Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Bartoli 2017-05-12 15:53 #12198
Dåligt ljud bara. Kan vara en mick, för ibland blir det bra.
Hawkeye 2017-05-12 15:39 #12197
Mittmedia storsatsar och livesänder från hela Swedish League-helgen. Jerker Lysell expertkommentator i dag. Lite skillnad från i fjol när man inte hade nånting alls, inte en rad, från sprinten i Sandviken.
http://www.gd.se/sport/orientering/folj-fredagens-sprint-i-swedish-league-vi-sander-live
Maju 2017-05-12 15:24 #12196

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-11 20:27:

https://www.teamsportiaonline.se/emit-l%C3%B6parbricka-v6/product/EMIT8103

Jodå, den finns. Hys inte agg mot stackars Team Sportia, den enda stora sportvarukedjan som bryr sig lite om orientering.
Zerbembasqwibo 2017-05-11 22:49 #12195
Nån som lyckats installera senaste x86-versionen av OOM 0.7. master eller unstable? Jag får det inte att funka. http://download.opensuse.org/repositories/home:/dg0yt/Windows/
Zebraochmosquito 2017-05-11 21:56 #12194

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-11 21:55:

Okej, det var jag
Zebraochmosquito 2017-05-11 21:55 #12193

Svar till inlägg av Totallynotzebraochmosquito, 2017-05-11 21:55:

Haha, den var ju bra!
Totallynotzebraochmosquito 2017-05-11 21:55 #12192

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-11 20:27:

Håller med dig till 100% Kan tänka mig diskussionen mellan ägarna anno 2000:

"Vegard, pølse, har du hœrt om dene nye sakk internet?”
"Det har jeg ikke, Håkon, berætta meir!"
"Jo, det ær en helt kjempenye sakk, har hœrt at mann skall kune salge sakker vie denne, vie så kallede webb shopps."
"Det læter intressant, drittsekk. Skall vi prœve?"
"Jaei, det tykker jeg. Min kjempekompis kjempemors kjempetorsk kjenner en kjempebra, kjempefærgblind kille som lest webbdeveloppment i två dager, det blir noe bre!"
"Pølse"

Två veckor senare, september 2000:
"Vegard, webbshoppen er klar. Titte vad fint"
"Jaei, Brettemarits 10årige färgblinde pojk gjorde ett kjemebre jobb"
"Pølse"

2017:
"Vegard, tykker du att det er dags att endre ok uppdatere våre webbshopp?"
"Nai"
"Pølse"
"Kjempepølse, Håkon, kjempepølse"
Zebraochmosquito 2017-05-11 20:32 #12191
Emits webbshop:
http://www.emit.no/sv/products


Emit model 6 (den bättre) i en finsk webbshop:
https://www.suunnistajankauppa.fi/product_details.php?p=2124
Zebraochmosquito 2017-05-11 20:27 #12190

Svar till inlägg av TB, 2017-05-08 10:22:

Team Sportia är en ganska värdelös svensk återförsäljare av Emit, endast 5an, den sämsta modellen finns att köpa. Skulle nog rikta in mig på en av de norska eller finska orienteringsbutikerna istället.

På tal om Emit, har deras webbshoppdeveloper avlidit för sisådär 15 år sedan, men inte blivit utbytt? Bland de sämsta sidor jag varit inne på, och då ska ni veta att jag tamigfan köpte min bil via Blocket!

Eller så är jag bara bitter. Eller både och. Vad tycker ni? Eftersnack har varit dött i tre dagar nu, jag behöver inlägg att trolla!
TB 2017-05-08 10:22 #12189

Svar till inlägg av EMIT, 2017-05-07 18:25:

team sportia är svensk återförsäljare av Emit:
https://www.teamsportiaonline.se/emit/category/emit
Zerbembasqwibo 2017-05-08 10:03 #12188

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-08 09:43:

Ingen aning.
Glenn 2017-05-08 09:43 #12187

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-07 19:05:

Vad var det för gammal bil, Volvo? Saab? Där man behövde gasa även i utförsbackar samtidigt som man bromsade. Tydligen skar motorn annars pga att oljepumpen inte var aktiv utan gaspådrag.
Zerbembasqwibo 2017-05-07 19:05 #12186

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2017-05-07 14:40:

Rover hade frihjul 1954.
EMIT 2017-05-07 18:25 #12185
Jag behöver en EMIT-bricka, Snabbt. Hur gör jag? Har kollat på nätet....hittar inte några snabba alternativ. Vilken model är bäst/mest prisvärd?
Kjell Larsson 2017-05-07 14:40 #12184
De gamla SAAB-arna 92, 93, 96 och V4-an hade frihjul och en fördel med detta var att man kunde växla ner utan att frikoppla. Dessutom sparade det naturligtvis bränsle.
Häromsistens såg jag att Volkswagen tänker införa frihjul på Golf. Så SAAB var som vanligt före sin tid.
BjornG 2017-05-07 10:20 #12183

Svar till inlägg av PS, 2017-05-06 18:47:

Sannt om långa backar, men nu handlade det om finska kullar man kunde rulla ner utan att behöva bromsa. Så till varför låsningsfria bromsar inte låser hjulen, 1 låsta hjul har lite lägre friktion mot underlaget, 2, låsta hjul som glider gör det omöjligt att styra. Så motorbromseffekt kommer inte att göra nytta under kraftig inbromsning. Givetvis bör man följa lagar och regler - men vill man var miljövänlig så är det rätta att frihjula.
! 2017-05-07 07:29 #12182

Svar till inlägg av Glenn , 2017-05-07 00:03:

Och bromsskivorna rostar mindre.
Glenn 2017-05-07 00:03 #12181

Svar till inlägg av praktisk intelligens, 2017-05-06 21:35:

Ja men du sliter ju ut bromsbeläggen istället.
Zebraochmosquito 2017-05-06 22:05 #12180

Svar till inlägg av praktisk intelligens, 2017-05-06 21:35:

Eller korv. Mer pengar till korv.
va fan 2017-05-06 21:40 #12179

Svar till inlägg av praktisk intelligens, 2017-05-06 21:35:

Bromskolvarna menar du va
praktisk intelligens 2017-05-06 21:35 #12178
Att frihjula och bromsa ger motion åt bromscylindrarna vilket gör att bromsoken håller längre och man spar pengar... som då räcker till mera bränsle...
Momenten 2017-05-06 19:52 #12177
En detalj angående att växla ur eller inte i nedförsbacke är att om man låter växeln vara i så att nedförsbacken driver upp varvtalet så får man rätt mycket energi i rotationsmomentet hos motorn, som sen bidrar till att driva på bilen framåt efter backens slut. Den enda skillnaden i energiåtgång kommer från skillnaden mellan hur mycket energi som sparas genom att slippa driva motorn på tomgång när växeln är ur, jämfört med hur mycket extra förluster det blir i motorn pga högre varvtal och därmed ökad friktion.
PS 2017-05-06 18:47 #12176

Svar till inlägg av BjornG, 2017-05-06 16:26:

I just den detaljen har du rätt såvida det inte är en lång backe där du måste bromsa mycket för då kommer bromsarna bli varma och förlora bromsförmåga (tänk alperna). Dessutom räknar du inte med att låsningsfria bromsar faktiskt pumpbromsar när man bromsar hårt så en viss effekt kommer nog motorbromsen ge även om den är svår att bedöma. Hur som helst så måste du väl medge att om man vill köra lagstadgad hastighet i nerförsbackarna så måste det väl rimligen vara bättre att låta farthållaren göra jobbet med hjälp av motorbroms än att du själv bromsar när farten blir för hög. Frirullning lönar sig bara om man kör för fort eller kan tänka sig att köra långsammare än hastighetsbegränsningen (tex när man ska sänka farten kontrollerat).
BjornG 2017-05-06 16:26 #12175

Svar till inlägg av PS, 2017-05-06 12:19:

Jösses fysik. Säkerheten handlar om bromssträcka. Bromssträcka handlar om hur mycket rörelseenergi som behöver bromsas bort och hur mycket friktionskraft man kan få ut från hjulen minus den del av tyngdkraften som skjuter en framåt. Eftersom man kan bromsa hårt nog för att låsa hjulen utan hjälp av motorbroms, så är ditt resonemang fel och vilseledande.
Peter L 2017-05-06 16:03 #12174

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-06 14:56:

KML filen som följer med refererar laserfilerna med rätt namn
Zerbembasqwibo 2017-05-06 14:56 #12173
Lantmäteriet kallar sina 2,5 km-rutor typ:

759_00_6350

men sen i laserfilerna heter det typ

14I044_75900_6350_25

Hur ser den enkla konverteringen ut mellan de två filnamnen? Eller snarare, var kan man se laserfilsnamnen på en karta? Och varför ha olika?

(Och då menar jag utan att man har tillgång till laserfilen för då kan man snabbt se det i OL Laser)
John Doe 2017-05-06 13:03 #12172

Svar till inlägg av 08, 2017-05-06 12:53:

Jag bromsar uppför, det är lättast att sänka farten där.
08 2017-05-06 12:53 #12171
Själv gasar jag alltid utför. Det är ju lättast att öka farten där.
PS 2017-05-06 12:19 #12170

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 23:38:

Eftersom bromssträckan är längre i nerförsbackar så är det alltså där det är farligast att köra för fort. Detta gäller i synnerhet om man inte har växeln i och inte får någon hjälp av motorn att bromsa. Enda gången det kan finnas något försvar för att lägga ur växeln är alltså om man ändå inte kör fortare än fartbegränsningen. Ett undantag skulle möjligen kunna vara de fall när hastighetsbegränsningen endast är betingad av bullerproblem. Tyvärr finns det en kultur i Sverige av att det är OK att köra för fort vilket får den idiotiska konsekvensen att hastighetsgränserna i vissa fall (främst i tätbebyggt område) är satta omotiverat lågt "eftersom alla ändå kör för fort". Under många år körde jag själv för fort innan jag insåg att det var precis lika dumt som att fundera över hur mycket man kan dricka innan man kör bil.
Zerbembasqwibo 2017-05-06 00:13 #12169

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 23:38:

På A svarar vi: Nej, inga plåtpoliser.
På B svarar vi: I Georgien står inte polisen i nedförsbackarna.
Glenn 2017-05-05 23:38 #12168

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-05 21:31:

Det var inte svaret. Ja bilen drar 0 i motorbroms, den drar lite i N. Men pga att motorbromsning sänker farten på bilen så förlorar du ändå. Men detta kräver att du kan låta den rulla fritt. Långa backar i Norge är det bäst med motorbroms pga alla kurvor så du måste bromsa ändå.
PS 2017-05-05 21:37 #12167
Självklart motorbromsar den i första hand men om inte det räcker så bromsar den.
PS 2017-05-05 21:35 #12166
Om jag kör med fart hållare (vilket jag nästan alltid gör) så bromsar min bil (alltså inte bara motorbromsar) om farten blir för hög i en backe. Kanske inte optimalt rent miljömässigt men säkerhet är trots allt viktigast och om alla bilar håller ungefär samma hastighet så ökar säkerheten. Många kör ju faktiskt långsammare än de tror så det borde vara högre krav på hastighetsmätarnas precision. När jag ligger med farthållare på exakt rätt hastighet och får se en polis så är det bar att blinka vänster ut i omkörningsfilen direkt för nästan alla andra bilar bromsar.
Zerbembasqwibo 2017-05-05 21:31 #12165

Svar till inlägg av Praktisk intelligens, 2017-05-05 21:25:

Gissa om jag tänkt på detta. Liftade med en gammal olympiskt brottare i Georgien, han stängde av motorn i nedförsbackarna. Ändå räckte inte soppan till nästa mack. Borde inte han veta, som körde i 5 liter till sen när han väl tankade?

Hade hyrbil med automat, den påstod sig dra noll med växeln i i norska nedförsbackar.

Min egen manuella bil vet jag inte var den står... men jag slår inte av motorn, jag rullar med växel i för jag inbillar mig att mgh omvandlas till den kraft som driver kolvarna så att minimalt med bränsle åtgår.

Så, länka nu!
Praktisk intelligens 2017-05-05 21:25 #12164

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-05 21:15:

länk... eller tänk...
Zerbembasqwibo 2017-05-05 21:15 #12163

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2017-05-05 21:13:

Vem kan länka till en trovärdig vetenskaplig rapport i bränsleåtgångsämnet?

Är det inte skillnad på automat eller manuell växellåda?
Kjell Larsson 2017-05-05 21:13 #12162
Det är bättre att åka fast för fortkörning i Tyskland för där har jag fått böter på 15 och 35 euro.
Att fortkörning är det allvarligaste brottet i Sverige har väl varit uppenbart länge.
Naturligtvis kopplar jag ur växeln i en lång nedförsbacke och låter bilen rulla. Det drar minst bränsle och dessutom får motorn ta det lugnt på lägre varv.
SG 2017-05-05 20:23 #12161

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-05 16:19:

Har själv fått 16 dagsböter pga 20 km/h för fort på landsväg, men jag klarade mig bättre än.. http://teknikensvarld.se/korde-23-kmh-for-fort-fick-halv-miljon-kronor-i-boter-177174/
ah 2017-05-05 19:53 #12160

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 18:18:

I just det här fallet fanns det en fartkamera med sänkt hastighet längst ner i backen.
Glenn 2017-05-05 18:18 #12159

Svar till inlägg av ah, 2017-05-05 16:30:

Bilen drar mer soppa genom att motorbromsa än i neutral pga att bilen rullar mycket längre i N. Det sparar mer än det lilla man undviker på tomgången.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng