Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-ringen ett sjunkande flaggskepp

Besviken  2012-07-22 16:24
Inte mycket som fungerade fullt ut i dag. Hur kommer framtida arrangörer påverkas av den avsaknade kvalitetssäkringen? För att bara ha en infart till parkeringsängen och att maten som tar slut långt innan sista löparen är i mål är väl enkla saker är förutse? Hade man dimensionerat årets arrangemang fel? Tänker även på utökade campingen och köer till bussarnas pålastning.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Volt 2012-08-06 19:54 #194

Svar till inlägg av BjornG, 2012-08-06 19:31:

Det enda som varit vettigt med Fat C:s idéer är att det motverkar klunglöpning. Då slipper vi se resultatlistor som etapp ett av h18 elit iår. För övrigt så är idéerna lika dumma som SOK:s uttagningspolicy
BjornG 2012-08-06 19:31 #193

Svar till inlägg av 1981, 2012-08-06 18:13:

Det värsta här i världen är inte dåliga ideer, det är inga ideer.

Kommer någon med en (dålig) ide - kom med en bättre.
Fat C 2012-08-06 18:59 #192

Svar till inlägg av 1981, 2012-08-06 18:13:

När det sitter stoppklossar i ledningsgruppen som inte tycker vi ska ändra på något (inte ens diskutera olika möjligheter hur tokiga de än må te sig) för det är alltid några som gnäller har jag nu slutat att orka bry mig. Att detta hände 1978 och 2002 när det senast var aktuellt för mig må så vara, men det verkar som detta fortfarande lever kvar.
Från att ha varit fanatiker kan man numera lugnt avstå tävlingar som man tror sig inte uppfylla ens krav.
Men att dessa tävlingar inte ens försöker gör ju inte att vi blir fler på dem, snarare tvärt om.
Jag tror inte jag är ensam därute att välja bort "risktävlingar" där långa avstånd och väntetider verkar vara något som man absolut måste acceptera om man ska vara med.
För mig är detta inget flaggskepp, möjligvis en ubåt, om än en stor sådan.

Jag har ju redan sumpat mina chanser att vara populär i orienteringsvärlden så jag gör nog mer skada än nytta på förbundet.
Och jag hoppas innerligt att "chefen" inte bestämmer allt utan det är en gemensam debatt tillsammans med alla förbund vi har.
1981 2012-08-06 18:13 #191

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 18:02:

väntade bara på den.

Låt oss se vad du bidragit med.

+ Vi slipper pressparkeringen och presstältet, några funktionärer mindre
+ Möjligt att hitta lite bättre terräng
+ Lite mindre trängsel kanske

- En tävlingsform som bara den mest inbitne orienteringsfantasten skulle vara intresserad av
- publikt och mediamässigt självmord
- Något färre funktionärer per etapp, men samtidigt fyra etapper parallellt vilket ger ca 3 ggr så många arbetstimmar under själva tävlingsveckan för tävlingsarret + mer material = dyrare

En riktigt bra idé alltså, chefsposten på förbundet är ledigt, skynda dig och sök!
Fat C 2012-08-06 18:02 #190

Svar till inlägg av 1981, 2012-08-06 17:33:

Och vad har du bidragit med för förslag för att få "Besviken" och "utanför" nöjda?
bbb 2012-08-06 17:42 #189

Svar till inlägg av 1981, 2012-08-06 17:33:

Någonstans dit jag också ville komma. Med detta koncept blir ju trycket lika hårt på varje enhet. X-antal personer på samma tid och plats som under en vanlig etapp.
1981 2012-08-06 17:33 #188

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 17:02:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Du kör en väldigt tråkig och otrevlig debattstil, där alla inte tycker som dig automatiskt är bakåtsträvare. Du lägger ord i munnen på andra - har någon här påstått att det ska vara 9 km till start t ex??
personligen skulle jag aldrig ställa upp i en tävling där jag inte har en susning om hur jag ligger till ens efter tre etapper, där jag inte kan diskutera vägval på kvällarna med mina konkurrenter, där vi inte kan fira dagens etappsegrare med kaffe och tårta, och där tidningarna troligen skriver lika mycket om de första etapperna som de gör om promenadbingo (för vad ska dom skriva om??). Då kan jag lika gärna köpa Naturpasset.
Funktionärsbehovet verkar du ha noll koll på. Om man tar t ex sekretariat och IT-relaterade funktioner så är skillnaden i resursbehov mellan 5000 och 20 000 deltagare mycket liten. Det handlar mycket om att bygga upp sekretariatet, övervaka att allt funkar och i värsta fall jobba häcken av sig om något krånglar - påverkas inte så mycket av antalet deltagare. Hantering av själva orienteringen d v s kontrollenheter, utsättning, inplockning kommer att kräva 4 ggr så mycket folk och dubbelt så många sportidentenheter. Mer prylar behövs i övrigt då Fat C även vill korta tävlingstiden, så storleken på dusch, toaletter, marka med mera kan nog bara krympas marginellt.
ooooo 2012-08-06 17:23 #187

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 17:02:

Låt O-ringen sjunka till botten. Sveriges populäraste flaggskepp är regalsheppet Vasa.
Fat C 2012-08-06 17:02 #186
Som sagt, vi stänger lådan och håller oss för oss själva. De som inte tycker som oss kan dra någon annanstans.

Man kanske kan göra O-ringen lättare att planera eftersom flera nedan tycker det är bra som det är.
Om vi drar ner servicenivån så ser vi ju om ett tag var smärtgränsen går:
- 7 eller 8 timmar i parkeringskön
- 5 eller 6 kilometer till bussningen
- 2000 eller 3000 kronor startavgift
- 8 eller 9 kilometer till start
- 40 eller 50 kronor för en kopp kaffe
- 5x6 meters campingruta eller 2x3 meters campingruta
- 800 eller 900 kronor i parkeringsavgift

O-ringen sjunker eftersom många av mina antagonister bara verkar borra fler hål från insidan istället för att täta de läckor vi redan har.

Och återigen, ni fokuserar för mycket på mitt exempel, det handlar inte om räkor när det egentligen är något helt annat man vill ha.

I min värld är fokus på att få "Besviken" och "utanför" nöjda även om deras referenser är annorlunda än mina. Vad är era mål ?
1981 2012-08-06 16:36 #185

Svar till inlägg av bbb, 2012-08-06 16:10:

Och varför skulle tidningar, radio och TV överhuvudtaget bry sig om ett arrangemang där den aktuella ställningen är okänd i fyra dagar?
insider 2012-08-06 16:16 #184

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 15:36:

10mila är ju också ett ganska bökigt arrangemang. Skulle också kunna delas upp, förslagsvis på ett antal helger med en eller ett par sträckor åt gången. Blir säkert lika kul som ett uppdelat O-ringen;-)
bbb 2012-08-06 16:10 #183

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 15:36:

På vilket sätt skulle orienteringen bli bättre? Alla i klassen måste ju springa samma banor ändå och oavsett om man gör det på en dag eller fyra dagar så kommer lika mycket spår uppstå. Varför skulle det bli mindre jobbigt för funktionärer? snarare drygare att jobba i fyra dagar än en dag..
Varför ska vi ta bort etappvinnare med prisutdelning samma kväll vilket blir följden av ditt koncept? Har du också funderat över hur lätt det kommer att bli att kolla in sin bana i förväg? Banan som jag ska springa på torsdag kommer ju ligga ute på nätet redan på måndag kväll..visst vill inte folk fuska eller för den del hjälpa andra att se banan innan men rent praktiskt kommer detta aldrig fungera.
Fat C 2012-08-06 15:36 #182

Svar till inlägg av Mike, 2012-08-06 11:00:

Idag har man fyra startgrupper med 75 minuters startdjup som roddas runt på förmiddagen.
20 000 löpare ger 5000 löpare per startgrupp. Om man styr dessa startgrupper till varsitt område de fyra största dagarna kan man göra likadant med alla arrangörer.
Det går alltså på ett ut.

Fördelar:
- man kan välja mer intressanta tävlingsområden eftersom man inte behöver kunna hysa 20000 utan "endast" 5000 åt gången (som de gamla klassiska tävlingarna vi hade i dalarna förr i tiden)
- man kan locka med mer intressant terräng och banor med orientering hela vägen in
- kortare startdjup vilket gör dagen kortare för alla
- om alla är klara vid tolvtiden varje dag och kan spendera mer tid att turista eller shoppa blir nog näringslivet mer intresserade
- snarare mindre personal eftersom allt är över på ett arbetspass
- infrastrukturen blir inte så hårt belastad och mindre hjälp av samhället behövs
- man kan ha större startmellanrum vilket ger ett mer rättvist tävlingsmoment (mindre klungor)

Nackdelar:
- Man kan tappa de som kommer till stora arrangemang för att de är just stora (och de som tycker om att köa :-)
- Inget sammanställt resultat förrän på torsdag kväll

Jag köper inte att större arrangemang ger fördelar som "economics of scale" och Mike vill påvisa. Vi har många bolag i Sverige som gör samma saker men där det mindre bolaget tjänar upp till fyra gånger mer per såld produkt än det större som är fyra gånger större.
Min helt egen tolkning av detta fenomen stavas administration, rätt eller fel.

Varje vecka arrangeras mängder av arrangemang i idrottssverige av mindre storlek med väldigt få funktionärer. Detta är ju ett bevis på att det fungerar mycket enklare och dessa mindre arrangemang räds inte arrangörerna för lika mycket som ett mastodontarrangemang.


Men återigen, det handlar inte om räkor! Mitt första inlägg var ju enbart till för att få igång diskussionen.
Det handlar om att förändra sig och ta lärdom och utveckla O-ringen om det nu är det vi har som mål. Jag tycker mig jämt höra att hur kan vi locka fler till O-ringen. Ja inte är det att trampa i samma fotspår år efter år för att trots vi blir fler i Sverige blir vi inte det på O-ringen.
Att trådskaparen samt det bästa inlägget i denna tråd (68) förklarar sitt missnöje kanske vi skall ta och lyssna på dem och utveckla oss så att de kommer tillbaka i framtiden varje år och då är nöjda.
Men vill vi inte utveckla oss utan bara köra på får vi nog släppa visionen att bli fler orienterare, komma med i OS och även kanske få världens bästa landslag...
1981 2012-08-06 14:18 #181

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 10:34:

Jag har ingen åsikt tillsvidare, jag väntar fortfarande på hållbara argument. Det kryllar inte precis av sådana i dina inlägg. Däremot gör Mike en bra analys. Så: Hur många arrangörer behöver du för ett femdagars med ditt upplägg? Hur ska man veta ställningen i tävlingen? Blir arrangemanget rättvist? Hur mycket mer är det värt att betala i anmälningsavgift (4-dubbling av nyckelpersonal + en mindre ökning av överig personal måste ju betalas av deltagarna)?
Gör ett försök nu åtminstone, helst utan att surra om räkor!
Fantomen 2012-08-06 13:11 #180

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 11:46:

Varför skulle det säga allt. Tror det var fler som var mycket nöjda med o-ringen som det var.
Att det var köer var inte optimalt, men inte något som gör att inte dom flesta kommer nästa år. På tredje etappen så var det ju fullt naturligt att det blev köer men det får man köpa med arena vid havet, kul terräng och bad efteråt. Men om man vill ha en lugn semestervecka så är ju o-ringen helt fel ställe.
BjornG 2012-08-06 12:11 #179

Svar till inlägg av Dansk, 2012-08-06 11:27:

Det finns givetvis ett par enkelt insedda fördelar (och nackdelar) med central "pendlarparkering" - eftersom det är samma varje dag kan man se till att den har tillräckligt många in och utfarter för att minska trycket på enstaka flaskhalsar¸ man kan dela upp den i flera mindre parkeringar vilket ytterligare minskar trycket på enskilda mindre vägar. En nackdel är att det blir samma parkering varje dag - och det har ju vissa risker om det blir regnigt.
PS 2012-08-06 11:54 #178

Svar till inlägg av Dansk, 2012-08-06 11:27:

Inför olika parkeringsavgifter beroende på hur många som maximalt får sitta i bilen. Man kan då försöka avväga dessa avgifter på ett sätt som gynnar samåkning men inte gör det för billigt jämfört med att åka buss (vilket det i och för sig sällan är om man räknar med verkliga kostnader och inte bara parkerings- och bränslekostnader).
Fat C 2012-08-06 11:46 #177

Svar till inlägg av Fantomen, 2012-08-06 10:45:

Läs inlägg 68 en gång till, det säger allt.
Dansk 2012-08-06 11:27 #176
Alla vill inte bo på c-orten. Det finns rätt många som inte vill campa en vecka utan hellre bor lite mer bekvämt. Det måste finnas en praktisk lösning för dessa tusental. Den lösningen stavas parkering på tc.

Om det bara var tillåtet med buss(eller skitdyrt att ta bil pga hög parkeringsavgift) så skulle de som åker bil i dag ändå behöva ta bilen till busshållplatsen och parkera där. Om man antar att alla(eller många om parkeringsavgiften är hög) gör så kommer köerna vara lika stora där som de annars skulle vara på tc. Man har då bara flyttat problemet geografiskt.

Dessutom, hur lockar man nya utövare från närområdet där o-ringen går? Inte med att ta skithöga parkeringsavgifter. Det är mer än tillräckligt högt som det är idag. Dessa nya vill oftast inte heller lägga en eller två extra timmar (totalt) på att köra till c-orten och parkera där och sen ta bussen därifrån(som inte heller är gratis).
Mike 2012-08-06 11:00 #175

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 10:34:

Ok så en liten analys av fördelar vs nackdelar:

Fördelar med ditt förslag:
- Lägre peak i belastning på infrastrukturen, mindre köer

Nackdelar:
- Går inte beräkna hur många som kommer till tävlingsplats X för en viss dag. Risk för snedbelastning
- All nyckelpersonal måste fyrdubblas
- Antalet arrangörer som krävs är större. Svårt att beräkna hur mycket större
- Tävlingsteknisk orättvisa, sträcktider osv går att analysera i förväg
- Köer till toaletter etc etc löses inte. Köer till toaletter/affärer osv beror på balansen mellan efterfrågan och tillgång. Detta löser inte ditt förslag. Snarare tvärtom då det alltid är mer lönsamt med en central buffer. Delar man upp på flera arenor måste man ha mindre buffer för varje arena om man inte ska öka kostnaden. Samma princip gäller egentligen hela organisationen. Finns ett koncept som kallas economics of scale som förklarar det.
- Detta är subjektivt men jag tycker det vore mycket tråkigare då tävlingsmomentet blir väldigt märkligt. Först fjärde dagen kan man få någon form av ställning.


Fantomen 2012-08-06 10:45 #174

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 10:34:

Jag undrar om det överhuvudtaget finns ett problem. Om man bara räknar med 2h med bussen så funkade det ju bra.
Det är ju semester så varför måste man optimera tiden på arenan till minimum.
Annars kan man springa tex Hallands eller Gotlands 3-dagars istället om man inte vill ha kö och slippa betala dyrt.
Fat C 2012-08-06 10:34 #173
Om någon av er har hört talas om kollektivtrafik löser detta redan idag och sedan länge de problem ni tycker er att se att splitta upp busstrafiken från A till B och istället köra A->B, A->C, A->D samt A->E.
Vill man vara säker på att få en plats kan man t.ex. kanske få möjlighet att förboka sin plats på en avgång (kan vara billigare också så att fler förbokar och då blir det enklare att förutse trafiksituationen).
Vill man inte förboka får man vackert stå i kö precis som idag.

Men pudelns kärna är ju att åtminstone tre av er nedan, Fantomen, Stark och 1981 inte ens försöker lägga två strån i kors för att komma tillrätta med de problem som ganska många upplevt på årets O-ringen.

Nädå, spring full fart in i väggen även nästa år, och nästa, och nästa!!!

Vill man utvecklas eller inte? Vill man ta diskussionen eller inte?

Det handlar inte om räkor...
Fantomen 2012-08-06 09:38 #172

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 09:16:

Men det fanns ju Hallands 3-dagars där det inte var dyrt och lång kö för sådana som dig.
Så ditt "problem" var redan löst.
1981 2012-08-06 09:37 #171

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-06 09:16:

Du är väldigt duktig på att argumentera... Hur många färre bussar och funktionärer blir det med din lösning?
Fat C 2012-08-06 09:16 #170

Svar till inlägg av Stark, 2012-08-05 23:56:

Vill man inte ens försöka utan lägga sig ner och dö, ja så varsegod...

Vad trött jag blir på sådana som dig.
Fantomen 2012-08-06 08:17 #169
Lite om bussningen på Vasaloppet. Folk åker klockan 4 för att hinna till start.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=98682
Fantomen 2012-08-06 08:00 #168

Svar till inlägg av Ebbot, 2012-08-03 13:58:

Jag tror det snarare är du som behöver fundera på hur människors fungerar. Tror du musiken blir bättre för att 60.000 är på en konsert, speciellt om man står längst bak och får titta på storbildsskärmen. Folk söker sig till stora arrangemang just för att dom är stora. Where's the buzz.
Stark 2012-08-05 23:56 #167

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-05 22:43:

Skönt att höra ifrån ett riktigt Logistikproffs. Du har väl troligtvis Aldrig hjälpt till på din egen klubbs tävlingar. Du kan ju börja med Bussningen. Det tror jag kan bli ett lämpligt ansvarsområde för dig........
1981 2012-08-05 22:48 #166

Svar till inlägg av Fat C, 2012-08-05 22:43:

Springa i vilken ordning man vill skrev du visst. Innebär det att man automatiskt kommer att få jämn fördelning? Går det åt 4 gånger mindre funktionärer på en tävling med 5000 deltagare än en med 15000?
Fat C 2012-08-05 22:43 #165

Svar till inlägg av Stark, 2012-08-03 10:25:

Bor du i en låda?

Lite folk på TC = få funktionärer, lagom många på vägarna, kortare startdjup, enklare att arrangera helt enkelt
Massa folk på TC = många funktionärer, köer, långt startdjup, svårare att arrangera

Men Stark kanske fixar alltsammans man tanke på din signatur :-)
J 2012-08-04 07:48 #164

Svar till inlägg av Per, 2012-08-04 06:46:

Så var det en gång i tiden ja.
Per 2012-08-04 06:46 #163
Är inte det officiella namnet O-Ringens 5-dagars?
Anna 2012-08-03 18:41 #162
Ja, 5-dagars är betydligt mera känt, i varje fall i min bekantskapskrets.
Ö8 2012-08-03 17:12 #161

Svar till inlägg av Sports Manager, 2012-07-31 22:07:

5-dagars är ett starkare varumärke, det hänger kvar trots att man har fösökt begå varumärkessjälvmord.
Ebbot 2012-08-03 13:58 #160

Svar till inlägg av Ebbot, 2012-08-03 13:58:

Ebbot>> forstor -> fornstor
Ebbot 2012-08-03 13:58 #159

Svar till inlägg av Fantomen, 2012-08-02 14:47:

Fantomen>> Härligt, du verkar ha funnit superreceptet för att få O-ringen att växa till forstor storlek: FLER OCH LÄNGRE KÖER. Eftersom det är det folk vill ha och eftersom det är det som gör Vasaloppet så populärt.

Jag tror du behöver öka din förståelse i skillnaden mellan kausalitet och korrelation!
Elbo 2012-08-03 11:08 #158
Ett flaggskepp flyter inte av sig själv o jag är mkt kluven till årets arr. + för tävlingar i varierad terräng. Är viktigast också. Stort - för trafik o c-ort. Vi bodde i en stenöken med långa avstånd till hygienstationer som inte servades! (= slut på toapapper o fullt i tunnor). När sedan anslaget telefonnummer ringdes o beskedet var 'gå ngn annanstans' då längtade jag verkligen efter glada serviceinriktade hälsingar med servicebutiker, varmvatten till disken och ett glatt bemötande. Trafiken är avhandlad men just 3e etappen såg jag vakter o poliser som inte gjorde ngt för att minska köerna-svagt! Litet - för en helrörig tävlexp där jag själv efter 45 min väntan fick ta fram telefonen o visa personalen vad som gällde enligt deras egen hemsida....
Stark 2012-08-03 10:25 #157
Fat C>> Fixar du fram personalen....
Fat C 2012-08-03 09:33 #156

Svar till inlägg av Fantomen, 2012-08-02 14:47:

Just därför åker jag inte vasaloppet, dyrt och bara kö...

Men de har ju löst det snyggt med hela veckan av arrangemang och då är det inte kö.

Kanske att man kunde springa etapperna i vilken ordning man vill för att sprida ut allt folk så om man inte klarar av att ha alla på samma ställe varje dag.
Alltså fyra TC öppna varje dag och endast femte etappen gemensam.

Tänk utanför ramarna.
Sommartävlare 2012-08-02 20:02 #155

Svar till inlägg av Diana, 2012-08-02 13:22:

Dessutom är det väl så i de flesta klubbarna att löparna får stå för hela tävlingsavgiften själva när det är sommartävlingar.
1 2 3 4 5 6

Senast kommenterat

Fredag 17/5

09:14

Stafettligan

418

 

06:53

Träningsläger

2

 

Torsdag 16/5

15:11

Jobb för orienterare

234

 

09:59

Stafettligan #4

41

 

Onsdag 15/5

12:39

10-mila från 2024

1949

 

Tisdag 14/5

17:20

Venla 2024

12

 

16:43

JVM 2024

4

 

Måndag 13/5

17:00

Jukola 2024

2

 

Söndag 12/5

14:36

Barku shoes?

17

 

Lördag 11/5

14:34

Orienteringsvideos

8

 

Fredag 10/5
Torsdag 9/5

08:25

webbTV 10mila

67

 

Onsdag 8/5

11:30

-Arrangemangsreklam-

980

 

Tisdag 7/5

14:21

10-mila höjdpunkter

24

 

Måndag 6/5

15:11

10-Milakartor

17

 

Söndag 5/5
Fredag 3/5
Torsdag 2/5

18:30

Fri minutstart

130

 

07:07

Sverigelistan

440

 

Tisdag 30/4
Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng