Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Vart är vi på väg Soft?

En ny verksamhetsplan med tillhörande omorganisation av Soft-kansliet är på gång. Planen baseras på två relativt omfattande marknadsundersökningar. Vid en närmare granskning av dessa väcker de dock en del frågetecken, precis som förbundets egna slutsatser gör.

Publicerad 2011-12-04 15:07 (Uppdaterad 2011-12-04 15:07)

 18 kommentarer

Arbetet pågår med den nya verksamhetsplanen som ska presenteras på förbundsmötet i Södertälje i mars 2012. En första version presenterades vid ordförandekonferensen för ett par veckor sedan och ligger ute på orientering.se. Den nya planen verkar i princip helt och hållet baseras på svaren i de två marknadsundersökningar som gjordes tidigare under året. Den ena undersökningen vände sig till personer utanför rörelsen, den andra till medlemmar i rörelsen. Problemet är bara att det inte är helt enkelt att dra enhetliga slutsatser och att det statistiska underlaget känns tämligen undermåligt på den interna medlemsundersökningen.

Länk till den interna enkätundersökningen:
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_13501/cf_628/Nul%C3%A4get%20i%20Svensk%20Orientering.PDF

Länk till den externa marknadsundersökningen:
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_13500/cf_628/kortpresentation%20Synovate.PDF

Annars var frågorna till stor del lika i båda undersökningarna och slutsatserna Soft drar av svaren kan sammanfattas i två ord; ökad kommunikation. Dessa i sin tur inskränker begreppen bättre synlighet, öppenhet och tillgänglighet. Vi menar inte att dessa slutsatser är fel, men att de inte är så självklara som de kan tyckas vara vid en första anblick. Men vi återkommer till det.

Underlag baserat på 12-18 %

55-70 % av de tillfrågade ställer sig genomgående neutrala till hur Soft-kansliet arbetar med olika frågor. Man har med andra ord inte angett någon uppfattning. De slutsatser som presenterades på ordförandekonferensen utifrån detta baseras således på vad resten av de tillfrågade tycker. Detta blir då 30-45 %. På cirka 800 svarande per fråga motsvarar detta 240-360 personer. Sätter vi detta i relation till 2000 totalt tillfrågade blir det så lite som 12-18 %. Dessa svar ligger alltså i sin tur till grund för stora delar av verksamhetsplanen och i förlängningen den organisationsskiss förbundschefen vill arbeta med.

Men låt oss hålla fast vid antalet svarande. Av de 2000 har 885 svarat på minst någon fråga och som nämndes i föregående stycke svarade 800 på frågorna om vad Soft-kansliet ska arbeta med. Det betyder att 40-45 % svarat på frågorna, dvs ett bortfall på 55-60 %. Enligt de statistiker Alternativet har pratat med är det här ett ganska så normalt bortfall vid den här typen av undersökningar. Samtidigt är ett tydligt medskick från statistikerna att man ska ha klart för sig att utfallet hos dessa inte alls behöver vara samma som hos dem som har svarat. 

Var är ungdomarna?

Andelen kvinnor som svarar i den interna undersökningen är 33,9 % och andelen män 66,1 %. Dessa siffror återspeglar rörelsen relativt väl. Vad som däremot är anmärkningsvärt är andelen ungdomar. Av de 885 som svarat är 58 personer under 20 år. Det motsvarar 6,6 % som alltså representerar sportens framtid. Andelen personer under 39 år är 24,8 %. Den stora massan ligger inom åldersintervallet 40-69 år, hela 67,7 % närmare bestämt.

Vi menar inte att de äldre nödvändigtvis skulle tycka annorlunda än ungdomarna eller att de skulle tycka fel. Vi vill bara belysa vilken fakta slutsatserna som ligger till grund för verksamhetsplanen (som ju anger riktlinjer för just framtiden) är dragna på.

Profilera, utveckla och attrahera, vad menas egentligen?

Om vi fortsätter med att granska svaren i den interna undersökningen om vad de svarande tycker Soft-kansliet ska arbeta med så tycker 93,5 % att det är viktigt eller mycket viktigt att profilera sporten. Så många som 92,7 % tycker det är viktigt eller mycket viktigt att Soft-kansliet utvecklar sporten. Hela 94,2 % anser det viktigt att Soft-kansliet bidrar till att vi ska växa genom att attrahera fler. Profilera, utveckla och attrahera. Visst är det vackra verb, men vad menar vi egentligen? Och hur uppfattar de tillfrågade dessa verb? Vad har de lagt för värderingar i orden?

Värt att nämna i sammanhanget är att många av de övriga områdena också anges som viktiga att arbeta med. Frågan är hur stor vikt som ska läggas på så jämna svar med tanke på det bristande statistiska underlaget?

I samband med detta vill vi också belysa risken av att lägga för stor vikt vid nyttan av sådana här undersökningar generellt. Självfallet ska Soft ta till sig av hur orienteringen uppfattas av rörelsen och av omvärlden, men man kanske ska vara lite försiktiga med önskemålen. Apples grundare Steve Jobs var känd för att inte lyssna för mycket på sina kunder:

"Vi gör inga marknadsundersökningar. Vi anlitar inga konsulter."

Steve Jobs menade att de flesta kunder saknar förmågan att förklara vad de egentligen vill ha. Detta var något Fords grundare, Henry Ford, förstod redan för hundra år sedan. Han lär ha sagt:

"Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst."

Kanske återspeglar sig detta i den stora andelen neutrala i frågan vad Soft-kansliet ska arbeta med? Samtidigt är påståendet ovan inte samma sak som att strunta helt i kunderna. Det gäller att fokusera och lyssna på missnöjda kunder, samt ta till sig av synpunkter och kritik på de delar som inte fungerar som de borde, istället för att stirra sig blind på vad människor vill ha.

Det är också relevant att ställa sig frågan om inte alla verksamheter, inte minst andra idrotter, har behov av att vara synliga, öppna och tillgängliga? Den slutsatsen hade kanske kunnat dras utan en marknadsundersökning? Frågan är om dessa tre begrepp ska utgöra grunden för en hel verksamhetsplan?

Innan vi direkt bemöter några av de slutsatser Soft gör ställer Alternativet sig frågande till marknadsundersökningens fråga om skolan. I den interna undersökningen var det en uppföljningsfråga kring skolan, där hela 98 % var positiva till att Soft och föreningar tar ett större ansvar för orientering i skolan och där hela 44 % tycker att Soft och föreningar själva ska bedriva verksamheten i skolan. Till att börja med, vem tycker inte att det kan och ska göras mer i skolorna? Frågan känns på gränsen till retorisk. Sedan är det ju trevligt att så många som 44 % vill att Soft och föreningar ska bedriva själva verksamheten, men det är tyvärr olagligt. Det är läraren som ska stå för undervisningen enligt skollagen.

Bemötande av slutsatser

På Softs webbsida för förbundsmötet ligger ett diskussionsunderlag som avslutas med de slutsatser förbundet drar av marknadsundersökningarna.
http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Forbundsmoten/Forbundsmotet2012/

Nedan bemöts dessa. Vi har valt att numrera dem så de lättare kan diskuteras i anknytning till den här artikeln.

1. Slutsats:
"I stort sett försöker förbundet göra det som står i vår verksamhetsplan, i form av aktiviteter. Dock är dessa aktiviteter inte kopplat till målen på ett tydligt sätt. Vi saknar också kompetens och resurser för att genomföra aktiviteterna fullt ut. Kompetensbrist kring kommunikation, marknadsföring och införsäljning är mest påtaglig."

Kommentar:
Om nu inte dessa aktiviteter är kopplade till målen, varför inte koppla dem tydligare då, istället för att ändra på själva aktiviteterna? På vilket sätt menar Soft att kompetensbrist finns inom förbundet avseende kommunikation när en operativ kommunikationschef jobbar med dessa frågor idag? En idé kan ju vara att börja utbilda kansliet i kommunikation istället för att anställa ny kompetens som kostar pengar.

2. Slutsats:
"De aktiviteter vi planerar och genomför uppskattas och värdesätts, dvs vi gör i stort sätt rätt saker. Detta ger en trygghet i att planen i stora drag är den rätta, men brister i resurser och kompetens gör att vi inte fullt ut når målen."

Kommentar:
Det här känns som en ganska så allvarlig tankevurpa. Vad är det som säger att anledningen till de missade målen inte kan bero på helt andra orsaker som till exempel ökad konkurrens eller samhällsförändringar? Vad är det som säger att målen kommer att uppnås genom att ändra aktiviteterna? Det kanske rent av blir sämre?

3. Slutsats:
"Det man kan fundera över är om Naturpasset (Hittaut, mm) skulle kunna hanteras som en egen verksamhet (utanför föreningen) men att motionsarrangemang hanteras inom föreningarna. Dvs dela ansvaret för nuvarande Naturpasset."

Kommentar:
Varför? Enligt naturpasset.se säljs det Naturpass som aldrig förr. Med en heltidsanställd på förbundet ökade försäljningen 2009 med hela 25 %. Det året såldes över 50 000 paket! Under 2010 såldes 52 757 paket, vilket var nytt rekord. Vad Alternativet erfar kommer dock naturpassansvarig på förbundet att sluta 1 januari och ingen ersättare tillsättas. Ekonomiska situationen är som den är, det vet alla, men frågan är om det är rätt prioritering?

4. Slutsats:
"Vi behöver stärka den interna kommunikationen och då särskilt med inriktningen att stödja och inspirera föreningarna."

Kommentar:
Den interna kommunikationen kan nog ständigt bli bättre inom alla organisationer, men vad vi kan se finns det ingenting i den interna medlemsundersökningen som tyder på att ett starkt behov finns i rörelsen?

5. Slutsats:
"SOFT kansliet arbete och kompetens profil måste ses över för att bättre matcha behov samt distriktens/föreningarnas kompetensprofil. Förbundskansliet skulle kunna fokusera och stärka sina resurser på områden där föreningarna/distrikten är svaga idag, dvs kommunikation, försäljning, marknadsföring, elitverksamhet, motionsverksamhet. Här bör man i så fall ha en drivande roll. Samtidigt skall vi titta över strukturer där föreningarna/distrikten är starka kompetensmässigt t ex arrangemang, barn- och ungdomsverksamhet och demokratifrågor. Här skulle förbundskansliet enbart kunna ha en stödjande roll och kanske skall minska det direkta engagemanget i dessa områden."

Kommentar:
Här dras många slutsatser i samma stycke och även här kan det hela ses på flera sätt. Antagligen grundar sig slutsatsen om distriktens/föreningarnas kompetensprofil på frågan om vad man arbetar med idag. Men att man arbetar med något behöver väl inte nödvändigtvis betyda samma sak som att kompetensen är stark? Det kan ju fortfarande betyda att utveckling och utbildning behövs inom dessa områden? Och vad är det som säger att förbundet istället för drivande verksamhet inom områdena kommunikation, försäljning och marknadsföring inte ska bedriva stödjande verksamhet inom dessa områden? Det kanske räcker att tillhandahålla bra material, ge bra förutsättningar samt motivera och inspirera distrikten och klubbarna i arbetet? Att så stor andel anger att man inte heller är intresserade av att arbeta med dessa frågor (4,3 % är till exempel intresserade att arbeta med kommunikation) är kanske just för att det saknas stöd från Soft?

Under framtidskonventet framkom att det roliga tävlandet var den kanske viktigaste orsaken till varför man orienterar. Detta medförde att arrangemangsutveckling var en av de tre verksamhetsområden som prioriterades i den kommande verksamhetsplanen. Vad Alternativet kan se av den interna medlemsundersökningen ställs tyvärr inte frågan om varför man orienterar. En sådan fråga hade känts relevant för en verksamhetsplan som i första hand borde se till medlemmarnas egna önskemål, inte omvärldens.

6. Slutsats:
"Arbetet med varumärket och profilering av orientering bör stärkas och är enligt medlemmarna det enskilt största förväntningen på förbundskansliet."

Kommentar:
Som vi funderat över förut, vad menar vi med profilering? Sedan förstår vi inte riktigt slutsatsen att det skulle vara den enskilt största förväntningen på kansliet då "utveckla sporten" och "attrahera fler" var i princip lika viktiga? Cirka 93,5 % tyckte alltså att det är viktigt eller mycket viktigt att kansliet arbetar med att profilera sporten, vilket kan jämföras med 92,7 % (utveckla) och 94,2 % (attrahera fler).

I det förslag till verksamhetsplan för kommunikation som ligger ute på förbundsmötessidan har Alternativet dessutom uppmärksammat att det ska satsas på en ny varumärkesplattform och grafisk profil för Soft. En seriös sådan framtagning kan mycket väl gå på så mycket som en halv miljon. Frågan är om det är rätt prioritering i detta tuffa ekonomiska läge? Softs och orienteringens nuvarande varumärke och profil kommer att finnas kvar även utan en sådan satsning. Anledningen till framtagandet verkar vara att undersökningen visar på att nuvarande profil upplevs otydlig. Är det då inte bättre att försöka göra den tydlig innan pengar satsas på nåt nytt? Vad säger att den nya blir mer tydlig?

7. Slutsats:
"Verksamhetsplanen ”Offensiv Orientering” bör fortsätta i stort sett i samma riktning, men vi bör fokusera om från aktivitets-/verksamhetsbaserade beskrivningar ”Individ- Förenings- och Arrangemangsutveckling” till visions- och målbaserade beskrivningar ( se nästa punkt)."  

Kommentar:
Varför bör vi detta? Det framgår inte någonstans vad Alternativet kan se.

8. Slutsats:
"Målen bör bygga på 2 inriktningar, stödjande verksamhet till föreningarna, (t ex medlemsservice, barn och ungdomsarbete, tävlingsverksamhet mm) och drivande verksamhet från förbundets sida inom områden:
>> Ökad synlighet – kommunikation, marknadsföring/profilering, landslag/fixstjärnor, TV, O-Ringen
>> Ökad tillgänglighet – karttillgång, naturpasset, nya arrangemangsformer, skolan. 
>> Ökad öppenhet – demokratifrågor (jämställdhet, ungdomsdelaktighet, mångfald), attityder"

Kommentar:
Igen, varför? Var är konsekvensanalysen av en sådan här förändring? Vi har marknadsundersökningarna som grund, men den här artikeln har väl delvis visat att undersökningarna, såväl som slutsatserna om dem, haltar om man tittar med andra och framför allt mer kritiska ögon.

En alternativ verksamhetsplan

Så hur skulle en alternativ verksamhetsplan kunna se ut? En idé är att helt enkelt utgå från det enorma arbete som framtidskonventet 2007 bidrog med och som legat till grund för den senaste fyraårsperiodens verksamhetsplaner samt en vision fram till 2020. Därefter kan godbitarna plockas ur marknadsundersökningarna, men först efter att ha granskat svaren mer kritiskt. Till exempel kan aktiviteterna vara mer fokuserade kring öppenhet, synlighet och tillgänglighet än att vi gör tvärtom och bygger in aktiviteter i dessa tre områden. 

Risken med att bygga utifrån dessa tre begrepp är att vi glömmer bort att utveckla själva kärnverksamheten - individerna, föreningarna och arrangemangen. Ett exempel är synligheten kring vårt landslag. Ingen ifrågasätter väl att vi bör rida vidare på den fantastiska framgångsvåg vi fick efter vårt bästa VM någonsin, men handen på hjärtat, vad talar för att vi kommer att upprepa motsvarande framgångar igen? Kommunikationschefen verkade göra ett bra jobb i samband med framgångarna om man får tro all mediauppmärksamhet, men ska vi verkligen bygga en hel verksamhet på kommunikation när Simone Niggli, Minna Kauppi och Anne Margrethe Hausken är tillbaka nästa år och krigar om EM- och VM-medaljerna?

Det känns inte riktigt bra i magen.



Länk till en artikel om varför du inte ska lyssna på kunderna och varför du ska göra det:
http://micco.se/2010/05/varfor-du-inte-skall-lyssna-pa-kunderna-och-varfor-du-skall-gora-det/

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Björn 2011-12-09 11:26 #18
j> Beslutsprocessen (inom SOFT). Beslutsunderlagets validitet. Har jag uppfattat det som?
j 2011-12-09 10:02 #17
För mig och kanske andra som inte orkar att läsa allt. Vad handlar det om? Går det att få en kortversion på ett par meningar.
Insider 2011-12-09 08:57 #16
Förslaget verkar vara antaget nu
Helt rätt 2011-12-07 09:32 #15
Äntligen! A:et har träffat helt rätt i ovanstående kritik. Sitter på kammaren och förfäras över de planer som smids på SOFT-kansliet. Det är precis som beskrivs ovan, en förändring planeras, byggd på vaga slutsatser utifrån ett par undersökningar som har mer att önska i fråga om utformning och framför allt analys.
Jag säger tack! Tack för denna artikel A:et, hoppa många läser och sätter sig i vilken påverkan föreslagna åtgärder kommer få för kärnverksamheten och att de sedan gör sin röst hörd på årsmöten och förbundmötet.
Slutligen vill jag kommentera det första inlägget här nedan. Kanske (läs:mest troligt) kan årets framgångar härledas till det arbete och den inriktning vi haft de senaste 4 åren, sedan 2007. Varför, svara mig på varför och gärna hur, blir det bättre om vi nu när vi äntligen har vänt kurvan och det pekar uppåt igen, varför och hur blir det bättre om vi byter spår och prioriterar mer resurser på färre saker.
Fantomen 2011-12-06 14:58 #14
Guran >> "Av de 885 som svarat är 58 personer under 20 år. Det motsvarar 6,6 % som alltså representerar sportens framtid "
Tror att man måste försöka nå fler än 58-personer om man vill styra hur idrotten skall fungera i framtiden. Kan tänka att dessa 58 också är bland dom som kommer uppfylla idrottens behov och inte har svarat på sina intressen.
Guran 2011-12-06 12:24 #13
Fantomen>> Hur kopplar du det citatat till SOFTs agerande då? "snarare styrs av idrottens behov än av den idrottandes intressen"
Fantomen 2011-12-06 12:13 #12

http://www.dn.se/debatt/idrottsrorelsen-lever-inte-upp-till-statens-folkhalsomal

Den idrottspolitiska utredningen från förra året ”Föreningsfostran och tävlingsfostran” (SOU 2008:59) uppmärksammade problemen med att idrottandet sjunker snabbt med åldern bland ungdomar. En viktig förklaring till detta, menade utredaren, var att verksamheten inom idrottsrörelsen ”snarare styrs av idrottens behov än av den idrottandes intressen”.
Fantomen 2011-12-06 10:07 #11
Ett problem är att idrotten smalnar av och attraherar inte lika många undomar över 13-år. vi Idrotten vill fortfarande ha lika mycket pengar men inte bedriva verksamhet för ungdomar som bara vill motionera. Siktet är hela tiden att glänsa i medaljer. När ungdomarna slutar med idrott kommer också politikerna satsa pengarna på annat. Om inget ändrats i idrottsrörelsen så kommer idrotten som den ser ut idag vara passé om ca 20-år.
ol 2011-12-06 08:22 #10
rupert, det är flera inom Alternativet som är SOFT eller har varit SOFT. Om vi då tänker på att killarna i Alternativet har suttit i SOFT:s styrelse, sitter i SOFT:s valberedning, varit och är förbundsrepresentanter på förbundsmötet, varit väldigt aktiva i flera av SOFT:s arbetsgrupper och arbetar på SOFT-kansliet.

Jag funderar på om killarna i Alternativet vet mer än vad de skriver och att det finns en massa mer som inte syns utåt. Vad det nu kan vara, om det är något....
Jcc 2011-12-05 22:41 #9
Håller verkligen inte med Rupert Position och många andra inlägg!
Vad är problemet?

Vi står inför en helt ny inriktning på vad kansliet ska göra och om man läser den förra artikeln verkar allt vara framme i hamn. Då är det väl verkligen intressant att Alternativet visar på den svaga öppenheten och det svaga underlaget som ligger till grund för besluten!
Hoppas verkligen de som beslutar läser på och tar beslut på fakta!
Rupert Position 2011-12-05 22:05 #8
Jag blir förvånad när jag läser alternativets artikel/ledare över arbetet med den nya verksamhetsplanen över den starka kritik som riktas mot SOFT.

Jag tycker det är positivt att SOFT gör marknadsundersökningar, jag tycker också att det är bra att man vänder sig både internt och externt i förhållande till rörelsen. Ja, jag vet också att man ska akta sig för att dra alltför stora slutsatser av marknadsundersökningar beroende på urval, svarsfrekvens, omfattning etc

Men att som alternativet gör utifrån egna påståenden som t ex "Den nya planen verkar i princip helt och hållet baseras på svaren i de två marknadsundersökningar som gjordes tidigare under året." dra slutsatser känns definitivt inte seriöst.

Denna gång upplever jag artikel att den gick över gränsen för rimlig kritik och blev bara bitter. Så pass bitter att den tyvärr tar udden från kritiken och den uppfattas enbart som gnällig istället för konstruktiv och en frisk fläkt.

Jag är övertygad om att SOFT också läser vad som skrivs i olika forum på nätet både nationella och internationella och bildar sig en uppfattning baserat på detta också som vägs in i arbetet med verksamhetsplanen.

Alternativet är ett sådant forum, där en hel del bra och tankvärda saker skrivs emellanåt.

Jag hoppas ni hittar tillbaka.
Herr Ofog 2011-12-05 12:11 #7
Jag håller med om att opinionsundersökningana är ganska luddigt uppbyggda och att det är svårt att dra några slutsatser från dem. Jag tycker inte heller själv om dem men har i olika skeden av min karriär varit utsatt för dem. Däremot haltar jämförelsen med Apple, då SOFTs kunder i princip också är SOFTs "ägare" och förväntar sig en service.

Däremot är det inte sant att Apple inte skulle göra marknadsundersökningar. De gör mer, fler och bättre marknads- och användaranalyser än någon annan. Men de frågar inte användarna "vilka produkter de vill ha" utan de analyserar "hur kunderna använder deras produkter". Dvs man frågar inte utan man observerar och man har byggt upp sofistikerade system för att samla in oförvanskad rådata från såväl stora marknader som pilotmarkander.

Det är något jag saknar i orienteringssammanhang, framför allt i internationella sammanhang. Vi har ett stort antal självutnämnda experter som grälar över vilka koncept som är bäst utan att pröva, observera och konkludera. Till den del någon gör analyser är de partiska och söker efter de observationer som verifierar deras ursprungliga åsikter.
Tommy/Aet 2011-12-05 09:15 #6
Pelle>> Tråkigt att personer som du aldrig kan se förbi personer och inte se argumenten istället. För att ta ett exempel på där personer inte skriver under tar jag DN:s ledarsida. Det är en redaktion men där långt ifrån alla ledare är underskrivna. Men jag utgår då från att du har samma kritik mot DN som mot oss (inga jämförelser i övrigt).

Jag var en av de som skrev under den förra artikeln därför att jag (och Sven) skrev den. Den här artikeln är Alternativets redaktion ansvarig för, dvs väldigt många har varit inblandade i artikeln. Se den som vår ledare, vår kritiska programförklaring.

Således ger det inte alls extra substans bara för att det är två personer som har skrivit under med namn. Det är en illusion som du och ett fåtal andra fortfarande lever i. Grundargumentet för anonymitet är självklart också, förutom att det de facto är redaktionen samlade ansträngningar, att argumenten och inte personerna ska vara i fokus.

I övrigt hoppas jag att du funderat på argumenten som presenterats och inte stirrat dig blind på anonymiteten. Om det senare, är den här hemsidan inget för dig.

Pelle Vem? 2011-12-05 09:11 #5
Förbundets slutsatser har ju inte heller någon avsändare, är de mindre trovärdiga för det?
Pelle 2011-12-05 07:51 #4
Vem är det som står bakom denna artikel?
Den föregående artikeln i serien var ju underskriven av två personer vilket ger extra substans till innehållet.

Att posta en granskande artikel anonymt känns väldigt fegt (tror inga media i Sverige tillåter detta idag).
Det är väldigt svårt att ta det som skrivs på allvar när ingen person tar ansvar för det som skrivs. Vad jag sett finns heller ingen chefsredaktör angiven här på sidan.
TN 2011-12-04 21:18 #3
Klarsynt>> Du brukar lägga in lite kommentarer utan att närmare förklara dig. Igen gör du det lätt för dig. Men jag ska bevärdiga ditt inlägg med ett svar.

Aets uppgift, som vi ser det, är att granska Soft eftersom det är styrelsen med kansliet som har makten inom orienteringens lilla ankdamm. Den granskningen har nu lett till två rätt långa artiklar där vi fokuserar på att saker och ting inte går rätt till. Vi struntar faktiskt helt i om man håller med Soft eller ej utan vi tycker att man förkastar ett välgrundat arbete med ej underbyggda beslut.

För mig, en person med demokratiska grundvärderingar, är det illa nog. Men igen, vi kanske har olika åsikter där också.
Klarsynt 2011-12-04 20:02 #2
Och vart är Alternativet på väg?
Medlem 2011-12-04 19:39 #1
typiskt, lätt att föreslå att fortsätta som innan. Tycker det är starkt av soft att föreslå rejäl förändring för bevisligen har de verksamhetsplaner vi haft över tid inte gett önskat resultat, vare sig ekonomiskt eller sett till antal utövare.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng