Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Skolverket stryker orientering från kunskapskraven?

funktor  2019-11-26 16:45
Ingen lär ha undgått att Skolverket i sina nya förslag till kursplaner har inneburit en del sänkningar av ambitionsnivån. Bland annat har det pratats om att stryka antiken ur historieämnet, även om Skolverket nu tycks ha backat från dettaa.

Hur är det då i ämnet Idrott och hälsa?

Orientering verkar (tack och lov) få vara kvar som så kallat "centralt innehåll" hela vägen genom grundskolan, vilket innebär att skolorna i en eller annan form ska undervisa i det. Däremot tycks det har försvunnit som ett kunskapskrav, vilket är en ganska radikal förändring.

De nuvarande kunskapskraven (https://bit.ly/2sjTlbU) från 2011 lyder som följer:

För betyget E: [Eleven kan] med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel. (För betygen C och A ska orienterandet ske med relativt god respektive god säkerhet.)

Detta var en ambitionshöjning mot det ännu äldre kravet (https://bit.ly/2qMcJOh) från år 2000:

För betyget Godkänt: [Eleven skall] kunna orientera sig och hitta i närmiljön genom att använda enkla hjälpmedel. (Inga ytterligare krav för väl eller mycket väl godkänt.)

I Skolverkets nya revideringsförslag (https://bit.ly/2Dhp0g6) har meningen som rör orientering strukits helt.

Konsekvensen blir att en elev kan gå ut grundskolan med godkänt idrottsbetyg (eller rent av högsta betyg) utan att över huvud taget kunna hantera karta och kompass. Det lär innebära att betydligt mindre undervisningstid läggs på orienteringen, vilket så klart är surt för svensk orientering, men det innebär också att folk rent allmänt blir sämre rustade för orienteringsmoment i vardag och i samband med friluftsliv.

Är detta rimligt? Kan SOFT göra något för att påverka Skolverket? Skulle det gå att på något vis göra gemensam sak med Friluftsfrämjandet (som också lär ha synpunkter på förslaget)?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Smörblomma 2019-11-28 17:50 #13
Betygskräven kan försvinna, men inte möjligheten till orientering. Jag vet inte om sprintkartor och SI ala Göran gör skillnad på elevernas motivation när det kommer till orientering men att gå runt en sjö och stämpla i korsningar tillför inget orienteringsmoment som ger någon större mersmak vilket är fullt rimligt.
antetokounpo 2019-11-27 08:27 #12
Helt rätt att stryka orientering från programmet
Nina 2019-11-26 23:29 #11

Svar till inlägg av Stefan K, 2019-11-26 22:44:

Man kan ha fallenhet för orientering, råka fått bra orienteringsundervisning i skolan eller kanske framförallt vara tillräckligt ung för att ha fått enklare orientering på passande nivå.
Jag kom också in via skolorienteringen men det var när jag var sjuk och fick gå runt e-banan och hade 1h på mig på motavarande öppen 1.

Så det är super när skolorientering lyckas få barn intresserade. Men det är ett faktum att det i många fall misslyckas rejält.
Xxxx 2019-11-26 22:58 #10

Svar till inlägg av Stefan K, 2019-11-26 22:44:

Min invändning är det där med att det varit inriktat på betyg och det sätts utifrån hur man klarar en bana på tid utan att egentligen kunna grunderna eller kompassen. Tror man har mycket att vinna på att inte göra det till något som betyg bygger på när det handlar om så få timmar man utövar det, utan om att det bygger på att det är kul och nyttigt att lära sig karta och kompass. Sen är det såklart väldigt olika beroende på lärare och vilka kunskaper de har.
Stefan K 2019-11-26 22:44 #9
Balanserar er syn på skolorientering med att den vanligaste orsaken till att vi får ungdomar som söker upp vår verksamhet, som inte kommer från familjer med orienterande föräldrar är: ”jag har provat på orientering i skolan och det var kul”.
PS 2019-11-26 21:05 #8

Svar till inlägg av funktor, 2019-11-26 18:17:

Jo, det var vandringar i tex fjällen jag tänkte på när jag skrev "specialintressen" men ärligt talat så är det ju ganska få som ägnar sig åt sådant så då får man väl gå en kurs på eget initiativ. När jag har vandrat i Dolomiterna är det förresten ytterst sällan jag sett någon med karta (möjligen nerpackade) vilket har förvånat mig lite men kanske är det så att vi orienterare har ett större kontrollbehov än andra som nöjer sig med att titta på skyltar och andra markeringar.
Xxxx 2019-11-26 19:56 #7
och jag tycker inte man ska försöka ändra Skolverkets förändring. Däremot kan man jobba på att få mer in mer orientering i skolorna, det kan inte skada. Men nu har de inte lärt sig orientering på något grundläggande eller roligt sätt. Att de skulle ha lärt sig kompassen har inte jag märkt, eller orientering överhuvudtaget. Min son släpptes ut på en märklig ol-bana i Nackareservatet, dåligt tryck karta, handritad bana med massor av svåra kontroller och i det området där typ hälften av alla stigar inte finns med i kartan och de fick välja om de ville springa själva eller tillsammans med andra. Själv tog det en stund innan jag fattade hur banan var upplagd eller var kontrollerna skulle sitta. Nivån såg knappast ut som något som var för nybörjare heller. Och det skulle vara det som var underlaget till betyget hur de klarade av det. Svenska orientering har knappast vunnit någonting på den orienteringsundervisning som förekommit och förekommer i skolan idag.
Xxxx 2019-11-26 18:24 #6
Äntligen! Efter att följt yngsta sonens orienteringsövningar i skolan, och som ska ha haft något att göra med kunskapskrav för betyg, så är jag lättad över att kommande årskurser kan slippa det.
funktor 2019-11-26 18:17 #5

Svar till inlägg av PS, 2019-11-26 18:01:

Sant, sant.

Möjligen skulle man ändå kunna påstå att man relativt ofta stöter på olika former av fysiska kartor i vardagen (skyltar, tidningar, utrymningsplaner, beskrivningar av fastigheter, tomtgränser etc.), och då har nytta av att kunna tolka kartor. Men visst, det kanske inte behövs så värst mycket undervisning för att behärska det.

Då är det kanske ett tyngre argument att navigation utifrån fysiska kartor är väldigt användbart och fortfarande nästintill nödvändigt för lite längre vandringar och andra former av friluftsliv. Och friluftsliv tycker jag nog att alla elever som går ut grundskolan ska vara åtminstone lite rustade att kunna ta del av på ett tryggt och säkert sätt, om inte annat för folkhälsans skull.
PS 2019-11-26 18:01 #4
Tänk på detta ur ett icke orienterarperspektiv. Den obligatoriska skolans (och i viss mån gymnasiets) uppgift är att lära ut saker som eleverna behöver för det vanliga livet. Förr var det viktigt att tex kunna läsa en bilkarta. Numera är det ju svårt att ens hitta bilkartor och ytterst få äger en kompass. Vad däremot nästan alla har är mobiltelefoner med satellitnavigering. I det läget är det svårt att motivera varför man ska lära sig att använda karta och kompass på ett sätt som påminner om det vi gör. Visst kan man argumentera för att telefonerna inte alltid fungerar men det hjälper ju inte eftersom vanligt folk ändå inte kommer ha tillgång till papperskartor och kompass i dessa situationer (om de inte har specialintressen). Då är det rimligare att de lär sig att hantera dessa situationer helt utan karta och kompass. Detta kanske inte är det bästa för oss men orienteringsundervisningen i skolan är ju som sagt inte till för oss.
Nina 2019-11-26 17:25 #3

Svar till inlägg av funktor, 2019-11-26 17:17:

Håller med dig!
Sen handlar det inte om motivationsdöd av betygen uran att fokus vid skolorientering inte är på att lära sig utan bara springa runt på för svår bana under tidspress som påverkar ens betyg.

Gällande andra saker i idrott som betygssätts så kan man oftast redan sakerna. Klart man kan vara bättre och sämre och några kan tyvärr inte simma, men de flesta kan ju simma hjälpligt. Orienteringens motsvarighet skulle vara att ta ett gäng icke simkunniga och betygsätta dem i hur snabbt de simmar 25 meter i grunt vatten där de kan sätta ner fötterna efter en 15 min lektion i bröstsim. Det är viktigare att de klarar av att hålla sig flytande på djupt vatten.

Kursplanen från 2000 låter ju rimlig. Varför ändrades det?
funktor 2019-11-26 17:17 #2

Svar till inlägg av Nina, 2019-11-26 16:59:

Hm, det är faktiskt en bra poäng. Betyg har ju tyvärr en tendens att vara motivationsdödande.

En bra kompromiss tycker jag skulle kunna vara modellen kursplanen från år 2000, dvs. ha med grundläggande förståelse för hur man orienterar/navigerar med karta och kompass som ett godkänt-krav, och sedan inte ha några ytterligare orienteringskrav för de högre betygen.

Då skulle man få bort den värsta betygshetsen och förhoppningsvis göra orienterande mer lustfyllt och mindre fokuserat på stressig tidstagning.

Jämför med simning där det finns ett minimikrav (kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg) som gäller för alla betygssteg.

Och ja, jag håller helt med om att fokuset bör ligga på att navigera i lugnt tempo och ta sig ur nödsituationer, än själva sporten orientering. Huvudsaken ska vara att man kan ta ut riktningar, navigera längs med stigar och andra ledstänger, förstår att olika typer av vegetation har olika färger (och att det varierar mellan olika karttyper), samt har en grundläggande förståelse för höjdkurvor.
Nina 2019-11-26 16:59 #1
Underbart! Det enda skolorienteringen gör är få ungdomar att hata orientering. Rent felaktiga taktiker lärs ut och rätt tekniker lärs inte ut. Finns väldigt fina memes som "Jag är så glad över att aldrig aldrig aldrig behöva orientera igen" på nätet. Har aldrig sett nåt liknande kopplat till någon annan idrott.

Det värsta är när det går på tid och ens betyg hänger på att man ska ta kontrollerna snabbt på rid för att få bra betyg. Varenda orienterare vet att det inte är så man lär sig orientering och att det är en utmärkt taktik för att bomma.

Vore toppen om orienteringen kunde vara ett obligatoriskt men ej betygsgrundande moment.
Dessutom mer inriktat på att hitta ut säkert ur en skog än på att snabbt springa runt i ett "säkert" friluftsområde. Betydligt viktigare att i en nödsituation kunna ta en kompasskurs mot en väg än att kunnat springa runt 3km bana bland elljusspår.

Förslag på kursplan:
Känna till karttecken och förstå grundläggande höjdformationer. Fokus på att kunna följa med på en vandringsled utmärkt på en karta och hålla koll på var man befinner sig. Inlärning för hur man gör när man är vilse.

Mer praktiskt: Kompasskurs mot "säkerheten" dvs stor väg eller liknande.
Grundläggande förståelse för höjder - högsta punkten, stora sänkor, åsar. Passa kartan.
Taktiker som aiming off, sista säkra, hållpunkt.
Inget betyg och sen en kunnig (ORIENTERARE!!) som lär ut.

Senast kommenterat

Torsdag 12/12

20:55

Silly Season 2020

138

 

Onsdag 11/12
Tisdag 10/12

23:49

Jukola 2020

17

 

Måndag 9/12

22:23

Bästa pannlampan

7

 

12:46

-Arrangemangsreklam-

704

 

Söndag 8/12
Lördag 7/12

00:08

Eventor nere igen...

204

 

Torsdag 5/12

22:50

O-klocka

21

 

Onsdag 4/12

10:59

Toves VM-lopp

1

 

Tisdag 3/12
Lördag 30/11
Torsdag 28/11
Tisdag 26/11
Söndag 24/11

14:59

Jobb för orienterare

167

 

Fredag 22/11
Lördag 16/11
Fredag 15/11
Torsdag 14/11
Måndag 11/11

10:28

Benskydd?

30

 

Söndag 10/11
Lördag 9/11
Torsdag 7/11

11:00

Livelox feedback

190

 

10:42

Livelox för H10:a

4

 

Tisdag 5/11

07:35

Normaltid året runt

242

 

Måndag 4/11

11:28

Världscupen - live

298

 

Lördag 2/11

11:53

25manna 2019

531

 

Fredag 1/11

22:59

O-ringen 2020

296

 

Onsdag 30/10

18:32

Smålandskavlen 2018

164

 

Måndag 28/10

11:01

25manna 2020

1

 

Söndag 27/10

21:47

WRE tävlingar

16

 

16:23

Silly Season 2019

402

 

Fredag 25/10

16:44

CISM, IOF, CHINA

124

 

Onsdag 23/10

16:53

Fuskare på O-Ringen

680

 

Tisdag 22/10
Söndag 20/10
Torsdag 17/10


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng