Hasse och Tage (Wikipedia-länk för de unga... http://sv.wikipedia.org/wiki/Hasse_och_Tage) skrev en revylåt med texten "Va i helvete har dom för sig i banken efter 3?" Det kan man parafrasera till "Va i helvete har dom för sig på SOFT-kansliet efter 3?" Hur många finns det där, och vad gör de? Ska de göra det som gör, eller skall någon annan göra det? Här skall inte grävas i detaljer utan det gäller principerna för vad som skall göras på kansliet och vad som skall göras på nåt annat sätt.
Nivån kan väljas. Idealismen, blandningen eller kommersialismen kan dominera verksamhetsplaneringen.
Idealisternas kansli är, ett ganska stort kansli som är allgörare, de är idealister som jobbar stenhårt oregelbundna tider, de styr ett landslag, de kontrollerar Elitserien, de har central mediaservice, de kollar kartkvalitéer, de skapar rankingsystemsregler, skriver andra regler, fixar sponsorer på central nivå, bevakar allemansrätten och bidrag från staten, de lobbar hos skogsföretag för ett mindre "kalhyggesvänligt" skogsbruk och de ser till att samla in skatter för att erbjuda orienterare bra tjänster i form av tävlingsdatasystem och liknande. Det finns även distriktsförbund där det finns nån enstaka anställd men fler som jobbar ideellt och i klubbarna är det i princip bara "gratisarbetere".
En annan nivå, är ungefär som idag då man lite leker affär, man säljer tjänster till orienterare i sitt eget förbund, och man köper in (enligt vilka upphandlingsregler?) utveckling av diverse saker, och har en liten shop faktiskt där man kan köpa snitslar och sånt.
En mer kommersiell nivå, är att man slimmar kansliet till ett minimum, man drar in skatter i mindre utsträckning och låter klubbarna köpa resten. Man kan välja att köpa saker från SOFT's butik, eller från vilken kommersiell aktör som helst. Exempelvis kan man välja OLA eller annat program för tidtagning. SOFT måste sätta mer specifika regler för exempelvis hur hur ett stämplingssystem skall funka så det är lätt för andra nya aktörer att med den nya RFID-tekniken lättare konstruera nya konkurrenskraftiga stämplingssystem. Kansliet kommer bestå av mestadels duktiga inköpare; de är bra på att skriva kravspecifikationer på de tjänster och varor som skall upphandlas. De är bra på att skriva kommersiella avtal, och de är framför allt duktiga på att följa upp att de får det som verkligen beställs. Mer som är kommersiellt är marknadsföring och sponsorfrågorna, som kanske sker centralt? Skall O-ringen kanske drivas av ett företag som ägs av SOFT?
Det är oavsett ganska få personer som är såna här inom den "idealistiska världen", man kan jämföra med statliga myndigheter som har ungefär samma problemställning med att inte vara bara beställare utan man blandar staten och kapitalet. Man måste nog mer leta inom industrin för att hitta såna här, och man måste nog betala dem mycket mer än dagens kanslister för att locka dit dem från företagen?
Men hur skall kansliet jobba? Skall de göra allt själva eller skall de vara upphandlare? Och vad gör de efter kl 3?
Vilken väg skall vi välja?