Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen till Stockholm 2027

O-ringaren  2023-05-28 14:55
Så var det då klart.

Stockholms stad och O-Ringen har idag träffat en överenskommelse om att låta O-Ringen gå i Stockholm 2027. O-Ringen återvänder därmed till Stockholm efter 52 år.

https://www.orientering.se/utova-och-folj/om-soft/media/pressrum/

Vad tycker ni om beslutet och hur skulle ni vilja se att O-Ringen i Stockholm 2027 ser ut, nu när det blir verklighet?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Otb 2025-10-17 14:20 #613

Svar till inlägg av Hört i duschen, 2025-10-17 13:57:

Jag har stor respekt för kommunekologernas professionella kunnande, men ibland förstår de inte exakt hur en orienteringstävling går till. I det här fallet är det tre olika kommuners kommunekologer som har begränsat vilka områden vi skulle kunna springa i. Det var också en skogsbrand där i somras, många vindfällen och granbarksborrarna har jobbat hårt. Så till slut fanns det inte mycket skog kvar. Med gemensam arena med "sprinten" skulle det också blivit knepigt att få till slutdelen av banorna på ett bra sätt.
Hört i duschen 2025-10-17 13:57 #612
Undrande 2025-10-17 13:53 #611
Varför blev det inte av i Järva (inte så att jag saknar det - tvärtom)?
OKö 2025-10-17 13:45 #610

Svar till inlägg av Douglas, 2025-10-17 10:00:

Vad jag kommer ihåg så fanns det servitut för vägen över Douglas mark men han lade ut högar med jord, grävde av den och tom planterade granar på vägen. Cyklister lyfte det till kommunen men våra kära politiker (golfspelare) såg till att det rann ut i sanden. De blev sedan anmälda för jäv/mutbrott men det blev det inget med.

Sedan har han gjort massa annat som blockerat vägar, satt upp grindar och nitiskt bedrivit kamp mot allemansrätten. Just det han överklagade också ullnabackens återuppbyggnad fast den är utanför hans mark.
Douglas 2025-10-17 10:00 #609

Svar till inlägg av 08, 2025-10-17 09:47:

Vill minnas att historien var att när Norrortsleden byggdes på Douglas mark så förhandlade han till sig marken där gamla vägen gick vid Ullnasjöns kant. Den blev ju en jättefin cykelväg när biltrafiken försvann. Det första karln gjorde var att gräva av vägen med ett två meter djupt dike. Tror man kunde se det när man gick till parkering vid 25manna i Lövsättra typ 2010(?). Någon mer insatt kan säkert komplettera / rätta-
08 2025-10-17 09:47 #608

Svar till inlägg av cc, 2025-10-17 08:51:

Douglas är anti mot orientering och mtb. Hans far grävde tom av en av Vägverkets vägar, speciell släkt.

Tomtgränserna syns här
Räkna med att inget av Rydboholms marker kan tillträdas (sättas kontroller på)

https://www.hitta.se/kartan!~59.44666,18.24059,12.278500033315735z/tr!i=J7UU4Mdk/tileLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.47092:18.20371?usergeo=1
cc 2025-10-17 08:51 #607

Svar till inlägg av Rospigg, 2025-10-17 06:04:

Det är väl inte så mycket av Douglas mark som tillhör den högvärdiga orienteringsdelen. Menar du att det är klart att man inte kommer åt Douglas mark?
Det känns inte som att det finns en bättre arena i Rydbo utan Täljö blir nog bättre och då behövs inte mycket mark västerut. Men det är klart att ett par km2 till skulle vara bra.

Hur har Attundas löpare fått Stockholms tjänstemän att sätta stopp för tävlingarna menar du?
Rospigg 2025-10-17 06:04 #606
Det är ju lite ironi att Stockholms egna tjänstemän satte stopp för tävlingarna i Hansta och man fick söka sig till alternativa lösningar i andra kommuner. Gamla Svinngekartan blir nog bättre orienteringstekniskt men synd att man inte kommer åt släkten Douglas mark ett par km bort. Nu blir det två etapper i bra skogsterräng, men som tyvärr blivit hårt brukad senaste 20 åren så det blir en hel del grönt och gult på kartorna. Men å andra sidan så avgörs stora och viktiga tävlingar i skit och bröt numera.

Bra jobbat av Attundas löpare och blivande arrangörer som drivit på denna flytt. Ni får ändå ett bättre koncept nu.
Språng 2025-10-16 22:23 #605

Svar till inlägg av ABC, 2025-10-16 21:30:

Ja, det är inte någon försämring som nu planeras på fina områden som är helt nya för orientering sedan flera decennier.
Roslagsbanan kan lätt transportera det som behövs, om de får direktiv från region Stockholm som är beställare kan de utöka kapaciteten.
Staden Stockholm har fått sin chans att erbjuda sina marker/arenor, och det blev Kärrtorp, Akalla elitsprint, samt Stadion ungdomsstafett samt troligen 5:e etappen.
Haninge via pendeltåg (inte 25manna-område som första alt.) samt Huddinge/Tullinge/Tumba finns som fortsatt möjliga reservalternativ om något mer hakar upp sig (pendeltåg verkar inte längre vara blockerat 2027 mot Södertälje).
ABC 2025-10-16 21:30 #604
Ja - spännade, kul, intressant. Vi får se hur det här blir. Förhoppningsvis riktigt bra med fin orientering. Alla har såklart rätt att klaga även på detta upplägg och hur man skulle kunna gjort från början men jag tycker det känns roligare att se fram emot möjligheterna med det här konceptet.
Frågan 2025-10-16 21:18 #603

Svar till inlägg av cc, 2025-10-16 12:31:

Håller helt med, helt sjukt.
Mitt namn 2025-10-16 20:59 #602
Jättebra att man skrotat etapperna vid Akalla! Då kanske vi åker till Stockholm ändå 2027. Sannolikheten för mitt deltagande gick från 0% till minst 50%.
08 2025-10-16 19:46 #601

Svar till inlägg av Billie, 2025-10-16 19:36:

Ungdomsstafetten
Billie 2025-10-16 19:36 #600

Svar till inlägg av cc, 2025-10-16 11:39:

Gul markering på Stadion-avlysningen står som sprintavlysning. Kan det vara elitsprint?
TG 2025-10-16 19:30 #599
Kul med dessa förändringar. Nu kan familjen planera in för O-Ringen 2027. Stadion-etappen blir väl bäst som en 25manna-bana. En sådan etapp kan jag nog leva med. Får se var man ska bo bara.
Ledare 2025-10-16 19:11 #598
Hur många åkte buss i Uppsala resp Oskarshamn?
PS 2025-10-16 18:46 #597

Svar till inlägg av Insider_27, 2025-10-16 16:54:

Det mest spännande blir väl att se om den genomsnittlige orienteraren har samma uppfattning som den genomsnittlige Stockholmsresenären om när ett tåg är fullt och om de förstår att de ska ta av sig ryggsäckarna och ställa dem vid fötterna.
Insider_27 2025-10-16 16:54 #596

Svar till inlägg av Noterat om Roslagsbanan, 2025-10-16 16:22:

Kort sammanfattning:
Författaren landar i att det är möjligt att lösa transporterna till Täljö om planeringen sker i nära samarbete med Transdev och SL.
Noterat om Roslagsbanan 2025-10-16 16:22 #595

Svar till inlägg av Insider_27, 2025-10-16 14:34:

Roslagsbanan är ett komplext system med begränsat utrymme, där nästan all trafik utgår från Östra station i Stockholm. Samtliga tåg passerar den gemensamma sträckan via Universitetet fram till Roslags Näsby, där banan delas upp mot Åkersberga, Kårsta och Näsbypark. Den här gemensamma delen, den så kallade trunken, är både banans hjärta och dess största flaskhals. Det är trunken som i praktiken avgör hur många avgångar som kan köras, hur tätt de kan gå och var det finns utrymme för förstärkning. När trafikplanen väl är fastställd finns mycket lite marginal för extra tåg utan att något annat måste tas bort.

Under sommaren körs Roslagsbanan med något glesare trafik, men med samma samordning mellan grenarna. Kapaciteten på trunken ligger runt tio till tolv tåg per timme, vilket är nära den tekniska maxnivån. Det innebär att extra tåg inte kan “klämmas in” mellan ordinarie avgångar utan risk för störningar. Tidtabellen måste därför följas strikt – men det går att öka kapaciteten inom ramen för den.

Det mest effektiva sättet att stärka trafiken mot Åkersberga är att låta samtliga tåg på den grenen köras i fullängd, det vill säga två X15p-enheter kopplade till ett tåg om cirka 120 meter. En sådan förstärkning fördubblar kapaciteten jämfört med enkelset utan att tidtabellen behöver ändras. I vissa fall kan det även vara möjligt att lägga till ett eller två extra fullängdståg per timme, men det kräver att trafikledningen godkänner upplägget och att det finns frigjorda tåglägen på trunken, till exempel genom glesning på Kårsta- eller Näsbyparkgrenarna. En viktig aspekt är att förstärkningen sker parallellt med den ordinarie trafiken. Pendlarflödena och fritidsresenärerna finns kvar även när stora evenemang ska hanteras. Roslagsbanan är inte byggd för att “tömmas” på vardagstrafik under en period och alla tåg måste kunna hantera en blandning av resenärer. Det gör det extra viktigt att sprida avgångarna och styra resandet över tid, snarare än att samla alla på enstaka turer.

Det har ibland vid liknande utmaningar diskuterats att sätta in extratåg från mellanstationer som tex Roslags Näsby för att minska belastningen vid Östra station. I praktiken löser det dock inte huvudproblemet eftersom resenärerna finns i staden. Om de flesta ska resa från Östra station eller Universitetet hjälper det inte att tågen börjar längre ut, däremot skulle det kunna hantera de stationer där fullsatta tåg inte kan ta upp fler ordinarie passagerare. För att öka kapaciteten där trycket faktiskt uppstår måste tågen starta vid Östra station. Däremot kan tåg som utgår från Rydbo eller Åkersberga användas i motsatt riktning, till exempel som extratåg tillbaka mot stan efter evenemang. De fungerar då som returtåg snarare än förstärkning för utresan.

Kapacitetsmässigt ger dagens trafikupplägg en tydlig bild. Åkersberga-grenen klarar i normaläge cirka fyra avgångar per timme. Körs dessa som enkelset motsvarar det ungefär 900–1200 resenärer per timme i en riktning. Om samtliga avgångar körs som fullängdståg stiger kapaciteten till 1800–2400 resenärer varje timme. Med ett eller två extra fullängdståg per timme från Östra station kan man realistiskt nå omkring 2700–3600 resenärer per timme, då beroende på tillgängliga vagnset. Högre flöden är teoretiskt möjliga men kräver att trafiken på de andra grenarna minskas, vilket troligen inte är aktuellt för två dagar under sommartrafiken.

Fordonsläget spelar också en avgörande roll. Att köra alla Åkersberga-tåg i fullängd lämnar små marginaler för underhåll, reservfordon och trafik på övriga grenar. Om vagnbrist uppstår kan äldre X10p-tåg behöva användas, men deras lägre kapacitet minskar det totala flödet med cirka 10–20 %. Dessutom kräver fullängdstågen plattformar och uppställningsspår som klarar 120 meters längd, vilket begränsar var de kan parkeras mellan avgångarna. Numera är det förbjudet att parkera längsspåret och gå av på en mjölkpall.

Driften utgör en annan utmaning. Vändningen vid Östra station tar normalt fem till sju minuter, och stationen klarar tre samtidiga vändningar innan det blir trångt. Enkelspåret efter Viggbyholm kräver dessutom att tågmöten sker på noggrant planerade platser, vilket gör att varje avvikelse påverkar helheten. Personalplaneringen är också kritisk eftersom förare och tågvärdar behöver raster, byten och reservtider. Extra tåg kräver alltså fler bemannade team och god framförhållning, med en ganska kraftig kostnadsbild som därmed någon (O-Ringen?) måste finansiera då det inte ingår i SLs uppdrag. Därtill behövs tydlig resenärsinformation för att styra resandeflödena och undvika köbildning på fel avgångar.


Sammanfattningsvis är det fullt möjligt att öka kapaciteten på Åkersberga-grenen, men endast inom givna ramar i kombination med hantering av alla ordinarie passagerare. Den mest realistiska och effektiva lösningen är att behålla tidtabellen, köra samtliga ordinarie tåg i fullängd och vid behov lägga till ett fåtal extra avgångar från Östra station. Med dagens fordon och infrastruktur ligger den praktiska maxkapaciteten på cirka 3 000–3 600 personer per timme i en riktning, varav kanske 60-90% kan vara orienterare. Det kräver att nästan hela X15p-flottan används, att planeringen av fordon, personal och uppställning samordnas i detalj och att trafikledningen är involverad i varje steg.

En risk som jag ser är att Transdev initialt är väldigt hörsamma och kommer med lösningar för transporterna till Täljö, men sedan när kostnader kommer på tal så finns det risk att man i ett sent skede inte kommer överens. Min erfarenhet säger att hela planeringen bör vara på plats till påsklovet 2026 för att hinna förankras och beslutas i SLs tågplan för 2027.
Ujujuj 2025-10-16 15:23 #594

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 15:06:

Roslagsbanan har dagligen cirka 50 000 påstigande resenärer.
Insider_27 2025-10-16 15:10 #593

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 15:06:

Dessutom är kapaciteten 600 per tåg. x15p kan kopplas ihop i par och bli 120 m långa. Såhär ser det ut då:

https://youtu.be/VlkQKqK2yLA?si=hKhaiaaTpCBuw3xQ&t=5
Oj 2025-10-16 15:06 #592

Svar till inlägg av Insider_27, 2025-10-16 14:34:

Ja, för det kommer ju uppenbart inte fungera med ordinarie turtäthet. Men hur många extra tog kan man sätta in?

Får väl bara hoppas att det kommer fungera bra. Får hoppas att det inte blir som i Åre där det mesta som folk kritiserade i förväg blev en realitet.

I Åre behövde man också en dag både första och fjärde dagen på att förstå att vakter som hjälper till med organiseringen av bussar och tog är en bra ide.
Insider_27 2025-10-16 14:34 #591

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 14:12:

Jag kan garantera dig att Roslagsbanan inte kommer att gå med ordinarie turtäthet de aktuella dagarna.
Södertörn 2025-10-16 14:19 #590

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 14:12:

Pendeltåg söderut tar 1800 passagerare varav 750 sittande och går i högtrafik varje kvart så om vi har 10000 deltagare så är de flyttade på 75 min.
Oj oj 2025-10-16 14:18 #589

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 14:12:

Det löser sig nog
SL 2025-10-16 14:18 #588

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 14:12:

Går det inte att multa motorvagnarna?
xx 2025-10-16 14:13 #587

Svar till inlägg av haha, 2025-10-16 13:43:

Vad är det ekologerna i Stockholms stad har gjort?
Oj 2025-10-16 14:12 #586
Verkar som tågen på roslagsbanan tar 300 personer och går till Täljö var 20 eller 30 min.

Om vi är pessimistiska och antar 10000 deltagare så tar det alltså över 10 timmar att få ditt alla.

Under antagandet att tågen är tomma alltså.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h28.pdf
Insider_27 2025-10-16 13:58 #585

Svar till inlägg av Surfer, 2025-10-16 13:36:

Enligt mina "källor" är det området reservområde för de enklaste banorna (typ grön och vit, max gul) men helst inte alls.
Grön/vit 2025-10-16 13:49 #584

Svar till inlägg av Surfer, 2025-10-16 13:36:

Förmodligen ledstångsbanorna
haha 2025-10-16 13:43 #583

Svar till inlägg av xx, 2025-10-16 13:06:

Ja, ekologerna i Stockholms stad är tydligen frekventa besökare här. Tack orienterare.nu!
Surfer 2025-10-16 13:36 #582

Svar till inlägg av Insider_27, 2025-10-16 10:27:

Är den östra avlysta området tänkt för medeldistansen?
Oj 2025-10-16 13:33 #581

Svar till inlägg av Frågan, 2025-10-16 10:57:

För allt gick efter planen angående transport i tex Åre trots att jag tror de också hade tänkt lite?

Det här området är väl relativt nära för de som bor i Lilljanskogen. För andra ligger det väl inte så väldigt nära.

Men bra och intressant om de får till bra etapper i ett nytt område.
ml 2025-10-16 13:16 #580

Svar till inlägg av cc, 2025-10-16 12:31:

Stämmer att Kärrtorps IP ligger Stockholms stad, men kommungränsen går precis utanför IP så man springer i Nacka kommun.
xx 2025-10-16 13:06 #579

Svar till inlägg av TF, 2025-10-16 12:11:

Det hade varit trevligt med något bättre än Lilljansskogen. Men jag kan ändå köpa en kass etapp när de andra blivit som det ser ut helt ok. Skönt att slippa Akalla och skönt att slippa sprinten! Tack för att ni tar till er av protesterna. Ännu en gång känns det som att orienterare.nu lyckats påverka svensk orientering. Det är bra!
cc 2025-10-16 12:31 #578

Svar till inlägg av ml, 2025-10-16 12:07:

Ja det hade ju varit jätteroligt med 4 etapper på de vanliga 25mannaarenorna.
Vad jag förstår ligger Kärrtorps IP i Stockholm, eller har Nacka köpt in sig.
Det är fantastiskt hur man kan klaga på även de bästa nyheter.
WeUnite_2 2025-10-16 12:20 #577

Svar till inlägg av ml, 2025-10-16 12:07:

Räknar man från centralorten vid Universitetet måste du lägga på tunnelbanan (eller promenad) till Centralen plus bytet. Så nog är det närmare från centralorten till Täljö än till Västerhamninge. Ingen gigantisk skillnad, men ändå.
TF 2025-10-16 12:11 #576
Nu börjar de inblandade ta sitt förnuft tillfånga. Lite underligt att det går att ha etapper i Åkersberga men inte i Haninge/Hemfosa/Segersäng för att det skulle ta för lång tid att ta sig dit. Flyttar man nu bara etappen i Lilljansskogen (Stadion) till skogen så börjar det likna en orienteringstävling.
SN 2025-10-16 12:09 #575
Cred till Stockholm ändå som någonstans måste lyssnat på de protester som varit. Nu blev man ju lite sugen ändå.
ml 2025-10-16 12:07 #574

Svar till inlägg av Oj, 2025-10-16 10:38:

Ja, intressant reflektion.
Nu har man gått från ”allt ska vara i Stockholms stad” till att lägga fyra av fem tävlingsterränger i andra kommuner. Då hade man ju redan från början kört med Södertörn längs pendeltåget.

(Det är samma restid med Roslagsbanan till Täljö från Östra station som det är med pendeltåget från Sthlm City till Västerhaninge)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 15

Senast kommenterat

Fredag 17/10

15:56

Silly Season 2026

66

 

Torsdag 16/10

21:33

Modem ROC

45

 

16:10

-Arrangemangsreklam-

1056

 

Tisdag 14/10

12:34

Jobb för orienterare

255

 

Måndag 13/10

20:28

25-manna 2025

247

 

Söndag 12/10

23:06

Silly Season

0

 

Fredag 10/10

10:32

Silly Season 2025

352

 

Torsdag 9/10

20:50

Landslaget 2026

9

 

20:46

10Mila 2026

13

 

09:11

Hur når vi ut?

9

 

Onsdag 8/10

23:49

Övertramp eventor

11

 

Söndag 5/10

13:11

Icebug sisu olx

4

 

Fredag 3/10
Torsdag 2/10
Tisdag 30/9
Söndag 28/9

23:12

Lång-SM i Hallsberg

170

 

Fredag 26/9
Onsdag 24/9
Måndag 22/9
Söndag 21/9
Fredag 19/9

13:16

Eventor nere igen...

1005

 

Tisdag 16/9

20:44

Veteran SM

157

 

Måndag 15/9
Söndag 14/9

19:22

Stafettmiss

65

 

Fredag 12/9

07:22

Barnpassning

41

 

Torsdag 11/9
Onsdag 10/9
Måndag 8/9

20:58

OL-skor som håller?

11

 

20:34

10-mila från 2024

2186

 

Söndag 7/9

17:23

Sverigelistan

573

 

Lördag 6/9
Fredag 5/9
Torsdag 4/9
Onsdag 3/9

11:48

EOC 2025

187

 

Måndag 1/9
Lördag 30/8
Onsdag 27/8

11:55

Köpråd tumkompass

52

 

Måndag 25/8

12:33

10Mila 2025

329

 

Söndag 24/8


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng