Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Teknik vid kontrollen

Boris  2020-04-25 21:01
Jag märket att jag är långsam i ringen. Tips på tekniker för att bli snabbare? Hur gör ni?
Hur vara förberedd var kontrollen sitter? Förbereda utgång?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2020-04-28 17:35 #17

Svar till inlägg av Lelldorin, 2020-04-28 16:52:

Det behöver ju inte vara jättekuperat för att det ska löna sig att vinkla lite ut från kontrollen. Det räcker ju med en ganska djup brant sänka ganska nära kontrollen som man går ut från. Om den dessutom går snett mot sträckan så har man inte lång tid på sig att upptäcka det om man inte haft framförhållning.
Lelldorin 2020-04-28 16:53 #16
Blev ett Jani Lakanen för mycket längst ned, men jag tror ni fattar poängen iaf :(
Lelldorin 2020-04-28 16:52 #15
Jag brukar hålla med dig om det mesta, Tore, men här håller jag med PE.
Det kan möjligen ha varit så att man förr i tiden (med sämre kartor) saktade in för att ta kontrollen för att sedan accelerera mitt på sträckorna.

TG får anses vara en av de främsta medeldistanslöparna någonsin rent ol-tekniskt och om jag inte har fel så var hans approach "full speed - no mistakes". Han jobbade stenhårt med att förenkla kartan för att kunna hålla så hög fart som möjligt hela tiden.

Personligen anser jag det vara en bom när jag måste sakta in mot kontrollen för att ta den. Samtidigt så jobbar jag hårt med att våga ta ett kartstopp om det behövs på tex en stafett eller Oringen för att inte riskera en bom. Men om jag känner att jag behöver sakta ned / ta ett kartstopp så har jag redan gjort något misstag eller feltolkat kartan.

Mina bästa lopp tekniskt är när jag orkar ligga någon sträcka före var jag är så att jag hela tiden vet hur jag vill springa till nästa kontroll. Det är någonting som tex Jani Lakanen tryckte väldigt mycket på när det gällde långdistanser.

På medeldistans i flack terräng så slarvar jag tyvärr en hel del med ovanstående och springer ut i riktning så rakt mot nästa kontroll som möjligt. Detta eftersom det ska vara kuperat, grönt eller gå ett stigvägval nära strecket för att jag inte ska tappa för mycket tid för att avvika från strecket.

Jani Lakanen
PE 2020-04-28 14:40 #14

Svar till inlägg av Tjoho, 2020-04-28 13:43:

Ganska rätt. Det tvekas in mot kontrollen men när de väl sett den rusar man dit och sedan blir det stopp/tveksamhet ut från kontrollen för när man rusade glömde man att kolla framåt. Det man saknar är framförhållningen, man orienterar hela tiden där man är. Om du hela tiden har möjlighet att ligga långt före där du är så kan du hela tiden springa fortare och kortare.
Tjoho 2020-04-28 13:43 #13

Svar till inlägg av PS, 2020-04-28 13:29:

Jag håller med här, det man märker på skickliga orienterare är att de håller bra fart och rätt riktning in mot kontrollen. Sedan springer de ofta lugnt ut från kontrollen.
De som inte är så bra springer långsammare och läser kartan mycket in mot kontrollen och ökar farten ut från kontrollen.
Kanske är dåliga orienterare bättre rallyförare.
PS 2020-04-28 13:29 #12

Svar till inlägg av Tore H60, 2020-04-28 13:12:

Den teknik du beskriver bygger på att man håller väldigt ojämn fart och gör en stor del av den viktigaste kartläsningen när pulsen är som högst. Det låter inte optimalt för en elitlöpare. Jag tror mer på den teknik som PE beskriver där man håller en jämnare fart och har framförhållning. Sedan kan det säkert hända ibland att det inte ser ut riktigt som man tänkt sig och då kanske man får lugna ner sig lite. En annan sak som får mig att tro att PE har rätt är relaterad till era respektive meriter :-)
Tore H60 2020-04-28 13:12 #11
Orientering handlar om att kunna springa fort, det får man aldrig glömna, och så måste man kunna spika kontrollerna, i 75% fart, distinkt och utan strul.
PE 2020-04-28 13:00 #10

Svar till inlägg av Tore H60, 2020-04-28 12:49:

Håller nog inte med. Om du måste bromsa in mot kontrollerna har du för dålig teknik. Då måste du endera vara sjukt mycket snabbare i löpningen än de andra. Det gäller att ha så bra framförhållning att man aldrig bromsar in.:)
Tore H60 2020-04-28 12:49 #9
Om du ska vinna SM, t.ex. SM medel-distans, ska du ta kontrollerna i 75% fart och vara snabbast mitt på sträckorna samt på ev långsträckor. Det kallas för att anpassa tekniken och farten. Om du hinner med att läsa in kontrollområdet när du är mitt på sträckan, då har du inte pressat löpningen maximalt. Du måste kunna springa så fort mitt på sträckan att du måste bromsa in vid kontrollen.
Träna OL-intervaller.
Tore H60 2020-04-28 12:41 #8
Alla kan spika en kontroll. Det svåra är att alltid spika alla kontroller. För att göra det behöver man ett väl intränat beteende, som alltid funkar, och man måste i grunden vara en bra kartläsare, se SG första inlägget.

De som lär sig en bra orienteringsteknik i ålder 10-14 år har ofta ett mycket bra beteende som sedan egentligen inte utvecklas, inte behöver utvecklas, någonsin. Dom säger att dom lärt sig orientera som 14-åring.
För en som inte lärt sig en bra orienteringsteknik som ungdom och ska lära sig dom junior eller vuxen går det mycket trögare. Underskattar ofta hur mycket teknikträning man som junior eller vuxen behöver för att nöta in ett bra beteende. Det handlar om att ta 1000-10 000 kontroller.

Kartläsningsförmågan utvecklas ofta senare än tekniken, beteendet. Ofta blir hjärnan inte bra på kartläsning förrän i junioråldern. Man får därför acceptera att HD-16 kan springa som gudar, ha en till synes perfekt ol-teknik, och ändå göra jättebommar som är svåra att förklara, för hjärnan är helt enkelt inte så bra på att förstå kartan i ungdomsåren.

En ungdom lär sig snabbt ol-tekniken men kartläsningen är svår.
En vuxennybörjare lär sig snabbt kartläsningen (!) men ol-tekniken, beteendet är svårt att nöta in.

Jag har den förutfattade meningen att dom flesta som skriver här är vuxna och jag gissar därför att trådskaparen Boris är vuxen. Tror därför att det är beteendet som är det svåra och det som behöver nötas in.

PS 2020-04-28 11:11 #7

Svar till inlägg av PE, 2020-04-28 10:27:

Ja, om det på det "Zerbembasqwibo" kallar "moderna banor" lönar sig att alltid sticka ut rakt på från kontrollen så talar ju det för att vi har väldigt dåliga banläggare. Även om "rakt på" oftast är snabbast så betyder det ju inte exakt rakt på och en bra banläggarfälla på främst korta sträckor är ju att man måste ta beslutet väldigt snabbt eller helst innan man stämplat som du beskriver.
PE 2020-04-28 10:27 #6

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2020-04-26 08:11:

Z-mannen har en poäng och det är bra att träna in ett beteende. Jag har ett liknande men börjar redan kolla på nästa sträcka på väg in i ringen/när jag sett föremåleteller skärmen. Tycker jag tjänar lite extra på det eftersom jag då har ännu bättre koll på riktningen ut. Sedan brukar jag köra 2-4 kodsiffror i huvudet i rad och bara vid enstaka fall kolla definitionen exakt. Skriv gärna ner momenten som du ska genomföra och torrträna hemma. Gör sedan alltid likadant på träning som på tävling även om det inte är SI.
PS 2020-04-28 10:18 #5

Svar till inlägg av SM, 2020-04-28 09:00:

Det här speglar en av språkskillnaderna mellan svenska och engelska där det inte alltid är solkkart hur man ska översätta mellan teknik/teknologi respektive technique/technology. Båda språken skulle egentligen behöva tre olika ord för att det skulle bli entydigt.
SM 2020-04-28 09:00 #4

Svar till inlägg av madcap, 2020-04-28 08:53:

Då är vi två som tänkte lika, man är ju inte alls miljöförstörd...
madcap 2020-04-28 08:53 #3
När jag läste trådnamnet "Teknik vid kontrollen" såg jag fram emot en intressant tråd om "elektronik vid kontrollen", men det var visst en annan betydelse på "teknik" som avsågs här ... =D
Zerbembasqwibo 2020-04-26 08:11 #2
Vid kontrollen innan, spanar jag på definitionen, speciellt föremålet. När det är kort sträcka tänker jag löpnumret och koden som ett klockslag, 18 och 57 (eller konstig tid, 18:131). När jag närmar mig kontrollen visualiserar jag utgångsvinkeln. Detta är det essentiella i mitt tips. Det kräver inte ens på att jag valt vägval, för jätteofta är ju rakt mot nästa kontroll rätt, och nästan aldrig fel. Så när jag ser föremålet, tittar jag åt mitt nya håll, för att se exakt vad jag ska sikta på / var jag ska springa. Det tar en sekund. Nu är tre 3-5 sekunder till skörmen. Stämpla och iväg.

Du slipper dessutom svara "inget fusk!" för ingen vill fråga dig var ni är då du verkar för elitmässig...

Dock gäller att minnas: om man bommat lite och kommer in från fel håll, då måste man stanna upp och direkt kolla kompassen vid utgången. Hänt många gånger att jag har kvar vinkeln i huvet, så att fel ingångsriktning ger fel utgångsriktning, speciellt om jag slarvar bort sekunden det tar att kolla vart jag ska ta vägen efter stämplingen.

Eftersom rätt utgångsriktning på moderna banor med mest korta rakt-på-sträckor är halva grejen, föreslår jag också finorientering ut från ringen. Jag menar att läsa av, verfiera på detaljer, så snart man kan att riktningen är korrekt. Sedan kan man om man vill mer köra riktning till nästa kartläsningsföremål.

Senast kommenterat

Måndag 25/5

16:51

RÄDDA DINA PENGAR

39

 

16:01

O-ringen 2020

608

 

15:52

Silly Season 2020

336

 

Söndag 24/5

10:39

Jukola 2020

36

 

Fredag 22/5

18:29

360-kamera

9

 

08:43

Eventor nere igen...

237

 

Onsdag 20/5

23:15

10MILA 2020

430

 

22:47

Männens revir

1547

 

08:01

Orienteringslåtar

46

 

Söndag 17/5

20:16

GPS-klocka

166

 

Fredag 15/5

11:33

10mila 2024 Jokkmokk

38

 

Torsdag 14/5
Onsdag 13/5
Tisdag 12/5
Måndag 11/5
Söndag 10/5
Torsdag 7/5
Tisdag 5/5
Måndag 4/5
Lördag 2/5
Torsdag 30/4

10:09

GPS med Galileo

27

 

Onsdag 29/4
Tisdag 28/4

17:35

Teknik vid kontrollen

17

 

09:43

Jobb för orienterare

170

 

Fredag 24/4
Torsdag 23/4
Onsdag 22/4
Torsdag 16/4
Onsdag 15/4
Tisdag 14/4
Söndag 12/4
Lördag 11/4

17:01

25manna 2020

16

 

Fredag 10/4

15:31

Livelox nere?

1

 

Tisdag 7/4
Måndag 6/4
Fredag 27/3


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng