Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-ringen ett sjunkande flaggskepp

Besviken  2012-07-22 16:24
Inte mycket som fungerade fullt ut i dag. Hur kommer framtida arrangörer påverkas av den avsaknade kvalitetssäkringen? För att bara ha en infart till parkeringsängen och att maten som tar slut långt innan sista löparen är i mål är väl enkla saker är förutse? Hade man dimensionerat årets arrangemang fel? Tänker även på utökade campingen och köer till bussarnas pålastning.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

kartsam 2012-07-30 17:00 #114

Svar till inlägg av eller..., 2012-07-30 16:38:

Dom sista kartjusteringarna gjordes i början på maj, justeringarna utfördes efter noteringar från banläggarna. Efter ca 15 maj går det inte att få med fler justeringar pga tidplan för kartlayout, slutkoll av banläggarna tryckning och sortering/istopp i plastfickor.
Fantomen 2012-07-30 16:55 #113

Svar till inlägg av eller..., 2012-07-30 16:38:

Tvivlar på att arrangören tyckte det var optimalt heller. Och det är faktiskt inte så viktigt hur det går i H12.
eller... 2012-07-30 16:38 #112

Svar till inlägg av Syltkokaren, 2012-07-30 16:02:

Själv tycker jag det är dåligt att man inte kan fixa kartor som är uppdaterade till årets största arrangemang!! Det är ju inte så att man kommer ihåg alla justeringar i huvudet när man varit ute i någon timme, sen hjälper de ju inte att man är sen till starten pga långa köer vilket medför att man missat justeringarna... Dåligt av arrangörerna på dessa punkterna!! Tycker synd om de ungdomar som missat sina chanser på O-ringen för att arrangörerna måste(?!) göra kartorna ett år innan tävlingen och inte har tillräcklig kontakt med markägare.
Fantomen 2012-07-30 16:37 #111

Svar till inlägg av jo, 2012-07-30 15:35:

Sprang du i H14 och skriver så långa inlägg?
Syltkokaren 2012-07-30 16:02 #110

Svar till inlägg av jo, 2012-07-30 15:35:

Jag häpnar över att denna fråga tillmäts så stor vikt så att ett av de längsta inläggen i tråden författats enkom för att argumentera för en strykning av etappen ifråga.

För övrigt var det fler kontroller i H14 där fler än 100 deltagare hade bomtider så juryns resonemang förefaller inte helt orimligt.
jo 2012-07-30 15:35 #109

Svar till inlägg av .., 2012-07-25 07:26:

Det fanns inget PM som sa något om detta på etapp 2. Endast en rad i det generella PM:et för hela 5-dagars. "Eventuella kartjusteringar anslås vid starten". Och inte ett knyst av speakern om detta heller!! Ledare och föräldrar hade ingen möjlighet att få information om detta innan dom släppte iväg ungdomarna till start.

Tyvärr så blev bara kontroll 91 anmäld som "drabbad" när det egentligen var fler kontroller som som var värre drabbade är det ny hygget. Om man tittar på H14 2:a kontroll så ser man att 117 av 215 har bommtid, många över 5 minuter, på en till synes lätt kontroll. Bara över hygget och 30m in i skogen. Problemet var att kontrollen nu satt ute på hygget. Samma sak i H12 kontrollen efter 91:an. En grop inne i skogen 30m från hygget som nu låg på hygget. Startlistan i H12 sista dagen hade sett helt annorlunda ut om man tagit bort 2:a etappen från totalresultatet.

Jag var och klagade på samtliga kontroller i området och tyckte att arrangören skulle stryka klasser där störningen haft stor påverkan enligt tävlingsreglerna. Tyvärr så blev jag i stort sett utslängd av personen i klagomuren med kommentarer som: "det går inte att göra något", "det är bara slöseri med tid" och att det redan kommit in anmälningar. När jag nästa dag läste i juryns blev jag förbannad när det stod angående beslutet om att stryka 91:an att fler klagomål inkommit men att inga andra krav på åtgärder yttrats. Så jag lyckades få mitt klagomål (anmälan) godkänd av tävlingsledningen som avslog den och jag lämnade in en protest till juryn som tyvärr avslogs ,efter att dom analyserat påverkan med hjälp av winsplits, med motivationen: "Hade detta varit en endagarstävling hade störningen varit tillräcklig för att stryka vissa klasser men eftersom det handlar om en flerdagarstävling så blir den totala påverkan inte tillräckligt stor".

Tyvärr så tycker jag det hela var väldigt dåligt skött av arrangören. Det är alltid väldigt viktigt att ungdomsbanorna är bra d.v.s rätt svårighetsgrad och att kartan stämmer. Jag tillhör inte dom som tycker att dom ungdomar som inte upptäckte kartkompletteringen eller läste den men inte förstod den får skylla sig själva.
GH 2012-07-30 15:29 #108
Veldig bra O-Ringen i år. Flott og variert terreng. Fine sammlingsplasser og flott vær. Litt problemer med køer ut og inn av samlingsplass, men det blir små detaljer i den store sammenhengen.

Fantomen 2012-07-30 12:59 #107
Tycker 5-dagars var kanon. Varje sträcka kanske inte optimal men man slapp långa transportsträckor och naturen var fantastisk. Arenorna var också kompakta och bra med trevliga upplopp. 3:e etappen med häftig tallskog och mål på en golfbana med bad efteråt var värt lite extra tid därifrån.
low 2012-07-30 12:45 #106
Smålog lite för mig själv när jag läste rubriken. Kritik mot vad som fungerade mindre bra behövs alltid, men att deltagarsiffran landade på 21172 unika deltagare borde väl tyda på att O-ringen är långt ifrån ett sjunkande arrangemang.
Nisse 2012-07-30 11:53 #105

Svar till inlägg av warror, 2012-07-29 19:50:

Jag fick reda på det i starten av en funktionär som ville att en utländsk uppenbart osäker löpare skulle veta detta. Inte bra.

Det här är sån information som försvinner på hemsidan. Kunde lätt lösas genom att ta fram ett vanligt PM inför varje etapp under rubriken "Tävling". Här hade man också kunnat få in info om var och när starttider till etapp 5 publiceras och lite annat smått och gott
Syltkokaren 2012-07-30 11:50 #104

Svar till inlägg av Nisse, 2012-07-30 11:17:

Bara för att yrka lite bifall på Nisses inlägg förefaller det som om årets O-Ringen blev det fjärde största någonsin i antal deltagare räknat vilket definitivt inte tyder på ett sjunkande skepp, som trådskaparen vill anslå.
Nisse 2012-07-30 11:17 #103
Dom största problemen verkar vara relaterade till att det kom mer folk än vad man anpassat till vilket ju knappast tyder på ett sjunkande skepp. Visst kan man försöka tvinga folk att åka buss men då kommer man att förlora en hel del deltagare, vi är trots allt ganska många som inte är intresserade av att bo på c-orten. Åka bil till C-orten och byta till buss var (som väntat) det sämsta alternativet. Utbruten parkering med bussning till TC vore nog en rimlig lösning speciellt om man kunde erbjuda lite ny riktigt bra terräng.

Klart godkänt är mitt betyg. Dock tycker jag man skall ha rätt att gnälla om man så önskar det kostar trots allt ganska mycket att delta (till skillnad från småtävlingar som ju i praktiken är gratis). Mest imponerad är jag av er som accepterar riktigt dålig camping långt från transporter, när jag betalar för boende förväntar jag mig viss garanterad standard annars vill jag välja mellan rabatt eller pengarna tillbaka. Är väl kanske bra att alla inte är lika krävande som jag....

Jag kan ju inte bara vara okontroversiell så det sämsta tycker jag var dåliga banor för de yngsta. Lite lätta men framförallt fantasilösa. De nivåer som finns för banläggning (vit, gul etc) skall följas på årets största tävling de ungar som inte är redo för sin nivå bör springa lättare klass (U eller kortklasser). Det fanns massor av möjligheter att lägga intressanta kontroller som gynnar "offensiv" orientering utan att de osäkra behöver springa vilse. T.ex möjligheten att gena över öppen mark eller mot en säker uppfångare, sätta kontrollen brevid stigen lite innan stigen passerar en tydlig hållpunkt etc. På gul nivå kan man lägga sträckor som gynnar de som förstår att läsa höjder utan att kontrollpunkten behöver vara särskilt svår, t.ex följa en höjdkant som alternativ till att springa runt på stig. På vit nivå var de enda svårigheterna nytrampade stigar vilket i många fall kan undvikas genom snittsling speciellt på ställen där man borde förutsett att det skulle bli ny stig. Sista etappen löste man delvis detta genom gemensam näst sista. Bra! Etapp 4 borde man ha förutsett att det skulle bli nya stigar rakt fram vilket gjorde näst sista svår för t.ex D10 och U1 - helt i onödan.
Kjell Larsson 2012-07-30 11:15 #102
Jag besökte bara tredje etappen för att studera den eftersom den är lik vår tredje etapp i Skåne 2014. Upplevde allt som bra, fast anser att vår terräng är klart bättre. Vi planerar också ordentligt för att få trafiken till etappen att flyta bättre.
mass 2012-07-30 00:07 #101
Mycket var bra iår men inte terrängen! E1 riktigt tråkig och enkel, E2 för lätt orientering, E3 delar bra åtminstone, och lite unikt. E4,5 grönt och risigt mest. Sprungit elitklass sen 2008 och tidigare år har hållit högre klass. Innan 2008 minns jag inte men det här var under genomsnittet. Ska inte skylla på arrangören dock, det är väl så det ser ut i halmstad.
FF 2012-07-29 21:58 #100
Fantastisk terräng på 5-dagars i år! Ni som förväntade er en sommarvecka med hundraprocenting service från folk som jobbar gratis på sin semester har förväntat er fel saker. Sjunkande flaggskepp, verkligen, om man utgår från vad som vore logiskt egentligen. Själv minns jag den smale farbrorn som vinkade ut bilar sista etappen med uppbrända vader under kortbyxorna. Själva var vi på väg till stranden då. Tack till dig och alla andra.
Anonym 2012-07-29 21:21 #99
Att resultaten inte fungerar längre är inte bra, man har inte kunnat komma åt Oringenonline hela dagen.
Simon 2012-07-29 21:17 #98
Ol manager 2012 låter intressant. Kan du berätta mer om det? Vet inte hur ni har gjort riktigt, men vore fint om ni hämtade alla löpare från eventor och gör en ekvation som utifrån rankingpoängen placerar ut egenskapspoäng. Skulle gärna ta del av spelet för att prova och komma med lösningar, kontakta gärna mig på simonborjeson[at]gmail[dot]com
karinf 2012-07-29 20:06 #97
Mitt fjärde oringen, är totalt sett väldigt nöjd med arret. Transportproblemen beror på att vägarna inte har kapacitet för mängden bilåkare. Och att skylla på barn är bara fånigt, många barn åkte buss vad jag såg, många vuxna bilade. Gör som i schweiz och förbjud bilåkande till etapper med otillräckliga vägar så är problemet löst.

Jag tyckte allt flöt smidigt utom allra första dagen när mina folks inte hade fått beställda busskort i sina startkuvert. De var tvugna att köa i flera timmar för att få detta, som jag förstod det mycket pga av att de delade kö med kontantärenden och betalmanickerna fungerade inte. Ser själv en massa lösningar på problemet, men det gjorde inte funktionärerna.
I cykeluthyrningen var det samma missar men där valde funktionärerna att lita på folk och anteckna namn o klubb på dem som inte fanns med i listan. Antar att de fakturerar klubbarna om någon mot förmodan inte hade beställt cykel. Supersmidig lösning på problemet.

I övrigt: tillräckligt med toaletter, kiosker, vatten i skogen, roliga banor, bra klubblottning, fint väder. Toppen helt enkelt!
warror 2012-07-29 19:50 #96
Ser inte att någon påpekat att det på 3:e etappen var 2,5 meters ekvidistans. I programtidningen som vi fick vid ankomsten stod det att var 5 m alla etapper. Någon sa efteråt att Thierry skrivit det i ett ex av O-Ringen-tidningen. Så ska man väl knappast få viktig information.
Magnus 2012-07-28 23:12 #95
Radio O-ringen och speakerteamet tycker jag var riktigt bra. Vilken enorm insats de gör som håller låda från morgon till kväll. Och trevliga att lyssna på med!

Tiden för transport var för allt för lång på etapp 1&2. Jag gjorde som arrangören föreslog, dvs tog bil, 4 km, till bussen vid c-orten. Det tog totalt 2:30 till arenan, på etapp ett . Grabben fick rusa 2 km upp till start för att precis hinna starta, vilket självklart gjorde att han bommade 1:a rejält och blev trött. Det kändes orättvist då vi senare fick höra att det gick att startstämpla om man var sen. Man borde väl kunnat kommunicerat denna möjlighet till bussarna?
För mig som gubbe var bana och terräng på etapp 2 och 5 riktigt bra. Som helhet var det ett bra arrangenmang tycker vi.
Syltkokaren 2012-07-28 21:49 #94
Nej, jag har inga synpunkter på drickalangningen.

Det jag skrev var uppsnappade synpunkter från folkvimlet. Bara för att få lite perspektiv på dessa elektroniskt förmedlade klagomål.
2348 2012-07-28 20:50 #93

Svar till inlägg av Syltkokaren, 2012-07-28 20:34:

Men snälla, skulle det vara äckligt att arrangören ställer ut plastmuggarna utan handskar? Tror du att personalen på kafé och restauranger har handskar? Är betydligt mycket äckligare med löparna som svettiga hänger över stället för att ta dricka.
Syltkokaren 2012-07-28 20:34 #92
Bilist: Det gick att parkera vid O-Ringenstaden och ta bussen, men jag kan hålla med om att det vore bättre i varje fall på E1 och E2 att ha en pendelparkering närmare Simlångsdalen. På E3 kanske man skulle ha kunnat använda parkeringen för E4 och E5 och erbjudit vidare busstransport.

För övrigt hörde jag andra diskutera flera andra, här ej tidigare framförda, synpunkter under veckan:
1. Varför är de O-Ringens T-shirtar så fula, men funktionärernas kläder så snygga. Varför inte sälja dessa istället!
2. Drickalangningen är äcklig. Funktionärerna använder inte plasthandskar när de sätter ut muggarna.
3. Alldeles för lång promenad för busspassagerare vid E3.
4. Drickasoporna (mest plastmuggar) återvinns inte.
Magnus H 2012-07-28 20:22 #91
Förutom P-strulet E1 och E2 var allt mycket bra ordnat. Gott om toaletter, vatten vid start och mål, bra med kiosker.

Banorna var mycket bra. Kanske E1 hade lite väl lätta banor. E5 suveräna långsträckor. Kartorna och jag kom inte överens om framkomlighet i det ljusgula, men man verkar rita på detta viset i Halland. Bra terräng alla dagar.

Pendelparkering för bilarna, och bussning sista biten? 100 kr per bil borde kunna finansiera en hel del. Kan Gbg-varvet så varför inte O-ringen?
Farsan 2012-07-28 19:03 #90
Kan tillägga att vi inte bodde på campingen där det nog var lite kritik mot splittrad camping med för vissa långa avstånd.
Farsan 2012-07-28 19:01 #89
Tillhör en klubb med ca 100 deltagare på O-ringen och hörde ingen som missnöjd. Visst fanns det saker som inte funkade och för vissa var säkert de problemen större än för andra.

Med barn så blir O-ringen givetvis tufft att genomföra, man är väl inte direkt utvilad när man kommer hem efter veckan...

Var nöjd med O-ringen, även om vi också drabbades av väntetider vid parkeringarna och strulet för barnen med etapp 2. För barnen är O-ringen stort och de vill gärna åka dit, men det gäller att försöka förminska betydelsen av det hela. Bäst skall man vara som senior, tycker jag...

Viss kritik här är befogat och det gäller för kommande arrangör att lyssna och lära, även om man kan tycka att allt som hänt i år har hänt andra år.

Vi hade barn som drabbades av att de skulle få startstämpla vid starten en etapp, men det missades att göras. Även vid jaktstarten var det strul för en del barn som var mer än 90 minuter efter. Han som skötte uppropen verkade somna då och då och ville inte ha hjälp av andra från starten. Så en hel ungar startade ett antal minuter försent. Skulle vara kul att höra från någon arrangör som var där om vad som hände egentligen där?

Så totalt var det ett bra O-ringen med trevlig terräng, banor och TC. Men visst hade det regnat på etapp 1 och 2, så hade det inte varit kul att vara P-vakt:-)
Bilist 2012-07-28 18:16 #88

Svar till inlägg av Syltkokaren, 2012-07-28 17:43:

Syltkokaren: ...och om såna som du kunde inse att alla inte kan/vill bo på C-orten eller bara springer enstaka etapper och därmed behöver ta bilen.

Köerna till etapp 1-2 var katastrofala beroende på att det endast fanns en in/utfart till parkeringarna.

Köerna från etapp 3 var ännu värre. Visst, det berodde mycket på att många ville hem samtidigt efter besök på badstranden men problemet var samma här: bara en in/utfart. Dessutom hade arrangörerna inte förberett för att organisera utfartstrafiken, det var först efter 1-1,5 timmes totalt stopp för de flesta som några arrangörer dök upp och genast blev det bättre flöde.

Etapp 4-5: Mycket bra trafikflöde. Ingen slump att det då fanns flera in/utfarter och olika parkeringsfält.

För övrigt ett mycket bra arrangemang (som jag upplevde det iallafall), med utslagsgivande och bra banor med orientering ända fram till sista kontrollen.
Syltkokaren 2012-07-28 17:43 #87
Jag var på O-Ringen hela veckan. Visserligen åkte jag aldrig bil, utan endast buss de tre första dagarna och cykel de två sista. Ur _mitt_ trånga anekdotiska perspektiv finns det inget att invända mot transportarrangemanget. Jag har inte så många O-Ringar att jämföra med, men bussningen fungerade definitivt bättre (för mig) än i Örebro. Inte nog med att det blev lång väntetid där, man fick dessutom ibland stå och vänta i regn. I Halland upplevde jag varken väntan eller regn så...

Jo förresten, det finns en sak, bussturen på måndagen tog 20 minuter längre än beräknat därför att det var så lång bilkö i Simlångsdalen. Observera, bilkö, inte busskö eller cykelkö. Ack ja, om bara alla dessa förbenade bilälskare kunde svälja förtreten och inse att det är de själva som orsakar trafikproblemen och att om alla skall åka bil kan O-Ringen bara arrangeras på gångavstånd från närmaste motorvägsavfart.

Och vad gäller debaclet med kartjusteringarna i DH11-12. Det som verkligen är anmärkningsvärt i denna historia är att det finns föräldrar och/eller klubbledare som tar 11- och 12- åringars deltagande på så stort allvar att de överhuvudtaget överväger att protestera! I min förvisso något rosaskimrande värld är barns idrottande en lek, en känsla, en gemenskap och en upplevelse där resultatet är en minst sagt sekundär historia.
John 2012-07-28 17:11 #86
Tack Halland för ett mycket bra arrangemang. Bra banor och kartor. Omväxlande terräng. Ses i Boden.
PJ 2012-07-28 16:39 #85

Svar till inlägg av Förälder, 2012-07-28 14:47:

Och varför fanns det kartkomplettering ?
Inte var det något arrangörerna gjort för att jäklas ! utan berode på att markägaren efter att kartorna var tryckta plötsligt kände ett stor behov av att avverka...

Upp till både klubbledare och föräldrar att förmedla information till ungdomar/nybörjare som inte har förmågan att "läsa"
Gunvald 2012-07-28 15:55 #84
Första gången som vi medverkar på o-ringen och är en nybörjare familj inom sporten. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad hur bra det funkar. Det finns ingen infrastruktur i Sverige som klarar av att förflytta 15000-20000 personer under en 6-timmars period fram och tillbaka från TC. Underlättar om man följer funktionärernas anvisningar men ska man göra egna hitte på regler blir det problem och störningar. Funktionärna gör sitt bästa utifrån de förutsättningar de har. De är inte tränade eller har övat på detta utan är amatörer. De ställer upp frivilligt med en macka som belöning. All ideel föreningsverksamhet är uppbyggd så. Gällande banor så tycker jag som förälder att det borde finnas banläggare för vuxna och banläggare för barn så "sätta dit" mentaliteten försvinner när de ritar barnbanorna. Ofta det finns oranga kontroller på en gul bana. Förklara för en tio-åring att du ska följa denna bäcken till två tredjedelar och sen ser du branten på högersidan, där ska du ta kompassriktning från bäcken och följa den 80 meter (helvitt på kartan), då hittar du kontrollen. Inga tydliga stigar eller stenar men vi är nybörjare inom sporten, bara en reflektion från min sida. Ett sjunkande flaggskepp? Definitivt inte utan en mycket trevlig upplevelse som vi gärna gör om.
Förälder 2012-07-28 14:47 #83

Svar till inlägg av §§§§§§, 2012-07-28 00:21:

Det är viktigt att orienteringssporten får bort personer med dina värderingar....
hello 2012-07-28 14:33 #82
Vad sägs om utebliven vätska för H21L sista etappen från kontroll 6 fram till mellan kontroll 16 och 17? Ganska jobbigt tyckte jag det var att springa i 7 km utan vätska i den värmen. Annars är jag mestadels nöjd med arrangemanget. Bra jobbat arrangörer!
Ludde 2012-07-28 12:01 #81

Svar till inlägg av Lyssnaren, 2012-07-27 21:28:

Även om det var helt okej saknar jag Ola Jodal som speaker. Han och Forsberg kompletterar varandra utomordentligt bra! Hoppas på att få höra dem jobba tillsammans igen nån gång!
Mountain Man 2012-07-28 09:04 #80
Efter att ha läst denna massiva kritik mot O-ringen kände jag mig tvungen att testa själv. Satte mig i bilen och körde de dryga 50 milen till Halland ... för att själv testa etapp 4 och 5.

Parkering
Följde vägvisningen och fick köra en rejäl omväg (som vanligt på O-ringen). Trafiken flöt på bra och fick parkera på en fast torr åker. P-vakterna visade klart och tydligt var jag skulle parkera. Inga som helst problem.

Det enda lite märkliga var hur P-avgiften skulle betalas. Som tur var fick jag reda på att den skulle betalas vid utkörningen (annars hade jag nog spenderat min hundralapp), men det fungerade förvånansvärt bra.

Ska jag nu som "en vanlig orienterare" gnälla lite, är det i så fall på utfarten som var obevakad på torsdagen vilket gjorde det svårt att komma ut. Dessbättre stod det en P-vakt där på fredag vilket underlättade.

Väg till TC (arena som de envisas att kalla det)
Omkring 2 km (som utlovat). Bra framkomlighet (snyggt markarbete), en bit lite trångt med både gående och cyklar, men inte värre än vanligt. Ganska varmt och svettigt, men det kan vi väl knappast belasta arrangörerna för.

TC (hmmm...arena då)
Förutom idotlopen på upploppet riktigt bra. Stor yta, bra placering av serveringar. Fattar inte vitsen med loop på upploppet ... hälften så många kan se löparen dubbelt så länge ... vad är vitsen?

Serveringarna
Riktigt,riktigt bra. Fyra serveringar med fyra kassor i varje, inget trams med kassaregister utan full fart. Kall glass som räckte till alla. Varmt kaffe som också det räckte till alla!

Orienteringen
Ingen aning ... men vad jag förstått bland de bästa O-ringen någonsin, eller?

Gnäll!
Ska jag absolut gnälls på något är det i så fall placeringen av Pissoarerna ... korkat att ställa dem helt öppet i direkt anslutning till ut/ingången till TC (arenan menar jag). Inte kul varken för dem som behövde lätta på trycket eller alla som passerade (luktade ganska tydligt oxå).

Nu tycker ni säkert att jag är onödigt positiv och att de tusentals ideellt arbetande arrangörerna bör hållas kort! Men jag kanske inte är "en vanlig orienterare"! ;-)
§§§§§§ 2012-07-28 00:21 #79

Svar till inlägg av Ej överklagande D11 förälder, 2012-07-27 18:04:

Ger mig bara mer vatten på min kvarn att dels är ungarna för små att tävla före typ 12års ålder, spec i denna något akademiska sport där saker och ting kan krånglas till in absurdum, dels alla dessa orienterande och målkåta föräldrar inte klarar av att livet i allmänhet och idrottslivet i synnerhet är INTE så linjeräta som era förb projekt kan vara i era fina arbetsliv.
Och hem och ta en cykeltur med småbarnen istället!
En annan ej överklagande D11 förälder 2012-07-27 22:15 #78

Svar till inlägg av Ej överklagande D11 förälder, 2012-07-27 18:04:

Hur skulle man anslå det så att barn förstår då? Jag insåg själv inte att kartjusteringen var i det området när jag sprang där. Och då hade jag ändå visat det för mitt D10-barn. Tror inte det spelar någon roll HUR man anslagit kartjusteringen, du säger ju själv att de inte kommer ihåg och jag håller med dig. Så hur skulle man gjort för att det varit godkänt enligt dig?
Lyssnaren 2012-07-27 21:28 #77
Speaker insatsen 2012 kändes sämre än tidigare år. Saknar 10-mila rösterna.
Ej överklagande D11 förälder 2012-07-27 18:04 #76

Svar till inlägg av §§§§§§, 2012-07-27 16:02:

Ett av skälen är att det varit en kontrollvakt ute vid kontroll 91 som visat in löpare till kontrollen under vissa perioder. Det har helt enkelt inte varit rättvisa förhållanden.

Sen tror jag det varit nyttigt om en del kommenterande hade lärt sig hur barn fungerar (t.ex. på någon av SOFTs tränarutbildningar). Som juryn mycket riktigt påpekat har inte arrangören anslagit kartjusteringen på ett sådant sätt som barn i den åldern förstår. Visst, regeln säger att man skall läsa PM, men det tror jag inte ens många av de inavlade gör. Att normala 11-12 åringar skall komma ihåg en kartjustering, sorry, barn är inte så utvecklade i den åldern.

Jag tycker fortfarande att juryns beslut var sunt i förhållande till reglerna, synd att Hallands OF består av paragrafryttare som glömt hur det är att vara barn.

PS.

Nej, jag överklagade inte och Hallands OFs beslut gjorde att min dotter fick betydligt bättre plats på etappen, men jag tycker fortfarande att juryn gjorde rätt som strök sträckan.
§§§§§§ 2012-07-27 16:02 #75

Svar till inlägg av SG, 2012-07-27 04:17:

Tycks som beslutet på överklagandet var väl motiverat, så varför tycker du fortf att etappen skall strykas
1 2 3 4 5 6

Senast kommenterat

Fredag 17/5

12:25

Stafettligan

421

 

06:53

Träningsläger

2

 

Torsdag 16/5

15:11

Jobb för orienterare

234

 

09:59

Stafettligan #4

41

 

Onsdag 15/5

12:39

10-mila från 2024

1949

 

Tisdag 14/5

17:20

Venla 2024

12

 

16:43

JVM 2024

4

 

Måndag 13/5

17:00

Jukola 2024

2

 

Söndag 12/5

14:36

Barku shoes?

17

 

Lördag 11/5

14:34

Orienteringsvideos

8

 

Fredag 10/5
Torsdag 9/5

08:25

webbTV 10mila

67

 

Onsdag 8/5

11:30

-Arrangemangsreklam-

980

 

Tisdag 7/5

14:21

10-mila höjdpunkter

24

 

Måndag 6/5

15:11

10-Milakartor

17

 

Söndag 5/5
Fredag 3/5
Torsdag 2/5

18:30

Fri minutstart

130

 

07:07

Sverigelistan

440

 

Tisdag 30/4
Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng