Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tjänstebilar hos O-Ringen AB?

Pappa  2020-01-15 09:16
Var inne och kollade status med O-Ringen AB, men varför har de så många fina bilar? Tjänstebilar till personalen?
Förstår att de måste transportera sig och utrustning, men har de verkligen så stort behov att de måste äga så många bilar? Dessutom tycker jag att det är helt fel nivå på modeller för våra representanter. Miljöbil/elbil ok, men..
Märke / Modell Regnr Årtal
Volvo V90 Cross Country D4 AWD BYP194 2018
Toyota Prius Plus CKC35U 2019
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 NJT83A 2019
Volkswagen Golf OXP851 2016
Toyota Auris 1.8 HSD PLB211 2017
Volkswagen Crafter 2.0 TDi SUS440 2014
Kia Optima Sportswagon 2.0 Plug-In Hybrid ZAR605 2017
Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 ZBT155 2017

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Klubblös 2020-01-23 15:09 #90
Säkert så. Jag uppfattade det som att det var en från bolaget som svarade här, det var det svaret jag syftade på.
Xxxx 2020-01-23 10:20 #89

Svar till inlägg av Klubblös, 2020-01-23 09:59:

Men det lär väl de ha som sköter ekonomin för aktiebolaget? De följer väl samma upplägg som alla andra företag gör för Sveriges typ 300.000 tjänstebilar. Skatteverket har nog koll på det också....
Klubblös 2020-01-23 09:59 #88

Svar till inlägg av Xxxx, 2020-01-23 09:28:

tänker på förvirringen här efter uttalandet om kostnadsneutrala förmånsbilar där bolaget endast betalar drivmedel
Xxxx 2020-01-23 09:28 #87

Svar till inlägg av Klubblös, 2020-01-23 09:20:

Men de redovisar väl på ärligt sätt? Eller är det något fel i deras bolagsredovisning som aktiebolag menar du?
Klubblös 2020-01-23 09:20 #86
Jag antar att Volvo har en egen lösning pga kopplingen till det egna märket. När leasingen inte är kopplad på det sättet sker en besiktning när du återlämnar bilen och allt som sticker ut som repor, bucklor, skitig inredning kommer på en slutfaktura som i de fall jag hört ligger på upp till 20000 kr.

Det är inget fel att ha bra förmåner och locka bra medarbetare. För ett bolag som oringen som
är skapat ur en folkrörelse är det viktigt att redovisa på ett ärligt sätt.
BP 2020-01-23 09:07 #85

Svar till inlägg av Klubblös, 2020-01-23 08:22:

Nej, ingen slutfaktura. Du får en månadskostnad som du vet på förhand. Ingen extrakostnad som beror av restvärdet. Så funkar det på Volvo i alla fall och det blir rätt förmånligt. Kanske är annorlunda på andra företag men det är fullt möjligt att göra så.
Dr Dengroth 2020-01-23 08:57 #84

Svar till inlägg av Mr Crowley, 2020-01-23 08:44:

Avundsjuka människor kommer alltid att finnas. Vill man ha kompetenta och eftertraktade personer måste man vara beredd att betala för dem, annars väljer de andra arbetsgivare.
Mr Crowley 2020-01-23 08:44 #83
Det verkar finnas en del i samhället som tycker att personal inom offentlig sektor, allmännyttiga företag och företag liknande O-ringen AB ska ha klart sämre förmåner än anställda i privat sektor. Ändå ska man utföra lika bra jobb. Det går inte riktigt ihop.
Klubblös 2020-01-23 08:22 #82
Det är det som kallas personalbil. På papperet billigare än att köpa motsvarande bil men i verkligheten fungerar det så att du får en slutfaktura som mer än väl äter upp skillnaden.
De som jobbar med det använder inte systemet utan köper sina bilar privat.
BP 2020-01-22 22:32 #81

Svar till inlägg av PS, 2020-01-22 21:19:

Det är fullt möjligt. Volvo cars har det upplägget. Alla anställda kan välja en sk kategori E bil. Då får man ett nettolöneavdrag. Lär ska vara kostnadsneutralt för företaget och ger en hyfsat förmånlig bil för den anställde. Klart billigare än att köpa motsvarande bil i alla fall.
PS 2020-01-22 21:19 #80

Svar till inlägg av PS, 2020-01-22 21:15:

Om det ens är möjligt att betala med nettolönen till arbetsgivaren så är ju inte heller det speciellt förmånligt. I synnerhet inte om man har hög marginalskatt.
PS 2020-01-22 21:15 #79

Svar till inlägg av Senior, 2020-01-22 17:43:

Nettolöneavdrag? Om det är arbetsgivaren som leasar för arbetstagarens räkning så blir det väl knappast aktuellt eftersom man betalar genom ett avdrag på lönen. Sociala avgifter tror jag betalas in i förhållande till utbetalad bruttolön plus förmånsvärdet. Tjänstepensionsbetalningarna brukar i princip bygga på kontant bruttolön dvs utan tillägg för förmånsvärdet.
Senior 2020-01-22 17:43 #78

Svar till inlägg av PS, 2020-01-22 16:45:

Har du nettolöneavdrag påverkas inte den pensionsgrundande inkomsten.
PS 2020-01-22 16:45 #77

Svar till inlägg av BP, 2020-01-22 16:25:

Om hela leasingkostnaden dras från lönen så vore det däremot kraftigt lönsamt för bolaget men troligen olönsamt för den anställde. I och med att lönen minskar så minskar ju då även pensionsgrundande inkomst med mellanskillnaden av leasingkostnaden och förmånsvärdet. Ligger man även efter detta över brytpunkten så spelar det ingen roll för den allmänna pensionen men väl för tjänstepension. Beräkningen av vad som är kostnadsneutralt för företraget och bra för den anställde är alltså inte helt okomplicerad. Generellt gäller väl att för den som har en tjänste-/förmånsbil är det klart billigare att köra privat än för den som äger bilen privat. Det är alltså ganska dåligt för miljön och jag tycker därför att det är bra att politikerna har börjat dra åt regelverket.
BP 2020-01-22 16:25 #76

Svar till inlägg av P s, 2020-01-22 14:25:

Förmånsbilar eller tjänstebilar är åtminstone i alla fall jag känner till (två stora och två lite mindre företag) ägda av och registrerade på någon leasingfirma som t ex ALD eller Volvo bil. De ägs alltså inte av företaget som erbjuder tjänstebilen till sin anställde. Däremot så betalar företaget förstås leasingkostnaden. Om de drar den kostnaden från den anställdes nettolön så reduceras förmånsvärdet för den anställde med samma summa och drar företaget tillräckligt mycket så kan det hela förstås bli kostnadsneutralt för företaget.
P s 2020-01-22 14:25 #75
Personalbil är väl reggad på leasingföretaget. Den anställde har nyttjanderätt.

Jag förstår inte hur förmånsbilar också kan vara kostnadsneutrala.
ml 2020-01-22 13:15 #74

Svar till inlägg av P s, 2020-01-22 09:07:

Personalbilar är privatleasing som borgas av den anställdes företag och personalbil är registrerad på den anställde.

O-ringen har, som även Henrik skrev, förmånsbilar där bilarna och hela driftsansvaret ligger på O-ringen AB.
P s 2020-01-22 09:07 #73
Tror den här diskussionen är en sammanblandning av olika sätt för företag att erbjuda bil.
Personalbil kallas det om det är kostnadsneutralt men då ägs inte bilen av företaget.
Trådstartaren påstår att det är tjänstebilar som ägs av bolaget.

Personalbil är ett kostnadsneutralt alternativ för företag som vill erbjuda sina anställda en bil. Den anställde finansierar bilen via löneavdrag och drar, via löneväxling, fördel av arbetsgivarens rätt till momsavdrag och sänkta sociala avgifter. Genom fördelaktiga avtal blir detta erbjudande en attraktiv förmån och företaget framställs som en mer attraktiv arbetsgivare. Personalbil är inte att förväxla med tjänstebil eller förmånsbil. Personalbil används som en privatbil men leasas av arbetsgivaren, vanligtvis i 36 månader.
BP 2020-01-21 13:00 #72

Svar till inlägg av ml, 2020-01-20 19:23:

Om man som Boström skriver, har ett löneavdrag så kvittas det mot förmåsnvärdet. Blir alltså inget förmånsvärde att betala sociala avgifter för.
2020-01-21 09:56 #71

Inlägget är raderat

Senior 2020-01-21 09:51 #70

Svar till inlägg av H55, 2020-01-21 09:00:

Låter som att det är rätt korkat att använda Leaseplan då om det är så dyrt.
H55 2020-01-21 09:00 #69

Svar till inlägg av Senior, 2020-01-21 08:13:

Månadsfakturan från Leaseplan brukar ligga på 15000 kr. Då ingår allt, värdeminskning, service, skatt,däck och drivmedel.
Icke 2020-01-21 08:27 #68

Svar till inlägg av H55, 2020-01-21 07:53:

Hehe... ”Högsta ledningen...”, ”Koncentrera sig på sina arbetsuppgifter...”. Vet du hur många tjänstebilar som finns? Och varför väljer alla dessa tjänstebil om det nu skulle vara en ekonomisk dålig affär?
Senior 2020-01-21 08:16 #67

Svar till inlägg av Senior, 2020-01-21 08:16:

En sk Tax Shield :)
Senior 2020-01-21 08:16 #66

Svar till inlägg av ml, 2020-01-20 19:23:

Tänk på att O-ringen får dra av det du nämner som en kostnad. Om O-ringen går med vinst under året så minskar inkomstskatten med 22% av de kostnader du nämner.
Senior 2020-01-21 08:13 #65

Svar till inlägg av H55, 2020-01-21 07:53:

Vilka bilar betalar man 15 000 kr i månaden för? Inte ovanstående bilar i alla fall.
Att leasa en Volvo V90 Cross Country D4 AWD kostar knappt 6 000 kr per månad i tre år via Sixt med en körsträcka på 2000 mil per år.
Övriga bilar ovan borde vara billigare än det.
H55 2020-01-21 07:53 #64

Svar till inlägg av ml, 2020-01-20 19:23:

Precis, om det nu är en tjänstebil vi pratar om så betalar företaget ungefär 15000 kr/månad och den anställde betalar skatt på förmånen ungefär 2500 kr/ månad. På stora företag är det högsta ledningen som har en sån förmån för att kunna koncentrera sig på sina arbetsuppgifter.
ml 2020-01-20 19:23 #63

Svar till inlägg av madcap, 2020-01-20 16:15:

Det kan jag inte hålla med om. Det man får tänka på är att O-ringen även betalar sociala avgifter på förmånsvärdet, vilket då också blir en kostnad. Totalkostnaden för O-ringen blir alltså leasingavgiften (plus halva momsen) plus sociala avgifter på förmånsvärdet plus ev löpande kostnader för bilen (vägtullar, skatt, försäkring, service mm). När den anställde slutar kan O-ringen även få stå för värdeminskning och extra månadskostnader.

Detta går inte att räkna ut i förväg, men man kan göra en gissning...
insider 2020-01-20 16:50 #62

Svar till inlägg av madcap, 2020-01-20 16:15:

Exakt. Att köra förmånsbil är ju ingalunda gratis för den anställde. I slutänden påverkas också pensionen negativt. Men det är ju väldigt bekvämt att ha bil på det sättet. Och man slipper ju ligga ute med det antal 100 000-kronor bilen kostar i inköp.
Hmm 2020-01-20 16:21 #61

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Förövrigt tycker jag att om att Gotland 2 + 3 ger dig samma upplevelse så skall du naturligtvis springa Gotlands 2 + 3.
Men så länge oringen drar in pengar och folk tycker det är värt att springa så är det väl bra att det finns valfrihet.
madcap 2020-01-20 16:15 #60

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Du läste nog inte Henrik Boströms inlägg så noga.

Bilarna kostar inte bolaget någonting, eftersom de betalas av de anställda (genom löneavdrag). Tvärtom gör förmånsbilarna att det blir billigare för bolaget då de bara ersätter bränslekostnaden när de anställda reser med förmånsbil, istället för milersättning som de hade behövt betala om de anställda använt en privatägd bil.

Jag kan dock hålla med om att O-Ringen borde ha tuffare miljökrav på de bilar man tillåter sina anställda att ha som förmånsbil, men det är inte en ekonomisk fråga.
Hmm 2020-01-20 09:58 #59

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Jag tycker det är fel att kalla oringen en sjuklighet. Oringen är en väldigt stor tävling som är väldigt populär. Men den är så stor att klubbarna inte klarar av att arrangera den själva längre.
Att lägga ner oringen hade varit tråkigt för sporten.

Så man kan inte jämföra med Gotlands 2+3 dagars.
JoKe 2020-01-20 09:36 #58

Svar till inlägg av ml, 2020-01-19 21:28:

Av ren nyfikenhet (vet ej svaret själv) hur många av de som jobbar på O-Ringen är baserade vid HQ i Uppsala? Funkar en bilpool vid HQ? Hur utspridda är de som jobbar?
B 2020-01-19 23:27 #57
Huvudet på spiken ml.
Oavsett om det skulle vara 1, 5 eller 100 spänn som skulle vara kostnaden för bilarna för en startavgift så väljer jag hellre Halland Gotland eller E-weekend ( eller nått annat). Föredrar folkrörelsekänslan som jag tror är viktig för idrotten i Sverige.
ml 2020-01-19 21:28 #56
Signalvärdet..
Förstår inte varför de inte har ett par tjänstebilar som parkeras vid kansliet och nyttjas vid tjänsteutövning av samtliga anställda.

cirka 5% av sveriges sysselsatta har förmånsbil

P s 2020-01-19 21:16 #55
Nähä och varifrån tror du pengarna kommer, Uppsala kommun kanske
JoKe 2020-01-19 20:36 #54

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Tror knappast du får billigare startavgift om oringen skulle skrota förmånsbilar till sina anställda
P s 2020-01-18 21:37 #53
Egentligen är det bara ett symptom.pä.vad som redan är.känd sjuklighet. Oringen är en dyr tävling och det beror bla på dyra bilar. Inget Uppsala.för.mig men kanske Gotland 2 + 3.
Samma lika men halva priset.
PS 2020-01-18 20:30 #52

Svar till inlägg av Körskoläran, 2020-01-18 19:40:

Jag skulle inte vilja påstå att hon har fel för det var väl ungefär dit hon ville komma. Att köra sunkiga bilar lönar sig inte speciellt mycket.
Körskoläran 2020-01-18 19:40 #51

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 19:28:

Där har du fel. Milkostnaden mellan ny och halvny bil är för liten för att slå igenom på lektionskostnaden.
1 2

Senast kommenterat

Torsdag 18/4
Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

10:35

-Arrangemangsreklam-

974

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Lördag 6/4

20:13

Livelox feedback

253

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4

07:41

10-mila från 2024

1714

 

Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Måndag 25/3
Torsdag 21/3

22:18

Sverigelistan

395

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2
Söndag 4/2

15:59

Gap year in Sweden

0

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng