Efter tre artiklar där vi resonerat kring Vägval mot framtiden är det nu dags att bli mer konkreta! Nästa steg mot verkligheten och verksamheten, och de motioner vi tänker oss plita ner, är att höra vad "SOFT" tycker i de frågor som berörts i den här artikelserien.
Vi gick direkt till några av topparna inom svensk orientering: förbundschef Tom Hollowell, förbundsordförande Lena Larsson, O-ringenchef Mark Baljeu samt ordförande i O-ringenstyrelsen, Hans Falk. Frågorna vi ställde var desamma som artikelserien hittills handlat om: Ska orienteringen vara ideell eller kommersiell, vilken slags verksamhet ska SOFT-kansliet hålla på med och vad ska/borde andra (kommersiella aktörer, OF, föreningar) göra. Frågan har också ställs om vem som är svensk orienterings ledare, dvs vem som pekar ut vägen framåt.
Hans Falk: "Ideellt är att föredra"
Hans Falk säger att orienteringsrörelsen kan skötas av dels anställda, köpta tjänster eller av ideella krafter. Han ser vidare ingen annan lösning än att orienteringsrörelsen i huvudsak måste skötas och ledas genom ideellt arbete.
- Det är kanske till och med är så att vi måste öka andelen ideellt arbete på bekostnad av det kommersiella. I princip kan man säga att SOFT levererar de tjänster gratis som rörelsen vill ha och är beredda att betala för. Det finns nog inte stora förutsättningar för att i framtiden kunna proffsanställa landslaget. Möjligtvis kan enskilda löpare ordna bra avtal så att de kan vara "deltidsproffs". Jag gjorde en utredning om O-ringens organisation för några år sedan och kom då fram till att en ideell organisation var att föredra. Den mest avgörande frågan var momsen som läggs på anmälningsavgiften mm (O-ringen ägs av rörelsen medan 10-mila ägs av ett antal stockholmsklubbar), berättar Hans.
Angående ledarfrågan anser Hans att vi har bra ledare inom orienteringsrörelsen. Dock med en brist: Våra ledare syns och hörs för lite utanför rörelsen.
Tom med flera: Det viktiga är att rörelsen är överens
Tom, Mark och Lena svarar med ett gemensamt svar, vilket i sig är intressant med tanke på frågeställningarna.
De anser att frågorna "absolut är intressanta utifrån ett verksamhetsplaneringsperspektiv", men "vill inte lägga våra personliga aspekter i detta utan hoppas på en process där orienteringsrörelsen, dvs Svenska Orienteringsförbundets medlemmar, tar del i debatten och processen att hitta bästa alternativ."
De ser fram mot OL Alternativets artikelserie men tycker att diskussionen direkt med förbundets medlemmar via orientering.se kommer vara mest avgörande.
De berättar också om några steg som ingår i planeringen inför förbundsmötet 2012:
1. Bli överens om nuläget, dvs var står vi idag. (Detta är den omvärlds- och nulägesanalys som SOFT publicerat på sin hemsida.)
2. Bli överens om en reviderad och uppdaterad verksamhetsplan.
3. Bli överens om hur vi ska åstadkomma verksamhetsplanen eftersom det finns olika vägar dit.
Det är tydligt att konsensus är oerhört viktigt för dessa tre.
På fråga om ideellt kontra kommersiellt anser de att svensk orientering "står inför några intressanta utmaningar". Tillgängliga resurser minskar och arbetet måste utföras på nya sätt. Ett av alternativen de ser är en ökad kommersialisering av delar av verksamheten, men de vill ge rörelsen möjlighet att ta ställning. De pekar särskilt på några frågor där ökad kommersialisering är ett alternativ, till exempel förbundets IT-strategi och IT-system som behöver ses över inför förbundsmötet. Även alternativet att förbundets medlemmar fortfarande äger IT-systemen och finansierar dem i någon form kommer att utredas och diskuteras innan beslut.
På frågan om arbetsfördelning inom (och utom) rörelsen menar de att SOFT-kansliets arbete och kompetensprofil måste ses över för att matcha de behov som distrikten/föreningarna har idag.
* Förbundskansliet skulle kunna fokusera och stärka sina resurser på områden där föreningarna/distrikten är svaga idag, det vill säga kommunikation, försäljning, marknadsföring, elitverksamhet och motionsverksamhet. Kansliet bör i så fall ha en drivande roll i dessa frågor.
* Man bör se över strukturer där föreningarna/distrikten är starka kompetensmässigt, till exempel arrangemang, barn- och ungdomsverksamhet och demokratifrågor. Förbundskansliet skulle enbart kunna ha en stödjande roll och minska det direkta engagemanget inom dessa områden.
* De frågor man menar att förbundet bör driva är
- Ökad synlighet - kommunikation, marknadsföring/profilering, landslag/fixstjärnor, TV och O-ringen
- Ökad tillgänglighet - karttillgång, naturpasset, nya arrangemangsformer och skolan
- Ökad öppenhet - demokratifrågor (jämställdhet, ungdomsdelaktighet, mångfald) och attityder
Även här tycker de att man kan lyfta in kommersiella parter "i diskussionen om hur det totala kompetensbehovet inom svensk orientering ska lösas", som de formulerar sig.
På frågan om vem som ska leda svensk orientering i framtiden svarar denna trojka att de arbetar efter det mandat som förbundsstyrelsen och i förlängningen kansliet har från förbundsmötet. De ser ingen anledning att kommentera eller förändra ledarskapet för svensk orientering som i slutändan ligger hos förbundets medlemmar.
Vi tackar alla fyra för svaren och nu är det då dags att rulla vidare med arbetet mot en ny verksamhetsplan.