Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Regelnisse 2014-08-20 11:31 #7300

Svar till inlägg av ml, 2014-08-20 11:07:

Som sagt var det gäller att läsa PM. Kan det bli tydligare än så här...
http://www3edit.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_605223/cf_69694/PM_L-100_Dubbeln_2014_140815.PDF
ml 2014-08-20 11:07 #7299

Svar till inlägg av Regelnissen, 2014-08-20 10:28:

Återigen, det står inte i PM att man skulle springa medsols..
Regelnissen 2014-08-20 10:28 #7298

Svar till inlägg av ml, 2014-08-20 09:48:

Den tävlande är alltid skyldig att ta del av infon på PM och följa den informationen. Väldigt tydligt info i PM. Det var till och med heldragen snittsel vid den första varvningskontrollen så man inte skulle springa höger. Så fallet är Glasklart. Löparna har inte läst PM .... skulle jag tro
ml 2014-08-20 09:48 #7297

Svar till inlägg av Drabbad, 2014-08-18 17:22:

Det var ju inte lysande ritat (eller tydligjort) på kartan. Om man är petig så tror jag att det inte går att diska de som genat.

Vad är överordnat kartan eller PM? Dessutom har man inte varit helt skarp i infon om "Varvning och Spurtpris" där skriver lite information och inte sätter några direktiv om att det skulle löpa medsols. Sedan är det i ett annat stycke övertydligt att man inte får springa innanför travbanan även om det inte är markerat på kartan, se Josefs som exempel: http://www.dxdeluxe.se/linnekartparmen/show_map.php?user=Josef&map=3787

Mao så finns det inget som (helt glasklart) säger att det var förbjudet att varva motsols på travbanan. En arrangörsmiss skulle jag beteckna det som.
Josh 2014-08-19 15:24 #7296

Svar till inlägg av TT, 2014-08-19 12:19:

Jepp, vem tar "Långa dagen"...
1981 2014-08-19 14:08 #7295

Svar till inlägg av TT, 2014-08-19 12:19:

Krävs ju bara en. TG
TT 2014-08-19 12:19 #7294
Nån som sett prel banlängder till 10mila 2015?
Började fundera på vilka löpare vi måste värva för att vinna...
old 2014-08-18 22:55 #7293

Svar till inlägg av Anonym, 2014-08-18 17:34:

Beteckningen sprint säger ju bara något om tävlingstiden. Karaktären finns ju beskriven och där finns ju inget som hindrar att man kör i skog.
I Sverige finns ju få bra sprintområden, så växling stad - terräng -stad tillför nog oftast något positivt.
Se´n skulle jag ju gärna springa disciplinen extremsprint. Riktigt svår orientering i 10 -15 min. Kommer man upp i 20-25 min blir det mer medeldistans, om än svår.
ah 2014-08-18 22:29 #7292

Svar till inlägg av Regelnissen, 2014-08-18 21:18:

Eftersom det gått mer än två timmar sedan tävlingens avslutande skall man kontakta aktuellt distriksförbund. Anmälan skall vara inne inom 7 dagar.
Regelnissen 2014-08-18 21:18 #7291

Svar till inlägg av Drabbad, 2014-08-18 17:22:

Maila Tävlingsledningen. Fallet är väl solklart. 4 man skall diskas i H21
Anonym 2014-08-18 17:38 #7290
JO, JK, HD, BO , ARN och RIN. Börja där.
Anonym 2014-08-18 17:34 #7289

Svar till inlägg av ..., 2014-08-18 12:57:

Jag tror att långt ifrån alla sprintare läser in vägval. Det är kanske mer vanligt i Eliten, men motionärer och ungdom läser inte in särskilt mycket. För eliten kam man rita nya kartor i områden där man inte sprungit sprint tidigare. Dem kartorna kan sedan återanvändas till icke-elit.

Att springa skogssprint i ett tekniskt område kan vara kul, men då ska man fortfarande inte kalla det sprint, då akn man kalla det kortdistans eller medeldistans med sprintkaraktär.

I DM Medel i Stockholm förra året var segrartiden i H21 kring 25 min. Och idealtiden för sprint är 15 min. Det är inte så mycket skillnad. Kanske man ska landa på något mellan det, kring 20-25 min på skogssprint.
Drabbad 2014-08-18 17:22 #7288
Är det någon som vet vart man ska vända sig för att få resultatet på söndagens Långhundradubbel fixad för klassen H21?
Var ett antal löpare som genade vid varvningen men står som godkända. En löpare i H21E blev (troligen) diskad för detta och enligt PM så skulle även "vanliga" H21 (bland andra) varva. Det påverkade kanske inte resultatlistan så mycket och är en oviktig klass men blir ändå lite fel när det skiljer ca 600m i löpväg.

http://obasen.orientering.se/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=32374&categoryId=8

Känner mig som en rättshaverist för å gnälla på en sådan småsak.
... 2014-08-18 12:57 #7287

Svar till inlägg av Oskar, 2014-08-17 17:44:

Problemet nuförtiden är ju att inga vägvals bedöms i farten då alla har analyserat sönder dess hemma på kammaren. Det gäller bara att komma ihåg rätt.

Skulle hellre se en sprint i ett extremt område i skogen som både är fysiskt och tekniskt.
Publikvänligt, nja. Kul, ja!

sedan är det skillnad att springa 12 min eller 37 i skogen också.
Friidrott 2014-08-17 20:33 #7286
Har vi bytt till friidrottsförbundet?
http://www.orientering.se/templates/NewsPage.aspx?id=50341
Varför skriver vi inte om alla framgångsrika orienterare som spelar golf, innebandy eller rider ponny?
Oskar 2014-08-17 17:44 #7285
Skogssprint är inget man ska eftersträva. Den förstör en del av charmen med sprint. Sprint ska gå i stad/park med snabba vägval och lättlöpt. Ska man in i skogen blir det en form av kort medeldistans, som varken blir kackat eller malet.

Charmen med sprint är att det ska gå fort, både med besluten och löpningen. Att det är svåra vägval i farten är en del av sprinten, banläggaren ska lura in till misstag. Om man ska köra skogssprint kan man lika gärna förlänga banan med någon kilometer, och kalla det medeldistans.
Olle 2014-08-17 12:00 #7284

Svar till inlägg av 1981, 2014-08-16 08:28:

Antyder du att någon hängde den andra? Då får du väl lämna in en protest.
1981 2014-08-16 08:28 #7283
Segrarna i D15 och D16 på GM sprint igår startade samtidigt, och hade 15 av 16 kontroller gemensamt. Fanns det ens en bankontrollant?
old 2014-08-15 19:12 #7282

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2014-08-15 17:48:

Håller med Dansk om att det skulle vara optimalt. Om skogsdelen blir rättvis beror ju på kartan, men också på skogen och banläggningen. Om det bara är tekniskt och inga vägval, så bör det gå bra. Vägvalen kan väl läggas i park/stad.

Tycker att vi i år har sett en hel del vägvalssträckor som varit så komplicerade att de inte har varit möjliga att bedöma i tävlingssituation. Staket över gator har också varit för svåra att upptäcka när bara staketet redovisats och inte gatan som förbjudet område.
För att inte tala om "mobila grönområden", dvs person- och fordonstrafik.

Nog finns det terrängområden - det behöver inte vara skog - som är lika justa.

Zerbembasqwibo 2014-08-15 17:48 #7281

Svar till inlägg av Frisene, 2014-08-15 16:15:

Hur kan man åstadkomma en karta i skogen som redovisar framkomligheten på sekundnivå?
Dansk 2014-08-15 16:47 #7280
Jag har länge tyckt att den optimala sprinten är följande:

5 min park/stad
5 min teknisk ol i skog
5 min park/stad

Om sprinten ska ha 15 min segrartid vill säga.

Det blir en bra balans tycker jag och man får med den svåra övergången mellan stad och skog.
Frisene 2014-08-15 16:15 #7279

Svar till inlägg av EriOL, 2014-08-15 16:02:

Så du menar att det inte blir slumpen när folk står ibland i en hög och sedan uppradade i ett led in till kontrollen? Sprint i skog skulle bli mer rättvist om man har en bra karta som redovisar exakta löpbarheten.
EriOL 2014-08-15 16:02 #7278

Svar till inlägg av Sosse, 2014-08-15 13:45:

Därför att en sprint i skogen blir för slumpmässig med avseende på löpbarheten. På en längre bana hinner det jämna ut sig på ett helt annat sätt.
Sosse 2014-08-15 13:45 #7277
Finns de bestämmelser över att en sprint helst skall gå i stads- eller parkmiljö? Varför inte ha en skogssprint på ett VM? Med superdetaljerad karta.
PS 2014-08-14 22:41 #7276

Svar till inlägg av madcap, 2014-08-14 16:49:

Nej, jag menade att "säkra" antyder att man kan vara helt säker på att man var där men så är det ju inte alltid. Som bekant så händer det ju att man bommar även en lätt kontroll och vid det man använder som "sista säkra" (eller "senaste säkra") sitter det ju oftast inte ens någon skärm så man kan ju faktiskt ha varit fel redan där. Om man plötsligt inte får ihop det så brukar vi lära ut att man ska backa mentalt till senaste punkten där man tror sig veta var man var och fundera på var man kan ha hamnat i stället men det är i det sammanhanget man också ska ha i bakhuvudet att man i själva verket kan ha varit vid en liknande punkt i närheten och alltså gjort ett parallellfel.
madcap 2014-08-14 16:49 #7275

Svar till inlägg av TG, 2014-08-14 13:55:

Jag tror PS syftade på att "sista säkra" i själva verket inte behöver vara så exakt. Det kan ju t ex handla om en stor höjd eller mosse som är lätt att hitta och går bra att ta kontrollen ifrån, men man vet inte exakt ("säkert") var på höjden/mossen man är någonstans.
TG 2014-08-14 13:55 #7274

Svar till inlägg av PS, 2014-08-14 00:11:

..."sällan är en helt säker punkt utan snarare en ganska lätt punkt"....
För mig är en lätt punkt ofta också säker...?
PS 2014-08-14 00:11 #7273

Svar till inlägg av Ungdledare, 2014-08-13 22:56:

Jag jobbar med ungdomar från grön till svart svårighet så jag skulle nog kunna sägas vara något av "libero" i vår ungdomsorganisation. På svårigheter upp till vit och oftast på gul är det ju ganska uppenbart hur man ska springa men på högre svårigheter gäller det att trumma in att de ska planera sin sträcka och då är ju ganska viktiga faktorer vilka vägval som är enklast att genomföra och inte minst från vilket håll det är enklast att ta kontrollen. Även om det sällan är så uttalat på ungdomsbanor så är ju en av banläggarens vanligaste fällor att ha en attraktiv utgång från kontrollen som sedan leder till en jobbig och/eller svår avslutning på sträckan. Alltså brukar vi försöka lära ut att det kan löna sig att planera vägvalen baklänges och då är attackpunkt ett högst relevant begrepp. Just benämningen "sista säkra" har jag aldrig gillat eftersom det jag kallar attackpunkt sällan är en helt säker punkt utan snarare en ganska lätt punkt. När man väl valt väg så kan jag köpa ditt resonemang men jag föredrar nog i så fall "nästa hållpunkt" av samma skäl. Punkterna är sällan helt säkra och vi brukar just därför ganska tidigt förklara innebörden av begreppet parallellfel.
Ungdledare 2014-08-13 22:56 #7272

Svar till inlägg av PS, 2014-08-13 11:04:

Du har kanske inte varit ungdomsledare? Vad ungdomarna ofta luras av med uttrycket "sista säkra" är att dom börjar fokusera på den redan vid utgången från tagen kontroll. Med att tänka "nästa säkra" tvingas dom skapa hållpunkter som dom även ska vara säkra på att dom verkligen är vid - detta oavsett hur lång sträckan är. Kom ihåg att det är rätt grund-beteende som ska läras in inte tramssnack att hur tänka på långsträcka, medel, lång osv
"Captain My captain!"
Elev 2014-08-13 11:19 #7271

Svar till inlägg av Gubbe , 2014-08-12 18:26:

Oh captain My captain!
PS 2014-08-13 11:04 #7270

Svar till inlägg av Gubbe , 2014-08-12 18:26:

Intressant tankesätt men det beror lite på i vilket sammanhang man använder det. Vid vägvalsplanering måste ju "sista säkra" vara betydligt mer intressant än "nästa säkra" eftersom man annars luras rakt in i banläggarens fällor. Å andra sidan kanske det då är bättre att använda ordet attackpunkt hämtat från engelskan.
Gubbe 2014-08-12 18:26 #7269
Robin Williams död. Trist. Jag körde som ungdomsledare en grej inte så lite inspirerad från "Döda poeters sällskap". 13-14åringarna fick en vinterkväll i eldens sken skriva "sista säkra" på varsin lapp och sen bränna dessa. Efter det gällde bara "nästa säkra" som bättre och lättare för oss att tänka rätt.Jag lovar att orienterande föräldrar hade synpunkter på detta, de hade tänkt sista säkra i xxx år. RIP Mork
Otb 2014-08-12 17:10 #7268
MA 2014-08-12 15:53 #7267
Det är ju snart två veckor sedan senaste avsnittet?!
Lyssnare 2014-08-11 08:31 #7266

Svar till inlägg av Stjärnpodden?, 2014-08-10 20:30:

Det är bara att skruva upp volymen och lyssna. Det görs nya avsnitt aav Stjärnpodden i stort sett varje vecka: http://orionelit.wordpress.com/
Fast länkarna verkar inte läggas upp i menyn längre.
Stjärnpodden? 2014-08-10 20:30 #7265
Vad hände med Stjärnpodden? Inte ett ljud på två månader.
Magnus H 2014-08-07 18:30 #7264

Svar till inlägg av Undrande, 2014-08-06 16:15:

Man får ju poäng om man springer i upptrampade spår i de övriga klasserna, så varför inte?
cec 2014-08-07 10:55 #7263

Svar till inlägg av Bop-Bop, 2014-08-07 10:51:

Finns tre klasser över:
- Elit
- Lång
- H21
Bop-Bop 2014-08-07 10:51 #7262
Troligtvis så är det på det viset att HD21-kort inte har någon ranking på O-ringen efterssom det finns två klasser över. Elit och långklassen.
Anonym 2014-08-07 06:16 #7261

Svar till inlägg av Ejdamm, 2014-08-07 01:04:

Pratar vi rankingpoäng eller sverigelistanpoäng?
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng