Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

5-dagars 2014

Kson  2014-07-23 18:06
Nu när chefen också vill byta namn så kanske förbudet kan brytas.

Men mitt problem: Några vänner ville testa att springa en etapp. De frågade mig hur man skulle köra. Jag svarade att det säkert finns fina anvisningar på hemsidan. Sura ringde de tillbaka. Nu kan inte jag heller hitta någon färdbeskrivning. Den finns ju säkert där men kunde man inte göra det lite enklare för den oinvigde?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

H55:a 2014-08-10 14:37 #170
Klart bästa o-ringen på många år! Varierande, krävande och intressant banläggningen i fina områden! Jag tar gärna lite köer, mindre bra skyltning och färre toaletter för att få uppleva detta. Att få springa i närområden med optimal infrastruktur, är både tråkigt och ointressant!
Tack Skåne!
Erfaren 2014-08-10 09:10 #169

Svar till inlägg av j, 2014-08-09 17:37:

Hur lite kostnader kan man dra på sig för att maximera intäkten och samtidigt inte få en krititikerstorm mot sig?
j 2014-08-09 17:37 #168

Svar till inlägg av Fralle, 2014-08-08 13:24:

Det kändes som Skåne var ett bra O-Ringen. Men de gjorde inte det där lilla extra. Kanske beroende på personalbrist? I så fall i och för sig rätt prioritering. Men det drar ändå ner helhetsintrycket. Man förväntar sig lite extra pampigt och fint när det är O-Ringen. Speciellt ett jubileumsår. När man kom till Sölvesborgsetappen så var det lite extra utsmyckning. Men det var nästan det enda som jag märkte. Där hade de även en liten utställning om 5-dagars i Blekinge. Det hade man väl velat ha för alla år?
Bussman 2014-08-09 15:07 #166
Sparar man jubileumsfirandet till Borås? Jag märkte iallafall inte av det i år.
Glenn 2014-08-08 16:43 #165

Svar till inlägg av Skåning, 2014-08-08 13:59:

Framförallt var ju själva torget tråkigt uppbyggt, det kändes som att mycket hamnade "bakom", t.ex. den lilla marknadsgatan och O-ringenradions scen ju verkligen i skymundan. Sen var sista dagens prisutdelning tyvärr inget annat än en smärre "katastrof", mötte några boråsare där och de var helt med på att just denna del hade stor förbättringspotential.
I övrigt minns jag O-ringen positivt, visst var campingen ojämn o lite felaktiga avstånd från buss till arena men det mesta funkade väldigt bra för oss. T.ex. minimala väntetider vid samtIiga busstransporter. Jag är även nöjd med banorna som jag fick springa, bra variation.
Håller med om att det är väldigt positivt med många yngre på ledande platser i Borås, hoppas att det blir bra
PS 2014-08-08 15:43 #164

Svar till inlägg av Skåning, 2014-08-08 13:59:

Förmodligen tänkte man att i värsta fall så blir vädret som i Hallsberg.
Skåning 2014-08-08 13:59 #163
Hur tänkte man när man placerade torget på en tråkig grusyta?
Kunde ju blivit så bra...

Troligen beror det som så mycket annat i den här sporten på att man inte vågar släppa fram yngre personer...de under 50 i ledningen för O-ringen 2014 var lätträknade.

Borås verkar vara mer på hugget, så det ser lovande ut för 2015!
Fralle 2014-08-08 13:24 #162
Nu i efterhand måste jag säga att Boden gav ett större intryck och mer känslor än vad Skåne gjorde. Vad det beror på vet jag inte. Någon annan som håller med?
PS 2014-08-08 12:40 #161
Min poäng är att det svåra med att informera ofta är att välja ut vad man ska informera om. Det som är självklart för vissa är oklart för andra och om man tar med för mycket så riskerar det viktigaste att drunkna bland allt annat. I många fall kanske man skulle kunna sätta upp kartprov vid målområdet (eller arenan som det något oegentligt kallas).
Vad som skulle behövas är annars "Kartnormen för dummies" och "Kartnormen för dig som tror att du kan den utan att ha läst den". Det kanske kan vara något att fila på för någon sugen orienteringsskribent. Skrivs väl lämpligen tillsammans med en erfaren kartritare.
Kjell Larsson 2014-08-08 10:17 #160
Möjligen var jag först med att använda blå meridianer för jag använde det på lämpliga kartor redan under 70-talet. Nu för tiden är det inte ovanligt och särskilt nere i Europa är det vanligt. Även på sprintkartor är blå meridianer lämpliga och används därför.
Information om kartor och karttecken i program mm har jag inte varit inblandad i, men naturligtvis bör lokala karttecken, redovisade stenars storlek mm finnas med.
P 2014-08-08 07:47 #159

Svar till inlägg av B, 2014-08-08 00:44:

Håller med dig. Vi hade ett gäng ungdomar + föräldrar som inte varit utanför distriktet så ofta och de åkte också dit på blå meridianer. Själv kom jag på mig själv minst två ggr att jag var på väg att passa kartan fel efter stenmurarna men reagerade på att det blev 90 grader fel mot vad det borde. Lite mer info hade inte varit fel.

Tyckte också vägvisningarna var lite tunna. Man var tvungen att kolla bilatlas eller navigatorn för att vara säker. Sedan missen med hygget för ungdomsklasserna där fler klasser var berörda än vad som visades på kartjusteringen. Bl.a. Hade flera klasser det förmodade hyggeshörnet som sista säkra.

Annars var det bra banor och Skåne bjöd upp sina bästa områden. Lite minimalt ibland men skriver man att det kan bli kö så får vi bilåkare lägga till lite extra tid för det i sin planering.

Tack för ett bra arr.
B 2014-08-08 00:44 #158

Svar till inlägg av PS, 2014-08-07 22:53:

Information är till för att underlätta!
Om man anar att något kan vara oklart, eller ovant, eller på annat sätt bra att veta så finns en fördel med att informera. Informationen av denna typ som nu diskuteras är oftast i princip gratis att genomföra. Så anar du att något är av den arten tackar nog många för att du informerar, särskilt på tävlingar där deltagarna kommer från hela världen (eller bara vida omkring).

Jag vet mycket väl att meridianer kan vara blå, men utsätts inte för det vara dag så jag faller ofta tillbaka i att tro att meridianer är svarta, och diken är blå. Men får man en påminnelse innan start är det lite lättare, och det är ingen tung information att ta till sig.

Vad det gäller Kjells svar så tyckte jag bara att det var på en alltför arrogant nivå (om nu 5-dagars inte bara skall vara en elittävling, utan även en folkfest och en stor del av deltagarna gör de enda, eller merparten av sina, tävlingsstarter för året den veckan, som påstås från arrangemanget) om tråden skall handla om hur man bättre kan informera de mest ovana deltagarna. Att hänvisa till hur det minsann var på VM ..... ?
Vill man bara ha elitlöpare de kommande åren kan man ju bespara sig det mesta i form av information om annat än elitklasserna.

Studiecirklar i klubbar är nog bra, men når dom de mest ovana som nästan aldrig tävlar annat än på 5-dagars? Men nya normer kräver nya informationsinsatser, det är nog riktigt.
PS 2014-08-07 22:53 #157

Svar till inlägg av B, 2014-08-07 21:33:

Vilka karttecken ska man behöva informera om då? Jag kan ta några exempel på ordinarie karttecken som är mer eller mindre ovanliga på svenska kartor:
Skärning, jordvall, erosionsfåra (stor/liten), småkuperad terräng (många små bruna punkter), formritade stenformationer, stenbrott, grotta, grupp av stenar, berg i dagen, skog löpbar i en riktning, fruktodling, vingård, stenmur, ständigt förbjudet område, skjutbana, rörledning (passerbar/opasserbar), röse.
Många av dessa exempel är helt självklara för de flesta som läser här men för den som inte har så stor erfarenhet så kan de komma som fullständiga nyheter på tävlingar och även om de sett tecknen så kan de se ut på ett helt annat sätt än man är van vid från hemmaplan (exempelvis rösen). Väldigt ovanliga tecken (liksom lokala) kan väl vara bra att informera om men man måste ju dra gränsen någonstans och visst ansvar ligger ju även på klubbarna att informera sina medlemmar. Att informera om blå meridianer var nog på sin plats för några år sedan när de knappt förekommit i Sverige men nu är de väl ganska etablerade.
Om något eller några år kommer ju en helt ny norm. Även om skillnaderna nog inte kommer bli så extremt dramatiska så kan jag tänka mig att det kommer behövas en och annan "studiecirkel" ute i klubbarna.
Åke 2014-08-07 22:30 #156

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2014-08-07 20:57:

Har hört ryktesvägen att det var Kjell som började använda sig av blå meridianer. Jag tycker att det funkar bra när det inte är så mycket blå färg i övrigt, men det kanske är för at jag är van med kartor med blå meridianer.
B 2014-08-07 21:33 #155

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2014-08-07 20:57:

Om man har grundinställningen är kunden alltid har fel så behöver man ju inte ens bry sig om att svara.
Det du antyder med ditt svar är ju att alla som tyckte att informationen om detta var otydlig är korkade eller alltför oerfarna för att delta!
Flertalet av årets deltagare var inte bra nog för att springa årets VM, så dom får väl skylla sig själva.
Kjell Larsson 2014-08-07 20:57 #154
I kartnormen står det att man kan använda blå meridianer om det är få blå karttecken. Blå meridianer har ju förekommit länge och särskilt söderut, bl a årets VM hade blå meridianer. Så det borde inte vara någon överraskning.
filimon 2014-08-07 20:41 #153
Varför var det blåa meridianer ? det ställde till en del oreda.Några tog i brådskan ut riktning
via stenmurstecknen och kom bort totalt.Fanns det någon upplysning om detta i
programtidningen ? För min tog jag fel på meridianen och ett dike.
PS 2014-08-05 23:35 #152

Svar till inlägg av j, 2014-08-05 21:34:

Min gissning är att man avsiktligt låter viktig information vara tillgänglig enbart via programtidningen för att lättare kunna sälja reklam i denna (antar att det finns en hel del reklam även om jag inte tittat i den) men ett sådant resonemang håller ju inte i längden när en generation, som är van vid att hämta information på ett mer strukturerat sätt, tar över. Man måste nog börja sälja reklam som visas på annat sätt.
j 2014-08-05 21:34 #151

Svar till inlägg av PS, 2014-08-05 11:24:

Håller fullständigt med. Hemsidan är eländigt svårnavigerad. När man sitter med mobilen under tävlingsveckan och letar info så förväntas man tydligen ladda ner hela programtidningen. Klickar man på "Resa" så tror man ju att man hittar vägvisning till etapperna. Under "Boende" så borde väl info om campingen finnas? Under "Tävling" borde väl banlängder och avstånd till start finnas? Och blir man sugen på nästa års tävling så tror man ju att man ska kunna anmäla sig dit om man klickar på "Anmälan". Men så enkelt är det inte.
PS 2014-08-05 11:24 #150

Svar till inlägg av C, 2014-08-05 08:57:

Jag trodde att diskussionen gällde "tydlig kommunikation på O-ringens webbsida för den oinvigde". Att behöva ladda ner en hel programtidning och sedan leta sig igenom den efter vägbeskrivningar är väl knappast man kan räkna med av den som spontant kommer på att de ska åka ut till en enstaka etapp. För den personen kanske det rent av kan vara svårt att hitta information om var etapperna är.
C 2014-08-05 09:33 #149

Svar till inlägg av thomasx, 2014-07-31 09:44:

När vi är inne på allmänt betyg så håller jag med om att det generellt sätt var ett bra oringen. Kändes som om det var fler funktionärer per funktion och att stor andel var orienterare som visste vad folk förväntar sig. Campingen vet jag inget om men expeditionen var som vanligt underbemannad lördagen före tävling. Satsa lite här så kan folk få sina biljetter och svar på frågor utan 60 min kö.

Banläggarna gjorde ett mycket bra jobb. För lätt orientering men det beror ju på terrängen. Bra varierade ungdomsbanor, tråkigt för det som kommer från disktrikt där man generellt lägger för lätta banor. Här klagades det (felaktigt enligt mig) på för svåra banor speciellt E1-E3. Ett nytt hygge ställde till det på etapp 1 och här hade man inte angett alla klasser som berördes. Här kan man vara tydligare så att vuxna kan titta på kartkomplettering även med barn som annars går själv till start. Man borde satt information redan vid startskylten på arenan.
C 2014-08-05 08:57 #148

Svar till inlägg av PS, 2014-08-04 16:39:

Läser du ens eller gissar du vad som stod?

Jag såg inga brister i anvisningen hur man hittade till arenan.

E1 och 2 var skyltat från ringleden som leder runt Kristianstad. E3 var skyltat från väg 19, E4 från E22. Kom man längre bort ifrån borde man förstå att använda karta eller GPS själv. Kartan som fanns i programmet gav tillräckliga instruktioner för att veta vilka vägar man inte skulle ta.
PS 2014-08-04 16:39 #147

Svar till inlägg av C, 2014-08-04 15:08:

Lever du (som jag) efter Arne Ankas devis "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter"? Du kan ju inte snöa in på det exakta fallet utan se till principen. Om man inte får instruktioner om hur arrangören vill att man åker så hjälper det inte att man vet exakt var samlingen är och har GPS och/eller karta. Risken är ändå stor att man kommer att hamna någonstan där de inte vill ha trafik. På en liten tävling är det sällan några problem men på 5-dagars kan det i värsta fall leda till att bussarna blir stående och folk inte kommer i tid till start.
Otb 2014-08-04 16:12 #146
Årets bussning fungerade bra, men det behövs bättre helhetssyn och samordning med annan kollektivtrafik. Vi tog tåget till Kristianstad, där vi bodde centralt. Det blev dock lite väl mycket bussåkande och promenerande. Det var rätt så långt mellan lokaltrafikens hållplats vid O-ringenstaden och etappbussarna och det var glest med lokala bussar, speciellt på söndagen (etapp 1).
C 2014-08-04 15:24 #145

Svar till inlägg av Nisse, 2014-08-04 14:37:

Smala och hårt belastade vägar runt C-orten, få och trånga infarter in på området. Risk för kaos, mer köer och längre restid för alla. Dessutom verkade det som om folk var väldigt utspridda i år. från Hässleholm ner till Simrishamn verkar många ha bott.

E3 och 4 i Boden är ju exempel på det omvända, det hade antagligen varit bättre för alla om all parkering varit inne i Boden och alla fått åkt buss ut. Ganska få verkar ha bott mer än någon mil från Boden.
C 2014-08-04 15:08 #144

Svar till inlägg av PS, 2014-08-04 12:29:

Mitt resonemang har inga brister....nr 1 handlar ju om att hitta till tävlingen, vilket jag tyckte gick bra.

I det här fallet var det en korsning där bägge vägarna ledde ut ur området, anvisning saknades helt. Jag valde den kortaste vägen ut eftersom jag kände igen mig från hur man körde in till E3. Jag förstod senare att de flesta åkt ut genom Brösarp och fått köa ett tag. Kanske hade flaggvakten tagit rast eller så skulle den kortare utfarten öppnas eftersom det inte fanns några tävlande i skogen.
Nisse 2014-08-04 14:37 #143

Svar till inlägg av C, 2014-08-04 11:56:

Varför hade det inte fungerat att ta bilen till C-orten?
Jag tror det hade gått bra för många fler och det var ingen problem med bussningen.
PS 2014-08-04 12:29 #142

Svar till inlägg av C, 2014-08-04 11:56:

Redan under punkt 2 kommer du ju in på bristerna med ditt resonemang under punkt 1. Det är ju långt ifrån alltid som arrangören vill ha trafiken den väg som man normalt skulle valt om det inte varit tävling. Att inte följa arrangörs anvisning är ju grund för diskning men då gäller det ju förstås att arrangörens anvisningar är tydliga och lättillgängliga.
C 2014-08-04 11:56 #141

Svar till inlägg av Mountain Man, 2014-07-31 08:56:

Vill man ha O-ringen till årets största tävling får man acceptera att ett antal tusen inte är intresserade av att bo på c-orten, att vi skulle ta bilen in till C-orten hade inte funkat i år. Jag tyckte dock att det funkande OK att ha bil under årets oringen.

1. Inga problem tydlig karta fanns i programmet, har man bil så har man väl GPS eller kartbok så det känns ju inte nödvändigt att det skall vara skyltat varje korsning från utfart C-ort ända fram?
2. Inga problem. Förutom utfarten från E5, här hade man missat grovt. Vi körde ut vägen som gick genom tävlingsområdet vet ej om det var meningen men de som åkte via Brösarp fick visst köa.
3.Funkade väl OK. Hur skall arrangören "säkerställa"? Skall man spärra av vägar för annan trafik? Gångavstånd, jag tyar gärna en km extra per etapp om det behövs för att få bra terräng. Inga problem i år.
4. OK p-avgift med tanke på hur stor grej det är att få arrangemanget att fungera.
5. Inga större problem.
Otb 2014-08-02 19:28 #140

Svar till inlägg av Fel?, 2014-08-02 12:03:

Det är anmält till Sverigelistan.
+ att MTB-O är med.
Fel? 2014-08-02 12:03 #139
HD21E etapp 1 står som långdistans fast dom sprang sprint på kvällen.
Gnejs 2014-08-02 11:09 #138
Nu har visst O-Ringen kommit upp på Sverigelistan.
LA 2014-08-02 11:03 #137

Svar till inlägg av Statistiker, 2014-08-01 23:18:

Ingen information är värdelös! Däremot kan man använda den på olika sätt, så att den gagnar ens egna intressen eller åsikter. Visst har Vasaloppsveckan i augusti troligen fler unika deltagare, drygt 22 000 alla lopp inriktade, än vad O-Ringen hade. Men räknar man till antal starter så blir O-Ringens omkring 100 000, och då står sig Vasaloppsveckans 22 000 ganska slätt!
Statistiker 2014-08-01 23:18 #136
Värdelös information men ändå: Vasaloppets kommande sommarvecka i mitten av augusti har fler deltagare än O-ringen i Skåne.
JS 2014-08-01 23:04 #135

Svar till inlägg av ah, 2014-08-01 21:48:

Jag vet inte. Men i de inläggen före mitt står det fri starttid. Om det var fri intervallstart antar jag att de borde få poäng. Lätt att blanda ihop tror jag :)
ah 2014-08-01 21:48 #134

Svar till inlägg av JS, 2014-08-01 21:03:

Var det inte så kallad fri intervallstart i DH35K+?
JS 2014-08-01 21:03 #133

Svar till inlägg av Observer II, 2014-08-01 17:03:

Kollade på eventor vad som gäller för rankingpoäng. Fri starttid ska inte ge rankingpoäng.
http://eventor.orientering.se/Faq?faqCategoryId=11

Jag håller med om att man ska ta bort ranking för HD16. Man kan inte jämföra en långdistans i H16 där segertiden är 35 min och H21 där den brukar vara 70 min eller mer.
Observer II 2014-08-01 17:03 #132

Svar till inlägg av bsj, 2014-08-01 16:40:

Tveksamt med Sverigelistepoäng med fri starttid? Nja, för motionärer (dvs alla som inte springer DH21) är Sverigelistan mest en rolig grej, även om det finns en del resultatkåta som bl.a frågar sig fram i skogen.....

För att få tillräckligt många tävlingar är Oringen viktig för många, det är bra för vår marknadsföring med många aktiva.

Däremot borde det vara enkelt att komma åt hänglöpning. Eftersom det finns hängindex i Winsplits, inför en ny regel att man får någon form av bestraffning om hängindex överstiger en viss gräns. Ide, ge 50 poäng i tillägg, öka med 50% eller något annat.

Och när vi ändå debatterar Sverigelistan och ranking, ta bort tävlingar i DH16 som rankingmeriterande.
bsj 2014-08-01 16:40 #131

Svar till inlägg av Josen, 2014-08-01 13:31:

Vad gäller Sverigelistan är å andra sidan är o-ringen en av få tävlingar med tillräckligt stort startfält för att poängen mer ska bero på din egen prestation än på hur många bra löpare som råkade vara på tävligen och ifall de hade en bra eller dålig dag.

Tycker däremot att det är tveksamt med poäng i klasser med fri starttid (läs kortklasser).
1 2 3 4 5 6 7

Senast kommenterat

Fredag 3/5

08:10

10-mila från 2024

1786

 

Torsdag 2/5

18:30

Fri minutstart

130

 

07:07

Sverigelistan

440

 

Onsdag 1/5

22:01

-Arrangemangsreklam-

979

 

Tisdag 30/4
Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Onsdag 10/4
Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng