Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-ringen Arvika

Annica  2016-08-03 08:52
Hemkomna från Sälen som hela familjen uppskattade är vi lite sugna på Arvika.
På sida 21 i senaste O-ringen tidningen står det att nu blir det enklare än någonsin att anmäla sig till O-ringen. Jag håller inte med. Jag är förvirrad över många saker i texterna och hoppas att jag inte i och med detta råkar skapa en tråd för något som redan diskuteras.

Har letat efter inbjudan i både O-ringen tidningen och på nätet men det man hittar verkar vara en listan med klasser, svårighetsgrader i form av mycket lätt, lätt, medelsvår och svår, skalor, startmetod och jaktstart eller inte. Är banlängderna samma som i år eller följer de tävlingsreglerna? (där väl kortklasslängder saknas?).

http://oringen.se/varmland2017/tavling/5dagars/ol.4.4a68d5111549f3ad4932c5fe.html

Undrar också en annan sak även om jag inte vet än om sonen tänker springa U-klass och skuggas eller om han tänker springa H10. Innebär skrivningen här http://oringen.se/varmland2017/tavling/laraochprovapa.4.4a68d5111549f3ad4932ae6d.html att U-klassen inte får några sammanslagna resultat?

Slutligen, kommer det finnas buss från någon annanstans än satellitparkeringar, är den bussen gratis?

http://oringen.se/213/varmland-2017/boka/tillaggstjanster.html

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Ninoliin 2016-12-12 20:49 #402

Svar till inlägg av PS, 2016-12-12 16:02:

Men om man sen tänker sig att vi som vill köra enstaka dagar endå är mer åt motionshållet borde ingen skada ske. Jämföra sig i all ära, men de damer som luffsar på kilmetertid på 13+ har inte så mycket att gråta över. De som är"bättre" kör äkta 5dagars och övre halvan av resultatlistan kan glatt jaga varandra.

Om etappstartande skulle orsaka delning av listan kan man väl lägga separat bana åt dem eller panikändra öm9?
Sture 2016-12-12 18:05 #401

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-11 23:17:

finka namn går bra
PS 2016-12-12 16:02 #400

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-12 13:34:

Man måste också tänka på att det kan finnas väldigt många andra som tycker att tävlingen blir helt meningslös om man inte vet vilka man egentligen tävlar mot. Av tradition så är ju tävlingen nämligen en 5-dagarstävling där man i stor utsträckning jämför sig med de löpare som ligger närmast i resultatlistan och försöker passera och hålla undan för dem. Om en stor andel plötsligt börjar hoppa mellan klasserna så tror jag att många skulle ledsna på tävlingen.
Det är sunt att lyssna på sina kunder men det betyder inte alltid att de har rätt. Många gånger kan det vara bättre att avstå några nya kunder för att behålla en bra relation med dem man redan har.
Zerbembasqwibo 2016-12-12 13:34 #399

Svar till inlägg av PS, 2016-12-12 13:09:

Precis. Kunden har rätt i att den vill ha detta. Om kunden är nog stor (i detta fall nog många) så kommer O-ringen tvingas att ändra sitt system så att inte deltagarna väljer att delta i Slovenska femdagars istället och motverka O-ringens mål att locka många deltagare.

Är det bara en deltagare så skiter man naturligtvis i det, hur synd det än är.
PS 2016-12-12 13:09 #398

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-12 12:36:

Att "kunden alltid har rätt" är ju populärt att säga men tänker man bara till lite så inser man ju att det inte är sant. Enda sättet för kunden att bestämma priset är ju genom att vara flexibel med vem som ska leverera. Att mindre flerdagarstävlingar erbjuder start på enstaka etapper beror nog mest på att de har för svaga varumärken. Jag tror inte att 5-dagars har något att vinna på att erbjuda det i tävlingsklasserna. Det minsta man vill är väl tex att en stor del av motionärerna (dvs de flesta av löparna) börjar anmäla sig till bara tre etapper.
Zerbembasqwibo 2016-12-12 13:04 #397

Svar till inlägg av ah, 2016-12-12 12:52:

Jag gör ingenting åt det. Däremot om O-ringen ser/tror att det är en god idé att låta deltagarna delta på detta sätt så fixar de det, det är jag övertygad om.
ah 2016-12-12 12:52 #396

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-12-12 12:36:

Det finns säkert mycket som går att ordna, men det kan ju bli en hel del extra jobb om många vill ha specialarrangemang. Vad gör du om det är så många att man på en etapp skulle behöva dela en klass för att få ihop det?
Zerbembasqwibo 2016-12-12 12:36 #395
Äh, Ninoliin har väl rätt? För det har väl kunden?

Går det inte att lösa inom dagens ramar?
Enen 2016-12-12 11:08 #394

Svar till inlägg av Ninoliin, 2016-12-11 23:21:

Det låter lite som att åka valfria delar av Vasaloppet.
"Jag tänkte åka klassiskt Risberg-Eversberg och sedan skejta Hökberg-Eldris. Däremellan tänkte jag passa på att åka lite snöskoter på en sjö, hos min svåger".
1982 2016-12-12 10:30 #393

Svar till inlägg av Ninoliin, 2016-12-11 23:21:

Förstår din tanke. Men för mig har O-ringen en själ som det är viktigt att värna om också, precis som Vasaloppet eller Stockholms Marathon eller 10-mila, och man ska nog akta sig för att göra för mycket ändringar i själva tävlingsklasserna. Och det är bland annat att O-ringen är en tävling över 5 etapper (som ju numera har en vilodag insprängt också, där den sista etappen är jaktstart och först i mål vinner. För de som inte vill delta i själva tävlingen O-ringen har det skapats ett massa olika möjligheter att ändå medverka på något sätt, precis som med allt omkring Vasaloppet. Tycker nog det ska vara och förbli så.
Ninoliin 2016-12-11 23:21 #392

Svar till inlägg av 1982, 2016-12-11 22:34:

Som mitt första O-ringenår hade jag gärna kört en eller två etapper i tävlingsklass, varvat med några etappstarter i de omgjorda motionsklasserna, och sen en mtb. Etapp 5 får man ju skippa isåfsll.

Men otroligt dåligt om man inte kan köpa etappstart till tävlingsklass. På "varenda jävla tredagars" kan man ju välja att endast springa 1 eller 2 etapper... och då naturligtvis stå utanför totalen.

Skulle det vara SÅ FEL att låta mig springa säg 2 etapper i tävlingsklass och sen lufsa runt i etappstart. Min etappstsrt i tävlingsklass skulle inte påverka dig över huvud taget. Jag skulle finnas med i resultatlistan för just den etappen...

Zerbembasqwibo 2016-12-11 23:17 #391
Om man anmäler sig till 25 etapper (5 olika klasser) så kan man delta i fem olika klasser. Kostar mycket men men... Behöver man fem namn också?
1982 2016-12-11 22:34 #390

Svar till inlägg av Ninoliin, 2016-12-11 20:50:

Men vilken tävlingsklass ska du springa på etapp 5 då om du springer olika innan? Nej, tror inte man kan springa olika tävlingsklasser och hoppas att det inte är så heller. Meningen med tävlingsklass på O-ringen är att det är tävling och under 5 etapper, där det är jaktstart sista etappen. Hoppas det inte ändras! Och vill man inte springa tävlingsklass får man köra eget upplägg.
Ninoliin 2016-12-11 20:50 #389
Har någon svar på dessa frågor?

Man kan väl (för guds skull??!!) anmäla sig till tävlingsklass till enstaka etapper? Alltså att jag vill springa säg D21 etapp 2 och D21K etapp 4?
Eget upplägg och etappstart verkar ha exakt samma banor? Varför finns inte tävlingsklasser under etappstart?
Lång vit verkar inte finnas alls. Och varför separera vita banorna till "prova på"?
Finns det mountainbikes att låna på "prova på mtb". Kostar det extra i hyra?
karraz 2016-12-11 20:42 #388
Boendetips (som jag själv inte längre behöver) - finns ett i mina ögon intressant och prisvärt Bed&Breakfast som är obokat i Arvika via Airbnb hela O-ringenveckan. Ca 2 km från centrum och kanske 5-6 km från c-orten.
Henrik Boström 2016-11-22 17:14 #387
Analys 2016-11-21 23:11 #386
Med tanke på P-avgifternas utveckling sedan Borås känns det som att aktiebolaget bytt P-bolag och kommit på bättre tankar. Trevligt att orienterarbolaget även ska göra ett nytt försök att kommunicera vad man tänker och vill meddela.
Henrik Boström 2016-11-21 12:23 #385
Vi kommer med en uppdaterad sida under morgondagen som på ett tydligare sätt förklarar vad som gäller. Håll till godo!
j 2016-11-21 12:03 #384

Svar till inlägg av Jodå, läs en gång till!, 2016-11-21 10:27:

Jo, det stämmer nog. Men det är hur som helst en rörig och rätt svårbegriplig sida. Om jag ska läsa om parkering för etapp 5 känns det naturligt att läsa under rubriken etapp 5 och inte O-ringenstaden. Det framgår inte heller hur långt det är från O-ringenstaden till etapp 5. Henrik skriver ju här att det är ca 1 km. Det känns ju som de luras lite när de vill sälja p-biljetter till en parkering som är 2 km bort när det är gratis att stå 1 km bort.
nybörjare 2016-11-21 11:21 #383

Svar till inlägg av Jodå, läs en gång till!, 2016-11-21 10:27:

Man ska normalt vara försiktig att påpeka att andra läst fel när man läser dynamiska dokument som kan ha ändrats efter att den andra läst dokumentet.

Nu vet jag inte när just detta blev ändrat men den aktuella sidan från 5 november hade inte informationen du visar till.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:B-O7gBPAixgJ:www.oringen.se/213/varmland-2017/res-bo-upplev/resa/transport-och-parkering.html+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no
Jodå, läs en gång till! 2016-11-21 10:27 #382
O-Ringenstaden

Parkering i anslutning till busspåstigningen (etapp 1-4 för OL) är gratis.

Parkering vid besök till O-Ringenstaden och O-Ringentorget är gratis under etapp 1-4. För etapp 5, då Arena Rackstad ligger i anslutning till O-Ringenstaden, gäller instruktioner under "Etapp 5 OL och MtbO" (se ovan).
j 2016-11-21 09:09 #381

Svar till inlägg av Läsa innantill, 2016-11-21 08:29:

För etapp 1-4 ja, men på etapp 5 står det väl inget om den?
Läsa innantill 2016-11-21 08:29 #380

Svar till inlägg av Annica, 2016-11-21 06:16:

"Fri cykel- och bilparkering finns i nära anslutning till busspåstigningen vid O-Ringenstaden."
Annica 2016-11-21 06:16 #379

Svar till inlägg av Henrik Boström, 2016-11-20 17:34:

Den där parkeringen verkar inte vara med som ett alternativ under transport-och-parkering länken i #375. Fel info där??
Henrik Boström 2016-11-20 17:34 #378

Svar till inlägg av flux, 2016-11-20 14:51:

Det är gratis att parkera vid O-Ringenstaden och ta etappbussarna ut på etapp 1-4. På etapp 5 kan du fortsatt parkera gratis på samma parkering och gå till arenan (kan inte avståndet på rak arm, men ca 1 km).
Gratis är gott 2016-11-20 16:15 #377

Svar till inlägg av flux, 2016-11-20 14:51:

Det är väl sällan det finns gratisparkeringar på orienteringar. Brukar väl oftast kosta 20-30 kr precis som här (om man förbokar).

Låter som en bra lösning, då får man koll på hur många som är intresserade av att perkera vid etapperna och kan sätta in andra åtgärder i tid om det skulle behövas.
flux 2016-11-20 14:51 #376

Svar till inlägg av 08, 2016-11-20 09:29:

Det finns alltså ingen gratisparkering vid sista etappen?Inte heller vid c-orten`?
08 2016-11-20 09:29 #375

Svar till inlägg av flux, 2016-11-20 07:03:

"Utifrån givna trafikförutsättningar kommer inga satellitparkeringar att erbjudas."
"Parkering kan ske till en låg kostnad, 20 kr per dag, och antalet platser är begränsat tilll 2800." http://oringen.se/213/varmland-2017/res-bo-upplev/resa/transport-och-parkering.html

De platserna räcker nästan till merparten av deltagarna.. Jag gissar att det varken är lätt eller billigt att köra massa tomma bussar till Arvika för "shuttle-hantering".

flux 2016-11-20 07:03 #374
Var kommer satellitparkeringarna att finnas?Finns det någon plan för detta?
Skulle vilja ha en i Sunne bl.a.
Nisse 2016-11-19 17:34 #373

Svar till inlägg av 1982, 2016-11-19 11:41:

Helt rätt, flera oringen på 80-talet med många deltagare hade tråkiga banor och terräng. Medan flera av de bästa var på 90-talet.
Sture 2016-11-19 17:03 #372

Svar till inlägg av 1982, 2016-11-19 11:41:

bra kommenrat
ju mindre folk ju mindre trängsel
1982 2016-11-19 11:41 #371

Svar till inlägg av Analys, 2016-11-18 23:30:

Vilka orienterare bryr sig om anmälningsläget idag eller hur många startande det ev. blir? Det är väl bara arrangörer (och några andra dryga typer visst) som har något intresse av det, vi andra springer ju orientering av andra orsaker. Summan av antalet anmälda får vi ju se när det väl avgörs. Och det är bra att man inte bara arrangerar O-ringen utifrån att få så många anmälda som möjligt, då hade det nog inte varit något i Boden 2013... Hur som helst lär det bli bra tävlingar i Värmland 2017. Något att se fram emot för oss orienterare!
Tomtenissen 2016-11-19 09:15 #370

Svar till inlägg av Analys, 2016-11-18 23:30:

Du anser alltså att O-Ringen AB har gjort rejäla övertramp?
Tilldelning av arrangemang och sättet att redovisa antalet deltagare verkar vara stora störningar i din tankevärld.
Norrköping (Kolmården) har tilldelats arrangemanget 2019 och då har inget distrikt historiskt sett blivit akterseglade = status quo.
http://www.oringen.se/213/arsneutrala-sidor/om-oss/nyhetsarkiv/nyheter/2016-02-02-o-ringen-2019-arrangeras-i-kolmarden.html
Med ditt resonemang får du vänta med att jämföra deltagarantalet i Sälen 2016 VS Norrköping 2019.
Henrik Boström 2016-11-19 07:38 #369

Svar till inlägg av Analys, 2016-11-18 23:30:

Under de senaste tio åren (2007-2016) har det deltagit ca 32 % fler på O-Ringen än under tioårsperioden före det (1997-2006). Variationer enskilda år döljer de stora trenderna.
Zerbembasqwibo 2016-11-19 00:37 #368

Svar till inlägg av PS, 2016-11-18 22:28:

Får man gissa, ytor med heltonsfärger på mindre än 0,5 mm2 eller rastrerade ytor mindre än 1 mm2 motsvarande tryckt skala 1:15 000.
Ulrik 2016-11-18 23:43 #367

Svar till inlägg av Öh.., 2016-11-18 17:31:

Jag tror att det stora antalet anmälda till Arvika beror på att det kommer att bli bra terräng. Det lockar många, inte minst mig.
Sen lockar ju Värmland som sådant, också.
Träningen började i måndags :-)
Analys 2016-11-18 23:30 #366
Nej, har inte gått i idé utan lever i nuet. På ett år har Oringen de facto tappat 50 procent av deltagarna. Ok? Vill man frisera verkligheten kan man alltid stryka och censurera senaste Oringen (Norrköping aka Sälen) enligt Nordkoreanskt mönster och i stället välja bästa tänkbara jämförelseår för att kunna uppvisa så positiva siffror som möjligt. Hav och fjäll, men det är enligt förbundets Oringenstatistik fortfarande 50 procent färre anmälda hösten 2016 än vad det var hösten 2015.
PS 2016-11-18 22:28 #365
Kan någon definiera vad "flugskitar" är?
Norman 2016-11-18 19:22 #364

Svar till inlägg av hänglöparn, 2016-11-17 20:34:

Bör inte vara några flugskitar om kartan följer kartnormen, vilket den får antas göra om den är godkänd av SOFT. Skönt!
Öh.. 2016-11-18 17:31 #363

Svar till inlägg av Tomtenissen, 2016-11-18 09:01:

Att Arvika ligger över Borås måste väl ändå ses som över förväntan mtp att Borås ligger centralt nära stora orienteringsdistrikt och Arvika mer avsides, samtidigt som de är av likvärdigt intresse som besöksorter. Arvikas potential ligger i stort deltagande från Norge, men tyckte inte det verkar vara särskilt många norrmän anmälda än. Brukar de bestämma sig senare?

Jag hade tippat att Värmland skulle ligga mellan Borås och Boden i deltagarantal. Men kanske är avstånd en mycket mindre viktig faktor idag jfrt med 80 och 90-tal. Numera verkar det i första hand vara upplevelse (fjäll och hav), sedan terräng, sedan avstånd.

Senast kommenterat

Fredag 26/4

21:51

-Arrangemangsreklam-

978

 

16:19

Maraton tider!

39

 

12:36

10-mila från 2024

1749

 

Torsdag 25/4

08:07

Sverigelistan

408

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Onsdag 10/4
Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng