Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen 2023 — till fjälls?

Ledare  2022-06-29 07:54
Vi hörde att 2023 har fått byta områden, så vi har försökt undersöka lite mer om vad som väntas på O-Ringen 2023. Jag blev själv förvånad att det inte verkar bli något kalfjällsorienterande för de som springer kortast och upp till ca 10% löpande på kalfjäll för de absolut längsta banorna.

Förutom arrangörens marknadsföring https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/etapper.html vår familj är intresserad av lite mer verkliga upplevelser från terrängtypen som väntas. Det finns ju inte så många tidigare kartor/tävlingar och jämföra med men Vålådalen har jag sprungit i ett antal gånger, men den skogen är inte jättekul utanför fjället. Vi skulle vilja ha mer objektiv info innan vi bestämmer oss för nästa års sommarinvestering.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

asdf 2023-02-08 11:00 #191

Svar till inlägg av Rajja, 2023-02-08 10:26:

Blir mer och mer man ändrar. Man fick OK av SOFT att lägga på bussavgifter. Var nerläggningen av Åre Björnen en del av detta beslut från SOFT men som inte blev kommunicerat?

Nu har vi personligen tur som har boende i Duved, men jag lider med alla som bokat i Björnen och räknat med bussar.

Börjar bli ett skämt detta med kommunikation och anställda på SOFT (iofs Oringen AB i detta fall, men hur som haver). Lite som skämtet med skruvande av glödlampa. Hur många kommunikatörer behöver man ha anställda för ... ?
Rajja 2023-02-08 10:26 #190
Jag har fått svar från oringen att de tagit bort möjligheten att åka buss från Åre björnen. Svårt för vår familj som bokat boende där och några i familjen behöver bilen till MTBO. Hur ska vi komma tävlingarna?
Känns orimligt att de bara ändrar förutsättningarna helt plötsligt!
Talangen 2023-02-07 20:18 #189

Svar till inlägg av Meh, 2023-02-07 17:15:

Undrar samma sak. Rimligtvis är den inte borttagen men inget förvånar längre.
Meh 2023-02-07 17:15 #188

Svar till inlägg av Men, 2023-02-07 17:11:

Hela vår stugbokning byggde på att man kunde åka buss från björnen
Men 2023-02-07 17:11 #187
Så de har nu tagit bort etappbussen från Åre Björnen eller har jag missförstått?
Verkar gå buss från Åre by 2023-02-06 11:44 #186
Så här står det på hemsidan, vet ej om det är uppdaterad eller ej:
Etapp 1 & 2 Trillevallen

1. Etappbuss från Molanda

2. Etappbuss från Åre by

3. Etappbuss och ev tåg från Duved satellitparkering

4. Etappbuss från Undersåker satellitparkering

Etapp 3 Järpen

1. Etappbuss från Molanda

2. Etappbuss från Åre by

3. Etappbuss och ev tåg från Duved satellitparkering

4. Etappbuss och ev tåg från Undersåker satellitparkering

Etapp 4 & 5 Ånn

1. Etappbuss från Molanda

2. Etappbuss och ev tåg från Åre by

3. Etappbuss och ev tåg från Duved satellitparkering

4. Etappbuss från Sundvallen (Staa) satellitparkering

1981 2023-01-27 14:54 #185
Man planerar väl nu för transport med tåg. Det tror jag också är rejält mycket dyrare än buss. Annars är det nog så att flytten av etapp från Åre till Ånn också ökar kostnaden rejält.
Busskostnader 2023-01-27 14:20 #184
Busschaufförer och bussar har väl kommit från olika delar av landet även vid flera andra O-Ringen? För att komma upp i 3x dyrare kostnader än planerat för bussning så antar jag att flytten av Björnen-arenan har räknats in (förutom dyrare drivmedel, inflation, etc).
Sommarlov 2023-01-26 22:04 #183

Svar till inlägg av Boris, 2023-01-26 21:47:

Finns inte tillräckligt med bussar och busschaufförer i Jämtland. Kommer komma från hela landet.

Det här öppnar upp för framtida arrangörer att det är inte så noga att lösa alla bitar, för skiter det sig kan man alltid höja priset i sista sekund på någon tjänst.
Boris 2023-01-26 21:47 #182

Svar till inlägg av Boris, 2023-01-25 20:35:

Jag har inget emot att betala men....
Kommunikationen haltar. Att köra buss har inte blivit tre gånger så dyrt på tiden som de pratar om. Max dubbelt så dyr tänker jag. Är väl främst bara drivmedel som ökat mycket.
De måste ju ha räknat grovt fel tidigare?
Finns ett bussindex som tas fram av SCB för transportföretagen för jämförelse av kostnader men det har inte jag tillgång till....
Haha 2023-01-26 21:12 #181

Svar till inlägg av ilya, 2023-01-26 21:03:

Du tycker alltså inte det är anmärkningsvärt att man öppnar anmälan utan en färdig lösning på hur man ska ta folk till och från arenorna och att man inte informerar om eventuellt ökade avgifter innan alla anmäler sig i god tro?

En nödbroms hade väl varit att skjuta på första anmälningsstoppet och informerat om problemen man har.

Återigen, folk har säkert förståelse för ökade kostnader men inte för hanteringen. Så svårt kan det väl inte vara att informera?
Haha 2023-01-26 21:12 #180

Svar till inlägg av ilya, 2023-01-26 21:03:

Du tycker alltså inte det är anmärkningsvärt att man öppnar anmälan utan en färdig lösning på hur man ska ta folk till och från arenorna och att man inte informerar om eventuellt ökade avgifter innan alla anmäler sig i god tro?

En nödbroms hade väl varit att skjuta på första anmälningsstoppet och informerat om problemen man har.

Återigen, folk har säkert förståelse för ökade kostnader men inte för hanteringen. Så svårt kan det väl inte vara att informera?
ilya 2023-01-26 21:03 #179

Svar till inlägg av Haha, 2023-01-26 19:26:

Det är lätt att döma, förstår man att det finns bakomliggande orsaker borde man också ha förståelse för att man inte kan styra över alla faktorer. Oringen AB består väl av en handfull medarbetare som i grunden har olika ansvarområden. Att dom tagit lätt på detta finns ingen anledning att tro.
Vilken nödbroms skulle man dra i tycker du? Ställa in, betala tillbaka och säga att "tyvärr det drar över med några hundralappar, det blir inget O-ringen"? Eller kanske säga till Åre-folket , "sorry nu får ni dra det här iland, men nån jävla bonuspeng till er blir det inte"? Tusentals timmar är redan nedlagda och förmodligen har O-AB/Åre följt uppdragsplanen. I den ligger att man gör "rätt saker i rätt tid". Men du kan ske såg i din kristallkula att kostnaden hösten -22 för bussning skulle stigit 200% från 2020?

Buss 2023-01-26 20:00 #178

Svar till inlägg av Haha, 2023-01-26 11:00:

Inte riktigt så enkelt. De som inte bor i Åre by kan behöva åka buss flera gånger per dag samt dagen innan för att ta sig till C-ort mm.
Men håller med om att skillnaden borde varit större..
Haha 2023-01-26 19:26 #177

Svar till inlägg av karraz, 2023-01-26 17:18:

Jag tror de flesta förstår orsaken, men allt det här är ju faktorer som varit välkända i god tid innan första anmälningsstoppet? Hur kan man, utan att ha bussavtal klart, välja att öppna anmälan eller att inte informera något om det? Jag förstår att de som är anställda kanske inte tänker i sjutton olika steg men O-ringen AB har väl en styrelse som kan ta lite ansvar och dra i nödbromsen?

Jag tror de flesta är upprörda över att O-ringen/SOFT väljer att strunta i att informera och kallt räknar med att komma undan med den här typen av lösning.

Avsaknaden av kommunikation i sociala medier säger väl det mesta, de kan inte ens stå för sin skit.
Nog 2023-01-26 18:36 #176

Svar till inlägg av karraz, 2023-01-26 17:18:

Visst, tråkigt för de lokala arrangörerna men hur ska de anställda på SOFT/O-Ringen AB någonsin lära sig att de är till för oss orienterare ifall de hela tiden kommer undan med dåligt beteende?
karraz 2023-01-26 17:18 #175

Svar till inlägg av Tåg, 2023-01-26 14:16:

Ånn kan kanske vara ett alternativ för tåg men knappast Järpen. Arenan i Järpen ligger en bra bit utanför byn, gissningsvis minst 5 km. Så det skulle behövas bussning där ändå mellan stationen och arenan.

Även jag tycker att situationen som har uppstått är trist och kommer bli tvungen att hosta upp ytterligare en slant för familjens deltagande. Men jag tycker samtidigt att det är en onödigt tråkig ton rent allmänt kring O-ringen i Åre. De som drabbas värst av att folk inte kommer eller kräver att få dra tillbaka sin anmälan är ju de lokala arrangörerna som likt alla andra O-ringen-arrangörer lägger ner ett hästjobb på sitt arrangemang, mestadels helt oavlönat. Ska de dessutom behöva gå miste om den tänkta övergripande förtjänsten för att först en pandemi ställt till det och tvingat fram helt nya etappområden och skapat en turistboom i fjällen som dödat Skistars intresse för arrangemanget. Och sedan ett krig och en allmän kostnadskris som tredubblar priset för bussning (vi kan nog utgå från att många andra kostnader har rusat iväg jämfört med de ursprungliga kalkylerna för Åre 2021)?

Jag och famlijen kommer till Åre, vi betalar för bussningen, önskar arrangörerna lycka till och hoppas att ingen annan framtida O-ringen-arrangör ska behöva drabbas ens till liten del av så mycket strul som varit fallet för Åre och Uppsala (och Smålandskusten i viss mån).

PS 2023-01-26 16:18 #174
Dispens är väl en sak men de kan väl aldrig komma ifrån att man har rätt att dra tillbaka sin anmälan och få pengarna tillbaka om villkoren har ändrats. Vet inte exakt hur villkoren såg ut i inbjudan men om det inte framgick att det var obligatorisk bussning mot en extra avgift så måste man ju kunna dra tillbaka sin anmälan.
ilya 2023-01-26 15:52 #173

Svar till inlägg av Surfer, 2023-01-26 12:56:

Klart den gjorde! Uppsala, aka best O-ringen ever!
Tåg 2023-01-26 14:16 #172
Ser att tåg nämns. Kanske planeras tåg likt Borlänge (aka Best Oringen ever) till etapperna i Ånn och Järpen? Någon som vet mer?

Beteendepolisen 2023-01-26 13:58 #171

Svar till inlägg av xx, 2023-01-26 13:05:

Kanske är bussresenärerna nyktrare...?
xx 2023-01-26 13:45 #170

Svar till inlägg av zyx, 2023-01-26 13:43:

Jag tror också de ska kunna lyckas med det. Men det kommer bli en krångligare hantering som kräver mer funktionärer. Det är givet.
zyx 2023-01-26 13:43 #169

Svar till inlägg av xx, 2023-01-26 13:05:

Inte samma arrangör och betydligt lättare kontroll av biljetter än sjätte eftersom du enbart kollar en biljett och inte även leg. Råkar du släppa igenom någon som har fel bussbiljett så gör det ju inte så mycket förutom att arrangören förlorar intäkter. Du har ju inte heller fulla människor som ska argumentera.
Det har aldrig varit större problem med bussarna när jag använt den servicen.
xx 2023-01-26 13:05 #168

Svar till inlägg av Surfer, 2023-01-26 12:56:

Ett viktigt argument när de lät bussningen ingå i startavgifter var att det blev mycket enklare de slapp biljettkontroller och hanteringen kring det. Fällorna har också kunnat görs mycket mindre än tidigare.
Det är väl ingen vild gissning att det kommer ingå igen 2024, men att man då höjer startavgiften.
Men det Åre måste de rimligen införa biljetter och tanke på hur det gick med sjätte etappen kan man ju bli lite orolig. Men det är ju inte samma arrangörer.
Surfer 2023-01-26 12:56 #167

Svar till inlägg av Fundering , 2023-01-26 11:54:

Funkade inte bussningen 2022?
Fundering 2023-01-26 11:54 #166
Blir bussningen även lika bra arrangerat som sjätte etappen?
Underdimensionerade fållor och biljettkontrollanter…
Kalkyl 2023-01-26 11:41 #165
Mycket pengar som behövs in för att täcka bussningen
345 kr inklusive moms = ca 325,47 kr exklusive moms om man räknade med 6% moms
10000 deltagare

325,47 kr x 10000 deltagare = 3254700 kr
Är ungefär hela vinsten för arrangemanget som står på spel känns det som
Haha 2023-01-26 11:00 #164
Jag tycker det var fint av O-ringen att erbjuda hela fem kronor rabatt för de som bokar buss samtliga fem dagar. Snygg gest när man kommer med ett tråkigt besked så här sent.
OH 2023-01-26 10:08 #163
Det gäller från 17 år och uppåt. Från mejlet:

"Barn och ungdomar t.o.m. 16 år (födda 2007 eller senare) åker gratis på våra bussar. Förbundsstyrelsens verkställande utskott har gett O-Ringen dispens för att exkludera transportkostnaden från anmälningsavgiften."
Utskicket från Oringen 2023-01-26 09:35 #162

Svar till inlägg av Johanna, 2023-01-26 09:26:

https://gansub.com/t/v/1_MzQ0MTY1NDM1MTM=/

Barn och ungdomar t.o.m. 16 år (födda 2007 eller senare) åker gratis.
Utskicket från Oringen 2023-01-26 09:35 #161

Svar till inlägg av Johanna, 2023-01-26 09:26:

https://gansub.com/t/v/1_MzQ0MTY1NDM1MTM=/

Barn och ungdomar t.o.m. 16 år (födda 2007 eller senare) åker gratis.
Johanna 2023-01-26 09:26 #160
Bussbiljetten gäller det alla i familjen eller finns det någon nedre gräns för när man behöver betala? Jag önskar att vi inte hade anmält oss till i år, Anmälningsavgiften för 4 personer är redan hög. Boendet är ju rena fantasipriser och det fick man inte heller veta i förväg, de har även höjt avgiften för camping mot normala fall. Nu tillkom bussningen. Jag har alltid sagt att orientering det kan alla hålla på med för det är så billigt men O-ringen det blir bara dyrare och dyrare.
Ledare 2023-01-26 07:58 #159

Svar till inlägg av Bil, 2023-01-25 22:24:

Intressant tanke. Ja, tvingande buss och ta betalt rimmar inte men att ha 10km gångväg från parkering är nog inte förbjudet.
Bil 2023-01-25 22:24 #158

Svar till inlägg av Ta bilen , 2023-01-25 22:12:

Ja egen bil lär bli attraktivt. 23km till Trillevallen - en familj i bil lär bli billigare än 4x70kr. Och flexiblare - beroende på hur nära man kommer.
Men det måste ju vara tillåtet nu när buss inte ingår längre…
Ta bilen 2023-01-25 22:12 #157
Jag tar bilen till etapperna. Det kan ju inte råda parkeringsförbud bland gator och stugbyar.
asdf 2023-01-25 21:56 #156

Svar till inlägg av Boris, 2023-01-25 20:35:

Inte hela världen? Förutom det dåliga i att bryta överenskommelser och praxis så kommer det för oss, en "vanlig" orienterarfamilj på 2 vuxna 2 barn att kosta 700 kr extra, då har vi tur att barnen inte är för gamla. Boendet är redan extra dyrt och kan tänka mig att man kommer maxa allt ute på TC. Hela Åre regionen är ju inställt på att suga ut varenda öre som orienterarna kommer med.

Jag håller med i att det är jäkligt oklart var de här bussarna ska gå ifrån förutom. Hur kan man vara så otydlig? Man kör det klassiska att vara otydlig så att man inte säger något som sedan ändras men man skapar istället massor med frustration och irritation hos sina kunder. Var ärliga istället och säg att ni tittar på olika alternativ för satellitparkering och det inte är löst ännu. Känns som det kommer bli ett jävligt rörigt O-ringen men dåliga satellitparkeringar med långa transportvägar, förutom det dyraste O-ringen i historien.
Boris 2023-01-25 20:35 #155
Osnyggt att på föra bussavgift i efterhand men inte hela världen. Betalar gärna för bra service.
Dock mer oroande var bussarna ska gå ifrån? Behöver man ta bilen till någon ny satellitparkering. Blir det bra service?
Haha 2023-01-25 19:54 #154
Jag börjar tröttna på att soft skiter i de av oss överenskomna reglerna varje gång det gäller O-ringen. Finns det någon begränsning för vad de inte får göra?
ml 2023-01-25 18:28 #153

Svar till inlägg av Fd, 2023-01-25 18:06:

Förbundsstyrelsens verkställande utskott har gett O-Ringen dispens för att exkludera transportkostnaden från anmälningsavgiften.

Bussbiljetten kommer att kosta 70 kronor per tävlingsdag eller 345 kronor för hela veckan.
Fd 2023-01-25 18:06 #152
Hänger inte med, har man höjt dessa avgifter?
https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/5-dagars.html

Senast kommenterat

Söndag 19/5

07:06

Träningsläger

4

 

Lördag 18/5

18:49

Livelox feedback

259

 

11:15

Stafettligan

431

 

Fredag 17/5

19:17

Eventor nere igen...

863

 

Torsdag 16/5

15:11

Jobb för orienterare

234

 

09:59

Stafettligan #4

41

 

Onsdag 15/5

12:39

10-mila från 2024

1949

 

Tisdag 14/5

17:20

Venla 2024

12

 

16:43

JVM 2024

4

 

Måndag 13/5

17:00

Jukola 2024

2

 

Söndag 12/5

14:36

Barku shoes?

17

 

Lördag 11/5

14:34

Orienteringsvideos

8

 

Fredag 10/5
Torsdag 9/5

08:25

webbTV 10mila

67

 

Onsdag 8/5

11:30

-Arrangemangsreklam-

980

 

Tisdag 7/5

14:21

10-mila höjdpunkter

24

 

Måndag 6/5

15:11

10-Milakartor

17

 

Söndag 5/5
Fredag 3/5
Torsdag 2/5

18:30

Fri minutstart

130

 

07:07

Sverigelistan

440

 

Tisdag 30/4
Måndag 29/4
Söndag 28/4
Fredag 26/4

16:19

Maraton tider!

39

 

Måndag 22/4
Fredag 19/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng