Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tjänstebilar hos O-Ringen AB?

Pappa  2020-01-15 09:16
Var inne och kollade status med O-Ringen AB, men varför har de så många fina bilar? Tjänstebilar till personalen?
Förstår att de måste transportera sig och utrustning, men har de verkligen så stort behov att de måste äga så många bilar? Dessutom tycker jag att det är helt fel nivå på modeller för våra representanter. Miljöbil/elbil ok, men..
Märke / Modell Regnr Årtal
Volvo V90 Cross Country D4 AWD BYP194 2018
Toyota Prius Plus CKC35U 2019
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 NJT83A 2019
Volkswagen Golf OXP851 2016
Toyota Auris 1.8 HSD PLB211 2017
Volkswagen Crafter 2.0 TDi SUS440 2014
Kia Optima Sportswagon 2.0 Plug-In Hybrid ZAR605 2017
Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 ZBT155 2017

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Nina 2020-01-18 19:28 #50

Svar till inlägg av jojo, 2020-01-18 18:27:

Man väljer inte körskola efter bilsort. Pris, rekommendationer, reklam, nån som ligger nära, någon med tider osv spelar roll. Om någon lyckades få ner priset med sunkiga bilar skulle de nog snarare vinna massvis med kunder från alla vars ekonomi ligger under övre medelklass eller "föräldrarna betalar"-nivå.
PS 2020-01-18 18:43 #49

Svar till inlägg av jojo, 2020-01-18 18:27:

Jag tror att de flesta som tar körkort (åtminstone ute i landsorten där man tar körkort tidigt) är ganska priskänsliga men bilarna måste förstås gå bra. Det är det där som är haken. Ju längre en bil gått desto sämre känns den.
jojo 2020-01-18 18:27 #48
"Regler" ligger närmast sanningen. Starka lobbygrupper trycker på. Och det där om körskolor är ju trams, -vem skulle välja en körskola med sunkiga bilar? Och hemtjänsten kör bara billiga småbilar, inga kinesiska V90 där precis.
PS 2020-01-18 18:07 #47

Svar till inlägg av PS, 2020-01-18 18:04:

Tendensen som jag preatade om gäller nog främst förmånsbilar. Rena tjänstebilar byts nog oftare eftersom de körs väldigt mycket. Man vill inte ha för många mil på dem när de i övrigt känns nya.
PS 2020-01-18 18:04 #46

Svar till inlägg av Regler, 2020-01-18 17:46:

Det resonemanget är dock inte så tillämpbart på hemtjänst som nästan aldrig har tillgång till bilarna privat ochg därför inte blir förmånsbeskattade. Detsamma gäller ofta körskolebilar. En tendens är väl däremot att bilar behålls längre än tre år som var standard tidigare.
Regler 2020-01-18 17:46 #45

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 10:49:

Främsta skälet till varför företag kör "nya" bilar är att man blir förmånsbeskattad för en ny bil även om det är en begagnad bil. Incitamentet att köpa en begagnad bil är inte så stort då.
En bra lösning för bilindustrin och Magdalena. Men kanske inte för miljön.
Nina 2020-01-18 11:39 #44
Vad jag menar är att man kan ha hypotesen att ledningsgruppen i Oringen AB köpt bilarna för enbart egen nytta och leva lyxliv och parasitera på andras pengar. Är ju så skandaler brukar se ut.

Men om man sen ser att andra vinstdrivande företag verkar tycka att bästa lösningen är att köpa nya bilar till de "på botten", dvs ledningagruppen tillåter inköp av nya bilar som de inte själva kan ta del av och till anställda som de inte har några incitament att slösa pengar på, så kan man anta att ny bil är bästa lösningen.
Nina 2020-01-18 11:34 #43

Svar till inlägg av Ola 2, 2020-01-18 10:52:

Men känns ju konstigt om privata ägare med egna intressen köper splitternya bilar för skojjs skull till sina anställda som tjänar 110kr/h. En sak om det är "korrupt i toppen" så att de lever på företagets pengar för egna intressen. Skandaler i förbund, föreningar osv brukar handla om att de i toppen åker på lyxresor, inte att de slösat med sina pengar på de "på botten".
Likaså är det sällan man "på botten" får saker för att nån privat ägare vill vara snäll. Om man då trots allt får "nåt lyxigt" så beror det oftast på att det är en nödvändlighet eller den bästa lösningen även för företaget, inte för att vara snäll.

Ola 2 2020-01-18 10:52 #42

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-18 10:49:

Varför är det krig? Varför skjuter folk varandra? Varför?
Nina 2020-01-18 10:49 #41

Svar till inlägg av Ola 2, 2020-01-18 09:42:

Varför har nästan inga företag gamla bilar då? Varför körde min körskola med max 3 år gamla bilar och varför hade min kompis som jobbade i hemtjänst splitternya bilar? Om äldre bilar vore bättre så borde väl vinstdrivande företag satsa på äldre bilar ? Varken körskolelärare eller hemtjämstpersonal är ju högavlönade exklusiva yrken som behäver biltypen som nåt konkurrensmedel.
Ola 2 2020-01-18 09:42 #40

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-17 15:25:

Att spara pengar genom att köra en bil som inte har en kraftig värdeminskning är.sunt förnuft och ingen ideologi.
Zerbembasqwibo 2020-01-18 01:20 #39

Svar till inlägg av Tjatröven, 2020-01-18 00:44:

Jag tycker det vore intressant, på samma sätt som att om nån frågade: Varför har SOFT så många anställda? Tycker trådstartaren att det är för många? Vet trådstartaren hur många som använder bilarna, kanske har nåt förslag till förbättring i slutändan. Men naturligtvis är det ingen mening att tjata vidare om det nu, det har du rätt i. Jag borde läst mellan raderna lite grann för det går ju att med hög sannolikhet gissa rätt så exakt vad som avses.

Men mina problem, de har väl inget att göra på ett forum för orientering, eller tycker du verkligen det?
Tjatröven 2020-01-18 00:44 #38

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-01-17 19:04:

Vart vill du komma? Allt är väl utrett? Många bra argument och en utomordentlig förklaring från Henrik, så vad är ditt problem?
insider 2020-01-17 19:25 #37

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-17 15:25:

Men är man rädd för att bilen ska börja brinna är det förmodligen bättre att välja en gammal skorv i stället för en ny Volvo eller BMV.;)
Zerbembasqwibo 2020-01-17 19:04 #36

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-01-15 22:25:

Tråkigt att trådstartaren inte deltar i debatten som hen startade.
Nina 2020-01-17 15:25 #35

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 13:07:

Om man nu ska ha en bil är det lika bra att skaffa en ny bra bil. Sen kanske man inte ska ha bil alls, men om man nu ska ha en är det dumt att vara dumsnål för att uppfylla någon ideologi. Sen är nya bilar både säkrare och mer miljövänligare än äldre bilar.
H40 2020-01-17 13:49 #34

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 13:07:

Tycker nog att 20 år gamla bilar ofta är jobbiga att ha att göra med och allt som behöver göras på dem blir ofta rätt dyrt.

Tvivlar faktiskt på att så många skulle vilja ha ett jobb där det erbjuds en 20 år gammal bil som firmabil.
P s 2020-01-17 13:07 #33

Svar till inlägg av Mr Crowley, 2020-01-17 09:13:

Tror inte att förmåner är ett kriterium för att ta dessa jobb. Min erfarenhet är att arbetsmarknaden skulle erbjuda många kvalificerade kandidater även om en gammal V70 var transportmedlet. Servas den så är risken för ett stopp i princip lika som för ny V90 awd extra allt
.... 2020-01-17 09:44 #32

Svar till inlägg av Anna Christina Warg, 2020-01-17 07:45:

En tillskrivning är också ett citat, jämför Zlatans bok där spökskrivaren gjort alla citat. :)
Zooma ut 2020-01-17 09:34 #31

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Vad kostar det den dagen då den gamla sura bilen slutar funka...? Mitt på en tjänsteresa? Är det nåt som har ett ekonomiskt värde?
Xxxx 2020-01-17 09:22 #30

Svar till inlägg av Anders M, 2020-01-17 09:18:

Då ska väl även lön och allt annat tas upp (hur stora lokaler ska man ha, var ska företaget sitta, etc) och om man ska ha ett AB och hur man ska driva O-ringen.. Att bara diskutera ev. tjänstebil är ju meningslöst utan att ha ett sammanhnag.
Anders M 2020-01-17 09:18 #29
Jag tycker det är bra att detta tas upp och diskuteras i olika sammanhang inom rörelsen.
Dock tycker jag att det är rimligt att erbjuda tjänstebil/förmånsbil till kvalificerade tjänster som också innebär relativt mycket resor.
Mr Crowley 2020-01-17 09:14 #28

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Inkompetent personal är också ett bra sätt att bränna pengar. Det är lättare att locka kompetens om man kan erbjuda vissa förmåner.
Mr Crowley 2020-01-17 09:13 #27

Svar till inlägg av P s, 2020-01-17 08:15:

Inkompetent personal är också ett bra sätt att bränna pengar. Det är lättare att locka kompetens om man kan erbjuda vissa förmåner.
P s 2020-01-17 08:15 #26

Svar till inlägg av Glenn, 2020-01-16 16:29:

Att åka runt i nya bilar är väl det bästa sättet att bränna pengar snabbt. Köp en 20 år gammal V70 och sänk startavgifterna för mellanskillnaden.
Anna Christina Warg 2020-01-17 07:45 #25

Svar till inlägg av ...., 2020-01-17 07:32:

Fel igen.
.... 2020-01-17 07:32 #24

Svar till inlägg av Kajsa Wargh, 2020-01-16 22:25:

Du är inte Kajsa Wargh för då ha du jobbat för "man tagit vad man haver".
Kajsa Wargh 2020-01-16 22:25 #23

Svar till inlägg av Klarsynt Greta, 2020-01-16 20:53:

Kom inte dragande med sunt förnuft, livets hårda skola etc nu..
Klarsynt Greta 2020-01-16 20:53 #22
Märkligt agerande av svensk orientering. Större idrotter som hockey, fotboll, skidor kör runt med reklam för sin idrott. Miljö verkar tydligen inte heller vara prio i svensk orientering. Samhället i övrigt skärper regler kring bilbrassande i typ XC 90. Handlar inte om jante utan om sunt förnuft.
Nina 2020-01-16 20:11 #21

Svar till inlägg av Ledare, 2020-01-16 19:41:

Vem är det som skulle bry sig?
Vi orienterare som vanligtvis har egen bil och gärna husvagn som vi brummar runt med?
Eller ska utomstående få panik över att oringen har ca 7 tjänstebilar? Förlorade sponsringar? Färre spontandeltagare på oringen? Dålig publicitet i aftonbladet på grund av tjänstebilarna?

Det galna bilåkandet som sporten generar i stort är betyfligt värre än oringens tjänstebilar. Hur många tog bilen till Oringen 2019 exemprlvis?
Ledare 2020-01-16 19:41 #20

Svar till inlägg av Glenn, 2020-01-16 16:29:

Att ge bil som en löneförmån är en utdöende modell. Stora företag har stramat åt rejält kring vilka som får förmånsbilar och det sker en övergång till tjänstebilar alternativt milersättning. Det är inte helt ovanligt att man sätter en gräns på ett par tusen mil i tjänsten innan man ens diskuterar möjlighet till förmånsbil för den anställde.

Jag anser att O-Ringen borde tänka på signalvärdet och miljön. När bil behövs så kan man använda en (stripad) tjänstebil, men även andra färdsätt bör kontinuerligt utvärderas.
Hawkeye 2020-01-16 18:17 #19
Varför har inte SOFT/O-ringen något sponsoravtal med bilföretag? Som skidförbundet.
Det hade SOFT redan på 1980-talet.
Glenn 2020-01-16 16:29 #18
Sen när måste en bil som är skriven på firman användas i tjänsten? Jag har en bil som ägs av företaget jag jobbar på. Jag använder den väldigt få km i tjänsten varje år. Det är en del av min ersättning och jag skattar för den förmånen enligt svensk lag. Jag får även ersättning i form av pengar, så kallad lön. Dessa pengar använder jag väldigt lite i tjänsten, om än till viss del ibland. Denna så kallade lön skattar jag också för. De är två av de ersättningar jag har för min arbetsinsats.

Om man kritiserar posten bilar i bolagets lista över tillgångar - har ”pappa” och ni andra även sett över de andra tillgångarna och hur mycket lön som betalas ut? Är det ens en särskilt stor kostnad av hela omsättningen? Jag skulle gissa att det är en av de mindre utgifterna och att det faktiskt ur ett annat perspektiv är rätt smart att attrahera arbetskraft till bolaget, som utför uppdraget på ett bra sätt och därmed förvaltar / utvecklar bolaget på ett bättre sätt vilket ger bättre avkastning och bättre ekonomi. Ja, förutsatt att man faktiskt tror på en marknadsekonomi och tror att anställda med mer kompetens oftast har bättre betalt/ersättning för utfört arbete. Men det kanske är en annan tråd...
Zerbembasqwibo 2020-01-15 22:25 #17

Svar till inlägg av Gisses, har ni för mycket fritid?, 2020-01-15 22:19:

Mina problem har väl inget att göra på en sajt om orientering...?

Varför ska man måsta läsa mellan raderna? Är det inte bättre "Pappa" säger att hen är orolig att det är för kostsamt, om det nu är det som menas.

Fritid, hahahhaaaaaaaaa! :D
Gisses, har ni för mycket fritid? 2020-01-15 22:19 #16

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-01-15 22:07:

Det står ju i hans trådstart, läs mellan raderna, svårt? Henrik har också gett ett bra och förklarande svar. Så, vad är ditt problem?
Zerbembasqwibo 2020-01-15 22:07 #15
"Pappa" har inte svarat på varför hen tycker denna fråga är viktig att lyfta. Vad problemet är, liksom.
Nina 2020-01-15 18:20 #14

Svar till inlägg av Ledare, 2020-01-15 17:59:

Var nog så krångligt att ta sig från Norrköpings centralstation till O-ringentorget där etappbussarna gick ifrån. Tåg Stockholm-Norrköping gick utmärkt, men sen då? Besöka arena? Besöka nåt som inte ligger vid centralstationen? Beräkna timlön för att någons resa tar 3 gånger längre tid än med bil?
Ollöparen 2020-01-15 18:07 #13

Svar till inlägg av Ledare, 2020-01-15 17:59:

Är det här på riktigt ett problem? Skall de som ansvarar för O-ringen ta egna fordon hela tiden? Det är ändå orientering vi håller på med. Alla möten och träffar sker inte inne i en varm miljö i Stockholms innerstad. Ibland måste de kanske ta sig till området där det är planerat att tävlingsarenan skall befinna sig. Hur många människor är det som står bakom O-ringen, både från förbundet, men även arrangerande förening.

Lägg av med den här avundsjukan.
Ledare 2020-01-15 17:59 #12

Svar till inlägg av Nina, 2020-01-15 17:34:

Fast O-Ringen AB är ju SOFT (den bolagiserade - momshanterande - delen av förbundet).

Behövs verkligen bilarna i tjänsten för samtliga? Tåg vore att föredra.
Nina 2020-01-15 17:34 #11
Kanske lite lyxiga bilar men samtidigt fortfarande "normala" bilmärken. Sen är tjänstebil långtifrån gratis för den anställda om hen har den för sig själv. Säkert upp mot 5000kr månad eller mer för volvon och skodan.
Sen är det väl lättare att leasea det som företag erbjuder än att aktivt försöka leasa äldre bilar?
Sen om detbr passande att Oringen lägger pengar på tjänstebilar är en fråga i sig men om det är ett AB dvs ett företag och inte nån ideel förening eller SOFT i sig så är det ju ett företag. Om det gällde nåt valfritt annat företag skulle väl ingen höjt på ögonen över bilvalen.
1 2

Senast kommenterat

Torsdag 25/4

09:23

10-mila från 2024

1736

 

08:07

Sverigelistan

408

 

Onsdag 24/4
Tisdag 23/4

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng