Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Folke 2018-10-19 22:02 #14938

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-18 21:33:

Mig veterligen är den bästa kartritaren av sprintkartor i Sverige Oskar Sandberg.
08 2018-10-18 22:02 #14937

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-18 08:33:

Mårten Boström
TNH 2018-10-18 22:00 #14936

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-18 21:33:

Jag skulle lägga till Mats Troeng också, men sen tar det slut.
Zerbembasqwibo 2018-10-18 21:33 #14935

Svar till inlägg av madcap, 2018-10-18 08:33:

Ett namn: Ludvig Åhlund.
PS 2018-10-18 14:05 #14934

Svar till inlägg av Volvo, 2018-10-18 13:19:

Kör du halvfort, färdas på mittlinjen.
;-)
Volvo 2018-10-18 13:19 #14933
Rullskidor:
Kör du sakta, färdas som vore du fotgängare.
Kör du fort, färdas som vore du bil.
promenadnisse 2018-10-18 09:58 #14932
Mitt exempel med den som var "seriöst dum i huvudet" var förstås en cykelväg. Minns ej om den var gemensam med gångtrafikanter men troligen ja. Intressant diskussion med rullskidåkare på bilväg - känns ju lite spontant som om vänsterivrarna tänker fel - hinner rman verklige reagera om man möter en bilen i 90 som plötlsigt svänger ut lite mot kanten (som många gör när man tex får möte)?
madcap 2018-10-18 08:33 #14931
Om man vill springa sprint på riktigt bra sprintkartor, vilka kartritare ska man då titta efter bland inbjudningarna?
Bjorn_G 2018-10-17 21:41 #14930

Svar till inlägg av Rullis, 2018-10-17 12:49:

Regeln är att man som rullskidåkare ska hålla sig på höger sida man åker fortare än gångfart. Huvudsakligen för att hastighetsskillnaden vid kollision om man åker i samma riktning blir 50 km/t (70 - 20) istället för 90 - vilket gör en avsevärd skillnad. Dessutom får ifattåkande fordonstrafik avsevärt mer tid till att anpassa farten för att göra en säker omkörning än vad mötande trafik får. Den här skillnaden kan vara av livsavgörande betydelse.

För lagtext: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Zerbembasqwibo 2018-10-17 20:04 #14929

Svar till inlägg av H40, 2018-10-17 19:59:

Jag på cykel, mötte två som gick på mitten och höger sida av gångbanan. Bakom dem kom en rullskidåkare på vänster sida, kloss i vägen som går bredvid med bara en trottoarkant som avgränsare. Trångt blev det när vi fyra möttes typ samtidigt, en sann anekdot i från dagens Sverige!
H40 2018-10-17 19:59 #14928
Att åka rullskidor på vänster sida av vägen tycker jag verkar väldigt dumt. Iallafall om det inte är en bred väggren där man inte bör möta någon bil.

Komma ned en backe i 30-40 km/h rakt imot en bil kan ju inte vara trevligt eller säkert för varken bilföraren eller en själv.
Zerbembasqwibo 2018-10-17 19:52 #14927

Svar till inlägg av skidorienterare, 2018-10-17 08:01:

Var det där en pik? :O

Det finns skidspår med vänstertrafik. Man lär sig efter några möten. Men Ur spår finns väl inte kvar längre?
skidåkarn 2018-10-17 18:19 #14926
För några år sedan blev jag prejad av en trafikverketbil i jokkmokkstrakten. Jag åkte då på vänster sida vilket killen i bilen var tydlig med att han inte gillade.
PE 2018-10-17 13:21 #14925

Svar till inlägg av Rullis, 2018-10-17 12:49:

Förut åkte jag på vänster sida och upplevde då att bilar fick nita rätt hårt och det kändes lite halvfarligt. Bytte till höger och upplever att bilarna kan anpassa körningen/farten bättre. Det läskiga är ju att man inte ser hur bilen agerar bakom utan man får lita på att de inte vill preja ngn av vägen. Lite som att man inte anfaller ngn i ryggen.
Rullis 2018-10-17 12:49 #14924

Svar till inlägg av promenadnisse, 2018-10-17 10:02:

Jag skulle ALDRIG åka rullskidor på höger sida, är ständigt beredd att kasta mig i diket när jag möter en bil
SG 2018-10-17 12:03 #14923
Tycker det är intressant att vi nu har olika lagar (sida av vägen och definition av rullskidåkare) i Finland och Sverige. Hur ser det ut i Norge och Danmark?
promenadnisse 2018-10-17 10:02 #14922

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 22:59:

Det jag har lärt mig är LIKA höger OLIKA vänster dvs i princip alltid högertrafik utom när långsamma och snabba (OLIKA) delar vägbana då håller den långsamma till vänster. Säker på att vi lärde oss det i skolan och jag ärt uppväxt på landsbygden. Och ja de flest verkar hålla med om man ser till Stockholm dock är rultrappor ofta till vänster och som någon skrev gången mellan centralen och T-centralen (Sveriges mest trafikerade gångtunnel) alltid vänstertrafik. Lärde mig något nytt där man vill gärna ha inpasserande närmast den bemannade hytten så det har ju fått styra vilken sida man styr folk mot - ofta vänster (byggda före 67?) men av rent byggnadstekniska skäl ibland höger.

För övrigt ett ganska litet problem de incidenter som uppstår (oavsett om det är cykel-gångtrafikant, - cykel-cykel, barnvagn-skateboard osv) är ju nästan alltid när någon behöver korsa den andras färdväg.

Mitt rekord är ändå när jag på cyeklväg i hög fart (i mörker) möter en rullskidåkare som i nästa lika hög fart kommer på vänster sida, den måste ju varit seriöst dum i huvudet.
Ulf S 2018-10-17 09:34 #14921

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 22:59:

Naturligtvis finns inga rationella skäl till att högertrafik (eller vänstertrafik) skulle vara bättre, varesig det gäller fordon eller gående. De är helt enkelt "överenskommelesr" som gör att trafiken flyter bättre. När det gäller fordonstrafik har överenskommelsen kodifieras som lag.
Mina observationer från t ex London, New York, Tokyo och Frankfurt är att gångtrafiken på trottoarer flyter så mycket bättre än i Sverige. Och åtminstone när det gäller Frankfurt (som jag varit väldigt mycket i) så gäller det även de som joggar på gångbanorna.
PE 2018-10-17 09:03 #14920

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 17:16:

Jag menade att cyklarna skulle vara närmast vägen eftersom de gående skulle vara längst från vägen. Men ibland så finns det ju inte en väg.
Delade fält är bra men när de bara är målade så blir det problem på vintern.
skidorienterare 2018-10-17 08:01 #14919

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2018-10-17 06:52:

I skidspåren är det högertrafik. När man i skidorientering möter någon i samma spår ska man väja till höger. I backar ska den som är på väg upp gå ur spår och släppa förbi den som är på väg ner.
Zerbembasqwibo 2018-10-17 06:52 #14918

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 22:59:

Är det inte så att eftersom de flesta är högerhänta kommer en impulsiv reaktion leda till högergirning ner i diket...? Jag vet inte varifrån jag fått det men så har jag trott hela mitt liv.

På spåret är det däremot vänstertrafik!
PS 2018-10-16 22:59 #14917

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 22:22:

Det är i och för sig riktigt att det finns en tradition av att gående möts till höger men egentligen finns det inga rationella skäl till varför den ena sidan skulle vara bättre än den andra om man bortser från sådant som jag har hört att man skulle ha vapnen så långt från varandra som möjligt vilket troligen bara är någon form av gissning. I och med att vi, mer eller mindre en slump, har högertrafik i Sverige så vore kanske det bästa om vi bestämde oss för att gående alltid möts till vänster. Vad beträffar tunnelbanan så skulle jag vilja påstå att folk alltid håller höger i de smala trapporna och i övrigt så går de överallt och åt alla håll samtidigt så i rusningstid gäller det att bara hålla blicken i brösthöjd och sikta bestämt mot de rörliga luckorna i köttflödet. Min syster skulle antagligen få ett sammanbrott.
Ulf S 2018-10-16 22:22 #14916

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 22:14:

En kommentar till om detta: det finns ju de som redan är övertygade om att fotgängare ska hålla till vänster på trottoarer och gångvägar. Och där tror jag att det definitivt är småskolans trafikundervisning på landsbygden som är boven. Nåväl, jag hade en diskussion om detta med en kollega (han hävdade vänsterprincipen), och alla mina försök att övertala honom var lönlösa. Tills vi kom till vår kontorsbyggnad, som har en svängdörr i entren. Då såg jag min chans och satte in stöten: "Håll nu vänster i svängdörren!". Jag tror inte riktigt att jag lyckades övertala honom, men jag har inte hört honom lufta sin idé om den allmängiltiga vänstertrafikregeln för fotgängare i alla fall.
Ulf S 2018-10-16 22:14 #14915

Svar till inlägg av promenad Nisse, 2018-10-16 17:21:

Nej det är inte bara landsbygden som är boven. Men jämför man hur gående beter sig i svenska städer med hur det fungerar i större städer i Europa och USA så är skillnaden markant: där verkar högertrafik gälla för gående, (ja inte i Storbritanien, då), men här går många lite hursomhelst och en relativt stor andel går regelmässigt till vänster.
Tunnelbanan i Stockholm, och i synnerhet T-Centralen, är ju byggd för vänstertrafik bland de gående, och det är omöjligt att försöka hålla höger i T-Centralen i rusningstrafik.
PS 2018-10-16 18:03 #14914
Vill man göra det riktigt jobbigt för sig så gör man som cyklisten jag såg för några minuter sedan som stod fångad mot mittbarriären till vänster mitt på centralbron. Jag hoppas han får hjälp av polisen för det såg riktigt farligt ut.
promenad Nisse 2018-10-16 17:21 #14913

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 14:31:

Ler lite när jag läser din kommentar. Speciellt det där med fotgängare som håller till vänster, läst lite kommentarer till den nya lagen och noterar hur många som tror att den nya regeln säger att man alltid går till vänster dvs även rena gångvägar. Jag vet inte om det bara är landsbygden som är boven här - noterat att av någon anledning är upp- och nedgångar till tunnelbanan byggda för vänstertrafik. trots att alla vet att högertrafik gäller alltid överallt utom när just man går på vägbanan eller delad cykel och gångbana. Eller?
PS 2018-10-16 17:16 #14912

Svar till inlägg av PE, 2018-10-16 15:49:

Lösningen är ju då snarare att just bygga cykelbanor med skilda fält för gående. Dessa regler gäller ju bara när sådana inte finns. Som det varit nu så har det vanligaste varit att somliga går på vänster sida (för att se mötande cyklister) och somliga på höger och man har inte kunnat säga att någon gjort fel (även om jag alltid tyckt att en kombinerad cykel- och gångbana är en körbana med förbjuden motortrafik). Jag har också hört folk som hävdat att cyklarna alltid borde cykla närmast vägen vilket jag tolkar som tvärtemot vad du tycker. Utöver detta så finns det ju ställen som inte ens är i närheten av en bilväg. Kort sagt så har det hittills varit kaos. Nu blir det i alla fall lite ordning på det om man bara kan få folk att följa reglerna vilket väl tyvärr är osäkert eftersom många fortfarande inte lärt sig att man på tvåfilig 70-väg inte ska byta fil när man inte behöver men får köra om på höger sida. Å andra sidan var det väl bara typ 15 år sedan den regeln ändrades ...
PE 2018-10-16 15:49 #14911

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 13:41:

Absolut ska man lämna företräde vid vägpassager om det inte är en bil utfart från en rondell( då bilisten ska lämna företräde). Men man vill ju inte ha gående där cykelpassagen är utan på övergångsstället(som ofta har en trottoarkant). Men som nya regeln är utformad så kommer gående gå på båda sidor och cyklar/mopeder i mitten. Det kommer göra att ngn gång måste de gående korsa rakt över där cyklar/mopeder åker.

Därför borde det varit bättre att man samlat alla gående på ena halvan av den kombinerade banan och cyklar på den andra. Nu har man delat in banan i 4 delar vilket jag tror gör att det kommer smälla oftare.
PS 2018-10-16 15:45 #14910

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 15:36:

Jag har svårt att tänka mig att er cykelmiljö är värre än vår. Att jag aldrig cyklar till jobbet beror dels på att jag är för trött på morgonen men minst lika mycket på att jag inte vågar cykla genom stan i rusningstid. Det är tillräckligt kaotiskt att gående ta sig ner till blå tunnelbanan utan att krocka så där går gränsen för mig.
Ulf S 2018-10-16 15:37 #14909

Svar till inlägg av Fick slå upp, 2018-10-16 15:19:

Vi som läst "Kalle och Hobbe" kan det där med transmogrifiering, Kalle anväder ju återkommande sin transmogrifierare.
Ulf S 2018-10-16 15:36 #14908

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 15:02:

Jo, jag känner igen formuleringarna från trafikförordningen, och när jag diskuterat detta tidigare har jag tolkat detta som en "rekommendation" pga den lite vaga "om möjligt"-formularingen. Vid vilka situationer skulle det vara *omöjligt* att gå på vänster sida av vägen?
Vad gäller de där sträckorna som växlar mellan separat och blandat är de ju helt enkelt idiotiska, och de borde snarast elimineras. Det finns som gångtrafikant inget vettigt sätt att förhålla sig till dem, och dessutom är gemensamma banor banor *i sig* en dålig lösning i stadstrafik.

I Göteborg, precis där jag bor, har man *lyckats" konstruera en sån här blandning aldeles nyligen, när man ville styra bort gångtrafikanterna från ett spårvagnsområde nära vagnhallen i Gårda. Detta gjordes genom att sätta upp staket så att gångtrafikanterna inte kunde gena, och så gjorde man en öppning i staketet för cykelbanan som korsar spåren. Men staketen gjorde också att alla gående till bostadsområdet *också* styrdes till denna cykelbaneövergång, som rärmed blev blandad. Det är alltså drygt tio meter blandad gång/cykelbana där cyklisterna också gör två 90-graderssvängar. Jag håller vänster på denna sträcka, och hittills har jag klarat mig...
Fick slå upp 2018-10-16 15:19 #14907
transmogrifiera - "att förändra på ett groteskt sätt"
PS 2018-10-16 15:02 #14906

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 14:05:

Tja, jag vet inte om jag skulle kalla det för en rekommendation när det i tarfikförordningen står (7 kap. 1 § 3 st) "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.". Det som är nytt nu är väl att det görs tydligt att en kombinerad cykel- och gångbana är att betrakta som en körbana.

Min fråga gällde annars var de ska ta vägen när en uppdelad bana blir kombinerad. Ska de fortsätta gå på den sida som gällde där den var delad och hur vet man i så fall vilken sida detta är om man kommer in på den från sidan utan att ha varit där den var delad?
orienterare 2018-10-16 14:52 #14905

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 14:31:

Tacka vet jag skogsstigar.
Ulf S 2018-10-16 14:31 #14904
De senaste åren har ju trafikfloran på gång- och cykelvägar blivit alltmer heterogen och kaotisk. Det är inte bara fotgängare och cyklar, utan alla möjliga slags fordon och farkoster som konkurrerar om ytan. Elcyklar förstås, som drivit upp tempot ännu mer på de mer trafikerade pendlingssträckorna. En promenadcyklist som jag (som väl håller mig runt 15-20 km/h) blir nu omsusad av elcyklister mest hela tiden. Men sen kommer också små "el-scootrar", eldrivna enhjulingar, eldrivna scateboards, vanliga scateboards, lastcyklar som tar upp nästan hela cykelvägens bredd, men som ändå vill cykla om., osv, osv. På "gångsidan" har vi de där flockarna med resväskerullare som gärna går i bredd (och dessutom gärna på den slätare cykelbanan), joggare som av outgrundlig anledning drar sig in mot de mer centrala delarna av stan. Och cyklister som transmogriferas till gångtrafikanter och utnyttjar övergångsställen och trottoarer när det passar. Många sådana cyklister tycks tro att de "går" om de frihjular eller sakta vinglar omkring bland riktiga gående. Och naturligtvis alla dessa fotgängare som håller till vänster på trottoaren, antagligen för att de på landet har lärt sig att hålla till vänster på landsvägarna.
Att skapa en regel av den existerande rekommendationen för gående kommer inte att lösa mycket av detta.
Ulf S 2018-10-16 14:05 #14903

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 13:46:

1. Självklart är det så.
2. Jag anser att man nu borde betrakta kombinerade cykel/gångvägar precis som små landsvägar utan separerad gångbana. Och då är *rekommendationen* (inte regeln) att gå på vänster sida. Och alltså borde man även nu som gångtrafikant växla sida, men det är det ju tack och lov nästan ingen som gör.
3. Kommer inte att hända. Och grejen är ju att det *inte* är något problem. De som vill cykla riktigt snabbt vill ju inte cykla grusväg, och vanliga cyklister lär sig att pingla när de kommer ikapp löpare bakifrån. Och Mustafa Muhammed och andra snabba löpare springer ju förbi de flesta cyklister och då är det bekvämt att alltid springa om till vänster, oavsett om det är andra löpare, cyklister eller rullskidåkare som ska passeras.
PS 2018-10-16 13:46 #14902

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 13:42:

1. En sådan sträcka skapar bekymmer oavsett regler.
2. Hur menar du att man ska gå där nu då?
3. Anpassa er efter de nya lagarna så är problemet löst!
Ulf S 2018-10-16 13:42 #14901

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 12:09:

Nja, jag är inte lika entusianstisk, även om jag normal följt denna princip när jag gör på kombinerade gång/cylelbanor. Det finns nämligen en hel del problem med den här regeln:
1. Det finns sträckor däe det är svårt att avgöra om det rör sig om en kombinerad cykel/gångbana. Oftast rör det sig om en bred gångbana, som cyklister passar på att använda. Jag har en sådan sträcka, ca 100 meter, som jag går varje dag på väg till och från jobbet. Jag brukar gå "mitt i", främst för att signalera till cyklisterna att det inte är en cykelväg.
2. I Göteborg finns ett antal sträckningar av vad som mestadels är separerade cykel/gångvägar (separerade med linje i vägen) som under kortare sträckor övergår till atta vara kombinerade cykel/gångväg. Konceptet är förstås idiotiskt, och om man ska följa reglerna ska alltså fotgängarna vid sådana övergångar växla sida. Det är det, tack och lov, ingen som gör nu, och det kommer nog inte att förändras med den nya regeln heller.
3. I Skatås gäller högertrafik för alla, även på t ex grus-åttan som trafikeras av såväl löpare, cyklister som promenerare och rullskidåkare. Det fungerar i huvudsak mycket bra: de snabbare löparna är ofta snabbare än de långsamma cyklisterna. Nykomlingar gör ibland misstaget att följa landvägsregeln, och går/springer till vänster. Det slutar de oftast med rätt snart när de inser att de bara skapar problem för alla andra.

Som avslutning anser jag att kombinerade cykel/gångvägar är ett otyg som bör unvikas i stadsmiljöer.
PS 2018-10-16 13:41 #14900

Svar till inlägg av PE, 2018-10-16 13:10:

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang men jag hoppas att du i alla fall är medveten om att du, som cyklist, i de allra flesta fall ska lämna företräde när en cykelbana korsar en väg. Ett undantag är när cykelbanan verkligen går ut över vägen och det finns tydliga markeringar om att bilarna ska lämna företräde. Fyrkanter på vägen betyder inte detta utan det ska vara skylt och trianglar på vägen (kan inte ens påminna mig att jag sett en sådan övergång utan trafikljus). Ett annat undantag är i anslutning till cirkulationsplatser men i alla andra fall ska cyklarna lämna företräde såvida man inte kliver av cykeln och leder den över vägen.
PE 2018-10-16 13:10 #14899

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 12:09:

Kass regel. Nu kommer de som går på vänstersida närmast där den stor vägen är gå på cykelövergången och inte på de vita strecken när de ska passera vägen. Det blir sämre för cyklister.

Det bästa vore att gångtrafikanter går så långt från vägbanan som möjligt och håller höger när de möter en annan gångtrafikant. Cyklister ligger närmast vägbanan och håller höger när de möter en annan cyklist. På så sätt så kommer cyklister vara på ena halvan, vägpassagerna blir fria. Ingen gångtrafikant behöver korsa för att gå på de vita strecken. Som det är nu kommer det gå folk på båda sidor och cyklister/mopeder kommer swischa mellan dessa i 30 km/h. :(

Tur att man numer får cykla på stora vägen vid hastighetsbegränsningar upp till 50.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng