Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tips för att träna på att läsa kartan i fart

Rabbe  2017-09-16 22:44
Jag har svårt att läsa kartan när jag rör mig i skogen. På en väg eller jämn stig går det bra men inte ute i skogen. Tips på hur man kan träna upp förmågan att läsa kartan i fart önskas!

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Till Rabbe 2020-10-20 19:10 #22
Det går lättare att läsa kartan om du vänder rätta sidan upp!!
H40 2020-10-20 11:06 #21

Svar till inlägg av Läs mer karta, 2020-10-20 10:44:

Risken är nog att det kommer gå alltför långsamt.
Läs mer karta 2020-10-20 10:44 #20

Svar till inlägg av Boris, 2020-10-20 08:46:

Jag skulle tro att de flesta missar görs för att man tappar kartkontakten, dvs läser kartan för sällan. Så läs kartan och håll koll på riktningen hela tiden, brötigt område eller inte, om du inte vill bomma. Punkt.
Boris 2020-10-20 08:46 #19
Tack gAMLEBY och Lelldorin. Precis vad jag undrade. Kanske några fler som kan berätta hur just du gör med kartläsning i förhållande till besvärlig terräng att springa i.
gAMLEBY 2020-10-19 19:01 #18

Svar till inlägg av Boris, 2020-10-12 15:40:

Jag kanske kommer med helt fel svar, jag började nämligen orientera som 35-36åring och är rätt kass..
men jag har alltid kunnat springa och läsa kartan, behöver nästan aldrig titta var jag sätter fötterna.. de gånger jag lite oväntat hamnat på pallen så har det varit brötigt/stenigt och brant.
Jag tror jag har min bakgrund med balanssporter/actionsporter att tacka för balansen i skogen, så mitt tips är att träna balans i löpningen, vilket går att göra på olika sätt.

Sedan har jag fått tipset att läsa kartan ofta, inte alls som en del skriver att läsa kartan i enklare partier.. läs läs och läs, på så vis uppdaterar du hjärnan och på sikt övar upp kartminnet, det är repetition som krävs som i de flesta andra former av inlärning..
(Nu påstår jag inte att jag följer detta tips alltid, men jag borde nog det..)
Lelldorin 2020-10-19 09:18 #17

Svar till inlägg av Boris, 2020-10-12 15:40:

Du verkar inte ha fått svar på fråga så jag skriver vad jag tror/tycker.

Jag är mycket bättre tekniskt än fysiskt, även om jag tycker att tex Regborn orienterar lite bättre än mig och han fick spö med en del av Bergman på medel-SM.

Är du i form så vill du förmodligen läsa kartan så mycket som möjligt, vilket betyder att du måste träna upp dig för att kunna läsa kartan även i brötig terräng.

Dock så upplever jag att jag pausar kartläsningen en stund medan jag passerar kortare områden med knölig terräng. Isf läser jag kartan innan det knöliga, lyfter blicken och bestämmer vart jag ska springa. När jag har kommit över det knöliga så tar jag nästa titt på kartan.

Men generellt sett så vill du nog som sagt läsa kartan så mycket som möjligt, eller iaf ha möjligheten löpteknikmässigt för det.
Boris 2020-10-12 15:40 #16
Bumpar denna tråd med tilläggs frågan - läser elitlöparna även i brötig terräng eller passer de på när det är lättlöpt?
Rabbe 2017-10-04 08:01 #15
Tack för alla tips. Får testa och träna mig fram.
Särskilt om jag ska hålla kartan högt eller lågt känns svårt val.
Zerbembasqwibo 2017-09-18 22:34 #14

Svar till inlägg av ritarn, 2017-09-18 10:05:

Läs Galago istället för snabbare resultat.
Tore H55 2017-09-18 17:07 #13
Tillägg>> När jag var ung kunde jag springa OL med i 7:30 tempo. Jag tyckte det var fantastiskt fort och tyckte att det inte gick att läsa kartan i högre fart. Men om man skulle ha videofilmat mig då skulle man säga att löpförmågan var måttlig och det fanns mycket att förbättra löpmässigt. Eliten håller 5:30 tempo och Thierry Guergiou håller på t.ex Enen medel 4:75 tempo. Jag måste ju fråga mig då: Vad är det för fel? Varför kan eliten läsa kartan och springa mer än 2 min/km snabbare än mig (när jag var ung och snabb).

Jag tror följande>>
- Hur man håller kartan - noll utvecklingspotential. Det är bra om man ser kartan, men man blir inte världsmästare pga hur man håller kartan.
- Kartförståelse, den mentala bilden man får i huvudet >>30% utvecklingspotential.
- Löpförmåga>> 70 % utvecklingspotential.

När man förbättrar sin löpförmåga blir det lättare att läsa kartan.

Jag klagade på svenskar som har tränat teknik hela livet. Egentligen är det inte det som är felet. Det är bra att träna teknik. Felet är mängden. Många tränar för liten mängd helt enkelt och blir därför för dåliga löpare. Men det är inte så enkelt att öka mängden. Det är en annan diskussion.
ritarn 2017-09-18 10:05 #12

Svar till inlägg av Tore H55, 2017-09-18 00:31:

Tack för detaljerat och mycket lärorikt inlägg! Ang Madcaps inlägg så hörde jag redan i slutet på 70-talet talas om att man läste Kalle Anka under vinterväglöpningen på Idrottsgymnasiet i Åmål.
Tore H55 2017-09-18 00:31 #11
Armbågarna mot kroppen så armarnas löp-pendel blir i riktning framåt. Tummarna uppåt eller utåt för att armbågarna ska vara mot kroppen.
När armbågarna är mot kroppen kommer axlarna att bli mer stabila, inte helt stabila det blir lite sidorörelser iallafall.
Om du har armbågarna utåt kommer armar och axlar att pendla i sidled och kartan kan inte hållas stilla i sidled.
Det är mindre viktigt hur du håller kartan och om du har tumgrepp. Jag håller kartan högt, i halshöjd. Man bör ha kartan på 40-50cm håll men pga dålig syn och linser har jag anpassat avståndet till det. Thierry Guergiou håller kartan lågt, i maghöjd. Jonas Leandersson också. Gustav Bergman kan ibland hålla kartan extremt lågt. Många håller fast kartan med båda händerna när dom läser kartan. Det går att ta sig till landslaget med den tekniken och troligen kan man vinna VM också. Jag har dock inte koll på hur alla VM-löpare läser kartan.
Det viktiga är inte hur du håller kartan, utan att du har tränat in det.
Du har armarna i löp-pendeln och varje gång du ska läsa kartan ska den vara på rätt ställe, dvs rätt ställe för dig.

OBS att snabbheten i kartläsningen inte sitter i handen utan i huvudet. Det är hur snabbt du får den mentala känslan att "så här ser det ut" som är snabbheten i tekniken.

Men jag håller med dig om att punkt nr1 är att man ska kunna se kartan.

Löpningen har väldigt stor betydelse för kartläsningen. Spänst och bålstyrka. Ju bättre skogslöpare man är desto lättare har man att läsa kartan.

Det ser man tydligt när det kommer hit kontinentala orienterare som vill lära sig nordisk orientering. Dom är så bra löpare att dom tar sig fram i skogen med lätthet, och blir mycket bättre kartläsare på några månader än svenskar som tränar OL-teknik hela livet.

När du läser kartan tappar du fart i löpningen - om du har fel löpteknik.
Kroppen ska luta framåt och med spänst och höga knän har du en hög löpning där man faller framåt. Då bromsar inte kartläsningen.

Om du är en löpare som "drar sig fram på fötterna" så bromsar kartläsningen.

Du kan titta på youtube-videos. Där ser man att det ser så lätt ut för eliten att läsa kartan, och det ser så lätt ut att springa i skogen.
Poängen är>> Det är för att eliten är så bra skogslöpare, så starka i bålen och spänst, som det blir lätt att läsa kartan.
madcap 2017-09-17 17:38 #10
En inte helt dum metod är serietidningsträning. Ta en Kalle Anka-tidning eller något annat som du gillar och försök läsa den medan du springer. Börja på ett underlag där det känns bekväm, kanske större stigar. Byt sedan till knöligare och knöligare underlag. När du kan springa i genom grönområden och samtidigt läsa din serietidning kommer du också kunna läsa kartan bättre än vad du kunde innan. Självklart bör man ju också träna på riktigt kartläsning, och kanske kan du komma över några överblivna kartor från klubbens senaste tävling att läsa istället för serietidningen någon gång när du springer.

Vitsen med övningen är att _inte_ träna orientering samtidigt som du tränar på att läsa (karta) i hög fart, för risken är att du då får lägre fart på grund av att du måste fundera över vägval etc.

Övningen görs med fördel som fartlek tillsammans med några löpmässigt jämnstarka kamrater.
ritarn 2017-09-17 15:04 #9
Förr körde jag 4 min intervaller på löpband vintertid. Detta med karta med bana från någon mästerskapstävling. Lade undan kartan under viloperioderna och började inte läsa förrän 30 sek in i intervallerna för att utföra kartarbetet under trötthet. Fungerade utmärkt men krävde en del vilja att inte upphöra med läsandet när man blir trött. Precis som i verkligheten där läsandet avstannar av samma orsak vid fel tillfällen. Passade också på att träna in en del moment och dessa sitter bra än idag tack vare denna träning.
Lelldorin 2017-09-17 14:43 #8
OL-intervaller.

Då är det bara din kartläsning som begränsar typ.
Böckling 2017-09-17 11:17 #7
Beräkningen förstår jag, men jag har ingen koll på hur man pratar om det. Men tack och det låter som ett bra tips att träna på större skala!
L 2017-09-17 10:50 #6

Svar till inlägg av Böckling, 2017-09-17 10:15:

Om du tänker dig skalan som en division så blir 1/7500 större än 1/15000.
Böckling 2017-09-17 10:15 #5
Vad menas med större skala? 7500- eller åt andra hållet 15000-del?
hänglöparn 2017-09-17 10:11 #4
Träna på större skala. När man behärskar det kan man krypa nedåt i skalan. Man får också ett bättre orienteringsbeteende när man kan läsa kartan i löpande i terrängen. Enligt rykte lär TG tränat mycket så.
Böckling 2017-09-17 09:47 #3
Det som PS skriver är det viktigaste. Sen kan det hjälpa med nya linser/glasögon, styrketräning för att vara mer stabil i kroppen, och ngn slags löpträning (helst i skogen, typ intervaller) som gör att man mindre snabbt blir trött och kan läsa karta bra även på banans slut.
PS 2017-09-16 23:20 #2
Träna med karta. Om inte det hjälper så träna mer. Det finns inga genvägar.
j 2017-09-16 23:03 #1
Tvåhandsfattning!

Senast kommenterat

Onsdag 21/10

07:07

10Mila 2021

23

 

Tisdag 20/10
Måndag 19/10

17:14

Sm-sprint

53

 

Lördag 17/10
Fredag 16/10

15:11

SM 2020

651

 

11:08

Bästa startklockan?

35

 

08:30

App startklocka

2

 

Torsdag 15/10

23:07

Sverigelistan 2020

497

 

16:53

USM sprint?

5

 

Onsdag 14/10
Måndag 12/10
Söndag 11/10
Lördag 10/10

10:38

Köpråd tumkompass

45

 

Onsdag 7/10

15:08

OLGYs framtid?

94

 

Torsdag 1/10

16:58

Eventor nere igen...

351

 

Onsdag 30/9

21:19

Tumkompass Silva

31

 

Måndag 28/9

22:15

Skogsmål

32

 

11:22

RÄDDA DINA PENGAR

253

 

07:10

Prestationspriset

50

 

Lördag 26/9
Onsdag 23/9

13:07

-Arrangemangsreklam-

742

 

Måndag 21/9

23:40

Rita kartor i regn

18

 

Lördag 19/9
Fredag 18/9
Torsdag 17/9
Onsdag 16/9

18:29

Vildsvin

17

 

13:09

Formtoppning

15

 

Måndag 14/9

17:21

Orienteringsskor

77

 

Söndag 13/9

22:22

Silly Season 2020

365

 

Torsdag 10/9
Onsdag 9/9
Torsdag 3/9
Tisdag 1/9
Torsdag 27/8
Tisdag 25/8
Måndag 24/8


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng