Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Oringen 2018 och framåt

mas  2014-07-23 22:01
Någon som vet något, känns som det börjar bli dags att utse lite arrangörer så de inte blir som söderhamn

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

H40 2019-11-18 14:20 #685

Svar till inlägg av madcap, 2019-11-18 14:02:

Det var det jag gissade. Då minskar ju möjligheterna för camping i själva Åre då det väl är det största möjliga området där.

Tror jag ska försöka få med familjen på o-ringen i Åre. Roligt område och koncept till skillnad från Stockholm.
madcap 2019-11-18 14:02 #684

Svar till inlägg av H40, 2019-11-18 09:07:

I Åre kommer O-Ringentorget bli i anslutning till Holiday Club.
Kålle 2019-11-18 11:16 #683

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-11-18 09:37:

Göteborgs avtal om 2024 ligger på nätet

” ERSÄTTNING
4.1 Göteborg & Co ska ersätta O-Ringen AB med 7 600 000 SEK i rollen som Värdkommun (§ 2.3) och Etappvärd (§ 2.4); genom att antingen stå för kostnader som O-Ringen AB har i och med genomförandet eller ersätta O-Ringen AB kontant om beskrivet belopp. Göteborg & Co kan exempelvis stå för kostnader genom att:
• Utföra vissa arbeten åt O-Ringen AB. Exempelvis iordningställa områden för arena-, O-Ringenstad och/eller O-Ringentorg med tillhörande infrastruktur: vatten, avlopp, el, fiberanslutning, renhållning, säkra vägar för person/trafikflöden etc
• Tillhandahålla material, fordon, infrastruktur, maskiner och/eller tjänster
• Stå för kostnaden för deltagarnöjdhets- och effektmätning
• Stå för kostnaden att revidera/ta fram kartor till tävlingarna. Göteborg & Co får en digital kopia av kartorna efter genomförande att använda i egen verksamhet
• Stå för transporter (av material, deltagare och/eller funktionärer) mellan O-Ringen Göteborg 2024:s olika områden och faciliteter


Göteborg & Co (inklusive dotterbolag) ska alltid erbjuda O-Ringen AB självkostnadspris vid utförandet av tjänster eller vid tillhandahållandet av material. Endast insatser av värde för ORingen AB:s genomförande av O-Ringen Göteborg 2024:s kommer att beaktas. Värdet att avräkna bestäms från fall till fall, i förväg, efter överenskommelse Parterna emellan. I de fallen Göteborg & Co får bestående effekt av insatserna så ska det beaktas i avräkningen (genom en reducering av värdet).

4.2 Alla belopp i Avtalet, om inget annat specifikt anges, är i svenska kronor (SEK), exklusive moms och inklusive eventuell reklamskatt.”
Nina 2019-11-18 11:12 #682

Svar till inlägg av H55, 2019-11-18 10:48:

Tack gode gud att Stockholm inte fick vinter OS. För det första så har Stockholm viktiga saker att lägga pengar på och för det andra så passar OS bättre på en plats som har lämpligare förutsättningar, t.ex säkrare vintrar och högre berg.

Men OS och Oringen i Stockholm verkar ha en sak gemensamt och det är att man vill få in nån prestige i Stockholm istället för att göra det som blir bäst för utövarna. Precis som utförsåkning passar bäst i fjällen passar orientering bäst i större skogsområden en bit ut från stadskärnan. Det går att åka utför i hammarbybacken och det går att orientera i närförorter (t.ex 25-manna) men ska man ha ut det bästa så får man satsa på det bästa. Och o-ringen ska ha de bästa för orienterarna, väl?
Xxxx 2019-11-18 10:57 #681

Svar till inlägg av H55, 2019-11-18 10:48:

Men de ska ju inte lägga pengar på idrott, de ska lägga pengar på evenemang. Det är en helt annan sak och helt olika delar av Stockholms Stad som är involverade i det.
H55 2019-11-18 10:48 #680

Svar till inlägg av BC, 2019-11-18 10:40:

Min poäng är att Stockholms stad inte lägger skattepengar på idrott. Vill inte ha os och tex är det dålig förutsättningar för hockey. Skulle bli förvånad om man lägger pengar på oringen.
Xxxx 2019-11-18 10:46 #679

Svar till inlägg av H40, 2019-11-18 10:41:

Vi kan väl släppa diskussionen om ishallar.... tillför inget till O-ringendiskussioner så länge tanken inte är att det ska vara inomhusorientering i ishallar.
H40 2019-11-18 10:41 #678
Nu låter det inte så bra för de som vill åka skridskor i Stockholms kommun men tror också att det kan vara missvisande när man ser på var kommun gränsen går.

När man normalt tänker på Stockholm så tror jag det är rätt få som tänker på Kista och Hässelby men inte Solna och Nacka.
BC 2019-11-18 10:40 #677

Svar till inlägg av H55, 2019-11-18 10:25:

OK, så slutsatsen av denna urspårning från Oringen-diskussionen är att varken hockey eller orientering hittar merparten av sina arenor inom stockholmsstads gränser, utan får söka upp dem i kranskommunerna. Vad lär vi oss av det, mark är en bristvara inne i staden? Hockeyspelare och orienterare ska bo utanför staden?
H55 2019-11-18 10:25 #676

Svar till inlägg av SG, 2019-11-18 10:06:

Har kollegan tagit bort Zinken? Innerstan har en hall på drygt 300 000 invånare.
BC, det är skillnad på stad och län. Södertälje tex är en sossekommun med hög skatt och där finns det kanske mer än en hall.
statistik 2019-11-18 10:19 #675

Svar till inlägg av BC, 2019-11-18 10:08:

5 i Gävle. 4 i Stockholm.
BC 2019-11-18 10:09 #674

Svar till inlägg av SG, 2019-11-18 10:07:

Det ligger väl långt från Åre ;-)
BC 2019-11-18 10:08 #673

Svar till inlägg av SG, 2019-11-18 10:06:

http://www.ishallsguiden.se/index.php

7 i Gästrikland och 43 i Stockholms län i den listan, om det är av intresse för någon.
SG 2019-11-18 10:07 #672

Svar till inlägg av H40, 2019-11-18 09:07:

Vad jag hört så är det Stockholmsmässan där man även har som idé att köra inomhussprint samt Ungdomsstafetten.
SG 2019-11-18 10:06 #671

Svar till inlägg av PS, 2019-11-18 09:29:

Jag blev tvungen att fråga hocketokiga kollegan. Det finns 8 st tillgängliga i Sthlm stad och 7 st i Gävle.
Xxxx 2019-11-18 09:37 #670

Svar till inlägg av H55, 2019-11-18 09:01:

Du tänker nog fel där. Detta handlar inte om att stödja lokal idrott utan om att få hit stora evenemang och det är något staden jobbar hårt med. För Eurovision-finalen något år satsade Stockholm Stad 95 miljoner. I Borås räknade man fram att O-ringen där ökade turistomsättningen med 112 miljoner kronor. Att man har låg skatt hänger såklart bland annat ihop med att man har stora inkomster. Tyvärr satsas det för dåligt på lokal idrott och anläggningar men det är en annan fråga.
PS 2019-11-18 09:29 #669

Svar till inlägg av H55, 2019-11-18 09:01:

Det där tvivlar jag på. Hur många ishallar finns det i Gävle?
Nina 2019-11-18 09:12 #668

Svar till inlägg av Nina, 2019-11-18 09:08:

Sen kanske det är brist på ängar i närheten av pendeltågsstationerna, mindre bra. Samtidigt skulle man kunna köra bussning från Stockholm.
Nina 2019-11-18 09:08 #667

Svar till inlägg av Nina, 2019-11-18 09:06:

T.ex "pendeltåg mos nynäshamn" som någon tidigare föreslagit i en annan tråd. Där finns det gott om skog. Hemfosa, Segersäng, Ösmo osv kryllar av skog. Bara att kika på sörmlandsledens sträckning för etapp 5:1-5:3. Bra kommunikationer om det inte blir signalfel.
H40 2019-11-18 09:07 #666

Svar till inlägg av madcap, 2019-11-18 08:46:

Var ska o-ringen torget vara?
Nina 2019-11-18 09:06 #665

Svar till inlägg av xxx, 2019-11-18 09:02:

En anledning är gissningsvis (om jag förstått det rätt) att det är planerat som ett O-ringen i Stckholms stad, eftersom de föreslagna områdena ligger så nära stadskärnan och i eller precis i närheten av Stockholms stad. Det finns inte så mycket ängar eller öppen yta i Stockholms stad som är ledig, som inte redan ingår i de föreslagna terrängområdena. Det är i så fall Älvsjömässan någon pratade om, eller om Kistamässan ligger i Stockholms stad.

Eller så får man försöka ge O-ringen till hela Stockholms län eller till exempelvis Nynsähamns kommun eller Haninge kommun eller någon annan kommun som har mer skog och öppna ytor. Då skulle man också få tag på bättre terräng.
xxx 2019-11-18 09:02 #664
Jag tycker att en c-ort bör vara ett krav för ett O-Ringen. Möjligen undantaget typ Sälen/Åre och det går att lösa med tillräckligt sammanhållet boende och ett torg så det ändå blir en sammanhållande känsla.
Jag ser en risk i om Stockholm kör utan c-ort att man ser att folk kommer ju ändå. Så då kanske vi kan använda samma modell även när tävlingen går i Säffle. Det är ju onödigt att lägga ner allt detta jobb när deltagarna kommer ändå. Och då har man lyckats plockat bort O-Ringens hjärta.
Jag ser ingen anledning till att inte Stockholm skulle ha en c-ort.
H55 2019-11-18 09:01 #663

Svar till inlägg av 08, 2019-11-18 00:10:

Kan inte tänka mig att Stockholms stad pröjsar. Här är det låg skatt som gäller. Idrott är lågprioriterat. Finns färre ishallar än i Gävle tex trots 10 ggr fler invånare.
veteran 2019-11-18 08:50 #662
Mönsterarrangemanget var 1999 med centralort och camping i Borlänge. Pendeltåg till tävlingarna.
madcap 2019-11-18 08:46 #661

Svar till inlägg av Camparen, 2019-11-17 12:13:

Till O-Ringen Åre 2021 är ingen camping planerad av den enkla anledningen att det inte finns någon yta stor nog som inte lutar. Det finns i dagsläget några mindre privata campingar i området, men de två närmaste har tyvärr tänkt lägga ner. Det är möjligt att det ändå blir någon form av mindre camping eller kanske en ställplats för husbilar, men idag finns det inte några konkreta planer för det.

Däremot planeras det för ett O-Ringentorg med sedvanlig matservering, aktiviteter, ceremonier, utställare, deltagarservice och så vidare. Det är i mina ögon en mycket viktig del av ett O-Ringen och frånvaron av en central samlingsplats tror jag kommer vara en stor nackdel för ett eventuellt O-Ringen i Stockholm. Gemenskapen är ju en av O-Ringens viktigaste delar.
BC 2019-11-18 08:39 #660

Svar till inlägg av xxx, 2019-11-18 08:15:

Älvsjömässan har diskuterats som c-ort, jag vet inte om det fortfarande är aktuellt? Där finns det i alla fall gott om p-platser dessutom.
Generellt är parkeringarna ganska glest utnyttjade under juli (parkeringsgarage och p-hus är tomma), så platser för bilarna kan nog finnas för dem som känner ett behov av att ha den med.

Vi vet ju i och för sig inte hur det ser ut om 5 år med användandet av bil. Man kanske hyr en vid behov eller tar en elcykel. Det har ju formligen exploderat på ett år i Stockholm, nu 11 olika företag som hyr ut elsparkcyklar och upphandling av låne-elcyklar pågår. Volvo har en egen hyrbilspool utan månadsavgift som snabbt expanderar osv.

Om oron för att sakna sin bil är den högsta tröskeln så behöver man ju inte ta beslutet om man vill anmäla sig till 2025 just nu.
xxx 2019-11-18 08:15 #659
Varför vill man inte ha en c-ort i Stockholm? Går inte det?
Bix 2019-11-18 08:04 #658

Svar till inlägg av Nina, 2019-11-18 07:29:

Helt enig. Stockholm lämpar sig bättre för helgtävlingar. Om man fick önska tror jag mer på att lägga ett internationellt återkommande WRE-arrangemang nånstans kring Arlanda med världseliten på plats och en samtidig IOF-konferens med delegater från de flesta länder (eftersom nu "HK" är i Sverige). Med publiktävlingar kanske det drar runt 3-4000 deltagare och ger bra publicitet till sporten. Kan arrangeras av en eller två klubbar. Men det är en annan tråd.
Nina 2019-11-18 07:29 #657

Svar till inlägg av Bix, 2019-11-18 07:17:

Många Stockholmare tar bilen runt i Stockholm även om det finns bra alternativ med kollektivtrafik. Alltså vore det troligt att många utifrån Stockholm också kommer ta bilen. Man är så betydligt friare att upptäcka platser utanför stadskärnan om man har bil (och lyckas hitta parkeringsplats).
Om folk anordnar klubbresor med bussning blir det inte många bilar, men inte så många klubnar har organiserad klubbresa till o-ringen. Sen är det ju också skillnad på att bussas till en helgstafett (10mila jukola, 25manna) där man mest anländer, är på TC en evighet och sen åker hem, och på att vara billös på en veckas familjesemester där man ska göra betydligt mer än att hänga på TC.
Bix 2019-11-18 07:17 #656

Svar till inlägg av BC, 2019-11-17 21:53:

Under en veckas tid i stan gör man mycket annat än att bara vara på tävlingen som inte nödvändigtvis ligger vid en t-banestation och vi som är utombys ifrån har dålig koll på bussnätet. Så tror jag det ser ut för de flesta så man kommer nog kunna räkna ihop nästan lika många bilar som på ett Oringen nån annanstans. Den tillfälliga befolkningsökningen ser jag ibte som nåt problem för stan annars.
1891 2019-11-18 07:13 #655
5-dagars i Stockholm? Negativ. Rejält negativ.
08 2019-11-18 00:10 #654

Svar till inlägg av BC, 2019-11-18 00:04:

Har hört rykten om att det finns någon fet dröm att få sponsorsmiljoner av varenda kommun i Sthlms län. Börjar med 6 Mkr i Sthlm Stad och sedan 1-3 Mkr per kommun så kan det inbringa 10-15 Mkr till.

Allt handlar om pengar, det gjorde det även när Södertälje arrangerade O-Ringen 1992....
BC 2019-11-18 00:04 #653

Svar till inlägg av 2025, 2019-11-17 22:12:

Ja kanske 7-8 miljoner då, tjänster är ju också pengar, om man slipper att inhandla det självt.

SL-kort och Infartsparkeringar
Mark och infrastruktur, Logi
Sophantering, latrin
El och VVS
Kartbidrag, jägarkontakter
Tillståndsgivande om det krävs

Och säkert mycket annat som staden kan bidra med
Xxxx 2019-11-17 23:17 #652

Svar till inlägg av Mats, 2019-11-17 23:07:

Det kommer i så fall att ingå ett 2 veckors SL-kort i startavgiften. Men såklart kommer inte alla att kunna åka helt kollektivt då alla inte lär bo så bra till för att använda kollektivtrafiken helt och hållet för att det ska funka.
Mats 2019-11-17 23:07 #651

Svar till inlägg av Mats, 2019-11-17 22:46:

SL veckokort kostar 335 kr. Åk så mycket du vill. Slipp köer och p-böter.
Mats 2019-11-17 22:46 #650

Svar till inlägg av Bix, 2019-11-17 21:37:

Tänk på miljön och åk kollektivt. Till Stockholm kan många ta sig med tåg utan allt för många byten.
2025 2019-11-17 22:12 #649

Svar till inlägg av BC, 2019-11-17 21:56:

Var ute och cyklade där. 7,5 miljoner i medel är det visst, men kanske inte bara är pengar rakt av utan saker som motsvarar 7,5 miljoner i pengar.
BC 2019-11-17 21:56 #648

Svar till inlägg av 2025, 2019-11-17 20:11:

Jag tror att det var 6 miljoner till arrangemanget som krävs av respektive stad om jag minns rätt?
BC 2019-11-17 21:53 #647

Svar till inlägg av Bix, 2019-11-17 21:37:

Vad ska du ha bilen med dig för när den inte behövs? Som nämnts så är 20 000 personer v 30 inget som skrämmer i lokaltrafiken.
Bix 2019-11-17 21:37 #646

Svar till inlägg av B, 2019-11-17 10:41:

Jag föreställer mig att även om det går att ta sig till etapperna utan bil så har nog de flesta bilen med till Stockholm som används utanför tävlingstid. Vilket kommer medföra det jag nämnde,. Därför ser jag Stockholm som mindre lämpligt för Oringen, hellre då andra distrikt som kanske kan genomföra till lägre kostnad, bättre OL, mindre dötid och en c-ort. Men självklart får dom väl ansöka om att arrangera om det finns folk som vill. Håller helt med dig om att de som gillar konceptet får det dom söker och att Sthlm klarar stora event likaså, men om jag nu får tycka nåt så förordar jag ett mindre och för deltagaren billigare arrangemang. Jag inser ju att det inte kommer ske nåt sånt lappkast, Oringen kommer nog fortsätta på den inslagna vägen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20

Senast kommenterat

Söndag 9/8

00:35

begränsning

29

 

Lördag 8/8

00:12

Orienteringspodcast

16

 

Fredag 7/8

22:06

RÄDDA DINA PENGAR

246

 

19:47

Coronaarrangemang

3

 

Torsdag 6/8

17:54

Sverigelistan 2020

37

 

Tisdag 4/8

16:03

-Arrangemangsreklam-

738

 

Måndag 3/8

21:21

Silly Season 2020

355

 

Fredag 31/7
Onsdag 29/7

09:03

Eventor nere igen...

247

 

Tisdag 28/7
Måndag 27/7

23:55

Orienteringsskor

47

 

23:15

Jobb för orienterare

171

 

20:52

Bästa elitklubb

39

 

12:38

10mila 2021

4

 

Lördag 25/7
Fredag 24/7
Onsdag 22/7

20:44

10MILA 2020

481

 

Tisdag 21/7
Måndag 20/7

20:18

SVT’s doping

52

 

Lördag 18/7
Onsdag 15/7
Tisdag 14/7

20:05

Trög puls

58

 

Måndag 13/7

20:19

Dröm-O-Ringen

29

 

12:08

Männens revir

1542

 

Söndag 12/7
Lördag 11/7
Torsdag 9/7
Fredag 3/7

19:40

digital preO

1

 

Tisdag 30/6

18:09

Coronabidrag från RF

26

 

14:04

O-ringen 2020

657

 

Söndag 28/6
Lördag 27/6
Torsdag 25/6

23:35

Youtube

10

 

Onsdag 24/6
Tisdag 23/6


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng