Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Artikeln i Skogssport

Annichen slutar på förbundet

Det blev inte mycket mer än ett år för Annichen Kringstad som kommunikationschef på Svenska Orienteringsförbundet. I september slutar hon.

Publicerad 2012-08-09 20:12 (Uppdaterad 2012-08-10 10:33)

 71 kommentarer

I mars 2010 tillträdde hon som kommunikationschef. Om några veckor slutar hon. En av orsakerna till att Annichen Kringstad säger upp sig verkar vara att hon får jobba mer än de 75 % hon är anställd för.
- Mitt uppdrag handlar om att synliggöra orienteringssporten och i och med att skidorienteringen har kommit med i förbundet är det ett jobb som bedrivs 365 dagar om året. Det handlar om ett offensivt säljarbete och en tillgänglighet årets alla dagar som inte passar mig nu i livet, säger Annichen till Skogssport som kommer ut nu i dagarna.

Men det finns även en annan orsak bakom uppsägningen.
- Sporten har ju minskat i antalet utövare i många år. Och det är ett jätteproblem. Men det verksamhetsplansförslag som vi gjorde för att öka synligheten för orienteringen fick vi inte gehör för i rörelsen. Det finns olika viljor även i styrelsen. Det är ganska stort bidragande till att jag nu väljer att sluta. Jag ser det som ett konstaterande att orienteringsrörelsen har sitt huvudfokus inåt. Vi har olika uppfattning om hur utvecklingen ska ske, säger Annichen vidare till Skogssport.

Den undersökning Annichen refererar till har skrivits om här på Orienterare.nu: Vart är vi på väg Soft?

Det finns även en artikel om en tidigare version av verksamhetsplan: Vem missförstår vem minst?

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Kommentarer

Fantomen 2012-09-06 16:19 #71
Kokis>>Nej det är inte bara barn till orienterande föräldrar som vill börja orientera, men det är bara dom som fortsätter. Dom andra som kommer och vill börja med orientering är INTE dom tuffaste. Dom är intresserade av orientering för att dom gillar kartor och att vara ute i naturen. Den gruppen tappar sporten nuförtiden med nästan 100% medan för 20 år sedan så var det dom som blev aktiva och började träna.
Derc 2012-09-05 23:06 #70
Cred >>> Vet inte om du tänker mediauppmärksamhet generellt, men i just det här fallet verkar det ha varit metro som kontaktade förbundet och inte tvärtom. I artikeln står det heller inget om orientering i tv eller landslag som verkar vara det annichen ha jobbat med. Så för att använda dina ord, ge cred till den som cred ska ha.
Kokis 2012-09-01 21:02 #69
@FDB
VAd jag menar med ompaketering är att försöka tvätta bort "nördstämpeln", att göra den attraktiv som ett alternativ att röra på sig. Antar att du läst Metros artikel om orientering? Det är faktiskt en alldeles utmärkt artikel just med syfte att synliggöra "vår" sport.
@Fantomen
Klart vi behöver särskilja oss från andra sporter för att synas.. Men att spä på nördigheten/hålla fast vi den, tror jag dessvärre missgynnar orienteringen.. Som det ser ut nu (talar av egen erfarenhet) så är det bara vänner/barn till orienterare som ens försöker sig på att orientera..

Vi måste nog försöka visa på att orientering ÄR en sport som ger både träning för kropp och hjärna om vi ska nå fler människor.

/Kokis a.k.a Johan
Cred 2012-08-30 13:48 #68
Ge cred till den som cred ska ha. DN har orientering som höstens terednidrott, Metro skriver att det är en av höstens innesporter. Jag vill påstå att det till stor del är Annichens förtjänst. Långsiktigt arbete som gett resultat. Synd att det inte blir en fortsättning på det - för utan att någon efterträdare är rekryterad är det bara att konstatera att det inte finns någon som likt Annichen kan öppna dörrar med trovärdighet för orienteringens räkning.
Gårdagens DN 2012-08-26 07:40 #67
Nästa hipstersport; orientering! Annichen, kom tillbaka och häng på det!
ah 2012-08-21 15:36 #66
Fantomen>> Alla sporter har sin egen nördighet. Vår är på det sättet varken bättre eller sämre än någon annan.
Fantomen 2012-08-21 15:25 #65
Johan>>Orienteringssporten är ju i sin natur ganska enstörig och min erfarenhet är att dom nya ungdomar som uppskattar sporten ofta är ganska individuella.
Så att popularisera sporten kan ju också göra att man drar till sig fel målgrupp som slutar när dom kommer upp i 13 års åldern och inser vad det är för sport som dom hamnat i.
Så jag tror att sporten behöver en viss nördighet.
FBD 2012-08-20 22:33 #64
Johan >> din beskrivning av hur det är på TC är på pricken. Däremot vet jag inte om jag förstår vad du menar med ompaketering. Men jag tror du säger det jag självt känner starkt, det är inte själva sporten som behöver göras om. Den delen av "produkten", som man tydligen ska säga, är ju "rätt bra". Kanske ska lägga till att jag sprungit "lite" längre än i tre år.
Johan 2012-08-20 14:35 #63
Orientering är nördigt.
Orientering är konstigt.
Orientering är inte för alla, då man känner sig som en utböling när man kommer på tävling.
Orientering är väl bara gammal gubbar och tanter som haltar runt i skogen.

Där har några av dom kommentarer jag har fått höra av vänner, nära och kära. Jag började med orientering för 3 års sen är en H40 nu.. Men jag känner igen det där, precis samma sak kände jag, känner jag nu när jag kommer ut på en tävling. Som ny så är det otroligt svårt att känna sig välkommen då många(de flesta) känner varandra sen tidigare genom att dom orienterat sen barnsben. Jag vill också diskutera mina misstag med en frände, jag vill också känna mig delaktig i den gemenskap som finns på ett TC. Nu är jag personligen en person som har lätt att ta och få kontakt med ny människor, men jag tänker på alla dom som tar sig ut på en tävling, gör ett första försök att bli en del av sporten... DÄR har vi nog ett probem som måste lösas för att få nya orienterare, framförallt bland ungdomar.
Generellt sett måste nog orienteringen i stort "packas om" i en ny förpackning. Visa upp det på ett sätt som visar att det verkar roligt orientera, att det finns en stark gemenskap, att man hjälper varandra ute i skogen..
Som en parentes så började jag orientera för att det var så förbannat tråkigt att stå på TC och vänta på en kompis, utan att känna någon och dom som var där "nördade" ner sig sina små eller stora misstag."10 sek bom på åttan, missade punkthöjden, gjorde ett paralellfel" ;-)
Nä, orienteringen måste göras "rolig" och visa för den stora massan att vi inte är några kufiska människor som irrar runt i skogen.
Per 2012-08-15 15:06 #62
Att svenska orienterare är angelägna om sportens bästa råder det sannerligen ingen tvekan om. Dock tror jag inte allt är så svart eller vitt som många i detta forum och på orientering.se verkar tro. Uppgiften att få svensk elitorientering i media, något nödvändigt har Annichen och Tom bidragit med på ett närmast bragdartat vis. Utan dom, ingen TV-sändning från EM, det står klart.

Frågan är dock om saker prioriterats rätt och skötts optimalt i orienteringsförbundet trots allt. TV kostar pengar och betalar inte sponsorer måste tittarna eller någon annan göra det. SVT lägger inte de miljoner som krävs under ett OS-år på en sport som inte ens är säkert att den fungerar i TV. Frågan är om det då är Svenska orienteringsförbundet som ska göra detta. Kärnverksamheten borde rimligtvis ligga i att utveckla svensk orientering, och tar man resurser från ungdomsarbete, arrangemangsstöd och liknande kommer det på sikt synas i verksamheten.

När orienteringsrörelsen krymper kommer inte SOFT kunna ta på sig dessa kostnader igen, pengarna finns helt enkelt inte när inte medlemmarna gör det och en sådan kortsiktig taktik kommer visa sig redan på VM 2016.
Skidskyttet i TV bekostas inte av idrottsrörelsen utan av fristående rättighetsinnehavare som tar reklamintäkterna mot att de producerar bra TV, det är alltså inte där skon klämmer för att rekryteringen går långsamt i den sporten. Man måste komma ihåg att skidskytte är olik orienteringen i den mån att den är mycket krångligare att börja med, det behövs förutom snö och skjutbana även dyra vapen och vapenlicenser, så jag tror inte TV-exponeringens roll för rekryteringen mätes relevant utifrån att kolla på skidskyttet.

Svenska orienteringsförbundet står och faller inte med två personer, även om det så klart är två som betytt mycket för sportens utveckling.
Kanske gör Tom och Annichen ännu större nytta för orienteringssporten om de får tillfälle att jobba i en annan typ av organisation (tänk kommersiellt bolag) där man inte behöver göra samma, om du frågar mig, ibland helt avgörande kompromisser som trots allt en ideell organisation kräver för att fungera.
Fantomen 2012-08-14 10:30 #61
Räknenisse>>Man kan ju konstatera att Annichen alltid skapar rubriker. Gunde Svan är en annan med sådan personlighet. Bra för att skapa hype och dra in sponsorer, dåligt för kontinuiteten. Har nog inget med orienteringssporten att göra.
Räknenisse 2012-08-13 23:44 #60
Att Annichen Kringstad går vidare till nya och kanske mer utvecklande uppdrag har resulterat i snart hundra kommentarer på orientering.se/orientering.nu Har rörelsen problem?
Mdb 2012-08-13 23:40 #59
FDB> +1, den nya hövdingen måste sätta sig ner och lyssna som steg ett.
FBD 2012-08-13 19:19 #58
Min slutsats av diskussionerna här på alternativet, vad som sägs på SOFTs hemsida och det allmänna pratet är att rörelsen behöver ta typ två steg tillbaks och börja diskutera vad målet är, dvs vad har prioritet. Så SOFTs ledning borde nog börja om processen och se till att hela rörelsen har tydligare och färre mål. Men jag misstänker att många är rädda för såväl diskussionen (konflikter) som konsekvenserna (förlorade resurser för sin baby) av den.
Exempel: har medial uppmärksamhet ett egenvärde? (nej snälla, svara inte på frågan)
Fantomen 2012-08-13 15:53 #57
Lage L >> Bra analys, men jag tror att det är bara att köra på. Lagom små tävlingar är dom roligaste och det finns fortfarande folk som vill arrangera + tekniken kommer att göra det enklare.
Zerbembasqwibo 2012-08-13 15:41 #56
Lage L> Folk har för roliga jobb och det är för låga avgifter inom OL för att man ska få folk att frivilligt snitlsa till start och därmed få en gratis start. Bättre lägga en kvart av sin arbetstidsinkomst på startavgiften och slippa bära 50 liter vatten till vätskekontrollen som den ambitiöse banläggaren placerar högst upp på berget.
SJ 2012-08-13 14:01 #55
Jag antar att köparna kan variera en hel del mellan olika områden. Själv köper jag några naturpass varje sommar för att träna på. Har ibland undrat över en del kontrollpunkter av typen "diffus punkthöjd mitt i grönområde" är sådär jättelämpliga om man vänder sig till de som inte brukar orientera. Samma gäller en del kartor: den ovana orienteraren lär bli rätt förvirrad när en stor tydlig stig inte finns på kartan. Riktar man sig till vana orienterare kan man ju däremot tillåta sig lite mer.
Naturpass-arrangör 2012-08-13 13:45 #54
SJ,, Som arrangörer får vi dels in startkort med e-postadress till deltagaren, dels rapporter om saknade skärmar via e-post. Genom e-post för både vi och de flesta andra arrangörer jag har pratat med en dialog med deltagarna. Ur denna framgår att de flesta är sådana som tyckte det var lite småkul med orientering i skolan men som av olika anledningar inte gjorde så mycket åt saken. Många av dem är också sådana som vill göra något mer än att bara löpträna.

Men jag håller med, det vore intressant med den typ av mer statistiskt bevisad uppföljning som du efterfrågar. Något för förbundet att också ta med i den elektroniska variant av naturpass som beskrevs här nedan.
SJ 2012-08-13 13:26 #53
Naturpass-arrangör>> Finns det alltså statistik över vilka det är som köper Naturpasset? Det vore intressant att veta. Har ofta undrat över om svårighetsgrad och områden är anpassade efter rätt målgrupp.
Fantomen 2012-08-13 09:41 #52
veteran dalarna>>Där slog du huvet på spiken. Små lokala serier och träningar på kvällstid är det som behövs för orienteringen. För många 40+ så duger inte när-områden och det drabbar dom som är nya i sporten som aldrig kommer in. Istället blir det samma familjer som åker runt, inget fel med det, men hur vänder man detta?
Kan SOFT hjälpa med ett motionsorientering för ungdomar istället?
veteran dalarna 2012-08-13 08:44 #51
Att H65 och H70 ofta är de största klasserna kan vi nog tacka veteranorienteringarna för. Det kanske ska arrangeras närorienteringar för yngre en kväll i veckan. Mindre tävlingar kräver inte så stora utrymmen för parkering. De kan arrangeras på delar av kartorna som inte används för större tävlingar.
PS 2012-08-12 23:03 #50
Peter Löfås>> Att styra upp motionsorienteringen så att alla arrangemang blir lika tror jag är helt fel väg att gå. Det kommer bara leda till att man får en mycket begränsad målgrupp. Däremot är det bra om man informerar väl om vad deltagarna kan förvänta sig. Jämförelsen med Friskis & svettis tycker jag inte är riktigt relevant eftersom två orienteringsarrangemang aldrig kan bli lika. Som du vet gäller det ju tom VM.
Dagens Nyheter 2012-08-12 22:10 #49
Det fanns väl ett förslag som dissades av orienteringsrörelsen. När kommer ett nytt förslag?
Johan 2012-08-12 21:58 #48
Dagens Nyheter << Jag tror att antalet H16 idag påverkades lite av att de hade någon typ av stafett på GM idag. Igår var det 82 löpare i H16-klasserna på GM...
SG 2012-08-12 21:58 #47
En kommentar angående motionslopp. Att Göteborgsvarvet och Löparkansliets lopp (t ex Premiärmilen, Vårruset, Tjejmilen, Sthlm Marathon, Tjurruset...) ökar är en sak, men många andra motionslopp utan samma media/reklamstöd har det svårt att få löpare.
Lage L 2012-08-12 21:46 #46
Håll i hatten nu lite grann. Gör så här: gå in på helgens resultat i JSM i friidrott Turebergs IF. Då kanske var och en inser att
-inte bara orienteringen har rekryteringsproblem
-att även längdskidåkningen ser lika illa ut
-att motionsloppen bara ökar i antal - speciellt "varumärkena" inom både löpning och skidor
-samtliga idrotter har svårigheter med rekrytering av aktiva och ledare
-fler och fler vill betala och sen slippa göra något

Med bakgrund av dessa faktorer skulle jag vilja veta vart svensk orientering önskar positionera sig och hur ska SOFT ta oss dit man nu vill?
Clint Eastwood 2012-08-12 21:45 #45
Du måste ju multiplicera H16 med 2,5 för att jämförelsen ska bli korrekt. Men tunt med ungar är det!
Metro? 2012-08-12 21:28 #44
Kan det bero på att ungarna fortfarande har sommarlov?
Dagens Nyheter 2012-08-12 20:55 #43
Vilka regerar i svensk orientering. Kollade snabbt hur det såg i dag söndag. Tog två klasser, H 16 och 65.

Tävling 1: 612 startade. 11 H16/23 H65
Tälving 2: 927 startande. 17 H16/34 H65
Tävling 3: 529 startande. 6 H16/10 H65
Tävling 4: 381 startande. 14 H16/14 H 65
Tävling 5: 321 startande. 13 H16/15 H65
Tävling 6: 626 startande. 1 H16/33H65
Tävling 7: 347 startande. 1 H16/21H65
Tävling 8: 596 startande. 2 H16/26 H65
Tävling 9: 318 startande. 8 H16/26 H60

Vad säger det här? Intresset att lubba orientering är större bland mina ålderskamrater än hos framtiden. Tyvärr. Har du någon lösning?
Naturpass-arrangör 2012-08-12 19:20 #42
Kåge,, du kunde inte ha mer fel angående vilka som köper de ca 50 000 paket som säljs årligen.
Jönsson 2012-08-12 18:57 #41
som på 70-talet
kåge 2012-08-12 18:12 #40
Det är verkligen ingen större innovation att satsa på Naturpasset det är bara sådana som jag fd orienterare som nyttjar detta, givetvis fokusering på TV och övriga medier och då kommer sponsorerna med pengarna som behövs såväl inom orienteringen som inom andra idrotter om orienteringen tackar nej till dessa så kommer det bara att fortsätta gå utför med sporten
Innovatören 2012-08-12 17:43 #39
Läs mitt inlägg en gång till. Allt var riktat utåt, men som sagt, prioriteringen verkar ha gjorts på tv och att visa upp landslaget. Rätt eller fel?
kåge 2012-08-12 16:55 #38
innovatören- men Ni vänder Er bara till Edra egna, jag är från Växjö och familjen tänkte besöka etapp 4 på O-ringen i Halmstad i år enbart som åskådare, inte någon skyltning till tävlingen, bra skyltat till O-ringen torget men ingen information till spontanbesökare, ingen information i Hallandsposten om var etappen gick, lyssnade på P4 Halland, bara ett inslag om den äldsta deltagaren, nej Ni måste ut i media och använda sponsorer som är villiga att satsa om dom syns i TV och övriga medier
Innovatören 2012-08-12 16:44 #37
kåge>> Det är nog väldigt få som inte tror det påverkar positivt men frågan är hur mycket det får kosta. Om SOFT är med och betalar dyra tv-produktioner får man ställa det i relation till
- utebliven satsning på motionsaktiviteter
- saknad mediesupport på lokal nivå enligt det Peter Löfås menar att Annichen och Tom har identifierat (men inte gjort något åt?)
- bortprioriteringar av fantastiska tekniska innovationer som är inte bara är orienteringens styrka utan verkligen är till nytta för nyrekrytering och behållning (ex nedläggningen av Runoway, bedrövligt underhåll av Kartbanken m.m.)

Många av kommande potentiella innovationer (ta Ohlssons exempel nedan) skulle också vända sig till en kundgrupp utanför de redan inbitna och som någon varit inne på, media skulle älska dom.
kåge 2012-08-12 13:02 #36
Det är otroligt att läsa att man ej tror att när orientering visas i TV och media att det ej skulle påverka positivt orienteringen dom personerna som skriver detta kan ej leva i verkligheten, tänk att få med orientering till OS vilket otroligt lyft detta skulle vara för sporten och jag måste säga att sändningen från EM i TV var mycket bra.
Kommentar från en fd orienterare
Peter Löfås 2012-08-12 10:32 #35
Orienteringen står inför en giganstisk utmaning då vi har två mål, dels att behålla vår bas med utövare som kräver att p avgiften för alltid är 20kr och kaffet i marken inte skall kosta mer än 5kr.

Samtidigt vill vi locka nya till sporten, gärna målgruppen som helst betalar 5000kr per år för ett gym/friskiskort och inte jobbar ideelt.

Hur man skall kunna erbjuda en attraktiv verksamhet för båda dessa grupper är svårt, om inte omöjligt och den som knäcker den nöten kommer lösa ett stort problem för ol sporten.

Motionsorientering kan vara en del i detta men då måste SOFT mer aktivt styra klubbarna som arrangerar så att konceptet blir identiskt överallt. Jämför Friskis och svettis där passen är liknande oavsett om du är i ystad eller karlstad.

Ett annat problem jag ser är att vi (åtminstone i dalarna) är helt osynliga i lokalpress innan ett arrangemang. För en inte redan inbiten är det omöjligt att veta om att det går en tävling i skogen där jag bor. På grund av detta missar vi många spontanbesökarevsom först efter tävlingen kan läsa i tidningen att det varit ett arrangemang i närheten. Vanliga löplopp och andra motionsarrangemang är mycket bättre än oss på detta.

Båda dessa punkter var ju något som annichen och tom identifierade som problem. Och jag hoppas nu innerligt att deras efterträdare kan jobba vidare med detta och hjälpa oss klubbar med detta. För när det gäller synlighet i media räcker det inte att kalle karlsson står som presskontakt i en inbjudan såsom det gjorde för 20 år sedan. Vår sport har inte den attraktionskraften utan deg krävs ett aktivt jobb från vår sida om vi vill få media att bevaka ol på det sätt vi önskar.

Innan man uttalar sig för negativt tycker jag också ni skall läsa lars stenbacks inlägg på orientering.se om den ovärderliga hjälp em fick av soft i sina mediakontakter som gjorde att bevakningen av em i media var bland de största på väldigt länge. Både före, under och efter tävlingarna.
Fundersam och ärlig 2012-08-11 22:53 #34
Vad har egentligen Annichen tillfört för orienteringssporten och förbundet under den period när hon har varit anställd? Kan någon skriva konkreta positiva förbättringar, förutom egen personlig återuppstånden synbarhet i media, som tillkommits tack vare Annichens anställning?
FBD 2012-08-11 20:34 #33
Tror jag håller med Skåne (eller så missar jag poängen, vilket inte är omöjligt), det är inte sporten som behöver förändras, det är allt runt omkring.
Håller även med LL om att det inte är locka fler att prova som är utmaningen, utan att få de som provar att vilja bli aktiva orienterare och få de som springer att var med mer ofta.
Lösningen har jag ingen aning om, men tror det behövs personer i ledningen som är duktiga på att driva förändring snarare än att försöka lista ut riktiningen. Annichens och Toms jobb var väl att ändra inställningen, så ska jag vara elak så slutar de väl för att de inser att de misslyckats?
Henrik 2012-08-11 18:52 #32
Kan någon här precisera vad som gjorts de senaste åren för att få mer orientering i de "stora medierna". Från min horisont är det inte så stor skillnad mot tidigare. Att Jansson och Billstam synts under året har förstås med VM-framgångarna i Frankrike att göra. Att orientering kommit in lite grann i TV-tablån har förstås med utvecklingen av det mediet att göra. Fer aktörer ger ett större sportutbud än någonsin tidigare. Det öppnar för mindre sporter att synas. Har orienteringen ökat sin TV-tid mer än jämförbara sporter?
Lappen 2012-08-11 08:49 #31
Vilken tråkig nyhet att Annichen slutar. Ett dråpslag för vår idrott. Jag tycker att alla som tävlar i helgen ska bära ett svart sorgband på armen.
Zerbembasqwibo 2012-08-10 21:03 #30
TH> Vilka är de gamla idealen som måste rivas anser du?

Anders Ohlsson> Jag har för mig att det klagades nåt oerhört när Eventor skulle ha den ena efter andra extrafinessen och det spräckte budgeten. Men kanske är rörelsen redo nu att säga ja till att programmera in en köpbar digital TRIM-orienteringskarta i Eventor? (Ja, byt tillbaka till TRIM istället för att byta namn till sånt som är så mycket svårare att förstå. Man kan dock skippa gamla "OL" och övergå till det även internationellt fungerade "O".)
Kjell Larsson 2012-08-10 18:58 #29
Annichen har en stor fördel, hon är mest känd av alla svenska orienterare hos allmänheten.
Men jag är också tveksam till att det mesta satsas på landslag och TV. För mig är bra orientering = bra klubbarbete och bra tävlingar.

Anders Ohlsson 2012-08-10 18:50 #28
Jo, men den hade troligen funnits redan idag om vi prioriterat annorlunda.
sladek 2012-08-10 18:35 #27
Anders Ohlsson>>Det var en jävligt bra ide, bäst på länge faktiskt!!
Anders Ohlsson 2012-08-10 18:18 #26
Glömde skriva att en sådan central tjänst om något vore en grej för media att uppmärksamma.
Anders Ohlsson 2012-08-10 18:10 #25
TH >>
Jag vet inte hur det är på förbundet, det får du gärna utveckla, men om nu inte verksamhetsplanen antogs i sin första version är det väl många fler än några fåtal röster på SOFT som inte sympatiserar med Tom och Annichen?

Problemet är snarare att de undersökningar som gjordes i fjol är så undermåliga, och de slutsatser som drogs så vinklade och anpassade, att de inte lurar en hel rörelse. Ja, vi syns för dåligt enligt undersökningen. Ja, vi tappar utövare enligt fakta. MEN, det är inte samma sak som att vi tappar utövare pga att vi syns för dåligt, även om det KAN vara så. Fråga vilken statistiker som helst.

Nej, om vi nu tappar utövare vore det intressant att verkligen ta reda på VARFÖR. Dålig orienteringsundervisning i skolan? Samhället i stort? Bekvämlighet? Yttre faktorer som vi kanske inte kan påverka? Kan det till och med vara så att vi gör det mesta otroligt bra redan nu och att vi är inne på helt rätt väg, men om vi gör annorlunda, tex börjar flytta fokus från kärnverksamhet och bara säljer landslag, så tappar vi ännu fler utövare? Det vet vi inte.

Som någon var inne på, varför marknadsför vi inte naturpass, motionsorientering och allt vad det heter nu när motionsvågen verkar större än någonsin? Är verkligen exponeringen av landslaget det absolut viktigaste just nu?

En annan del är tekniken. Varför har vi inte redan en central tjänst, en digital version av naturpasset i mobilen, där man kan hitta kontroller på karta och växla över till GPS-läge om man känner sig osäker? Sitt paket köper man direkt i mobilen. Med koppling mot Eventor får också förbundet, distrikten och klubbarna ett mycket intressant register att jobba med när det gäller sponsorer och nyrekrytering. Eller är det så att det inte finns några pengar kvar till detta efter den TV-tid vi köpte under VM 2011 och EM 2012?
LL 2012-08-10 17:00 #24
Om det är för att få fler orienterare man håller på med "synlighet" så är man ute på helt fel spår.
Om någon fler än mig här har erfarenhet av rekrytering av barn till orienteringssporten, kanske ni kan hålla med om följande:

1) Om en orienteringsklubb ordnar nybörjarkurs i orientering är det så gott som ALDRIG problem att få intresserade barn att komma till kursen. Nästan oavsett hur taffligt man har annonserat att man ska ordna kurs.
Min konklusion av 1): vi behöver inte mer TV-tid, OS-tid, häftiga personprofiler eller annat för att få nog med barn till våra nybörjarkurser.

2) För att få nybörjarna att delta i orienteringstävlingar krävs idogt arbete och uppföljning.
Min konklusion av 2): fler barn/ungdomar från nybörjarkkursersna går inte över till tävlingsorientering bara för att vi får mer TV-tid, OS-tid, häftiga personprofiler eller liknande.

Min totalkonklusion: TV-tid, OS-tid, häftiga personprofiler och liknande har mycket mycket liten betydelse för rekryteringen av tävlingsorienterare. Jag skulle säga att resurser satsat på detta är bortkastat, om man tanken bakom det är att man vill öka antalet tävlingsorienterare!
historiker 2012-08-10 16:21 #23
Orienteringens storhetstid var 80-talet samtidigt med Annihens. När hon la av minskade deltagarantalet. Inte när hon slutar på SOFT.
Vad är Naturpasset? Är det naturskyddsröreningens tipspromenad? Vi sysslar med klassisk orientering, sprint-orientering, skid-orientering, mountinbike-orientering, pre-orientering och naturpasset. Det är populärt att hålla sin kropp i trim. Det ser vi i alla gymannonser. Om vi ska synliggöra vår idrott måste namnet finnas med jämt. Naturpasset bör till nästa år bytas mot Trim-orientering.
Eva Emanuelsson 2012-08-10 15:37 #22
Jag tycker inte det är ett problem att Annichen slutar, hon har under sin tid gjort massor och gett oss i rörelsen alla möjligheter att ta nästa steg. Det som är ett problem är om vi ignorerar de svaga punkter som Tom och Annichen identifierat under sitt arbete. Det är slitsamt och tufft att jobba med förändring/revidering av en verksamhet. Nu får nya krafter ta över. Vi har en ny karta frågan är vart vill vi gå? Är vi beredda att pröva nya vägval, ta oss tid att ta hand om nya utövare? Vill vi vara stigfinnare och söka nya vägar eller springa i full fart på välkänd kart?
Fantomen 2012-08-10 13:24 #21
Det pratades i en diskussion om direkt-sänd TV och story-telling.
Jag tror marknadsföringen av orientering glömt bort en hel del story-telling.
Ett exempel är att man hela tiden ändrar format och namn från elitserien/Silva League istället för att försöka få till en serie som bottnar i historien.
Varför tex ha engelskt namn på en serie där sporten ursprungligen är svensk, hur återknyter det till historien, vad vill man förmedla?
Fantomen 2012-08-10 13:06 #20
Jag tror verkligheten förändras snabbare än någonsin. Kolla åldersfördelningen och idrotter på svenska medaljörer i London OS så inser man att hela elit-idrottssverige är i en gigantisk kris. Orienteringen kan bli en vinnare om man odlar sin särart och inte försöker bli en elitidrott bland andra. Hur många elitaktiva finns idag i Sverige kanot, rodd, skidskytte, långdistanslöpning, skridskor, backhoppning?
Skulle tro att om man räknar ihop alla dessa sporter så kommer man upp i ett hundratal elitaktiva. Så dessa sporter skall man absolut inte ha som förebild.
Mark 2012-08-10 12:42 #19
Tycker hon och SOFT misslyckats att nå ut. Eller komma ut. Varför var inte orienteringssporten med på Pride-veckan? Vi behöver fler HBT-personer i sporten!
Anonym 2012-08-10 12:25 #18
PL << Men hur många håller på nu? Skidskytte har äns inte 10% så många medlemmar som orienteringen har.. Ändå har det varit jättemycket i TV senaste åren och även dess för innan..

Det är ju bra att ungdomarna ser på TV och vill prova på men då måste ju klubben kunna erbjuda det också, det är många klubbar fördåliga på, så det behövs helt klart ett jobb att utveckla klubbarna att ta hand om de som faktiskt kommer och se till att de blir kvar. det är betydligt mer värt än att, så redan idag syns vi för mycket för att kunna ta hand om det vi får av det vi syns..
TH 2012-08-10 12:07 #17
Jag tycker det är extremt tråkigt att det verkar pågå någon typ av kampanj internt inom SOFT och representanter där ett fåtal kraftigt verkar ha försökt motverka allt som Tom och Annichen försökt göra.

Dessa personer skålar nog just nu i Champange när båda dessa lämnat rörelsen. Vi andra som betraktat dessa från sidan kan inte annan än deppa och hoppas nya personer vågar stå upp mot gamla ideal och gå in och försöka slutföra det som Tom och Annichen startade.
Skåne 2012-08-10 11:49 #16
Hon har helt rätt, orienteringen har sitt huvudfokus inåt. En del klubbar vågar ta steget utanför ramen, ofta de stora och framgångsrika men även en del mindre. Tittar man på min klubb i norra skåne där jag hör hemma så kör man på i gamla invanda mönster (vilket inte alltid behöver vara dåligt) . Men i mindre klubbar ledder detta till problem med nyrekrytering och i de fall där man lyckas så slutar de snart eftersom de inte känner någon gemenskap då de inte har någon koppling till sporten sedan tidigare. Man måste passa in och vara på ett speciellt sätt annars kommer man inte in i gemenskapen. Hade vi bara blivit lite mer utåtriktade och öppna för nya influenser så tror jag att många av problemen hade löst sig. Vill påpeka att jag med detta inte menar att vi skall sälja ut sporten med för stora ändringar på discipliner mm.
Nyans 2012-08-10 11:19 #15
K>> Tycker du ska läsa kommentarerna en gång till.
K 2012-08-10 11:06 #14
Det är riktigt tråkigt. Jag tycker att Annichen lyckats bra med hennes uppgift vilket varit att synliggöra svensk orientering. Vi syns som aldrig förr. Visst ni kan skylla på att det var extrema framgångar på VM och hemma-EM... men vi har haft det förr och det har mest slutat i en notis intryckt bland datingannonserna strax efter de 12 sidorna med fotboll i sportbilagan.

Sen måste vi synliggöra vår sport, det är viktigt för våra elitlöpare, SOFT och klubbar. Alla är vi mer eller mindre beroende av sponsorer. Det finns väldigt få sponsorer som väljer att sponsra bara för den goda sakens skull, utan att ha en tanke på att just deras varumärke ska synas.

Nej, det här är ett steg bakåt, tyvärr. Så tycker jag, men ser man på diskussionerna här, så är jag tydligen en minioritet.
- Här ska allt vara ideelt och pengar är ett otyg som man ska klara sig utan för vår fina sport behöver inte locka sponsorer och fler aktiva genom synlighet i media.
- Huvudsaken att vi får springa rejäl orientering ala Älgdrevet så långt från bebyggelse och media som möjligt.
- Att vi haft framgångar på mästerskap och mer än 20 000 st deltagare på O-ringen, har inte... absolut inte... något med att någon avlönad av SOFT gjort något rätt, utan det beror bara på ideelt arbete på gräsrotsnivå.

...

För att summera detta, vi klarar oss inte utan det ideela arbetet på gräsrotsnivå men utan synlighet i media (> sponsorer > pengar) så får vi inte samma valuta för det arbetet.
Äntligen 2012-08-10 10:26 #13
faktakollen >>> Enligt den presentation som gjordes för oss distrikt i samband med förbundsmötet hade vi tappat från 7 % till 6 % i sponsorintäkter av den totala mängden intäkter tror jag. Bland annat hade vi tappat ett par miljoner från Sveaskog. Men du kanske har andra siffror?
faktakollen? 2012-08-10 10:08 #12
Äntligen>> Om det är nått jag sett senaste 1-2 åren är väl att vi fått fler/bättre sponsorer? Det är i alla fall ett av dem områdena som faktiskt jag har sett skillnad och framgång i. Sponsorarbetet och TV-frågan är det man sett förändras.
mitt namn 2012-08-10 10:02 #11
Det är just det att man behöver båda. En bra gräsrotsrörelse och mycket synlighet. Jag har pratat med flertalet på kansliet och styrelsen och deras förslag grundades mycket i att det var en viktig balans. Men att man skulle arbeta med att ordna bättre sammarbete och kommunikation mellan klubbar och förbund om gräsrotsrörelsen så att inte varje klubb/distrikt skulle behöva uppfinna hjulet själva varje gång.
Att flytta mycket av den ansvar som ligger hos soft men som även bedrivs ute i landet till just klubbarna och förbunden. Inte att de skulle ge upp de delarna men snarare minska dubbelarbetet och samordna det bättre. Så att man kunde fokusera mer på marknadsförning och sponsorarbete på kansliet. Som jag förstod det skulle det fortfarande vara kvar några som jobbade för att hjälpa distrikt och klubbar med att hantera de nödvändiga frågorna bara att det blir mer av en tjänst som handläggare åt de grupper som finns istället för beslutsfattare och arbetshäst.

Hur som helst så behöver vi synas men självklart även ha en bra struktur för att kunna ta emot nya om de kommer. Skidskytte vet jag saknade strukturen för att ta emot nya till sporten. Fast jag känner inte att vi får det med den förbundsplan vi har nu (eller med den vi hade förut). Orientering verkar förbli inbördes beundran. Förutom några personer som vågar sticka ut hakan.
PL 2012-08-10 08:34 #10
Friidrotten fick ett extremt uppsving i samband med vågen Klüft, Kallur, Olsson. Det var tidningsartikel efter artikel att alla ville tävla i 7-kamp. En gren som innan Klüft knappast någon var intresserad av.

Hur många ungdomar var det inte som skulle hålla på med Skidskytte när magdalena forsberg var som bäst?

Att tro att man kan locka ungdomar till vår idrott enbart genom jobb på gräsrotsnivå är befängt. Ungdomar håller på med det som andra ungdomar gör, och merparten håller på med de idrotter som får mycket TV-tid.
Självklart måste det fortfarande finnas aktivieter på gräsrotsnivå som lockar och som inte blir för tråkiga.

Om segelförbundet utnyttjar läget just nu tror jag att seglingen kommer få ett uppsving efter mediadrevet efter OS.

Jag ser INGET sätt att locka de som inte redan idag på något vis är knutna mot sporten via föräldrar eller liknande utan att vi blir mycket mycket MYCKET mer synliga.
sladek 2012-08-10 08:32 #9
Ibland har jag känslan av att vi går över ån efter vatten, när det säger att vi måste bli fler för att rädda sporten. För jag tror att om vi bara kunde få alla som anser sig vara orienterare, att delta på en eller annan tävling ytterligare så skulle alla negativa siffror vara puts väck. Jag kan bara se i min egen närhet, jag vet i princip hur många som helst som anser sig vara orienterare, men som av olika anledningar inte varit ute på en enda tävling under 2012, lägger man dessutom till alla dom som bara varit med oå O-ringen., så blir det en väldig stor grupp.
Frågar man varför dom aldrig "är med", så får man förstås en mängd olika skäl, men ettvanligt skäl, är att man tycker att det blivit så trist skog att springa i, bara ris och skit, samt at det numer aldrig bjuds på några nya områden.
Mad Man 2012-08-10 08:10 #8
Det pågår ett OS just nu. Sporter som är icke-existerande i 3år och 11 måndader får ett utrymme i media i en måndad. Är detta per automatik positivt för dessa idrotter och kommer et automatiskt innebära fler utövare?

Tror ni att brottningsförbundet förväntar en fler utövare efter de senaste veckornas skriverier?
Tillfällighet? 2012-08-10 00:49 #7
Marknadschefen sades upp ungefär samtidigt som Annichen började.
Äntligen 2012-08-10 00:38 #6
Kan inte låta bli att kommentera inlägg nr 15 till artikeln "Vart är vi på väg Soft?", inlänkad ovan.

"Helt rätt 2011-12-07 09:32 | #15

Äntligen! A:et har träffat helt rätt i ovanstående kritik. Sitter på kammaren och förfäras över de planer som smids på SOFT-kansliet. Det är precis som beskrivs ovan, en förändring planeras, byggd på vaga slutsatser utifrån ett par undersökningar som har mer att önska i fråga om utformning och framför allt analys.
Jag säger tack! Tack för denna artikel A:et, hoppa många läser och sätter sig i vilken påverkan föreslagna åtgärder kommer få för kärnverksamheten och att de sedan gör sin röst hörd på årsmöten och förbundmötet.
Slutligen vill jag kommentera det första inlägget här nedan. Kanske (läs:mest troligt) kan årets framgångar härledas till det arbete och den inriktning vi haft de senaste 4 åren, sedan 2007. Varför, svara mig på varför och gärna hur, blir det bättre om vi nu när vi äntligen har vänt kurvan och det pekar uppåt igen, varför och hur blir det bättre om vi byter spår och prioriterar mer resurser på färre saker."

I den nya verksamhetsplanen, d.v.s inte den galna version som togs fram från början, är det fortfarande fokus på att synliggöra, tillgängliggöra och öppna upp vår idrott. Men inte på bekostnad av kärnverksamheten. Istället är det kärnverksamheten vi ska göra mer synlig, tillgänglig och öppen. Det är en enorm skillnad mot att bränna massvis med pengar på att försöka visa upp landslaget hela tiden. Dessutom låter det på många av kommentarerna på orientering.se att döma som om Annichen till och med ligger bakom landslagets framgångar. Någon måtta får det väl ändå vara? Som signatur TN skriver gav ju t. ex. inte årets VM samma mediauppslag som förra året. Och EM-bevakningen med TV berodde nog mycket på att det gick i Sverige.

Kan dock hålla med signaturen TN om att vi varit för inåtriktade. Men jag tror tänket är ett annat nu och detta har vi bland annat Annichen att tacka för. Men som sagt, vad är det viktigaste att marknadsföra? Någon skrev i kommentarerna på orientering.se att synlighet är A och O för att lyckas med rekryteringen. Är det verkligen så? Och när det gäller rekrytering, är det i TV vi ska synas eller är det i skolorna? Vad jag vet finns det inte massvis av nya skidåkare och skidskyttar som vill börja bara för att de sporterna får mycket TV-tid. Det är nog mer komplicerat än så. Som ungdomsledare i min klubb vet jag att behålla ungdomarna är betydligt svårare än att rekrytera och där spelar absolut inte mängden TV-tid någon roll.

Nä, att tro att mer TV-tid automatiskt innebär fler orienterare känns lite naivt. Däremot kan det locka sponsorer som i sin tur innebär mer pengar till verksamheten. Har vi fått några sponsorer efter VM i Frankrike och EM i Sverige? Med en marknadschef som säljer sponsorer hade det kanske gått, men hon sades väl ironiskt nog upp för ett par år sen?

Själv undrar jag var marknadsföringen av Motionsorientering, Naturpasset och HittaUt.nu har tagit vägen nånstans? Man sade väl också upp den som var huvudansvarig för all motionsverksamhet på SOFT i vintras. Hur ska man då kunna hålla ihop och hjälpa klubbar och distrikt att nå ut med dessa fina produkter till allmänheten?

Tror detta är det bästa som kunde hända svensk orientering. Med en ny förbundschef och kommunikationschef (och marknadschef?) som förstår hur man leder en rörelse och får alla med sig kan vi nå hur långt som helst.
Klarsynt 2012-08-10 00:10 #5
Igor>> Exakt. Det är just exakt det som vi på orienterare.nu alltid förespråkat. Följ förbundsmötets beslut till punkt och pricka. Gör man det är vi kämpare på orienterare.nu överflödiga. (Att Annichen tröttnat ur är ledsamt och synd för orienteringssporten. Men det är en större historia som inte får plats på orienterare.nu).
. 2012-08-09 21:39 #4
Fan!
Här har man under årtionden försökt att lirka upp dörrarna i och så kommer någon med huvudnyckeln och då är det ingen som vågar att gå in.
Igor 2012-08-09 21:38 #3
da>> Ska man sticka ut hakan då? Ska man inte leda orienteringssporten framåt och med rörelsens förtroende arbeta med det förbundsmötet beslutar?
da 2012-08-09 21:28 #2
tråkigt! tack för bra arbete annichen - du har drivit på åt rätt håll, men tyvärr verkar det vara lika många åsikter kring hur rörelsen ska styras som det finns orienterare. se bara på alla otaliga åsikter på denna sida.

blir nog svårt att hitta en ny ledare både efter annichen och tom som vågar sticka ut hakan.
TN 2012-08-09 20:41 #1
Jag förstår Annichens ställningstagande eftersom hon stod bakom den s k verksamhetsplan som låg som förslag. (Den som nu är tagen är inte heller en verksamhetsplan värd namnet men det kan vi ta en annan gång.) Jag anser det ligga i orienteringssportens bästa att hon går pga att hon inte verkar förstå hur man jobbar för rörelsens bästa. Hennes namn är oersättligt på ett sätt, men då får hon också vara med på att arbeta med att marknadsföra sporten orientering - vilket hon inte verkar varit med på.

Det kanske är en tillfällighet men hennes jobb 2011 var ju lite lättare med tanke på de exceptionella framgångarna på VM då. Årets VM blev inte samma succé (även om det absolut inte gick dåligt) men då blir positionen som kommunikationschef lite jobbigare. Kanske inte så kul att jobba i uppförsbacke?

Konstaterandet att rörelsen har fokus inåt måste jag dessvärre instämma i, men det var ju anledningen att hon anställdes. Hon ansågs då vara en av de som kunde vända en sådan fokus till att vara mer utåtriktat.

Sen har väl inte kansliet varit världens lugnaste arbetsplats (vinterns uppsägningar och sedan återkallande, Tom Hollowells avgång och nu då Annichen) och då tänker väl alla ett varv till.

Senaste artiklarna

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
Onsdag 7/3
Torsdag 6/7
Torsdag 15/6
Onsdag 14/6
Torsdag 8/6
Söndag 30/4
Onsdag 5/4
Tisdag 28/3
Tisdag 21/2
Fredag 2/12
Fredag 16/9
Söndag 4/9
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng