Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tjänstebilar hos O-Ringen AB?

Pappa  2020-01-15 09:16
Var inne och kollade status med O-Ringen AB, men varför har de så många fina bilar? Tjänstebilar till personalen?
Förstår att de måste transportera sig och utrustning, men har de verkligen så stort behov att de måste äga så många bilar? Dessutom tycker jag att det är helt fel nivå på modeller för våra representanter. Miljöbil/elbil ok, men..
Märke / Modell Regnr Årtal
Volvo V90 Cross Country D4 AWD BYP194 2018
Toyota Prius Plus CKC35U 2019
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 NJT83A 2019
Volkswagen Golf OXP851 2016
Toyota Auris 1.8 HSD PLB211 2017
Volkswagen Crafter 2.0 TDi SUS440 2014
Kia Optima Sportswagon 2.0 Plug-In Hybrid ZAR605 2017
Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 ZBT155 2017

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

insider 2020-01-20 16:50 #62

Svar till inlägg av madcap, 2020-01-20 16:15:

Exakt. Att köra förmånsbil är ju ingalunda gratis för den anställde. I slutänden påverkas också pensionen negativt. Men det är ju väldigt bekvämt att ha bil på det sättet. Och man slipper ju ligga ute med det antal 100 000-kronor bilen kostar i inköp.
Hmm 2020-01-20 16:21 #61

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Förövrigt tycker jag att om att Gotland 2 + 3 ger dig samma upplevelse så skall du naturligtvis springa Gotlands 2 + 3.
Men så länge oringen drar in pengar och folk tycker det är värt att springa så är det väl bra att det finns valfrihet.
madcap 2020-01-20 16:15 #60

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Du läste nog inte Henrik Boströms inlägg så noga.

Bilarna kostar inte bolaget någonting, eftersom de betalas av de anställda (genom löneavdrag). Tvärtom gör förmånsbilarna att det blir billigare för bolaget då de bara ersätter bränslekostnaden när de anställda reser med förmånsbil, istället för milersättning som de hade behövt betala om de anställda använt en privatägd bil.

Jag kan dock hålla med om att O-Ringen borde ha tuffare miljökrav på de bilar man tillåter sina anställda att ha som förmånsbil, men det är inte en ekonomisk fråga.
Hmm 2020-01-20 09:58 #59

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Jag tycker det är fel att kalla oringen en sjuklighet. Oringen är en väldigt stor tävling som är väldigt populär. Men den är så stor att klubbarna inte klarar av att arrangera den själva längre.
Att lägga ner oringen hade varit tråkigt för sporten.

Så man kan inte jämföra med Gotlands 2+3 dagars.
JoKe 2020-01-20 09:36 #58

Svar till inlägg av ml, 2020-01-19 21:28:

Av ren nyfikenhet (vet ej svaret själv) hur många av de som jobbar på O-Ringen är baserade vid HQ i Uppsala? Funkar en bilpool vid HQ? Hur utspridda är de som jobbar?
B 2020-01-19 23:27 #57
Huvudet på spiken ml.
Oavsett om det skulle vara 1, 5 eller 100 spänn som skulle vara kostnaden för bilarna för en startavgift så väljer jag hellre Halland Gotland eller E-weekend ( eller nått annat). Föredrar folkrörelsekänslan som jag tror är viktig för idrotten i Sverige.
ml 2020-01-19 21:28 #56
Signalvärdet..
Förstår inte varför de inte har ett par tjänstebilar som parkeras vid kansliet och nyttjas vid tjänsteutövning av samtliga anställda.

cirka 5% av sveriges sysselsatta har förmånsbil

P s 2020-01-19 21:16 #55
Nähä och varifrån tror du pengarna kommer, Uppsala kommun kanske
JoKe 2020-01-19 20:36 #54

Svar till inlägg av P s, 2020-01-18 21:37:

Tror knappast du får billigare startavgift om oringen skulle skrota förmånsbilar till sina anställda
P s 2020-01-18 21:37 #53
Egentligen är det bara ett symptom.pä.vad som redan är.känd sjuklighet. Oringen är en dyr tävling och det beror bla på dyra bilar. Inget Uppsala.för.mig men kanske Gotland 2 + 3.
Samma lika men halva priset.
PS 2020-01-18 20:30 #52

Svar till inlägg av Körskoläran, 2020-01-18 19:40:

Jag skulle inte vilja påstå att hon har fel för det var väl ungefär dit hon ville komma. Att köra sunkiga bilar lönar sig inte speciellt mycket.
Körskoläran 2020-01-18 19:40 #51

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 19:28:

Där har du fel. Milkostnaden mellan ny och halvny bil är för liten för att slå igenom på lektionskostnaden.
Nina 2020-01-18 19:28 #50

Svar till inlägg av jojo, 2020-01-18 18:27:

Man väljer inte körskola efter bilsort. Pris, rekommendationer, reklam, nån som ligger nära, någon med tider osv spelar roll. Om någon lyckades få ner priset med sunkiga bilar skulle de nog snarare vinna massvis med kunder från alla vars ekonomi ligger under övre medelklass eller "föräldrarna betalar"-nivå.
PS 2020-01-18 18:43 #49

Svar till inlägg av jojo, 2020-01-18 18:27:

Jag tror att de flesta som tar körkort (åtminstone ute i landsorten där man tar körkort tidigt) är ganska priskänsliga men bilarna måste förstås gå bra. Det är det där som är haken. Ju längre en bil gått desto sämre känns den.
jojo 2020-01-18 18:27 #48
"Regler" ligger närmast sanningen. Starka lobbygrupper trycker på. Och det där om körskolor är ju trams, -vem skulle välja en körskola med sunkiga bilar? Och hemtjänsten kör bara billiga småbilar, inga kinesiska V90 där precis.
PS 2020-01-18 18:07 #47

Svar till inlägg av PS, 2020-01-18 18:04:

Tendensen som jag preatade om gäller nog främst förmånsbilar. Rena tjänstebilar byts nog oftare eftersom de körs väldigt mycket. Man vill inte ha för många mil på dem när de i övrigt känns nya.
PS 2020-01-18 18:04 #46

Svar till inlägg av Regler, 2020-01-18 17:46:

Det resonemanget är dock inte så tillämpbart på hemtjänst som nästan aldrig har tillgång till bilarna privat ochg därför inte blir förmånsbeskattade. Detsamma gäller ofta körskolebilar. En tendens är väl däremot att bilar behålls längre än tre år som var standard tidigare.
Regler 2020-01-18 17:46 #45

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 10:49:

Främsta skälet till varför företag kör "nya" bilar är att man blir förmånsbeskattad för en ny bil även om det är en begagnad bil. Incitamentet att köpa en begagnad bil är inte så stort då.
En bra lösning för bilindustrin och Magdalena. Men kanske inte för miljön.
Nina 2020-01-18 11:39 #44
Vad jag menar är att man kan ha hypotesen att ledningsgruppen i Oringen AB köpt bilarna för enbart egen nytta och leva lyxliv och parasitera på andras pengar. Är ju så skandaler brukar se ut.

Men om man sen ser att andra vinstdrivande företag verkar tycka att bästa lösningen är att köpa nya bilar till de "på botten", dvs ledningagruppen tillåter inköp av nya bilar som de inte själva kan ta del av och till anställda som de inte har några incitament att slösa pengar på, så kan man anta att ny bil är bästa lösningen.
Nina 2020-01-18 11:34 #43

Svar till inlägg av Ola 2, 2020-01-18 10:52:

Men känns ju konstigt om privata ägare med egna intressen köper splitternya bilar för skojjs skull till sina anställda som tjänar 110kr/h. En sak om det är "korrupt i toppen" så att de lever på företagets pengar för egna intressen. Skandaler i förbund, föreningar osv brukar handla om att de i toppen åker på lyxresor, inte att de slösat med sina pengar på de "på botten".
Likaså är det sällan man "på botten" får saker för att nån privat ägare vill vara snäll. Om man då trots allt får "nåt lyxigt" så beror det oftast på att det är en nödvändlighet eller den bästa lösningen även för företaget, inte för att vara snäll.

Ola 2 2020-01-18 10:52 #42

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 10:49:

Varför är det krig? Varför skjuter folk varandra? Varför?
Nina 2020-01-18 10:49 #41

Svar till inlägg av Ola 2, 2020-01-18 09:42:

Varför har nästan inga företag gamla bilar då? Varför körde min körskola med max 3 år gamla bilar och varför hade min kompis som jobbade i hemtjänst splitternya bilar? Om äldre bilar vore bättre så borde väl vinstdrivande företag satsa på äldre bilar ? Varken körskolelärare eller hemtjämstpersonal är ju högavlönade exklusiva yrken som behäver biltypen som nåt konkurrensmedel.
Ola 2 2020-01-18 09:42 #40

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-17 15:25:

Att spara pengar genom att köra en bil som inte har en kraftig värdeminskning är.sunt förnuft och ingen ideologi.
Zerbembasqwibo 2020-01-18 01:20 #39

Svar till inlägg av Tjatröven, 2020-01-18 00:44:

Jag tycker det vore intressant, på samma sätt som att om nån frågade: Varför har SOFT så många anställda? Tycker trådstartaren att det är för många? Vet trådstartaren hur många som använder bilarna, kanske har nåt förslag till förbättring i slutändan. Men naturligtvis är det ingen mening att tjata vidare om det nu, det har du rätt i. Jag borde läst mellan raderna lite grann för det går ju att med hög sannolikhet gissa rätt så exakt vad som avses.

Men mina problem, de har väl inget att göra på ett forum för orientering, eller tycker du verkligen det?
Tjatröven 2020-01-18 00:44 #38

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-01-17 19:04:

Vart vill du komma? Allt är väl utrett? Många bra argument och en utomordentlig förklaring från Henrik, så vad är ditt problem?
insider 2020-01-17 19:25 #37

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-17 15:25:

Men är man rädd för att bilen ska börja brinna är det förmodligen bättre att välja en gammal skorv i stället för en ny Volvo eller BMV.;)
Zerbembasqwibo 2020-01-17 19:04 #36

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-01-15 22:25:

Tråkigt att trådstartaren inte deltar i debatten som hen startade.
Nina 2020-01-17 15:25 #35

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 13:07:

Om man nu ska ha en bil är det lika bra att skaffa en ny bra bil. Sen kanske man inte ska ha bil alls, men om man nu ska ha en är det dumt att vara dumsnål för att uppfylla någon ideologi. Sen är nya bilar både säkrare och mer miljövänligare än äldre bilar.
H40 2020-01-17 13:49 #34

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 13:07:

Tycker nog att 20 år gamla bilar ofta är jobbiga att ha att göra med och allt som behöver göras på dem blir ofta rätt dyrt.

Tvivlar faktiskt på att så många skulle vilja ha ett jobb där det erbjuds en 20 år gammal bil som firmabil.
P s 2020-01-17 13:07 #33

Svar till inlägg av Mr Crowley, 2020-01-17 09:13:

Tror inte att förmåner är ett kriterium för att ta dessa jobb. Min erfarenhet är att arbetsmarknaden skulle erbjuda många kvalificerade kandidater även om en gammal V70 var transportmedlet. Servas den så är risken för ett stopp i princip lika som för ny V90 awd extra allt
.... 2020-01-17 09:44 #32

Svar till inlägg av Anna Christina Warg, 2020-01-17 07:45:

En tillskrivning är också ett citat, jämför Zlatans bok där spökskrivaren gjort alla citat. :)
Zooma ut 2020-01-17 09:34 #31

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Vad kostar det den dagen då den gamla sura bilen slutar funka...? Mitt på en tjänsteresa? Är det nåt som har ett ekonomiskt värde?
Xxxx 2020-01-17 09:22 #30

Svar till inlägg av Anders M, 2020-01-17 09:18:

Då ska väl även lön och allt annat tas upp (hur stora lokaler ska man ha, var ska företaget sitta, etc) och om man ska ha ett AB och hur man ska driva O-ringen.. Att bara diskutera ev. tjänstebil är ju meningslöst utan att ha ett sammanhnag.
Anders M 2020-01-17 09:18 #29
Jag tycker det är bra att detta tas upp och diskuteras i olika sammanhang inom rörelsen.
Dock tycker jag att det är rimligt att erbjuda tjänstebil/förmånsbil till kvalificerade tjänster som också innebär relativt mycket resor.
Mr Crowley 2020-01-17 09:14 #28

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Inkompetent personal är också ett bra sätt att bränna pengar. Det är lättare att locka kompetens om man kan erbjuda vissa förmåner.
Mr Crowley 2020-01-17 09:13 #27

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Inkompetent personal är också ett bra sätt att bränna pengar. Det är lättare att locka kompetens om man kan erbjuda vissa förmåner.
P s 2020-01-17 08:15 #26

Svar till inlägg av Glenn, 2020-01-16 16:29:

Att åka runt i nya bilar är väl det bästa sättet att bränna pengar snabbt. Köp en 20 år gammal V70 och sänk startavgifterna för mellanskillnaden.
Anna Christina Warg 2020-01-17 07:45 #25

Svar till inlägg av ...., 2020-01-17 07:32:

Fel igen.
.... 2020-01-17 07:32 #24

Svar till inlägg av Kajsa Wargh, 2020-01-16 22:25:

Du är inte Kajsa Wargh för då ha du jobbat för "man tagit vad man haver".
Kajsa Wargh 2020-01-16 22:25 #23

Svar till inlägg av Klarsynt Greta, 2020-01-16 20:53:

Kom inte dragande med sunt förnuft, livets hårda skola etc nu..
1

Senast kommenterat

Måndag 20/1

16:17

Extern pulsmätare

24

 

15:57

Silly Season 2020

237

 

Söndag 19/1

22:17

Lag till 10mila

3

 

08:46

Knock-out SM

54

 

Fredag 17/1
Torsdag 16/1
Onsdag 15/1

16:06

Ny stafett?

118

 

Tisdag 14/1

14:45

O-klocka

22

 

Torsdag 9/1

10:34

O-ringen 2020

346

 

Onsdag 8/1
Tisdag 7/1
Måndag 6/1
Fredag 3/1

07:41

Skotork

11

 

Söndag 29/12

09:59

Jobb för orienterare

169

 

Onsdag 25/12
Måndag 23/12

13:09

Jukola 2020

22

 

Lördag 21/12
Torsdag 19/12
Onsdag 18/12

10:48

Grövre kartor

22

 

Fredag 13/12
Tisdag 10/12
Måndag 9/12

22:23

Bästa pannlampan

7

 

12:46

-Arrangemangsreklam-

704

 

Lördag 7/12

00:08

Eventor nere igen...

204

 

Torsdag 5/12
Onsdag 4/12

10:59

Toves VM-lopp

1

 

Tisdag 3/12
Lördag 30/11
Torsdag 28/11
Söndag 24/11
Lördag 16/11
Fredag 15/11
Torsdag 14/11
Måndag 11/11

10:28

Benskydd?

30

 

Söndag 10/11
Lördag 9/11
Torsdag 7/11

11:00

Livelox feedback

190

 

10:42

Livelox för H10:a

4

 

Tisdag 5/11

07:35

Normaltid året runt

242

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng