Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Speakerteamet på Lång-SM i Alingsås [Foto: Kjell Einarsson]

Har vår sport blivit för teknisk?

Har orienteringssporten i sin iver att utveckla nya tekniker skapat sig en för komplex nivå? Är det rimligt att en ideell organisation i princip måste ha datatekniskt utbildade personer för att kunna ro i hamn en större tävling där banläggning och terräng borde vara fokus?

Publicerad 2011-10-10 12:23 (Uppdaterad 2011-10-10 12:24)

 15 kommentarer

OK Skogshjortarna och OK Kullingshof kan se tillbaka på ett väldigt lyckat arrangemang av Lång-SM i år. Många kluriga vägvalssträckor i rejäl terräng gav en utslagsgivande bana, där banläggarna Rune Larsson och Per-Ola Johnsson ägnade kanske 200 timmar i skogen åt att testa de olika vägvalen och analysera sträckor i nästan absurdum. 

Men hela tävlingen kunde lika väl ha blivit en rejäl flopp. Ungefär en timma före första start drog ett åskväder genom området och slog ut strömmen för ett större område i Alingsåstrakten. I samband med detta visade sig vårt fulladdade reservkraftverk (UPS) inte fungera i mer än fem minuter innan även den lägger av. Som tur var kommer strömmen tillbaka efter en stund och tävlingen kan flyta på som vanligt. Vi kan konstatera att det som räddar vår tävling är lite flyt, trots att vi har både dragen ström och reservkraft.

På åkern byggde vi upp ett nätverk bestående av ~25 datorer, 5 externa skärmar, 5 switchar, 2 routrar, 3 skrivare, över 100 meter datakabel, 250 meter fiberkabel och sammanlagt användes över 40 strömuttag till diverse utrustning. Under tävlingen streamde vi ljud på internet med en peak på 480 användare vilket innebar en ström av storleksordningen 50 Mbps. Utöver detta hade vi 5 onlinekontroller, en varvningskontroll via 150 meter kabel, GPS-tracking och lite annat smått och gott till ett ungefärligt värde av 250 000 kronor. Vi hade tur som hade bra kontakter för att få fram denna mängden utrustning till ett vettigt pris, men finns denna möjlighet i övriga klubbar?

Förutom det stora elavbrotten på morgonen så hade vi ett flertal mindre incidenter som vi fick brottas med under helgen. Alltifrån att vi fick manuellt ändra över 600 bricknummer till dummy-värden till att telefonnätet blev överbelastat och manuell inrapportering av radiotider. 

Är det en rimlig nivå på tekniken idag? Finns det någon klubb som har all kompetens och framför allt kompetensen utspridd på flera personer? Mänskliga faktorn kommer alltid att finnas i större eller mindre mängd. Vi som skrivit detta är absolut inga motståndare till den tekniska utvecklingen, precis tvärtom, men är det värt risken att inte ens få några resultat i slutändan? 

- IT/data/OLA-ansvariga Lång-SM 2011

Andreas Litzell Ivarsson

andreas.ivarsson@alternativet.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Kalle 2011-10-21 20:44 #15
Ja, det är sperort, inte ett examensarbete för nätverkstekniker..
Andreas Litzell Ivarsson 2011-10-16 18:09 #14
Nja, inte så mycket reserv. Sex skärmar behövdes till resultaten (minst), sen körde hade vi GPS och blogg-dator. Sen hade vi en publiktävling, så då körde vi två OLA-servrar för de olika tävlingarna. Utöver det var det avläsningsdatorer, en dator för att hantera EMMA, en för att ta emot onlineradiokontrollerna, två datorer i presstältet, någon i sekrektariatet för att hantera anmälningar av öppna klasser och övriga ändringar. Två datorer pajade dessutom under tävlingen så vi fick sätta in två reservdatorer. Kan säkert ha glömt några av dem. Vi ville helst inte ha mer än en funktion på varje dator, för att minimera risker, så det går säkert att banta lite...
EriOL 2011-10-16 15:08 #13
Ulfen>> På bilden ovan ser det ut som man använde minst 6 datorer enbart för speakerteamet, har man så mycket reservkapacitet även för övriga funktioner så lär det ju bli en del sammanlagt.
Mikael 2011-10-15 19:46 #12
En sak som är lite missledande är "Under tävlingen streamde vi ljud på internet med en peak på 480 användare vilket innebar en ström av storleksordningen 50 Mbps"

Det låter som man skulle behöva 50 Mbps ut från tävlingen vilket inte behövs. Utan det är från servern som står på annat ställe det behövs hög kapacitet.
Ulfen 2011-10-15 18:57 #11
Ska det verkligen behövas 25 datorer? Sitter själv och planerar nästa års SM... Vad användes de olika datorerna till?
L 2011-10-15 11:13 #10
j>> Är det i praktiken verkligen ett val när det gäller profil- och värdetävlingar?
Andreas Litzell Ivarsson 2011-10-14 17:41 #9
Hög avgift eller inte så kvarstår kompetensproblemet, det behövs fortfarande människor som kan hantera systemen.
Ol 2011-10-14 13:50 #8
Det är väl helt uppenbart att anmälningsavgiften till OL-tävlingar släpar efter. Kostnaden att ta sig till och från en tävling är ju i de allra flesta fall betydligt större än vad själva anmälningsavgiften är. Jämför också med andra idrotter - löpning t ex där avgiften ofta är betydlligt högre trots att arrangörens omkostnader och antal mantimmar som krävs för genomförandet är avsevärt mycket mindre. För egen del skulle jag gärna betala dubbla startavgiften jämfört med nu. Ungdomarnas startavgift kan dock gärna vara fortsatt låg för att underlätta rekrytering av ungdomar och hålla (stor-)familjers totala kostnad på en rimlig nivå.
j 2011-10-12 16:00 #7
L>>Det är väl alltid ett val man gör som arrangör om man kan ordna saker och ting gratis/billigt på något sätt eller om man behöver köpa utrustning/tjänst. Sen må det vara marka, dusch, toa, elström, fältlunch eller teknik. Principen är densamma. Visst kan väl SOFT bistå med stöd, men då får vi räkna med att de vill ha del i vinsten.
L 2011-10-12 12:08 #6
Det verkar vara oerhört resurskrävande att anordna värdetävlingar vilket kan diskvalificera/skrämma relativt små klubbar från att ta på sig sådana arrangemang. Frågan är inte om en hel del "jungfrulig" terräng kommer att missas på grund av detta?

Själv tycker jag att klubbar, som anordnar värdetävlingar, inte själva ekonomiskt skall stå för den teknik som krävs för att uppfylla krav, som t ex online-bevakning. Man bör få stöd från SOFT både tekniskt och ekonomiskt så att den arrangerande klubbens egna resurser kan koncentrera sig på karta, banläggning och terräng.
Löpare 2011-10-12 12:00 #5
Magnus, Anders > Konsekvensen av att införa tävlingar med högre anmälningsavgift blir ju att jag som löpare kommer ställa högre krav. Och om dessa krav fallerar under tävlingsdagen, tex att det bara fanns kallvatten i duschen, vart ska jag då vända mig för att få tillbaka en del av anmälningsavgiften. Precis detta hände på en av Järlas tävlingar för några år sedan. Dom tog ut en högre anmälningsavgift med motiveringen att det var offsettryckta kartor och dusch mitt ute i skogen. Dock så fungerade inte duschen...
Med en högre avgift kommer också högre krav på att den faktiska leveransen av tävlingsutförandet blir väldigt bra. Som det är nu så köper ändå dom flesta att det kanke var kallvatten i duschen och att mackorna i markan tog slut alldeles för tidigt (dock med lite gnäll på alternativet efteråt...). Är det här krav som tävlingsarrangörerna ställer upp på?
Magnus 2011-10-12 11:02 #4
Som Anders säger så känns det lite märkligt att det är samma pris för en tävling som har dålig dusch, ingen speaker service, ingen rapportering från skogen m.m. mot ett arrangemang där det allt detta finns och lite till. Frågan är om vi betalar för lite för de "kvalite" arrangemangen eller för mycket för de enklare arrangemangen. Sen tycker jag inte det behöver vara gpsuppföljning, onlinekontroller m.m. på alla tävlingar heller.
Anders 2011-10-12 09:30 #3
Nej, nivån är inte rimlig med dagens deltagaravgifter. Dagens orienterare har blivit lite som RUT-användarnas medelklass (iof är det väl ungefär samma grupp) där man vill ha maximal service, göra så liten insats på egen hand som möjligt, men absolut inte stå för den faktiska kostnaden själv.

Ska orienteringen överleva på sikt måste förmodligen arrangemangen divergera mot enklare tävlingar samt högkvalitetstävlingar, med helt olika ambitionsnivåer, målgrupper samt deltagaravgifter.
FF 2011-10-11 08:26 #2
Mycket och rolig teknik kan till och med vara katalysator i nyrekryteringen. Det har jag sett exempel på. Så jag tror på att fortsätta på den inslagna vägen med tung teknik. Vi är ganska många som vet något om kritiska system med hög last och ingen av oss tycker det är konstigt om allt kraschar - det händer varje vecka i mångmiljardindustrier. Vi måste bara lära oss att bortse från tomtarna som sitter hemma och kräver. Men stämplingsdata, ban-data och personknuten data måste ju skyddas med hängslen och livrem förstås så man kan batchköra ut resultat snabbt även om blixten skulle slå ned. Där är det ju lite risk eftersom vi drivs av ideella krafter, och det är ju roligare att fixa nya servicar än att säkra upp de gamla.
Eva Emanuelsson 2011-10-10 12:40 #1
Sista frågan är väl redan infriad, för det finns väl fortfarande inga resultat som är korrekta efter 10-mila i Surahammar 2002? Kanske tänker vi som med kärnkraften att sannolikheten är liten, det kan inte haverera igen men framförallt lyfter vi inte frågan för alla har nog incidenter, så bra med debatt det behövs. Så vi kan undvika totalhaveri.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng