbudet kan brytas.

Men mitt problem: Några vänner ville testa att springa en etapp. De frågade mig hur man skulle köra. Jag svarade att det säkert finns fina anvisningar på hemsidan. Sura ringde de tillbaka. Nu kan inte jag heller hitta någon färdbeskrivning. Den finns ju säkert där men kunde man inte göra det lite enklare för den oinvigde?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Josen 2014-08-01 13:31 #130

Svar till inlägg av Eh, 2014-08-01 12:40:

På vanliga tävlingar är det petigt som fan med rankingen men på oringen godkänner man allt.
Anonym 2014-08-01 13:23 #129
Anonym 2014-08-01 12:58 #128
Är det någon som vet var man kan hitta gps-sändningen från jaktstarten??
Anonym 2014-08-01 12:51 #127
Nu börjar jag tröttna, var är Sverigelistanpoängen egentligen?!?!
Eh 2014-08-01 12:40 #126

Svar till inlägg av Rankingberoende, 2014-08-01 12:11:

Oringen är en tävling med så orättvisa förhållanden. Lika bra att man tar bort ranking därifrån
Rankingberoende 2014-08-01 12:11 #125
När kommer rankingen ut från oringen egentligen???? Ni skrev tidigare att det skulle komma upp i går morse.. Har inte skett!
Nisse 2014-08-01 10:06 #124

Svar till inlägg av Magnus H, 2014-07-31 21:08:

Gick utmärkt att åka bussen tillbaka och sedan åka bada efteråt. Eftersom bussen gick så smidigt så tror jag att man fick mer tid än de som åkte bil.
Anonym 2014-08-01 00:42 #123
Håller med. Signaturen Fjant är ett troll. Sjyssta åsikter annars från signaturen Trollet utan namn. Eller hur tänkte du här?
Fjant 2014-07-31 23:21 #122
Trollet utan namn >> Lägg ner med dina tråkinlägg.
Anonym 2014-07-31 23:02 #121
Ja, MTBO är ett gissel för sporten. Där kan man snacka om att förstöra fin natur. Skador från en MTB-cykel på stigar motsvarar trampande av ca 500 orienteringsfötter. Kvalitetssäkrade uppgifter.
SG 2014-07-31 21:44 #120

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-30 22:35:

Vi var tvingade att ta bil pga MTB-O och eftersom vi bodde nästan längst bort på campingen så tog hela familjen nästan varje dag. Däremot är det anmärkningsvärt att vi blev tvungna av O-Ringenkansliet att "klimatkompensera", eftersom vi vägrades att lösa in 3 bussbiljetter trots att ändringar i arrangemanget tvingade oss att köpa extra P-biljett. Grundplanen var att ta bussen för oss som bodde på C-Orten och låta cyklarna hänga två dagar med släkten som bodde ståndaktigt i stan och bara sprang, för det skulle ju vara samma TC...
Magnus H 2014-07-31 21:14 #119

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-31 13:17:

Hann du se något av Skåne/Blekinge eller var det orientering 24-7 för dig? :)
Magnus H 2014-07-31 21:08 #118

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-30 22:35:

Tja, eftersom man oftast bor närmre 2-3 av etapperna än vad C-orten ligger, så tror jag ine antalet körda km blir särskilt mycket mindre. Säg att varje bil snittar 3 pers och det är 2000 bilar, så har du ytterligare 6000 personer som skall bussas. Går det?

För att inte tala om möjligheten att se sig om i terrängen, bada, och åka på utflykt när man ändå är på nya ställen.

Anonym 2014-07-31 19:46 #117
Sunt förnuft skulle jag vilja kalla det. Vasaloppet har satt ett tak för att kunna hålla rimlig kvalitet. Varför gör inte vi samma sak? Man behöver inte vara chef i SOFT för att förstå att antalet toalettbesök ökar ju fler människor som är på plats. Sunt förnuft.
Anonym 2014-07-31 19:17 #116
Nu har jag varit på 3 O-ringen med 3 kaos. Trafikkaos. Busskaos, Toalettkaos. Sätt ett maxtak på 15 000 deltagare. Inte ens Vasaloppet som övar varje år på samma plats klarar fler deltagare per dag. Höj startavgiften. Låt oss som vill betala extra också få kvalitet. Då får vi också bort alla gnällspikar. Alternativet är att ha fri anmälan. Men då får man också nöja sig med det man får utan att komma och gnälla över köer och trängsel. Snacka om kvalitetsäkring!
Motionären igen 2014-07-31 13:33 #115
En annan sak jag måste kommentera är VD:ns tankevurpande jämförelse med Vasaloppets anmälningstak. Även den förre O-ringenchefen gjorde samma jämförelse.

Vasaloppets anmälningstak är infört av praktiska skäl. Det får inte plats fler åkare i samma lopp helt enkelt. Att det blir en storm kring dessa platser beror alltså inte på exklusiviteten utan på att det inte finns fler platser. Ett anmälningstak på O-ringen vore således korkat eftersom det finns plats för alla som vill vara med.

Som bieffekt till att originalet blir fullt har Vasaloppet kompletterat med andra race under den s k Vasaloppsveckan. Även detta var något som den förre O-ringenchefen nämnde i en Skogssport-artikel att O-ringen skulle ta efter. Men även här är det korkat att snegla på Vasaloppet eftersom syftet med fler race alltså inte är att locka en bredare publik utan för att platserna till originalet helt enkelt är slutsålda.

Nej, satsa istället på O-ringenorignalet och skippa krimskramset runtomkring. Gör en riktig bra vecka med full fokus på fem tävlingsdagar av hög kvalité. Komplettera med bra och tydlig marknadsföring. Då kommer även deltagarna, oavsett om de är inbitna orienterare eller nya orienterare som saknar föreningstillhörighet.
Motionären 2014-07-31 13:18 #114

Svar till inlägg av Johan, 2014-07-31 07:00:

Undrade precis samma sak. Det låter absurt. Tidigare hade jag hört att 50 % av alla O-ringendeltagare bara skulle ha O-ringen som enda tävling under året, men även det låter galet. Jag är säker på att nästan alla de som springer öppna banor och motionsklasser på O-ringen även springer öppna banor vid minst en vanlig tävling under resten av året, klubbanslutna eller inte.

Det påstående jag skulle kunna tro på är att hälften av alla klubbanslutna i öppna klasser och motionsklasser endast har O-ringen som enda tävling under året. Men det kan inte röra sig om särskilt många procent av det totala antalet startande.

Hur många klubblösa startande finns det förresten totalt på O-ringen?
Zaltarn 2014-07-31 13:17 #113

Svar till inlägg av Mountain Man, 2014-07-31 08:56:

"500 bilar som får krypköra i 4 km" tror jag det stod.. Jag glömde bort att badet hem efter etapperna är det viktigaste Oringen har. Jag menar inte att ta bil till etapperna är dåligt, utan är bara förvånad över att fler inte utnyttjar en sådan möjlighet. Helt klart bästa tiden under dagen att slå sig ner i ett säte och inte göra något.. men sen är jag ju bekväm av mig.
PS 2014-07-31 11:01 #112

Svar till inlägg av Mountain Man, 2014-07-31 09:59:

Jag springer väldigt sällan 5-dagars och skulle inte nämnvärt sakna tävlingen om den försvann. Snarare skulle det nog öppna för fler sommartävlingar i Sverige så jag känner inget behov av att vara speciellt konstruktiv i detta sammanhang. Tyckte bara att dina punkter påminde om sådant som populistiska politiker brukar häva ur sig. Det är lätt att komma på positiva förslag om man slipper genomföra dem inte behöver handskas med konsekvenserna.
Mountain Man 2014-07-31 10:17 #111

Svar till inlägg av Nisse, 2014-07-31 09:39:

Absolut ... det är en möjlighet. Enklare att färdigställa en stor "samåkningsparkering" vid O-ringenstaden (det heter tydflingen inte C-ort längre) än stor parkering vid etapperna. Gratis parkering och möjlighet att köpa bussbiljett på plats ... tydlig kommunikation på O-ringens webbsida för den oinvigde. Jomenvisst! :-)

Trafikkaoset på etapp 1 och 2 var ju lätt förutsägbart med bara en infart till parkeringen ... fler infarter och problemet hade varit löst!
Mountain Man 2014-07-31 09:59 #110

Svar till inlägg av PS, 2014-07-31 09:19:

Tack för din snabba respons ...

1. Vilka tävlingsområden skulle kunna användas?
En generell fråga som jag inte kan svara på så där direkt ... men det gick ju att genomföra förr i tiden innan bussningen fanns, dock med blandad framgång får medges. Den enkla varianten är att man inte tillåter biltrafik från C-orten på morgonen (vet inte hur det var i år), men låter de som bor utanför C-orten ta bil, detta begränsar biltrafiken på ett hyggligt effektivt sätt. I stort fungerade det ju OK i år och det hade inte behövts mer än marginella insatser för att det skulle fungerat mycket bra (läs: bättre info, skyltning, hantering av p-avgifter, fler in- och utfarter (kan lätt byggas))

2. En sänkning av parkeringsavgifterna ...
Jag tror inte ett ögonblick att parkeringsavgifterna påverkar mer än ytterst marginellt när det gäller antal bilar inom O-sekten, däremot skrämmer det säkert bort en och annan "motionär" och andra besökare. Om du kan bevisa motstasen är du välkommen ...

3. Bryr dig inte speciellt mycket om terrängen ...
Det är väl bara en av mina punkter som kan påverka terrängens kvalitet och det är under punkt 3. ... rimliga gångavstånd från parkeringen. Nu innebär dessbättre inte parkering på rimligt gångavstånd med automatik att terrängen är "skit"! Men det är klart det är enklare att hitta bra terräng om man inte behöver ta hänsyn till en stor "arena", parkering mm. mm.

Nu var ju frågan " ... hur gör man det enklare för den oinvigde?" enligt TS. Och då tror jag att tillgängligheten är avgörande.

Ett alternativ öär ju förståss att inte tillåta biltrafik ut till arenan förutom för funktionärer/media/VIP och säkerställa en effektiv bussning med lätttillgänglg parkeringsplats i anslutning till C-orten eller på annan lämplig plats. Detta skulle sannolikt inte innebära någon betydande miljömässig vinst men minska behovet av parkeringsplatser på arenan. Men då gäller det att kommunicera ut detta tydligt! Vad jag förstått planeras någon form av variant på detta i Sälen 2016.

Har du, PS; händelsvis något konstruktivt att tillföra? :-)

/MM

thomasx 2014-07-31 09:44 #109
Skåne, det var jäkligt mycket som gick rätt, som allt som ofta inte kommer upp i ytan. Allt som jag nämner är funderingar vad jag observerat som kan göras bättre till Borås!
Nämner inte sånt som ev redan skrivits och kan bara hålla med... Men några punkter från våran vistelse:

- Varför tog inte Skåne erfarenheter från Boden ang ex.vis campingen? Militärer kan planera :-)
- Inför enkelriktat in till campingen, en väg in, en annan ut. Var besvärligt att möta.
- Inför sektionsansvarig för varje bokstav som också är tillgängliga på en given plats
- Reka i tid! Vi som skulle bo i F fick i sista minuterna byta till en ofärdig rekad längst nere i c-orten som inte ens fanns med på översiktskartan. Där fanns varken grillplatser eller toaletter eller hygien. Hjälpte inte att gå till tävlingsexpen. Till slut (efter fyra dagar) fick vi som bodde där ringa och hota om att ringa till räddningstjänst i kommunen pga ej färdigställd brandskydd. Plötsligt fixades både grillplats + två bajjor (vi hade 1km till närmaste).
- Inför cykeluthyrning!
- Sjätte-etapp för "vuxna" på c-ort? Märkligt då det ändå var 50-års jub och många ville nog ta en öl eller två!
- Sedan var i princip alla avstånd som skrivits i programbladen "förskönade". Stod det att från buss till arena var 300m så var det, det dubbla osv osv.
- Banorna var riktigt bra iallafall, bortsett från första etappens startpunkt för CCS. Hann inte se den och var borta direkt! Naja! :-)
- En av bussarna vi fick åka en buss som INTE hade AC. Det var nog en sådär 40 grader i bussen. En säkerhetsrisk för småbarn!
- WOK ska inte ta slut i arenorna ;-)
- Duschvattnet slut redan innan träningsracet!!
- Ha en ansvarig på plats för varje träningskarta som delas ut! Var svårt att hitta rätt till en.
- Blev någon ren av den miljömärkta duschtvålen? :-)

Som sagt hade jag trott lite mer action i o-ringen torget när det var 50-års jub. Helt dött torg förutom under prisutdelningarna
Nisse 2014-07-31 09:39 #108

Svar till inlägg av Mountain Man, 2014-07-31 08:56:

Det är ju oftast bättre infrastruktur runt C-orten än vid etapperna. Så jag tror inte alls det skulle bli mer kaos om fler använde bussarna. När det är trafik-kaos så är det nästan alltid bilarna som blockerar. Bussarna gör ju att man kan nå mycket roligare områden.
PS 2014-07-31 09:19 #107

Svar till inlägg av Mountain Man, 2014-07-31 08:56:

Har du funderat över vad det skulle få för konsekvenser om man uppfyllde alla dina punkter? Vilka tävlingsområden skulle kunna användas? En sänkning av parkeringsavgifterna leder direkt till att fler tar bilen och om de då också ska ha kort avstånd så måste TC alltid ligga i omedelbar anslutning till enorma parkeringsytor. Du bryr dig inte speciellt mycket om terrängen va?
Mountain Man 2014-07-31 08:56 #106

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-30 22:35:

Njae ... om nu alla bilar som parkerade ute på etappen (betydligt fler än 500) skulle köra in till C-ortsparkeringen (eller vad det nu heter) varje morgon skulle sannolikt köerna och trafikkaoset blivit snäppet värre än ut till etapperna. Och ... miljöaspekten i att först köra ett par mil till C-orten (beror naturligtvis på var man bodde) för att sedan åka buss lika långt lär i många fall inte falla ut positivt. Tidsapsekten för alla som bodde en bit från Kristianstad skulle ju också innebära gissningsvis 60-120 minuter längre "restid" varje dag.

Om nu O-ringen verkligen vill nå ut till motionsintresserade utanför O-sekten måste tävlingarna bli betydligt mer lättillgängliga än i dag, några tips! :-)

1. Visa klart och konkret på O-ringens hemsida (förstasidan) var etapperna går och hur man kommer dit.
2. Skylta tydligt på plats.
3. Säkerställ att trafiken flyter och att de som vill åka bil ges denna möjlighet med rimliga gångavstånd från parkeringen.
4. Visa tydligt hur stor P-avgiften och håll den på en rimlig nivå (50 kr), ta betalt på ett effektivt sätt så att det varken hindrar trafiken in- eller ut från parkeringen.
5. Berätta för trafik- och parkeringsvakter att de som kommer är GÄSTER och ska bemötas med ett välkomnande leende ... (och inte med ett aggresivt viftande med armarna i obestämda riktningar).

Tyvärr får jag konstatera att O-ringen inte kan bocka av något av ovanstående moment 2014. En stor eloge dock för grymt bra banor och tävlingar för övrigt, vilket definitivt överväger bristerna i "hitta ut och parkera" (för de som klarade detta moment)! :-)

/MM
Johan 2014-07-31 07:00 #105

Svar till inlägg av Henrik Boström, 2014-07-30 21:46:

Detta är ett påstående som i lite olika varianter har synt den senaste tiden: "I dag består O-Ringen till 50 procent av människor som inte är orienterare anslutna till någon förening".

Hur har man kommit fram till det påståendet? Just denna varianten (som stod i Kristianstadbladet) kan absolut inte stämma. För antalet klubblösa är mycket långt från hälften av alla deltagare. Men även påståendet att hälften av alla deltagare bara orienterar under O-ringen, och inte annars tror jag inte ett ögonblick på. Vad är det du menar egentligen Henrik? Hur har ni kommit fram till detta? Hur definerar nii en orienterare?
Henrik Boström 2014-07-31 00:38 #104

Svar till inlägg av Anonym, 2014-07-30 23:08:

Nej! Vi la en beställning innan arrangemanget och den ändrades inte.

Kebab>> Uppskattar det du skriver. Jag ser gärna en aktiv och öppen dialog. Men nu tänker jag, som jag tidigare lovade, stänga ner den för nu då jag går på semester idag och tänkte vila huvudet från O-Ringen en stund.
Henrik Boström 2014-07-31 00:06 #103
Information ang. sverigelistan:
Data är färdigt. Vi har försökt ladda upp detta flera gånger med servern för Sverigelistan hänger sig. Vi kommer fortsätta försöka, men har samtidigt bett SOFT utöka kapaciteten på servern tillfälligt så att vi kan ladda upp data.

Vi är glada att över 22 500 personer sprang och gjorde över 93 000 starter. Men det ställer också till det, uppenbarligen.

Information ang. mapandcoach:
Georefererade kartor är sända. Hoppas det löser problemet. Tack Andreas!
bsj 2014-07-30 23:10 #102

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-30 22:35:

Det är tyvärr inte jag. Minns inte exakta siffrorna, men för en familj på 4 var buss minst dubbelt så dyrt som parkering på arenorna. 2 km promenad enkel riktning till hållplatsen. Ta extra tid för risken att det är långa köer som i Boden (vilket det inte var - flöt utmärkt, tack för det!). Ingen möjlighet att ta bil till bad/affär på vägen hem. För de som inte bor på campingen är bil enda alternativet. Mycket av detta är förvisso svårt att påverka för arrangörerna, men pris och närhet borde man åtminstone kunna titta på om man menar allvar med att prioritera miljön.
Anonym 2014-07-30 23:08 #101

Svar till inlägg av Henrik Boström, 2014-07-30 21:38:

Dumheter, jag har hört att det beställdes 20 extra toaletter efter tre dagars bråkande.
Ryktet säger också att preon gick med stor förlust trots deltagarrekord. Är 3000 arrangörstimmar värt att lägga ner på 250 personer under 5 dagar?
Bilburen 2014-07-30 23:04 #100

Svar till inlägg av Zaltarn, 2014-07-30 22:35:

495:- x 4 pers =1980:- för en bil med fyra personer.
Vi bodde i Brösarp. Skulle vi ta bilen till C-orten i Kristianstad för att sen ta buss tillbaka till e3 & e5?
Köandet till e1&e2 var minimalt, "tappade" max 10 min sammanlagt. Lite värre hem på e1, men 15 min är inga problem egentligen.
Miljöaspekten: vi cyklade till e3&e5.
Kebab 2014-07-30 22:45 #99

Svar till inlägg av Henrik Boström, 2014-07-30 21:46:

Snyggt av dig att svara tydligt och förklarande här! Info kommer ut fort och irriterat folk får ofta en logisk förklaring. Fortsätt med det, fler arrangörer (speciellt av värdetävlingar...) har här att lära.
Anonym 2014-07-30 22:38 #98
Hyperintressant ämne i en hyperviktig fråga för sportens utveckling. Är det volym- och viktskillnad mellan fekalier från elit och motionär? Hur tungt väger en vegis mot en köttätare? Norrlänningar mot sydeuropeer. H 12 mot D 60? Frukostens påverkan? Vilken betydelse har väderstrecket för Bajamajans placering? Får man rabatt på startavgiften om man är en lättviktare?
Zaltarn 2014-07-30 22:35 #97
Jag är förvånad över att folk envisas om att ta bil ut till etapperna. Buss fungerar utmärkt och du kommer fram smidigt, hyfsat nära och hyfsat i tid. I år fungerade det utmärkt. Och de som bor en bit bort borde utnyttja det sjusta biljettpriset (495:-, 10 turer a la 40 min/tur) och parkera bilen i anslutning till busshållplatsen vid C-torget. Ur miljösynpunkt bör det vara bättre än att 500bilar (?) får krypköra 4 km i kö..
Anonym 2014-07-30 22:11 #96
Alltså dags att efter 50 år kvalitetssäkra var, när, hur orienterare går på Bajamaja. Och hur mycket respektive orienterare lämnar efter sig.
Andreas Oxenstierna 2014-07-30 22:07 #95
kartchef O-Ringen
Samtliga OCAD-filer i grundutförande innehåller georef-information enligt Sweref. Samtliga är ritade med laserdata som grundmaterial, så Sweref är en grundförutsättning. Dock "tappades" denna information när de olika kartutsnitten för tryckningen gjordes, detta borde vi ha uppmärksammat tidigare. Kartorna skickas snart till MapAndCoach, förhoppningsvis i kväll.
Henrik Boström 2014-07-30 21:38 #93
All estimering av toaletter gjordes av leverantören. Deras estimering visade sig också vara rätt, bara att placeringen av toaletterna var felaktig. Vi justerade aldrig antalet toaletter på O-Ringenstaden, bara deras placering. Till nästa år måste vi på ett bättre sätt förutspå flöden och vilka toaletter som besökarna väljer. Estimeringen av antalet, hur ofta de måste tömmas etc. kommer vi då, som i år, överlåta till de som kan branschen.

Den enda estimeringen vi gjorde inom området var hur ofta gråvatten ska tömmas. Där räknade vi fel och fick fyrdubbla antalet tömningar per dag. Nu vet vi att det går åt 30 liter gråvatten per person och dag och kan därmed beställa rätt tömningsfrekvens ett ev. år framöver då vi inte kan köra ner gråvattnet i kommunalt nät. Kvalitétssäkring. Sunt förnuft sa 7-8 l/person och dag.

Nu tänker jag inte orda mer här utan låter er utvärdera O-Ringen i enkäter och här i lugn och ro. Den som vill kan maila och ringa mig. Jag tar gärna en dialog över telefon.
toakön 2014-07-30 21:08 #92

Svar till inlägg av Nödig, 2014-07-30 19:30:

Det märkte man även på de som beställt slamsugarkillarna. Planerat var 2 ggr om dagen, när jag pratade med dem dag 2 så körde de 6 ggr per dag. Sista dagarna körde de väl dygnet runt? Det var O-Ringen som dimensionerat. Troligtvis ett försök till vinstoptimering.
Ulven 2014-07-30 19:53 #91

Svar till inlägg av Klas, 2014-07-30 17:20:

Tror att uthyrarna har god erfarenhet av hur många som behövs. Dessvärre bygger deras siffror på kommunarrangemang mm där arrangörerna skruvat upp besökssiffrorna med 50 - 100 % för att framstå som lyckade.
1 2 3 4 5 6 7

Senast kommenterat

Fredag 3/5

08:59

10-mila från 2024

1788

 

Torsdag 2/5

18:30

Fri minutstart

130

 

07:07

Sverigelistan

440

 

Onsdag 1/5

22:01

-Arrangemangsreklam-

979

 

Tisdag 30/4
Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Onsdag 10/4
Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng